Hyundai Ioniq 5 73kWh AWD Lounge (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh AWD Lounge |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
1e rit
- 125 km
Vandaag de auto thuisbezorgd gekregen, wat een feestje.
De eerste 125 kilometer gemaakt, een beetje spelen met de navi en alle assistenten in de auto zonder de handleiding te lezen natuurlijk :-)
De eerste indrukken zijn fantastisch, de auto is full options (letterlijk) en hierdoor heerlijk luxe met mooie leren bekleding, een prachtig groot zonnedak. De afwerking is uitstekend en ruim 300 pk, 605 Nm koppel en All Wheel drive zorgt voor vlotte rijeigenschappen.
Ik rij 30 a 40K per jaar en zal hier een mooie review van gaan maken met regelmatige updates.
1e week
- 1.123 km
De eerste week zit erop met veel snelweg kilometers, koud weer en soms slecht weer.
Het verbruik hangt zo rond de 21 kWh per 100 kilometer gemiddeld wat ik op zich prima vind. Op de NL snelweg netjes 100 gereden en in Belgie 120 km/H, wat niet helpt natuurlijk is regelmatig als een raket invoegen of bij het verkeerslicht wegrijden, op de klok 4.8 seconden van 0-100 km/H is wel leuk natuurlijk. In principe ga ik 's ochtends weg met een 90% gevulde accu op mijn AC 11kW lader thuis en maak onderweg gebruik van FastNed met 150 kW of 300 kW laders. Omdat ik braaf gereden heb op de snelweg en de temperatuur vrij laag was was de accu vrij koud maar na een paar minuten laden heb ik gewoon een laadsnelheid gehad op een 150 kW lader van 143 kW. Met FastNed betaal je 45 ct per kWh als je een abonnement neemt van ik meen 11,99 per maand wat je bijna met 1 volle lading al terug verdient hebt tegenover het 0,79 per kWh standaard tarief.
Via charge my Hyundai krijg je een pas (zelf aanvragen) waarmee je Ionity snelladen premium een jaar gratis abonnement krijgt dus dan ook in Frankrijk, Spanje, Duitsland etc voor 0,45 per kWH. Elektrisch rijden is dus eigenlijk vrij goedkoop, zelfs via de snellader. 21 kWh voor 100 kilometer kost je dus 9,45 totaal. Thuis geladen nog voordeliger. Met mijn vorige auto was dat 9 liter benzine a 2,30 euro is dus 20,70!
Eind april ga ik een 14 daagse roadtrip maken naar Spanje, Portugal dat zal een kleine 5000km worden, waarna ik mijn ervaringen zal delen.
1e maand
- 3.125 km
De eerste maand zit er bijna op en de auto bevalt uitstekend.
Alles functies aan de auto (zijn er veel!) werken prima en de vibratie die ik eerder ervaarde is na een rondje goed balanceren van alle vier de wielen zo als het er nu uitziet opgelost.
Nu de temperaturen stijgen ontwikkelt zich het bereik ook positief, hoewel ik vorige week een dag had van 480 km, ik vertrok met een thuisopgeladen accu op 100% geladen (4 graden boven nul) vanuit omgeving rotterdam naar Leeuwarden via Kollum en pas op de terugweg vlak voor Zwolle heb ik met een korte laadsessie bij Fastned waar ik met 3% restcapaciteit binnen kwam de accu half opgeladen met ongeveer 150 kW per uur laadsnelheid gemiddeld. Voldoende om thuis te komen en daar weer relatief goedkoop de accu te laden. Van medeweggebruikers krijg je veel positieve reacties, de auto valt op door zijn onderscheidende design die veelal ik de smaak valt.
De navigtie op zich werkt prima echter is er geen functie op slim laadpunten te plannen dus ik heb een kleine investering gedaan in de app ABRP, A better Route Planner, samen met een Vgate Bluetooth LE obd2 dongle. ABRP leest via de dongle de accu uit en calculeert met weerinfo, historisch gebruik, accu temp etc wanneer je moet laden onderweg en doet dit vrij nauwkeurig. Ideaal om zorgeloos lange ritten in te plannen. De Vgate obd2 dongle is niet het meest stabiele product vandaar dat ik afgelopen week een OBDLINK CX besteld heb die kwalitatief beter moet zijn, we gaan het zien.
Omdat ik nog wel eens een fiets mee wil nemen, MTB of Race, heb ik gedacht aan een trekhaak maar 1200 investeren om 6x per jaar een ritje te maken werd me wat teveel. De zoektocht naar een dakdrager wees me op een Yakima drager die volgende de fabrikant ook geschikt is voor de Ioniq 5 met een glazendak of dak met zonnepaneel. Helaas is de drager gewoon niet leverbaar en heb ik besloten om een Thule Edge dakdrager te kopen hoewel Thule aangaf dat de drager alleen voor het normale "gladde" dak geschikt is. Nu deze drager past uitstekend op mijn auto met glazen dak, de rubbers zorgen dat hij netjes steunt op de dakranden en er geen contact is met het glas. Thule doet zichzelf een beetje tekort door niet goed te onderzoeken op welke uitvoering hij wel of niet past.
