Hyundai i40 1.7 CRDi Blue Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 1.7 CRDi Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
De eerste ervaringen
- 24.000 km
Zoals gebruikelijk probeer ik regelmatig en objectief mijn ervaringen met mijn auto's te delen met jullie. Na mijn I30 (nieuw model) heb ik gekozen voor een I40 sedan. Geen exclusieve auto maar wel eentje die je bijna nooit tegenkomt.
Ervaringen tot nu toe.
Het comfort van de i40 is echt prima. Je merkt dat het een zwaardere auto is dan de i30 en doet in mijn beleving wel een beetje denken aan de s60 hoewel deze laatste wat zompiger was. De stoelen zijn geweldig maar staan iets te hoog vooral de bestuurderskant. Wel goed instelbaar met vrijwel alles elektrisch. De uitrusting is helemaal goed. De motor is daarbij erg stil en je kunt hem schakellui rijden.
De prestaties zijn best goed. Ik zal er niet de Indy500 mee winnen maar ondanks gering vermogen (115pk) trekt de motor op kopel heel goed. De koppelpiek zit al op 1250 toeren en dat merk je. Slim gedaan van Hyundai. Het onderstel is meer gericht op comfort evenals de besturing die tamelijk licht is. Boven de 150 wordt de besturing wat licht.
Betrouwbaarheid, nog geen mening. Dit komt later wel. De afwerking is goed voor elkaar. De materialen bovenop het dashboard zijn lekker zacht en stevig. Naar beneden toe wordt het harder maar wel stevig. Bij sommige (ook duitse) auto's wordt het plastic bij bijvoorbeeld de voetenruimte wel erg dun. Wel knispert de middenconsole een beetje. De knoppen voelen stevig aan en zijn hier en daar met een chroomstripje afgewerkt. Daarnaast loopt er middenvoor het dash nog een strip van kunststof geborsteld materiaal. Wel is alles plastic. Het leren stuur pakt lekker vast en is ook zacht, bij de i30 was deze ook van leer maar veel harder. Je merkt dat de i40 bewust boven de i30 geplaatst is. Hyundai heeft de technologie in huis om de i30 naar een nog hoger niveau te trekken.
De uitrusting is zeer compleet. Ik mis een tweetal zaken, leer en parkeersensoren. De navigatie is net zoals bij de i30 prima en ik merk dat de systeemintegratie beter voor elkaar is dan bij de i30. Zo wordt de informatie over de klimaat beheersing op het navi scherm getoond en dat geeft in mijn beleving een rustiger beeld. Wel is de afwerking iets minder dan de i30, je merkt dat het ontwerp iets ouder is. Een leuke gadget is keyless entry. Soms is het nog echt makkelijk ook bijvoorbeeld als de sleutels in mijn werktas zittenn hoef je die niet eerst op te diepen. Mooi is ook het scherm tussen de snelheidsmeter en de toerenteller in. Veel informatie, mooie graphics en en redelijk uitgebreide boord computer waarbij een aantal zaken persoonlijk in te stellen is.
Ik vind de auto ook mooi. In Nederland wordt de i40 sedan nauwelijks verkocht maar de uitvoerig die ik heb gekocht met een bijzondere blauwe kleur en 17" lichtmetaal kan veel mensen toch wel bekoren. Het ontwerp is wat uitbundig maar de lijnen zijn toch ook wel weer strak. Mooi zijn de ledlampen op de achter- en voorkant. Ik hou hier wel van. Het onwerp van het dashboard vind ik ook mooi. Niet al te strak maar goed overzichtelijk en mooie blauwe verlichting.
De veiligheid blijft ook hier een heikel punt. De actieve veiligheid is goed. De auto heeft meer airbags dan ik knopen op mijn shirt. In totaal negen stuks. Verder is er standaard een basis alarm gemonteerd en dat is volgens mij best uniek. Wat wel vervelend is, is dat er nauwelijks rijhulpen te verkrijgen zijn en indien ze er wel zijn alleen verkrijgbaar op de duurste versies. Dit moet echt beter.
De eerste 10.000km zitten erop
- 32.500 km
Een krappe twee maanden en 10.000km verder weer even tijd voor korte update.
De I40 bevalt nog steeds prima, een comfortabele auto met genoeg power en een laag verbruik.
In het algemeen bevalt de bediening van de functies ook goed alleen die navigatie. Elke keer weer opnieuw de begeleiding uitzetten, gek word ik ervan. Ik had gehoopt dat dit met de nieuwe update geregeld zou zijn maar nee.
