Hyundai Ioniq Electric Premium (2017) #3

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)
Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst27.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste trip

  • 1.200 km

Waar voorheen Fancy a Bev stond voor een wil je een drank je doen betekend het voor mij nu 'do you fancy a Battery Electric Vehicle'⁠
.⁠
Afbeelding is genomen bij Ionity lader in Chartres (Gasville) tijdens onze eerste trip naar Frankrijk.⁠
.
Eerlijk, het verliep voorspoediger dan we dachten. Ja er waren onderweg twee laadpalen kapot maar we hadden erger verwacht. Door langs de snelweg iedere mogelijke paal te bezoeken konden we veilig aankomen in de Vendée. Het is echt wel belangrijk dat hoewel je misschien genoeg in je accu hebt zitten je in Frankrijk iedere snellaadpaal probeert. Er staat er doorgaans maar één dus beter bijladen dan er een overslaan en zonder stroom komen te zitten.

Modesta Lak = 5% efficïenter

  • 5.000 km

Om de Hyundai Ioniq verder te laten rijden en er anders uit te laten zien ben ik naar Shielddetailling in Leek gegaan. ⠀

Modesta Glass Coating geeft een geweldig diepe glans aan uw lak en biedt bescherming tegen UV-straling, waskrassen, zuren en zout. Vuil kan zich moeilijk hechten aan de keiharde coating en komt er toch wat vuil op, met wat water spoelt het er zo weer af.⠀

Maar bovenal door de coating is mijn elektrische auto efficiënter. Dit scheelt tussen de 5% en 6%. Mijn auto kan dus nu een stukje verder. ⠀

Daarnaast heb ik de grijze neus en achterbumper wit laten spuiten. Een Eigenwijze Ioniq is het nu. ⠀

Voor 2,50 naar Leuven

  • 13.000 km

De uitdaging aangegaan om zo goedkoop mogelijk naar Leuven te rijden vanuit de kop van Drenthe.

De eerste laadplek was bij Lidl Wolvega. Kosten 0,-
Onderweg zou ik iemand in Almere ophalen en vandaar naar Lidl Tilburg rijden. Ik durfde het niet aan om niet bij te laden. Dus voor € 2.50 bij Fastned Aalscholver geladen. Achteraf hadden we het wel kunnen halen van Wolvega via Almere naar Tilburg zonder bijladen...

Derde laadplek was Lidl Tilburg. Beetje uit de route maar het laden was gratis. Daarna door naar België.

Vierde laadplek Lidl Brecht en wederom gratis geladen.

Vijfde laadplek Lidl Kampenhout. We hadden Leuven wel kunnen halen na de vierde laadstop. Vanwege het feit dat we meer dan genoeg tijd hadden zo vol mogelijk geladen. Er stond helaas een ICE auto bij de lader dus hebben we de auto er pal achter gezet om toch te kunnen laden. Vanaf hier was het nog maar een klein stukje naar Leuven waarna we de auto praktisch vol in de parkeergarage konden zetten.
***
Let op: Laden bij Lidl kan enkel tijdens openingstijden!
***
De terugweg was op een zondag waardoor veel lidls waren gesloten en we gewoon via Fastned terug zijn gereden (à € 13,79)

Laden bij de rest

  • 16.000 km

In Zweden een keer niet ergens achteraf laden bij een onzichtbare paal. Sterker nog we reden een extra rondje om het tankstation om de paal te vinden. De paal stond gewoon gemoedelijk tussen de brandstof opties. ⁠

Elektrisch Rijden in de praktijk

  • 21.000 km

Sinds november 2018 ben rijd ik elektrisch. In de afgelopen maanden heb ik meer dan 20000 kilometer gereden.

Op deze pagina schrijf ik over mijn ervaringen. Daarnaast nog een paar tips over het plannen van je route, handige apps en een (weers)waarschuwing.

Op mijn eigen website heb ik nog een aantal blogs geschreven om je meer te informeren over het fenomeen 'elektrisch rijden'.