Vakantie tripje
- 12.137 km
De veertiendaagse vakantie is voorbij en ik ben steeds enthousiaster geworden van mijn Ioniq.
Tijdens deze rondreis van Rotterdam naar Spanje Denia, door naar Lissabon Portugal, Porto Portugal, Bilbao Baskenland en dan weer terug naar huis was een rondrit van totaal 5900 kilometer. Met behulp van ABRP als navi app was alles prima te plannen. Spanje bleek een beetje een uitdaging aangezien snelladers (vaak max 50 kW) meestal niet langs de snelwegen staan maar ergens in een dorpje of op een industrieterrein. 50kW is natuurlijk ook niet echt vlot, dan ben je snel een uur bezig om de auto te laden maar met wat puzzelen samen met de Iberdrola (Spaanse energie maatschappij) app kom je er prima uit. Portugal is wat snelladers betreft perfect, iedere pomp (om de 50 KM) lang de snelweg (tolwegen) heeft een snellader, vaak 100 kW of meer.
De auto bleek zeer comfortabel, heerlijk door het immense koppel te rijden in de bergen, overigens bleek het verbruik in de bergen echt mee te vallen, je gebruikt veel meer omhoog maar omlaag vrijwel niets plus door recuperatie wordt de accu weer bijgeladen dus onderaan de streep maakt het weinig uit.
Ik heb de terugrit in 1 ruk van Bilbao naar net boven Rotterdam, (1386 km) in 1 ruk gereden. 's ochtends vertrokken om 6.35 en 's avonds om 22.30 waren we thuis. Parijs gaf ruim een uur vertraging helaas door de files.
We vertrokken met een gratis geladen accu uit het hotel op 100% Soc, in Spanje reden we 120 km/h, in Frankrijk en Belgie/NL 130 km/h (GPS snelheid).
De laad beurten vanuit Bilbao waren als volgt:
0-Vertrek 100% Soc van uit Hotel Bilbao
1e laadbeurt Ionity A63 Labelen est (Frankrijk richting Bordeaux) 27 kWh geladen in 13 minuten
2e laadbeurt Ionity Aire de Bédenac Est (Direction Angoulême N10) 56 kWh geladen in 18 minuten
3e laadbeurt Ionity A10 Aires de Poitiers-Chincé (Direction NORD) 66 kWh geladen in 23 minuten
4e laadbeurt Ionity Orléans Nord 47 kWh geladen in 15 minuten
5e laadbeurt Total station RESSONS SUR MATZ (175kW station) 50 kWh geladen in 20 minuten
6e laadbeurt Ionoty Wetteren (Belgie) 58 kWh geladen in 20 minuten.
Thuisgekomen met 3% dus totaal verbruikt op 1386 km is 331 kW/h.
Gemiddeld kost Ionity met de MyHyundai pas (topper werkt overal !) 0,29 per kW/h dus grofweg was ik € 95 euro aan stroom kwijt. Met mijn vorige auto (Espace TC225 benzine) was dat ruim 300 euro aan benzine.
De Ioniq 5 laadt als een waanzinnige, rij hem onder 10% Soc en hang hem aan een Ionoty of FastNed 350 kW lader en hij vertrekt in een enkele minuut op 220 kW laden, je ramt hem echt in 20 minuten op 80%. De vele VW en Audi EV rijders die ik onderweg tegenkwam en (heel gezellig) sprak bij de laadpalen waren echt stomverbaasd, zij stonden er vaak een uur of langer.
Kleine update
- 17.500 km
Exact 4 maanden rij ik nu de Ioniq 5, tijd om een kleine status update te geven.
Allereerst de betrouwbaarheid en kwaliteit van de auto, die is ronduit prima. Op een defecte USB poort na waardoor de verbinding met CarPlay wegviel (snel opgelost door de dealer) werkt alles 100%, geen rammels, kraken of wat dan ook. De bouwkwaliteit is uitstekend dus.
Rijcomfort, deze is soms iets te comfortabel, ondanks het lage zwaartepunt van de auto voel je de auto iets wiebelen bij snelle lastwisselingen (links/rechts). In het nieuwe modeljaar 2023 heeft Hyundai de auto voorzien van HF dempers, die zullen dit fenomeen oplossen. De auto is met lange ritten, recent een weekendje Praag heen en weer, een uitstekende reisauto gebleken met fijne stoelen, rust/stilte in de auto.
