Hyundai i30 1.6 GDI Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 1.6 GDI Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 150.230 km |
Eerste ervaringen
- 107.000 km
Half juni een andere wagen gekocht.
Was op zoek naar meer comfort.
Moest een Jap of Koreaan zijn.
Model i30 hatchback sprak mij aan en reed prima.
Deal gesloten, Colt ingeruild.
Ben nu 3 maanden en een uitvoerige vakantie in Kroatië verder.
Auto rijdt echt uitstekend. Veel comfort.
Vering is echt heel goed, weggedrag voorspelbaar en veilig.
Motor verdient een dikke plus, krachtig en zuinig. Zelfs een tank op 17.5 mee gereden (op e5). Normaal verbruik tegen 1:14. Prima vind ik, zitten ook vele korte stukjes bij.
De motor is stil en heeft een 6bak.
Die schakelt redelijk, er zijn bakken die soepeler schakelen. Die 6 bak zorgt voor heel lage toeren bij constante snelheid.
De stoelen verdienen een aparte vermelding. Tijdens de vakantie ritten vele uren gezeten en geen centje pijn.
De achterbank is ruim bemeten, de kofferbak redelijk groot. Mijn vriendin heeft een seat leon hatchback, kofferbak veel dieper.
De uitrusting is zeer compleet, alles zit er werkelijk op en aan. Ik zou niet weten wat ik mis.
Natuurlijk zijn er ook nadelen.
1 daarvan is het bandenlawaai. Voor Hankook Kinergy, achter Conti serie 2 premium contact. Ik verdenk de Hankooks
Ik rij best veel en overweeg all seasons van Michelin (cross climate) Ga ik er ook op vooruit qua geluid?
Het interieur bevat aardig wat krassen op het kunststof, dat valt echt wel op.
Stuur is eigenlijk al aan het verslijten, pas kwam er een nieuwe pookknop op.
Beetje ruige vorige eigenaar of gebruikerssporen?
Als het gaat over betrouwbaarheid gelukkig geen centje pijn, maar dat was ook mijn verwachting.
Wordt vervolgd, we sturen vrolijk door!
Onderhoudsbeurt
- 114.000 km
Afgelopen donderdag heeft de i30 een onderhoudsbeurt gehad.
De remblokken achter zijn vervangen, verder alles oké.
De banden gaan er aan komen, zit nog 3.5 mm profiel op.
Auto rijdt verder prima.
Fijne motor, goede wegligging, ook heel fijn op de snelweg. Wagen maakt een degelijke indruk.
Verbruik is goed, meestal tussen 1:13 en 1:14.
De stoelen zijn werkelijk geweldig. Ze zitten heerlijk!
Nadelen zijn bandenlawaai en krasgevoeligheid interieur.
Ik kan iedereen deze auto aanbevelen!
APK en nieuwe banden
- 125.000 km
Het was tijd voor de keuring, auto nu bijna 1 jaar in bezit en bijna 30.000 gereden.
Er werd bij de keuring niets gevonden, wel werden er 4 nieuwe Vredestein banden gemonteerd, de Quatrac,
Het rijgedrag is flink verbeterd, veel betere wegliggingen de banden zijn heel wat stiller. Ook het bochtgedrag is heel goed, banden kleven aan het asfalt. Ben benieuwd hoe het zal gaan bij natte omstandigheden.
Wat valt er te zeggen over deze auto na 1 jaar?
Er zijn heel wat pluspunten: de prima stoelen, de ruimte op de achterbank, het rijgedrag en de stilte in het interieur. Het bandenlawaai is met de komst van nieuwe banden een eind opgelost.
Minpunten vind ik nog altijd de krasgevoeligheid van het interieur en bijvoorbeeld de kwaliteit van het stuur, alsof er iemand aan heeft lopen knagen, zo ziet het er uit. Het touchscreen tenslotte doet het vaker niet dan wel, dat is jammer, maar ik laat het lekker zo.
Wordt vervolgd, ik ga lekker verder rijden met deze prima auto, die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn.
Over 5000 kilometer volgt er een onderhoudsbeurt.
Grote onderhoudsbeurt
- 134.000 km
Vandaag heeft de auto een grote onderhoudsbeurt gehad.
Er is niets bijzonders gevonden.
Vervangen zijn oliefilter/luchtfilter/interieurfilter/4 nieuwe bougies en uiteraard nieuwe olie.
Auto rijdt nog altijd prima. Vooral de stoelen verdienen een dikke pluim.
Ik ben zeer tevreden over de Vredestein Quatrac banden. Rijgedrag is goed, weinig geluid en een verbruik van 1:16 momenteel.
Nog even en ik heb er alweer 40.000 opzitten met de i30. Tot nu toe een zeer fijne en betrouwbare wagen.
Wordt vervolgd.
Kleine onderhoudsbeurt en APK
- 150.230 km
Gister is de auto weer naar de garage geweest.
Heeft een beurt gehad en APK.
Er moest alleen een stadslampje worden vervangen, verder alles in orde!
Heb naar de besturing laten kijken omdat ik daar klachten over had.
Er is een lichte tik hoorbaar bij draaien van het stuur als de auto stilstaat. Verder vond ik de besturing “ plakkerig”, alsof hij vaststaat in de middenstand bij bijvoorbeeld rijden over de snelweg.
Ik verdacht een rubber in de stuurkolom, komt veel voor bij hyundai’s, maar deze zag er nog prima uit. Verder was er niets bijzonders te zien.
Monteur denkt dat het hoort bij de auto en de elektrische stuurbekrachtiging. Ook kan de licht hoorbare tik geen kwaad.
Ik laat het lekker zo.
Mijn voorlopige conclusie:
Dit is vooral een zeer betrouwbare auto, niet de best sturende of schakelende. Ook de koppeling trapt zwaar, dat merk je allemaal als je in een andere auto rijdt. De krasgevoeligheid van het interieur en steeds wat kaler wordende stuur maken het voor het oog geen kwaliteitsproduct, maar dat is ie dus op een aantal punten zeker wel.
Qua rijden springt vooral de motor er in positieve zin uit, deze is stil, zuinig en krachtig genoeg.
Ook de stoelen zitten nog steeds als gegoten, er is meer dan voldoende interieurruimte, zeker ook voor de passagiers.
Ik ben van plan om er nog een poosje mee door te rijden, vooral vanwege zijn betrouwbaarheid!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
