Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT i-Motion (2011)

autoreview

Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT i-Motion (2011)

Signalement

Uitvoeringi30 CW 1.6 CRDi VGT i-Motion
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst207.800 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangename verrassing

  • 851 km

Het aantal kilometers per jaar zal 50.000km of meer gaan worden. Reden voor de werkgever om een leaseauto in te zetten. Hoewel een nieuwe auto altijd leuk is, zat ik hier niet op te wachten. Met mijn vorige auto (Ford Mondeo) reed ik ook prima en kosten technisch, vanwege de goede kilometervergoeding,voordeliger dan met een leaseauto.

En dan op zoek....
Als je 2 meter bent, minimaal 1.400kg moet kunnen trekken, bagageruimte nodig hebt en allergisch voor bijtelling bent, dan is het vinden van een auto niet makkelijk. Verschillende modellen bekeken en na doorrekenen bij de Hyundai I30 CW 1.6 CRDi HP I-Motion Blue Drive (wat een mond vol...) terecht gekomen. Ondanks de 25% bijtelling is deze auto voordelig. De auto heeft namelijk een aanschafprijs van slechts € 22.445,-. Vergeleken met een Octavia, Golf of Astra station is de aanschafprijs namelijk dermate veel lager, dat deze auto bij eenzelfde uitrusting zelfs voordeliger is, en aanzienlijk betere trekprestaties biedt.

Voordat je tot bestellen over gaat wil je uiteraard eerst een stukje rijden. En dan blijkt proefrijden in een diesel erg lastig. Geen enkele dealer in de buurt heeft een diesel voor een proefrit beschikbaar. Hieruit blijkt dat het merk en de importeur wel de ambitie hebben om een erkend zakelijk merk te worden, maar dat de dealers zover nog (lang) niet zijn. Uiteindelijk maar met een (gebruikte) 1.6 benzine gereden en gegokt dat de diesel goed zou rijden. Nou dat doet de auto!! De auto is stil genoeg, veert bijzonder prettig (stevig zonder stug te zijn), ziet er in het wit erg goed uit en ik zit er zeer aangenaam in. Daarbij is de auto meer dan compleet tot parkeersensoren aan toe. Kortom het lijkt een goede keuze te zijn geweest. Binnenkort gaat de caravan er achter en dan ben ik benieuwd hoe de auto presteert. Volgens caravantrekker.nl zou de auto minstens evengoed moeten trekken als de Mondeo en aanzienlijk beter dan mijn Volvo S60.

Blijft verrassen

  • 18.563 km

Bij 15.000 km heeft de auto z'n eerste (kleine) beurt gehad en is het stuurwiel vervangen omdat de toplaag van het lederen stuurwiel op een deel los liet. Verder een probleemloze auto.

Tijdens de vakantie heeft de auto flink moeten werken met een Knaus Südwind 500 van beladen 1400 kg en een totale lengte van 7,34m aan de haak, 2 fietsen op het dak en de nodige bagage en 3 personen in de auto. En dat ging uitstekend!! Een kruissnelheid van ca. 93 km/u en een helling van 8% gingen probleemloos. Daarbij bleef het verbruik met 1:11 zeer binnen de perken.

Het rijden op zich bevalt nog steeds erg goed. Tijdens lange ritten blijken de stoelen zeer comfortabel te zijn en de auto stuurt lekker (veel sportiever dan verwacht). Het verbruik van gemiddeld 1:20 (solo) wijkt niet veel af van het opgegeven verbruik van 4,7 liter per 100 kilometer.

Na ruim 18.000km in slechts 4 maanden tijd kan ik niet anders zeggen dan dat ik een goede keuze heb gemaakt met I30, en heb ik het antwoord op de vraag of de volgende auto weer van hetzelfde merk wordt veranderd van misschien in waarschijnlijk.

Nog steeds zeer tevreden

  • 61.487 km

Vorige week was de auto precies één jaar oud. In dat jaar heeft de auto veel (rij)plezier gebracht. 60.000 probleemloze kilometers. Slechts enkele kleinigheden als een rempedaal sensor van de cruisecontrol, een afbladderend stuur en "doorgeleund" kussentje van de armsteun zijn kleine smetjes op blazoen van deze auto, maar zijn door dealer keurig hersteld. De auto rijdt nog steeds erg goed, is rammelvrij en is met een verbruik van ca. 1:20 ook nog eens zuinig.

