Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Ioniq Electric
- 1 km
In een zin, een geweldige rijervaring!
Als ZZPer de mogelijkheid gekregen om een elektrische auto te leasen.
Al begin 2018 proefritten gemaakt met eerst de KIA Soul, wat een geweldige ruime auto is met een Amerikaanse uitstraling binnenin, wat mij erg aansprak. Wel een forse auto met dode hoeken.
En je moet hem mooi vinden!
De Renault Zoe rijdt ook prima maar is klein en slecht afgewerkt, redelijke stoel ,maar te klein voor mij, en ook te duur.
De SMART ForFour was gewoon veel te duur voor wat je krijgt.
Opel Ampera is duur en slechte stoelen , daar zou ik spijt van krijgen.
De IONIQ gereden en die besteld in december 2018.
De Comfort versie 2019 in de kleur Aurora Silver.
Na aflevering mijn belettering er op laten zetten en de achterste ruiten donker getint, wat een mooie uitstraling geeft.
De auto heeft een range van +/- 200 km , dat zou zomers meer moeten zijn, en omdat ik veel korte stadsritten maak , en de regeneratie vol hebt aan staan, rijdt dat erg zuinig.
Bij het aanrijden van een stoplicht leer je wanneer je het gaspedaal los moet laten om precies uit te komen bij het stoppunt en regeneer je zo weer een aantal km op een rit!
Het one-pedal principe dus, en hoef je de remmen bijna niet te gebruiken,scheelt onderhoud en schone velgen!
Via flippers achter het stuur kan ik de sterkte in 3 stappen regelen, op snelweg kies je 1 ,in stad stand 3.
Het betekent wel dat als je zo’n auto krijgt je echt anders moet rijden dan je gewend bent, en je echt het boekje moet lezen de eerste weken!
Het starten is met een knop ook de automaat werkt met knoppen.
De automatische cruise control houdt zelf afstand op je voorligger (instelbaar) en bots detectie.
Laden; tot max. 70 kWh snelladen mogelijk, bij Fastned in 25 min weer op 80% (=195km) bij de AH XL.
In mijn omgeving zijn overal laadpalen, en verder is het plannen, maar dat moet met je benzine auto ook.
De openbare laadpalen waar ik gebruik van maak kunnen 11kWh ( 2 uur 100KM erbij )of 22 kWh (1 uur 100KM erbij)
Laden aan een stopcontact duurt van 40km tot 200km 9 uur.
Bij de meeste supermarkten zijn hier laadpalen en in stadscentrum zijn er veel, via de App kan ik zien dat ze bezet/vrij zijn.
Heb nu 990 KM gereden met een grote glimlach op mijn gezicht!!
Je kunt er flink mee weg scheuren ,maar eigenlijk nodigt het uit om rustig te rijden, het rijdt zo soepel en stil.
Ik verwacht niet meer dan 10.000 km per jaar te rijden.
Heb nu de NewMotion App en laadsleutelhanger, maar ook de NUON versie, omdat hun palen in Noord-Brabant maar .23 ct rekenen.
Dus daar ook mee plannen.
Wordt vervolgd.
update
- 2.500 km
Nu 2500 km met de Ioniq gereden, en nog steeds een geweldige auto!
Thuis laden op stopcontact duurt gemiddeld 7.5 uur.
Ik kan via de site Umeter de data van slimme meter uitlezen.(€3/4,-)
Laden gaat nu het warmer is geworden al tot 220KM bereik.
Ga je op de snelweg met 130 km/u en de airco aan dan gaat het bereik vlot omlaag, en zou ik de beloofde 220 km niet halen.
maar ik rij er rustig mee, bijna altijd stadsritten en korte stukken in de buurt, en volgens display gebruik ik dan tussen de 12.4 kWh/100km en 15.6 kWh/100km.
Rijden gaat soepel en zonder kraakjes of piepjes, de ruime dikke stoelen zitten prima met goede steun, en de ruime kofferbak is een plus!
Ik zie de BMW ook al wat vaker in het straatbeeld ,maar gelukkig heeft de Ioniq normale banden eronder liggen , want die BMW fietsbanden zien er niet uit.
Het rijden met de automaat en het regenereren is fantastisch, de remschijven zullen niet snel slijten.
Het laden bij openbare palen doe ik soms tussendoor als het uitkomt, en het mooie is dat sommige winkelketens al gratis laden aanbieden.
Iets wat in Duitsland al veel aangeboden wordt (Lidl-Aldi-Ikea-Kaufhaus)
Ik gebruik de Nuon pas vaak ,omdat die palen voordeliger zijn in Noord-Brabant!
10000km
- 10.000 km
Het eerste jaar rijden met de Ioniq zit er bijna op, en behalve een defecte handgreep van voor portier is er niets mank gegaan.
Dit was trouwens door de Hyundai dealer erg snel opgelost!
Nu het wat kouder is geworden is de range 195km, maar echte vrieskou hebben we natuurlijk nog niet gehad.
Dus nog steeds erg tevreden over het rijden en het fantastische stereosysteem.
Inmiddels zien we overal Tesla's rijden, op iedere straathoek, er is zelfs een straat waar er meerdere exacte dezelfde witte staan, goed op je nummerbord letten als je wilt gaan rijden...
Dus de Ioniq blijft een opvallende verschijning en ik krijg nog steeds complimenten.
jaartje verder!
- 20.000 km
Weer een jaartje verder, in de zomer de batterij zelfs kunnen laden tot 250KM, door het warme weer en mede dankzij de update.
Nu tijdens vriesweer 205km wat ook meer is als een jaar geleden.
Nu in het nieuws dat er veel laadkabels worden gejat ,vandaar er maar een slot om gedaan! ligt nu vast aan de velg.
Verder probleemloos gereden en nog steeds een geweldige auto met veel bergruimte tijdens de vakantie in NL.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq Comfort EV 38 kWh | A.C.C. | INFINITY | LED | FACELIFT | BTW-AUTO!!
- 2019
- 73.262 km

Hyundai Ioniq 1.6 GDi i-Motion | Camera | Adaptive Cruise control | Climate control | Boordcomputer | Stoelen in hoogte verstelbaar | Parkeersensoren achter
- 2017
- 69.521 km

Hyundai Ioniq 38 KWH | PREMIUM | DEALERONDERHOUDEN |
- 2019
- 94.961 km