Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 45.200 km |
Prima auto, maar oh wee als er iets stuk gaat.
- 45.200 km
Sinds bijna 4 jaar rijden we de Ioniq als volledig elektrische auto. Het is een Premium uitvoering, met alle opties. De auto rijdt comfortabel en is uiteraard stil. Handig voor voetgangers is dat hij wel een soort zoemer heeft, vooral op parkeerplaatsen is dat prettig. Met onze doodstille hybride gebeurt het nog wel eens dat iemand zomaar de weg opstapt omdat de auto niet wordt gehoord.
De Hyundai is erg gestroomlijnd en vrij laag. Dat betekent aan de ene kant een laag verbruik, maar aan de andere kant ook een vrij diepe instap. De ruimte achterin is best goed, al houdt de hoofdruimte niet over, mede door het schuifdak.
Het verbruik ligt tussen de 14 en 15 kW/100km, dat is erg zuinig. Het betekent een actieradius van ongeveer 200 km, soms iets meer. Snelladen is mogelijk, maar laden aan een gewone straatpaal gaat traag, op 1 fase. Dat is voor bijladen vrij zinloos. Thuis hangt hij aan een wallbox, en dan duurt laden een uur of vijf. Controle kan met knipperende ledjes op het dashboard, maar er is geen app.
De onderhoudskosten zijn beperkt. Wel moet de auto eigenlijk jaarlijks langs de dealer. Beurten kosten de laatste keren ongeveer 150 euro ex BTW. Relatief best veel, aangezien er niet veel hoeft te gebeuren. Wel wordt de Navi dan ook gratis van een update voorzien. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Ioniq door het hoge koppel graag voorbanden lust. Al kun je dat natuurlijk beperken door de rechtervoet in bedwang te houden.
En dan nu het slechte nieuws: de prijzen van onderdelen zijn erg hoog. Tot nu toe hebben we twee akkefietjes gehad. Eên van de sleutels weigerde op een gegeven moment dienst. Conclusie: sleutel is stuk. Kosten nieuwe sleutel: €495,- . (die van een Mercedes was de helft ?). Gelukkig was dat nog garantie.
Afgelopen week was de auto helemaal dood. 12V accu leeg, oorzaak een lekstroom in de audio-eenheid (Infinity). De unit moet worden vervangen. Kosten, schrik niet, € 6300-. en veel werk is het niet. Helaas geldt voor de audio niet de 5 jaar garantie, die is maar 3 jaar. Mogelijk is er nog een refurbished te krijgen, maar anders is het natuurlijk een volstrekt idioot bedrag, ongeveer 20% van de nieuwprijs van de auto.
Al met al over de auto tevreden, maar ik ga toch wel twee keer nadenken of het verstandig is om weer een Hyundai te kopen en er langer dan 3 jaar mee te rijden.
Update
Ik zag dat er op het Tweakers forum werd gedacht dat het bedrag niet klopte. Dus heb ik nog maar even contact opgenomen met de importeur.
Het bedrag van €6300 klopt. Zelf vinden ze het ook een hoog bedrag (sic). Daarom hebben ze een systeem met ruilapparaten. Je levert het defecte systeem in en krijgt een andere retour. Kost €1099,- . Ik vind dat nog steeds een hoop geld, want strikt genomen zijn dat dan de kosten voor reparatie van het systeem. Voor dat bedrag kun je nog wel even solderen. Maar ja, erg veel keus heb je ook niet.
Update
Inmiddels hebben we samen met de dealer en de importeur een acceptabele oplossing gevonden. Niet zomaar accepteren heeft dus wel effect.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Hybride First Edition Automaat Clima Navigatie Schuifdak Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2017
- 239.580 km

Hyundai Ioniq Comfort EV ACC|Camera|CarPlay|Navi|PrivacyGlas
- 2019
- 40.190 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Premium Leer Pano PDC Elk. Stoel Adap Cruise
- 2017
- 197.324 km