Hyundai i40 1.7 CRDi Blue i-Motion (2012)

autoreview

Hyundai i40 1.7 CRDi Blue i-Motion (2012)

Signalement

Uitvoeringi40 1.7 CRDi Blue i-Motion
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf21.415 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyundai i40 1.7 CRDI Lounge

  • 26.779 km

Hoewel de vergelijking met mijn vorige auto wel heel verschillend is, van een Opel Astra Twintop 1.9 CDTI naar een Hyundai i40 1.7 CRDI, bevalt de auto zeer goed.
De Astra was toch wel een heel andere auto met een heel verschillend rijgedrag. En daarbij dan niet te vergeten, het cabrio rijden, wat ik zeker wel zal gaan missen.

Prijstechnisch was er voor mij de keuze uit 2 verschillende i40's. Een sedan en een wagon, beide in Lounge uitvoering. Uiteindelijk is de keuze gevallen op deze sedan, omdat ik het model toch wel mooier vind dan de wagon en de extra bagage ruimte niet benodigd is. De extra opties t.o.v. de standaard Lounge versie zijn: geblindeerde ruiten achter en parkeersensors. Door de geblindeerde ruiten is het toch wel heel fijn om de parkeersensors te hebben, het zicht naar achter (vooral in het donker) is wel zeer minimaal.

De eerste ervaringen tot nu toe zijn zeer bevredigend, alleen mis ik toch wel een beetje de extra power zoals de Astra wel had, dus misschien toch maar eens binnenkort het chipje laten aanpassen (116 pk versie). Het verschil aan de pomp is wel een aanzienlijk verschil met de Astra, 1 op 18/18,5 t.o.v. 1 op 15/15,5) bij gelijkwaardig gebruik. Hierbij moet gemeld worden dat ik zeker geen langzame chauffeur ben, meestal + 10 tot 30 % boven op de toegestane snelheid en bij de stoplichten meestal tot 3.000 toeren door trekken. Ik maak wel regelmatig gebruik van het start/stop systeem. Ik snap dan ook niet hoe andere berijders met een veel hoger verbruik (> 6.5 l/100 km) uitkomen. Wat me wel op gevallen is, is dat de boordcomputer wel flink af wijkt met het werkelijk verbruik (+/- 5 %).

Het weggedrag is zeer comfortabel, alleen moet ik wel wat rustiger aan doen bij drempels, vanwege de toch wel wat zachtere vering. Bij te hard genomen drempels krijg je toch wel een flinke dreun door, terwijl dit op snelheden is, waarbij de Astra geen krimp gaf. Een ander punt is de koersvastheid en dan vooral op hogere snelheden (+150km/h). Dan is het toch wel meer oppassen dan bij de Astra, maar dit begint wel steeds beter te wennen.

De uitrusting van de Lounge uitvoering (Belgisch kenteken) is toch wel een stuk minder dan de hoger geplaatste uitvoeringen, maar voor mij toch wel voldoende. Het enige wat ik eigenlijk mis is de cruisecontrol (word later eentje ingebouwd) en voor het oog, de ingebouwde navigatie (maar de MIO brengt me ook overal).

Het comfort daar en tegen is wel weer een stuk beter. De stoelen (gewoon handmatig verstellen) zitten zeer comfortabel en bieden zeer goede steun in snel genomen bochten. De diverse opbergruimtes binnenin zijn ook zeer welkom. Op de achterbank is een zee aan ruimte.

Op het gebied van afwerking heb ik weinig te klagen, alleen een klein knagend geluid rechts voor in het dashboard tegen de voorruit. Bij het eerst volgende garage bezoek toch maar eens laten oplossen. Voor de rest nog geen rammeltjes enz. Dit was in de Astra toch wel heel anders, maar dit kwam dan ook deels door het stalen klapdak wat je altijd wel een beetje hoorde. Over het geheel ben ik dus zeer te spreken over de afwerking / kwaliteits gevoel van de Hyundai.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog geen mening geven, maar door de standaard nog 4 jaar fabrieks garantie heb ik dit zolang maar op 5 sterren gezet. Mocht het nodig zijn, dan zal ik dit tegen die tijd wel aanpassen.

Hoewel ik bij de modellen met het standaard navigatie systeem veel negatieve verhalen hoor over de geluidskwaliteit van dit systeem, moet ik zeggen dat de standaard radio wel een goede geluidskwaliteit heeft. Ja, het is geen demo auto van een gerenomeerd merk zoals bijvoorbeeld Clarion, maar de radio / cd klinkt ruim voldoende tot goed. En qua geluid ben ik toch wel een verwend menneke. De ingebouwde bleutooth carkit is ook zeer duidelijk met Chinese Android telefoon (Zopo). Een ander voordeel van deze standaard radio is dat deze wel aan de regelbare dashboard verlichting is gekoppeld.

Over een paar maanden gaat de auto de echte vuurdoop krijgen, in anderhalve dag +/- 2.500 km voor z'n kiezen (in 3 weken zelfs rond de 7.000 km). Ben benieuwd hoe ie zich dan gaat houden. De laatste 2 keren steeds pech onderweg gehad (met 2 verschillende auto's).

Nu alleen hopen dat het snel oktober is, dan gaan er op de standaard 16" velgjes nieuwe winterbanden en komen er toch 18" of 19" velgje voor in de zomer.

Toch maar wat anders gekocht

  • 125.000 km

Na de nog nodige aanpassingen (cruise control, navigatie en andere velgen) na de aanschaf van het voertuig, heel fijne kilometers gereden met deze auto. Maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt om iets anders te gaan kopen, alleen dat wachten op een nieuwe auto, zou verboden moeten worden. De keuze is gevallen op LPG en dan met 5 jaar fabrieksgarantie. Dus dan moeten we in Korea blijven voor een auto die dit bied. De keuze is gevallen op een Ssangyong XLV, dus weer een heel andere auto dan deze en ook weer iets wat je niet elke dag op de weg tegen komt. Hiervan volgt (na levering) zeker ook weer een review.

Maar nog even een kort over de Hyundai. In de bijna 5 jaar dat er met deze auto is gereden, is deze auto alleen bij Hyundai op de "Olie" geweest, overige reparaties zijn tot op heden niet nodig geweest, hoewel dat dan ook wel weer garantie zou zijn geweest, dus over de betrouwbaarheid ben ik heel erg tevreden.

Daarnaast is het ook een zuinige auto gebleken, waarin toch met enige regelmatig flink is doorgereden en dan aan de pomp tussen de 1 op 18 en 1 op 22 liet noteren, wat voor het formaat auto zeker geen verkeerde waarde is. Dit zal met de Ssangyong wel een heel ander verhaal gaan worden, maar ja, +/- € 0,40 per liter LPG maakt dan wel weer een hoop goed.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens