Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #5

autoreview

Hyundai Ioniq Electric
Hyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq ElectricHyundai Ioniq Electric

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst45.200 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto, maar oh wee als er iets stuk gaat.

  • 45.200 km

Sinds bijna 4 jaar rijden we de Ioniq als volledig elektrische auto. Het is een Premium uitvoering, met alle opties. De auto rijdt comfortabel en is uiteraard stil. Handig voor voetgangers is dat hij wel een soort zoemer heeft, vooral op parkeerplaatsen is dat prettig. Met onze doodstille hybride gebeurt het nog wel eens dat iemand zomaar de weg opstapt omdat de auto niet wordt gehoord.
De Hyundai is erg gestroomlijnd en vrij laag. Dat betekent aan de ene kant een laag verbruik, maar aan de andere kant ook een vrij diepe instap. De ruimte achterin is best goed, al houdt de hoofdruimte niet over, mede door het schuifdak.
Het verbruik ligt tussen de 14 en 15 kW/100km, dat is erg zuinig. Het betekent een actieradius van ongeveer 200 km, soms iets meer. Snelladen is mogelijk, maar laden aan een gewone straatpaal gaat traag, op 1 fase. Dat is voor bijladen vrij zinloos. Thuis hangt hij aan een wallbox, en dan duurt laden een uur of vijf. Controle kan met knipperende ledjes op het dashboard, maar er is geen app.
De onderhoudskosten zijn beperkt. Wel moet de auto eigenlijk jaarlijks langs de dealer. Beurten kosten de laatste keren ongeveer 150 euro ex BTW. Relatief best veel, aangezien er niet veel hoeft te gebeuren. Wel wordt de Navi dan ook gratis van een update voorzien. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Ioniq door het hoge koppel graag voorbanden lust. Al kun je dat natuurlijk beperken door de rechtervoet in bedwang te houden.
En dan nu het slechte nieuws: de prijzen van onderdelen zijn erg hoog. Tot nu toe hebben we twee akkefietjes gehad. Eên van de sleutels weigerde op een gegeven moment dienst. Conclusie: sleutel is stuk. Kosten nieuwe sleutel: €495,- . (die van een Mercedes was de helft ?). Gelukkig was dat nog garantie.
Afgelopen week was de auto helemaal dood. 12V accu leeg, oorzaak een lekstroom in de audio-eenheid (Infinity). De unit moet worden vervangen. Kosten, schrik niet, € 6300-. en veel werk is het niet. Helaas geldt voor de audio niet de 5 jaar garantie, die is maar 3 jaar. Mogelijk is er nog een refurbished te krijgen, maar anders is het natuurlijk een volstrekt idioot bedrag, ongeveer 20% van de nieuwprijs van de auto.
Al met al over de auto tevreden, maar ik ga toch wel twee keer nadenken of het verstandig is om weer een Hyundai te kopen en er langer dan 3 jaar mee te rijden.

Update

Ik zag dat er op het Tweakers forum werd gedacht dat het bedrag niet klopte. Dus heb ik nog maar even contact opgenomen met de importeur.
Het bedrag van €6300 klopt. Zelf vinden ze het ook een hoog bedrag (sic). Daarom hebben ze een systeem met ruilapparaten. Je levert het defecte systeem in en krijgt een andere retour. Kost €1099,- . Ik vind dat nog steeds een hoop geld, want strikt genomen zijn dat dan de kosten voor reparatie van het systeem. Voor dat bedrag kun je nog wel even solderen. Maar ja, erg veel keus heb je ook niet.

Update
Inmiddels hebben we samen met de dealer en de importeur een acceptabele oplossing gevonden. Niet zomaar accepteren heeft dus wel effect.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.