Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Verbruik
Als de auto door de dealer geleverd wordt met een volle tank, schat de auto in dat je 560km per tank kunt rijden. Dat valt tegen als je een verbruik van 1:16 verwacht en je een tank van 53 liter hebt.
Inmiddels geeft mijn auto een schatting van 655 km/tank. Ik beschouw mezelf als een zuinige rijder:
* uit laten rollen bij stoplichten
* bij snelheidsverlagingen (120=>100=>80) laten uitrollen
* afstand houden op snelweg zodat je minder hoeft te remmen en op te trekken
* als je niet hoeft te versnellen schakelen tot je net boven de 1000 toeren zit.
Het praktijk verbruik kun je zien in het verbruiksoverzicht.
Versnelling
De auto heeft slechts 5 handmatige versnellingen.
Ik mis de 6e en 7e versnelling, bij 50km/u zit ik al in z'n 5 en dat trekt hij makkelijk.
De auto heeft een schakel adviseur, deze adviseert bij 70km/u om naar de 5e versnelling te schakelen.
Dat betekend dat je bij 100 en zeker bij 120 en 130 onnodig veel lawaai in de auto hebt en dat de auto, indien je een constante snelheid kan rijden, niet efficiënt genoeg met de brandstof omspringt.
De motor is sterk genoeg om in z'n 2 op te trekken, echter is dat natuurlijk meestal niet het meest effectief qua brandstof gebruik / acceleratie vermogen.
Door de tandwiel verdeling van de schakelbak, trek je (als je wil) de meeste auto's er makkelijk uit.
Start/Stop
Het start-stop systeem is ideaal. Lekker rustig bij het stoplicht en je merkt echt dat je bespaard.
Het systeem werkt zo snel dat je vaak eerder weg bent dan de gene naast je bij het stoplicht.
Als extra is het heel handig, slaat de auto af tijdens inparkeren? Dan zet je de versnelling in z'n vrij en weer op z'n plek en de auto is gestart. Geen gedoe met sleutels of het vinden van een start knopje dus. Gewoon een standaard schakel reflex :)
Wat mis ik nog?
* Terug winnen van rem energie
* Het radio volume zou automatisch moeten anticiperen op het niveau van het motor geluid, immers als de motor stil staat is er minder achtergrond lawaai en staat de radio voor je gevoel dus te hard.
Ruitenwissers
De ruiten wisser werkt prima, je hebt goed zicht.
De wisser voor de achterruit gaat echter andersom aan als die van de voorruit.
Gevolg is dat je daar onnodig vaak de schoonmaak vloeistof overheen laat vloeien.
De wisser voor de achter gaat bij inschakelen automatisch een paar keer heen en weer en wacht daarna wat langer. Wat mij betreft mag de initiële keer wissen wat minder vaak. En als je de wisser net gebruikt hebt, uitgezet hebt en binnen een paar minuten weer aan zet, hoeft dit proces niet te gebeuren.
Verlichting
De verlichting binnen en buiten is niet van LED, dat zorgt voor onnodig veel stroomverbruik en dus onnodig veel brandstof verbruik.
Stoelen
Onze versie heeft de luxe dat je bestuurdersstoel een instelbare ruggensteun heeft. Dit is voor een zwangere vrouw erg prettig.
Helaas was deze optie niet beschikbaar voor de bijrijders.
Onze ervaring is wel dat je na een lange rit een wat houten kont krijgt. In een Ford Focus hebben wij daar minder last van.
Mooi
Nog steeds zijn wij erg tevreden over de kleur van de lak en de look van de auto.
Mensen hebben vaak het idee dat de auto net nieuw is. Hij wordt als luxe en duur door omstanders ingeschat. Als je dan aangeeft dat hij goedkoper is dan een Volkswagen Golf of een Ford Focus in vergelijkbare uitvoering...
Veilig
De auto heeft 5 sterren veiligheid en twee ISOFIX posities.
Daarnaast hebben we gekozen voor de Electronic Stability Program (ESP) optie. Dit kost iets meer brandstof, maar zorgt voor meer veiligheid op de weg.
Door het ISOFIX systeem kunnen we de kinderstoelen veilig vastmaken aan de carrosserie, zodat ze goed beschermd worden bij een botsing. Wij hebben bij de keuze van een auto hier speciaal op gelet.
Punten ter verbetering
Naast de punten die ik hier verder genoemd heb zijn er nog puntjes die ik graag zou willen hebben in deze auto:
* Automatisch afstand houden bij cruisecontrol
* Een automatisch dimmende binnenspiegel
* Verkeersborden herkenning
* Parkeersensoren voor
* Regensensoren
* Dat de automatisch inklapbare spiegels zo inklappen dat er geen dauw of regendruppels op afzetten
* De coating die op "Bio Glass" zit over mijn ramen en lak heen.
* LED binnen verlichting.
* Een schakeling die er voor zorgt dat auto altijd voldoende accu heeft om te starten. En andere elektrische dingen (interieurlampjes etc) dan even geen stroom geeft.
Zoals je ziet, valt het lijstje mee.
Koppel Nm / 1.4 vs 1.6
Er wordt wel eens gevraagd of ik niet liever een 1.6 zou hebben. Mijn weder vraag ik dan kijk eens naar de grafieken met koppelvermogens van de 1.4 en 1.6 die de dealer beschikbaar heeft.
Wat opvalt is dat tot 120km/u de 1.6 geen(!) extra koppelvermogen heeft t.o.v. de 1.4 motor (in de 2010 versie, anderen heb ik niet gecheckt).
Dat betekend kort weg dat je met de 1.4 even snel kunt optrekken als de 1.6. Terwijl de 1.4 goedkoper is en minder brandstof nodig heeft.
Wil jij nog wat weten?
Heb je een vraag over deze auto, die je graag in deze review terug ziet komen. Laat het dan weten in het commentaar, zodat ik het toe kan voegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i30 1.4i Blue Dynamic Business / Nieuwe APK / Parkeer sensor / Inruil auto meeneem prijs!!!
- 2010
- 268.792 km

Hyundai i30 CW 1.6i i-Motion AIRCO | ELEK RAMEN | CRUISE | PDC | NWE APK
- 2011
- 227.250 km

Hyundai i30 1.4i i-Motion Airco, LM Velgen ,1e Eigenaar, NL Auto! NAP
- 2012
- 105.290 km