Onderhoud
Tot nu toe heeft de auto 3 onderhoudsbeurten gehad, welke door de dealer vlot en correct zijn uitgevoerd. Bij de laatse beurt (56.000 km) zat er 3,7 mm profiel op de voorbanden en 5,2 mm profiel op de achterbanden. Helaas wil de leasemij de banden voor/achter niet wisselen, maar dit beteknd wel dat de eerste banden (voor) pas bij ca. 75.000km vervangen moeten worden. ERG NETJES (zeker voor Hankook's)

Caravantrekker
Dit voorjaar hebben wij onze caravan vervangen voor één van een maatje kleiner (Knaus Südwind 450FU 2012 met een beladen gewicht van 1.400kg) Met de vorige caravan (een 500 met een toegestaan gewicht van 1.500kg, maar beladen tot 1.400kg)ging het al goed, maar deze caravan wordt nog makkelijker getrokken. Dat is ook merkaar aan het verbruik. Dit is nu 1:11-1:12, dit was 1:10-1:11. Een fors verschil. Het verbruik vond ik al heel redelijk, maar is nu ronduit zuinig te noemen.

Het leasecontract loopt 48 maanden of tot 185.000 km. Dit betekent voor mij dat ik nog 2 jaar vooruit kan met deze auto. Een goed vooruitzicht. Ik heb er namelijk alle vetrouwen in dat de de auto zich zal blijven waarmaken.

Probleemloos

  • 201.478 km

Nu na ruim 200.000 km is het weer tijd voor een update. Het wordt alleen wel een saaie update. De auto is nog steeds probleemloos en heeft mij nog niet één keer laten staan. Opvallend is ook dat ik tussen de beurten nog nooit olie heb moeten bijvullen. Zelfs niet na forse ritten met de caravan erachter.

Wat is er in de afgelopen kilmeters gebeurd aan de auto:

* Elke 20.000 kilometer een onderhoudsbeurt.
* Rond de 165.000 km begon de auto af en toe in te houden. Oorzaak bleek wat aanslag op de EGR klep. Omdat dit onder de garantie viel is deze niet schoongemaakt, maar vervangen.
* Bij 176.000km zijn de remblokken voor en achter voor het eerst vervangen. De schijven zijn nog origineel.
* Na 185.000km begon de zitting wat in te zakken (met een bestuurder van 2m en 115kg is dit uiteraard niet verwonderlijk). Deze is gedeeltelijk onder garantie vervangen.
* De huidige Pirelli P zero gaan voor 60.000km en achter 75.000km mee. Dit is aanzienlijk meer dan de Conti's die na respectievelijk 45.000 en 55.000km al vervangen moesten worden en bovendien veel meer lawaai maakten.

Bovenstaande laat zien dat de Hyundai een zeer betrouwbare metgezel is. Ik stap er dan ook nog altijd met zeer veel plezier in. Zelfs de rammels zijn nog steeds zo goed als afwezig. Dat kon ik niet zeggen van mijn Volvo S60 met dezelfde kilometerstand. In deze auto kraakte zo'n beetje alles.

Intussen is de tijd aangebroken om mij te gaan verdiepen in een opvolger. Het leasecontract liep eerst tot 185.000km, toen tot 210.000km en nu tot 240.000km. Als het zo doorgaat dan zal ik dit medio november gaan bereiken. Overleg met de leasemij en de wagenparkbeheerder zal meer duidelijkheid moeten geven over het moment van bestellen (zal wel na de vakanties worden). Helaas heeft Hyundai geen interessante 20%-er. Ik ga nu maar eens kijken bij de Octavia, Superb, 308SW, Insignia en mogelijk de V40.

Wordt vervolgd.

Einde I30

  • 207.800 km

De keuze voor de nieuwe auto is gemaakt. Het is een Skoda Superb 1.6 TDI Greenline Ambition Business geworden die ik morgen al op kan halen. Deze auto biedt voor mijn lengte (2,0 mtr.) nog meer zitcomfort. Met name de beenruimte voorin is voor mij de reden geweest voor deze auto te kiezen.

Ik hoop dat de Superb auto net zo probleemloos is als de Hyundai. Nooit en te nimmer heeft deze auto mij in de steek gelaten en ook als caravantrekker heeft deze auto zich meer als bewezen. Binnenkort zal ik starten met een review van de Superb.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.