Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 38.593 km |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Ervaring na 5000km
- 43.500 km
Met ons gezin rijden we ongeveer 15000km per jaar. Dat deden we tot voor kort in een Renault Grand Scenic 1.4TCE uit 2009. Omdat deze Renault toe was aan een grote beurt, 4 nieuwe banden, een nieuwe startmotor en nog een aantal andere kleinere reparaties vond ik dat het tijd werd voor een andere auto. We wilden ook wel iets kleiner want kinderwagens en campingbedjes hoefden we inmiddels ook niet meer te vervoeren.
Eind 2018 was mijn interesse in elektrisch rijden gewekt. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoever de techniek ontwikkeld was en of dit bereikbaar zou zijn voor ons. Na veel ingelezen te hebben, ook met betrekking tot energieverbruik en CO2 uitstoot min of meer besloten om het elektrisch rijden te proberen. We hebben een Hyundai Ioniq gehuurd om daar 2 dagen in te rijden, vriendenbezoek aan de andere kant van het land. Dit is erg goed bevallen. Eigenlijk tot de conclusie gekomen dat een Hyundai Ioniq een erg goede auto is met veel voordelen ten opzichte van een Leaf, e-golf en Zoe. Vanaf dat moment eens flink aan het rekenen gegaan. De renault gebruikt 8,5l / 100km aan brandstof * 1,60 per liter. Voor 15000km is dat 2000 euro aan benzine per jaar. Daarnaast 67 Euro wegenbelasting, 45 euro verzekering per maand. De Ioniq zou kost bij 15kWh/100km € 475 aan elektriciteit. Verzekering 10 euro goedkoper, geen wegenbelasting. Dat betekent dus een besparing van in ieder geval zo'n € 2500 euro per jaar. Dan heb ik nog niet het mindere onderhoud meegerekend, dat is wat moeilijker te becijferen. Daarnaast verwacht ik extra afschrijving ten opzichte van een C klasse benzineauto. Alles bij elkaar geteld kwam ik tot de conclusie dat een Elektrische auto welliswaar een grote investering is maar dat de totale TCO niet heel erg veel verschilt van onze Renault. Geen grote verhoging in autokosten dus.
Onze Renault deed het ondertussen nog redelijk, en een beurt steeds een beetje uitgesteld. Ondertussen de tweedehands markt van de Ioniq's in de gaten gehouden.
38500km
In mei 2019 kwam een mooie particuliere blauwe Ioniq Premium voorbij op marktplaats. Minder dan een jaar oud, 38500km op de klok. In zeer goede staan, eigenlijk als nieuw. Deze hebben we aangeschaft.
43500km
Ondertussen hebben we 5000km met de auto gereden. En echt 100% tevreden. De auto rijdt heerlijk. Automaat rijden is een genot. De premium versie is voorzien van allerlij snufjes die erg plezierig zijn. De auto rijdt bovendien zo in de zomer nog een stuk zuiniger dan verwacht. Het laden of range geen moment als probleem ervaren. Je went er aan en het hoort er gewoon bij. Je krijgt er ook vooral een goed gevoel voor terug is onze ervaring. Bovendien zijn snellaadsessies vaak eerder klaar dan dat de koffie of lunch op is.
Als ik dan toch wat kleine puntjes van kritiek mag geven:
- De plastic deurbekleding is vooral onderaan erg krasgevoelig
- De Lane Keep Assist werkt minder prettig als dat ik gehoopt had. Eigenlijk zet ik hem in de praktijk gewoon uit.
- Bij het rijden op de cruise control vind ik dat het remmen wat vreemd aanvoelt. Alsof de mate van vertraging niet hetzelfde is als bij rijden zonder cruise control.
- Er is helaas geen App waarmee je de accustatus kunt zien of de climate control kunt inschakelen
- Het laden op een 11kW 3 fase publieke laadpaal gaat slechts op 3,6kW. Dit komt omdat er een 1-fase omvormer in de auto zit.
Schade
- 61.000 km
Helaas heeft de Ioniq een forse schade door een aanrijding. Wel kan ik nog melden dat airbags en gordelspanners goed gewerkt hebben. De Ioniq is weg en nu een VW ID.3 gekocht.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Occasion aankoopadvies: Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Hyundai Kona Electric - Ioniq Electric - Duurtestgarage

Vergelijkende Test: Hyundai Ioniq Electric en Hybrid