Laden/rijkwijdte, de Ioniq 5 is de beste van zijn klasse (en erboven) wat betreft laden. Wanneer je bij een 350kW snellader met een accu onder de 10% SOC aankomt en de accu is een beetje op temperatuur (door een uur te rijden of een omgeving temperatuur van 20 graden plus) dan start het snelladen binnen een minuut al met 212 kW. Ik heb al vele malen mee mogen maken dat ik bij een snellader aankwam waar diverse VAG auto's aan het laden waren, soms al een half uur, ik de auto inplugde en naar 17/18 minuten met een 80% geladen accu kon ontkoppelen terwijl de ID3/4's en Audi's nog voortsukkelden. Wanneer je op de snelweg 100 km/h rijdt bij de huidige temperaturen heb ik bijna 500 km reikwijdte gehaald. Ga je de snelweg in Duitsland op met 130 km/h (GPS snelheid) dan is de score zo'n 26 a 28 kW/h per 100 km dus moet je iedere 2,5 uur laden maar dat is geen straf door het snelladen en het is prima om snel een plasje te doen en een bak koffie te scoren. Je schiet dus prima op en bent toch relaxed onderweg.
Kosten, met het snelladen onderweg en een beetje uitkienen welke laadkaart het slimste is voor het betreffende land/netwerk kun je rond de 29 ct per kW/h snelladen (Ionity Frankrijk, Duitsland, Noord Spanje) of soms nog voordeliger als het laden niet op kW/h gaat maar op de verbonden tijd. Al met al rijdt de Ioniq 5 met doorrijden op de "Bahn" voor zo'n 6ct per km aan stroom, wanneer je thuis laadt met 22 ct per kW/h en je rond de 100 km/h beweegt kun je het voor zo'n 3,5 ct per kilometer doen.
Onderhoud, de auto heeft de matte lak, deze mag niet door de wasstraat omdat de microkrasjes van de wasstraat de lak gaat laten glanzen. Niet handig maar een abonnement op een lokaal wasplein met goede wasboxen met hogedruk zorgt ervoor dat wekelijk de auto in 10 minuten schoon is en streepvrij zonder glas de auto als nieuw wordt gehouden. Ik vindt de looks van de auto prachtig met de matte lak, krijg ook veel positieve reacties van mede weggebruikers en omstanders.
Voorbij de 25K kilometer nu
- 25.789 km
Ruim 25K kilometer nu op de Ioniq 5. Nu met de laatste updates bij de dealer een navi met wel alle fastned en shell laadpalen in de navi en accu voorverwarming. Selecteer de HPC lader die je wilt gebruiken onderweg en de auto start zelf op tijd de verwarmer van de accu om met een goed voorverwarmde accu te kunnen gaan laden als het koud is. Werkt prima, dus 220kW laden lukt ook als het net boven nul is.
De auto bevalt uitstekend en blijft een bezienswaardigheid.
eerste grote onderhoudbeurt
- 30.000 km
De eerste onderhoudsbeurt kwam voorbij bij 30K kilometer, dat was een vlotte afspraak omdat er naast controles en vervangen van vloeistoffen voor het accu systeem niet veel hoeft te gebeuren. Nog steeds een tevreden EV rijder en zou de auto zo weer nemen.
Mega update systeem
- 43.000 km
2 weken terug heeft Hyundai eindelijk een mega systeem update gedaan. De auto kan nu met de ingebouwde navigatie ook op lange routes laadpunten inplannen (providers zijn bij voorkeuren in te stellen) en past de planning dynamisch aan wanneer je meer of minder verbruik hebt door gewicht, weersomstandighede, rijstijl etc.
Net weer een heen en weer rit gereden naar Alicante Spanje en het systeem werkt prima, ABRP als app heb je eigenlijk niet meer nodig.
Verder is er weinig spannends te melden, de auto doet wat hij moet doen. Is betrouwbaar, comfortabel en snel.
Bijna 2e jaar vol
- 58.000 km
Een snelle rit op en neer naar Wenen met slecht weer (5 a 7 graden, veel wind en regen) bewees dat de auto een comfortabele reismachine is.
Wat ronduit tegenvalt is de navigatie, sinds de laatste update rekent deze ook voor je uit waar en wanneer je moet laden, de accu wordt voorverwarmd indien nodig, so far so good. Echter gaat hij uit van een maximale lading van de accu tot 80% op de snellader(=prima hoort ook zo) maar komt zelden onder de 30% restcapaciteit. Ik ben dus ABRP blijven gebruiken omdat je hier de randvoorwaarden zelf kan bepalen en dus niet om de 150 km (als je 135 a 140 rijdt) moet laden. Met ABRP op 5% haal je ruim 200km doorjakkeren in de winter, in de zomer 50km meer is mijn ervaring. Bij een tussentijdse controle is het kraken van de achterklep opgelost met gemodificeerde stootblokjes/rubbertjes. Ook kwam in met een defecte 12V accu te staan toe het opeens vroor, met een starthulpje die ik altijd in de auto heb kreeg ik de auto aan de gang. Netjes vervangen door de dealer inmiddels. De auto zit nog 2 jaar in de lease dus als ik bij deze baan blijf zijn we nu halverwege zijn levensduur (bij mij dan).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.