Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ioniq EV opgehaald bij de dealer

  • 190 km

Vandaag mijn EV opgehaald bij de dealer. Omdat mijn vorige auto totalloss was na een kettingbotsing moest er een nieuwe lease auto komen. Het huidige belasting regiem is in een paar jaar dusdanig veranderd dat de maandlasten van een Volvo V40 met 22% bijtelling wel erg duur zouden worden.
Me vervolgens verdiept in electrisch rijden en kwam uiteindelijk uit bij Hyundai. Mijn eerste indruk. Mooi auto met veel toeters en bellen. Waar ik me erg zorgen over maakte was natuurlijk het rijbereik. Endaar kan ik nog niks over zeggen na 190 kom. Maar qua rijprestaties valt het me niet tegen. Als voorloop auto heb ik 3 maanden in een Renault Megane zen gereden, toffe aut, en erg stil. Maar niet te vergelijken met ddeze Ioniq, wat een stilte heel onwezelijk. Als ik 2000 km gereden heb kan ik meer melden.

Een update

  • 2.249 km

Inmiddels ruim 2000 km gereden en heb een aardige indruk gekregen van deze EV.
Wat is mee tot nu toe meegevallen?:
* De grote spoiler achterop, had ik een hoop bedenkingen over, zo'n grote balk in je achteruit zicht, maar dat is mee enorm mee gevallen.
* Het actieradius is tot op heden nog geen groot probleem gebleken, vorige week naar Antwerpen geweest en vandaar weer terug naar de bollenstreek, ja dan moet je even langs fast ned, dat ging overigens best wel snel, heb daar 15 minuten geladen en had toen voldoende power om weer huiswaarts te keren.

Inmiddels heeft de auto een recall ondergaan, de aansluiting voor de laadkabel kan problemen geven, daarbij is mogelijk dat de laadkabel niet loskomt, persoonlijk heb ik dit niet meegemaakt, maar Hyundai heeft dit preventief vervangen.

Het rijden in deze EV is eigenlijk super relax, met al die features. Zo gebruik de adaptief cruise controle elke dag in de file op de A44 richting Den Haag. Deze werkt perfect.
Het keep your lane, ben ik persoonlijk minder van gecharmeerd, als je deze ze gang laat gaan, ziet je rijgedrag er een beetje vreemd uit.....Maar het is dan ook een assistent.

Wat ik een gemiste kans vindt, is het feit dat de ramen en schuifdak niet automatisch dicht gaan, als je de afstandsbediening bedient. Vreemd, omdat er best veel opties op deze auto zitten.

Inmiddels wel de voor en achterkant laten wrappen met zwart folie.
Ik vond het grijze dichte front, niet mooi, vandaar de zwarte wrap.

Maar overal nog dik tevreden met deze Ioniq EV! Volgende verslag bij 5000km

5000 km gereden

  • 5.100 km

Inmiddels 5000 km gereden met de ioniq en nog steeds tevreden.
De actieradius is inmiddels 20 km hoger geworden, nu standaard 220 km ipv van de magere 200km. Dus ook het verbruik is naar benden gegaan van 13,5 kw per 100 km naar 13,2 kw per 100 km, dus dat is een meevaller.
Dit ondanks het feit dat de airco nu best wel veel aan staat.

Zijn er minpunten geconstateerd?
Ja zeker wel, dat betreft de banden welke Hyundai onder deze auto monteert. Dat zijn dus de Franse Michelins Energe green. Deze maken dus erg veel herrie. Dusdanig veel dat dit de rust welke je in een EV verwacht teniet gedaan wordt.

Verder wat opvalt is audio installatie, deze is top! Wat een geluid. Bets veel dynamiek en goeie bas. Heel veel plezier aan beleeft in de file.

10000 km UPDATE

  • 10.079 km

Wat is het warm vandaag! Een update van mijn Ev bij 10.000 km. Tot nu toe geen probelemen ondervonden met deze Hyundai, heeft de garage gelukkig nog niet gezien.

Tevens een paar foto's toegevoegd, had tot nu toe nog even niet door dat je op een + moest klikken om een foto te plaatsen.

Het verbruik van deze auto is sterk afhankelijk van je rechtvoet, maar dat is bij de meeste auto's het geval (opendeur!) Maar om even wat cijfers te noemen, tot 7000 km alleen in stand sport gereden en die stand is gewoon top! Lekker snel weg bij het stoplicht, bij inhalen soepel, gewoon top.
Al is deze stand in het begin wel even wennen, want je krijgt een soort schop onder je kont als je het gas (stroom) pedaal in drukt.
Verbruik zo rond de 13,4 kw per 100 km. Afgelopen weken dus in stand Normaal en Eco gereden, in de stand Normal is deze auto overigens nog steeds sneller dan de gemiddelde diesel benzine auto, dan kom je dus aan de 11,3 kw.
Door het warme weer van de afgelopen maanden is de airco dus ook uitvoerig op de proef gesteld, en deze werkt gewoon goed. Het warmtepomp systeem wat Hyundai in deze EV heeft gesleuteld werkt dus bij 36 graden buiten temperatuur uitstekend! Kost wel kilometers, dat zijn er ongeveer 14 die van je bereik af gaan, als je de climatcontrol op 22 graden zet.

Ook nog een cosmetische wijziging toegepast, maar dat mogen jullie zelf ontdekken...

Een beurt gehad

  • 16.000 km

Inmiddels 16000 km gereden en weer tijd om iets te vertellen over de blauwe Ioniq. Tot nu toe nog geen grote problemen ondervonden. Rijd goed en nog steeds tevreden.
Bij 14.600 km de auto bij de dealer afgeleverd voor een beurt, dat moet eigenlijk bij 15.000 km, maar dit kwam beter uit. Overigens wel snel zo'n beurt voor een auto die geen brandstof motor heeft. Waren dus geen problemen, wel 1 vreemd ding, de ruitenwisser bladen voor moesten vervangen worden (116,00 euri) dat is op z'n minst:
* Duur!!!
* Erg snel met 14.600 km en geen regen gehad afgelopen zomer...

De beurt was 65,69. Daar heeft de dealer dan ook bij navigatie voor geupdate, de wegen rond de A9 bij Badhoevendorp kloppen nu weer.

Het verbruik:
Zit nu continue op 13,1 kW per 100 km, dat is minder zuinig als in mijn vorige periode, maar de rijstijl is daar dan ook naar, helaas.

Winter met de Ioniq

  • 26.000 km

Inmiddels alweer 26000 tevreden kilometers gereden. even een paar nieuwe zaken welke ik hier wil melden.
In november zijn de zomerbanden gewisseld voor winter banden (Michelin) en dat heeft toch welke enoge impact gehad op de acceradius van deze Ioniq. Komt er op neer dat ik ongeveer 15 a 20 kilometer kwijt was.
Ook de de lage buiten temperatuur heeft zo zijn gevolgen, een volle accu lading geeft nu ongeveer 178 kilometer.

Wat geweldig is, is de timer start van de verwarming, zodat je in een compleer verwarmde auto weg rijdt en de ramen geheel ijsvrij zijn zonder te krabben. Je wordt hier natuurlijk geen bikkel van.....
Maar comfortabel is het wel!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.