en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 155.700 km |
Na 3,5 fijne jaren in een Opel Ampera 1st gen heb ik eind vorig jaar een Hyundai IONIQ electric gekocht. Ik was al een tijdje aan het rondkijken naar een volledig elektrische opvolger van de Ampera. Het elektrisch rijden (0,6l/100km) beviel mij erg goed! Voor de langere ritten liet ik de Ampera staan vanwege luidruchtige motor wanneer de stroom op was, ook wilde ik mijn gemiddelde brandstofverbruik niet om zeep helpen. :)
EV's met noemenswaardige actieradius, realistisch 180+ in mijn optiek, beginnen nu net een klein beetje betaalbaar te worden. De subsidie van 2k helpt hier zeker aan mee. Voor rond de 16k krijg je met de IONIQ wat mij betreft het meeste waar voor je geld. Ik kende de auto al omdat mijn schoonvader er een rijdt en deze was er altijd erg enthousiast over. Zelf werkte ik tot voor kort in de autobranche, grappige is dat ik destijds de IONIQ maar een vreemd ding vond. Kleine accu, niet erg mooi en relatief duur. Wat ik mij toen niet realiseerde is dat de auto dan wel een relatief kleine accu heeft (28kW bruikbaar), hij springt wel heel zuinig met deze beperkte capaciteit om. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit zich in de praktijk in mijn geval nog moet uitwijzen, maar de reviews zijn unaniem; dit is waarschijnlijk de zuinigste EV op de markt. Daar bovenop kan hij ook nog eens 69kW/u snelladen, ziet hij er wat mij betreft uit als een "normale" auto en is hij in Premium uitrusting volgeladen met opties.
Mijn ervaring tot op heden; een luxe, goed afgewerkte allemansvriend met voldoende actieradius om het grootste deel van NL op één acculading te bereiken. Daarbij wel opgemerkt dat ik in het midden van het land woon.
Zodra ik meer ervaringen te delen heb zal ik mijn review aanvullen.
Afgelopen donderdag de voorbanden laten vervangen. De verkopende garage had in al zijn wijsheid besloten nieuwe Chinese Lanvigator banden te monteren. Wat mij betreft echt een miskleun. Na wat onderzoek kwamen de Michelin Primacy 4 91V met S1 codering als de beste uit de bus. Met 75 euro p/s betaalbaar, AA rating en 68db rolgeluid. Hetzelfde type lag al op de achteras. Merk zeker qua geluid direct verbetering!
Kleine update. Voor aflevering heeft de auto een beurt gekregen bij een universele garage. Uiteindelijk besloten dat ik de auto, in ieder geval voorlopig, door de officiele Hyundai dealer wil laten onderhouden. Al is het alleen maar voor de gratis pechhulp en updates. Om deze reden met verkoper afspraken gemaakt en tegemoetkoming in de kosten gekregen. Op 2 februari de auto bij Autopalace in Harderwijk gebracht. Vooraf geinformeerd naar de kosten, deze werden na afloop ook netjes in rekening gebracht. Daarnaast hebben ze kosteloos wat kleine puntjes onderzocht. Erg goede ervaring met Autopalace Harderwijk tot op heden!
Nu de IONIQ ons zo goed bevalt vragen wij ons hardop af of we onze Octavia combi op benzine nog wel nodig hebben voor de ruimte en als tweede auto. Een tweede auto is zeker nodig, maar voor ongeveer 5.000 km per jaar eigenlijke zonde om een benzine auto voor de deur te hebben met bijbehorende vaste lasten. Ik heb daarom de Octavia te koop gezet en verken de markt voor een EV van rond de 12k excl. subsidie. Dat valt nog niet mee moet ik zeggen. De Leaf 1st gen vinden we lelijk, de Zoe heeft een dure huuraccu en de e-Up! heeft toch wel een kleine accu en is qua looks wat anoniem. Een i3 of e-Golf zijn nog te duur. Voorlopig, zo lang we volledig thuiswerken, kunnen we af met 1 auto, dus de Octavia kunnen we verkopen in afwachting van een geschikte tweede EV. Zou het liefst een tweede IONIQ kopen.... Het uitrustingsniveau van de IONIQ halen ze allemaal niet...
Mijn gevoel over de resterende capaciteit in de accu van onze IONIQ was dat deze nog erg goed was, ondanks de relatief hoge km-stand. Op fora las ik dat Hyundai een vrij grote marge heeft ingebouwd. Deze marge wordt eerst opgesnoept voordat je bruikbare capaciteit daadwerkelijk terugloopt. Om dit te meten heb ik besloten voor een paar tientjes een OBD2 bluetoothdongle aan te schaffen. Middels een smartphone app (canioniq) kun je hier heel eenvoudig de zogenaamde State of Health (SoH) uitlezen. Mijn gevoel klopte, de SoH van de accu is nog 100%!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.