Blogs die nu online staan:
Naar aanleiding van 20000 kilometer elektrisch rijden:
https://vanbrent.nl/ev/elektrisch-rijden-praktijk/

Een elektrische auto is betaalbaar voor een ondernemer:
https://vanbrent.nl/ev/bijtelling-bpm-en-mia-elektrisch-rijden-binnen-handbereik-van-een-ondernemer/

Geen enkele auto kan rijden met een lege accu.
https://vanbrent.nl/ev/accu-leeg-en-laden/

Range anxiety is een mythe
https://vanbrent.nl/ev/range-anxiety-is-een-mythe/

Wat kost laden nu echt? Rijden met snelladers voor 5ct de kilometer...
https://vanbrent.nl/ev/wat-kost-laden-nu-echt/

Even een samenvatting: Onze auto rijdt met 13kWh 100 kilometer. Via abetterrouteplanner,com kan je perfect je route plannen. We deden afgelopen zomer een dagtrip in Noorwegen over Hardangervidda en knepen hem behoorlijk toen we boven op de berg ons bereik zagen teruglopen naar 55km. Het was er 2 graden en we zouden nog 35 kilometer rijden voordat we bij onze laadplek uit zouden komen. Door de daling van bijna 1100 meter kwamen we uiteindelijk met 60km bereik nog in de accu aan… Zo efficient is de Ioniq, en Abetterrouteplanner had dit exact voorspeld!

Over het laden: Omdat de Ioniq theoretisch kan laden met 70 kW heeft het wel degelijk zin om bij de snelste laders te gaan staan. Laden gaat 30% sneller. Ervaring: dit betekend dat je ongeveer met 1 kWh per minuut kan laden tot 78%. Je zal 7 minuten sneller zijn wanneer je laadt tot 80%. Wat mij opvalt is dat vele auto's in dezelfde prijsklasse die in 2020 op de markt zijn of komen (mini cooper, e208, eCorsa, eGolf, eUp, Zoë) laden allemaal langzamer. En hoewel het accupakket misschien wat kleiner en we dus vaker aan de lader staan zullen we toch lange trips sneller afronden.

Belangrijkste punt is eigenlijk dat RANGE niet het belangrijkste is. LAADSNELHEID is misschien wel belangrijker. We kunnen met de kleine accu iedere nacht volladen en dus vol vertrekken. Daarnaast is de snellaad dekkingsgraad goed.

Mocht jij je orriënteren om elektrisch te gaan rijden zijn dit de belangrijkste vragen:
- Wat is de 'Total Cost of Ownershop'?
- Hoeveel rijd ik echt op een dag?
- Hoe snel kan ik 100 kilometer bij laden?

Zeilen in een auto

  • 27.500 km

Het bijzondere van het elektrisch rijden is dat je echt heel efficiënt met energie ‘leert’ omgaan. Waar de vroegere Nissan Leaf je uitdaagde om een boompje in het dashboard te laten groeien vertelt de Ioniq ook hoe economisch je rijdt. Ik word daar zelf niet warm of koud van maar wat ik echt heerlijk vind is om de auto uit te laten glijden. De Hyundai Ioniq heeft flippers op het stuur waarmee je de remgeneratie instelt. Je kan deze ook op ‘0’ zetten. Het voelt een beetje alsof je de auto in zijn neutraal / vrij zet. Een groot verschil is wel dat je nog volledige controle over het voertuig hebt. Je kan het snelheidspedaal (gaspedaal) gewoon gebruiken. Er is alleen geen weestand waardoor de auto als het ware zeilt over de weg.

Als je ooit met een zeilboot in planee (planeren) over het water ben gegaan heb je een aardig idee hoe dat kan voelen. Go with the flow. En waar pas je dat dan toe? Te pas en te onpas. Door dat de auto een lage luchtweerstand heeft kan je het gebruiken richting uitvalswegen.

Stel je rijdt op de snelweg met 120 km/h en de afslag die jij moet nemen nadert. Dan zet je met je flipper het regenereren op nul en glijdt de vanaf het 1200 meter bord zonder nog energie te verbruiken naar je afslag. Met een gangetje van 100 km/h bereik je de uitvoegstrook. Zonder het verkeer tot last te zijn zoef je naar het viaduct omhoog en allicht mag je nog even wat bij regenereren met je flipper zodat je met ongeveer 38 km/h aankomt bij de rotonde/afslag naar dorp of stad.

Maar ook bij nadering van voertuigen, verkeerslichten gebruik je het. Vaak corrigeer je met je flippers hoe snel de auto extra moet afremmen. Je kijkt wat verder vooruit, je anticipeert op iets andere wijze en maakt nog beter gebruik van de efficiëntie van de Ioniq.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.