Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium (2021)

autoreview

Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium (2021)

Signalement

UitvoeringIoniq 1.6 GDI PHEV Premium
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf13.500 km
KM-stand laatst49.598 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Ervaringen na 2 Jaar

  • 49.598 km

Na twee jaar in bezit te zijn van de Hyundai Ioniq 1.6 Plug-in Hybride (PHEV), is het tijd om mijn ervaringen te delen.
Toen ik op zoek was naar een hybride, had ik eigenlijk nooit gedacht aan een Hyundai. Toch kwam ik tijdens mijn zoektocht deze PHEV tegen, die tot 70 km volledig elektrisch kan rijden! (in de praktijk ongeveer 50km en tijdens winter 45km) Aangezien ik ongeveer 30 km van mijn werk woon, betekent dat praktisch dat ik nooit hoef te tanken, behalve als ik langere ritten maak of op vakantie ga. Dat was voor mij een belangrijke reden om de overstap te maken.

Eerste Indrukken
Na een proefrit was ik overtuigd. Het rijden met een automaat was even wennen, maar het geruisloze vertrek bij een verkeerslicht zonder dat de motor aanslaat, was een unieke ervaring. Wat het nog beter maakt: ik kan mijn auto gratis opladen op het werk, wat de kosten verder verlaagt.

De technische snufjes en veiligheidsfuncties waren ook even wennen. Vooral het Lane Keeping Assist-systeem, dat corrigeert als je buiten de lijnen komt, verraste me af en toe. Je wordt meteen terug op koers gezet, soms abrupt, als je het niet verwacht.

Comfort en Gebruiksgemak
Het zicht naar achteren is niet optimaal door een balkje dat in het midden van de achterruit zit. Dit was in het begin storend, maar na twee jaar ben ik eraan gewend geraakt. Een voordeel is dat het balkje ’s avonds de koplampen van auto's achter je blokkeert, wat minder verblinding geeft.

Technische Problemen
Helaas heb ik in de afgelopen 35.000 km en twee onderhoudsbeurten ook enkele storingen meegemaakt. De eerste was dat de auto de 12v-accu leegtrok. Blijkbaar is deze accu cruciaal voor de elektronica in de auto, en na anderhalf jaar zoeken naar een oplossing en bezoeken aan de garage, besloot ik de accu zelf te vervangen. Dit had mijn garage ook kunnen doen, maar daar werd niet aan gedacht. Het probleem is daarna opgelost.

Een ander probleem dat zich herhaaldelijk voordeed, was met de Electronic Parking Brake (EPB). Tijdens het rijden op de snelweg, terwijl de Adaptive Cruise Control (ACC) aan stond, begon de auto plotseling te piepen. Een uitroepteken verscheen op het dashboard, en zowel de ACC als de EPB werkten niet meer. Bij aankomst kon ik de handrem niet activeren, maar na het herstarten van de auto verdwenen de storingen weer.

Helaas kwam deze storing vaker terug. Na meerdere software-updates in de garage, bleef het probleem bestaan. De storingen kwamen willekeurig terug, en de laatste keer dat ik bij de garage was, konden ze niets vinden, zelfs geen storingscode. Ze adviseerden me terug te komen zodra het lampje weer brandde, zodat ze het direct konden uitlezen. Gelukkig is het nu drie weken geleden dat ik de storing voor het laatst heb gezien.

Conclusie
De Hyundai Ioniq PHEV heeft me veel voordelen opgeleverd, vooral op het gebied van kostenbesparing en het gemak van elektrisch rijden. Toch zijn de terugkerende storingen een punt van frustratie. Voor mensen die korte afstanden rijden en toegang hebben tot een oplaadpunt, is deze auto een uitstekende keuze. Maar hopelijk worden toekomstige modellen verbeterd op het gebied van betrouwbaarheid.

Huidige stand: 49598km

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.