Verder toch een puntje van kritiek, ik heb roest ontdekt….het plaatwerk waar de kentekenplaatverlichting inzit vond ik altijd al lelijk afgewerkt met duidelijk zichtbare puntlassen. Is bij de wagon veel mooier gedaan. Echter, op de rand van de puntlassen heb ik roest gevonden. Gelijk naar de dealer en die gaan het regelen met de importeur. Ik ben er op tijd bij maar ben natuurlijk niet blij.
Verbruik is helemaal goed. Ik rij regelmatig 140+ en haal toch makkelijk 1:18, prima dus.
Op naar de 50.000km, tussendoor laat ik nog even horen hoe het met de roest afloopt.
Verder geen bijzonderheden, alles werkt naar behoren en binnenkort moet hij maar eens op de winterbandjes.
Tussenrapportage
- 45.000 km
Zoals beloofd zou ik nog even iets schrijven over de roestplekjes bij de puntlassen.
Deze zijn netjes behandeld en gespoten, probleem opgelost dus.
Verder nieuwe software update gehad. Navigatie weer bij de tijd, paar kleine functionele wijzigingen maar het grote probleem dat je telkens weer opnieuw moet invoeren dat de dame er niet doorheen kletst is niet opgelost evenals de enigszins beperkte spraak besturing.
Auto staat nu op de winterbanden en gek genoeg is het verbruik gestegen, nu ongeveer 1:17 tot 1:17,5.
De rest van mijn reviews blijven gewoon actueel. Goede, comfortabele auto en het sturen is met de winterbanden (Vredestein) echt een beetje beter geworden.
Vlak voor de tweede beurt
- 56.500 km
Nog ten week of twee en dan moet mijn auto voor een beurt.
De positieve ervaringen overvleugelen nog steeds maar ik merk toch wel dat e auto minder goed in elkaar zit dan de I30 die ik eerder heb gehad. Mogelijk komt dit toch doordat de nieuwe i30 in Europa gebouwd wordt.
Problemen die zich de laatste tijd voorgedaan hebben of er nog steeds zijn;
1) Rammels achter het dashboard en uit het dak. De dealer gaat dit tijdens de beurt vast oplossen
2) Roest op de achterklep, ik heb hier eerder over bericht en dit is opgelost door de dealer en de importeur
3) De achteruitrijd camera deed het bijna een week niet meer maar werkt momenteel weer.
Het grootste probleem is op dit moment dat er weer op een andere plek roest is ontstaan. Op twee plekken op de rand van het dak zijn roestplekken te vinden. Het lijkt erop dat dit van binnen komt aangezien er geen echt aantoonbare beschadigingen zitten. Verder zit er nog een stukje steenslag. Vreemde aan dit punt is dat er vocht onder de laklaag lijkt te zitten omdat er in een stervorm roestvorming onder de lak ontstaat. Dit heb ik nog nooit gezien bij een enkele auto die ik heb gehad.
Inmiddels is het probleem gemeld aan de importeur maar deze gaat de schade zoals het er nu naar uit ziet niet vergoeden. Hier ben ik nog niet klaar mee vanzelfsprekend.
Verder bevalt de auto uitsteken, comfortabel, luxe, rijdt goed en ik vond hem nog steeds erg mooi.
Weer 15000 kilometer verder
- 70.000 km
Na de laatste review zijn er weer de nodige ritjes gemaakt met de auto. Twee maal wintersport en natuurlijk de nodige zakelijke kilometers.
Om te beginnen met de roestproblemen van de vorige keer. Na lang aandringen bij de importeur is het dak op kosten van deze gespoten. Ik ben hier toch wel erg blij mee, het plezier is weer terug. Beetje gek wellicht maar goed, ik ben ook maar mens.
De auto staat weer op 17" en wat opvalt is dat de rechtuitstabiliteit echt minder is dan op 16" winter set. Zullen de banden zijn denk ik, Kuhmo is geen werelds merk. Hopelijk slijten ze snel.
Verder zaten er wat rammeltjes in het dashboard. Hiervoor is de auto terug geweest en gelukkig zijn ze (nagenoeg) weg, alleen op zeer slecht wegdek is af en toe iets te horen.
Overige bijzonderheden, geen sinds mijn laatste review, de auto blijft comfortabel, voldoende luxe en ook de prestaties zijn acceptabel. Het verbruik schommelde met de winterband zo rond de 1:17 a 1:18 afhankelijk van de snelheid waarmee gereden werd. Opvallend, zelfs met de skibox op het dak en 160+ op de teller blijft het verbruik rond de 1:14 hangen. Had ik niet verwacht omdat de motor dan toch merkbaar hard moet werken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.