Hyundai i20 1.1 CRDi i-Vision (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.1 CRDi i-Vision |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 93.423 km |
KM-stand laatst | 93.423 km |
gekocht, aflevering 28 mei 2016
- 93.423 km
Op koningsdag maar eens goed gaan rekenen wat het zou opleveren als ik niet begin 2017 zou omschakelen naar een jongere auto maar nu al, gezien het vakantiegeld dat er aan komt en een meevaller van de blauwe envelop. Dan blijkt de overstap naar een diesel nog gunstiger dan ik had verwacht. Kijk ik naar de kosten van MRB, verzekering en brandstofkosten dan verliest een (jonge) diesel het op de eerste twee punten maar maakt dat met een jaarkilometrage van ongeveer 40.000 kilometer het ruim goed op het laatste onderdeel. Zo zeer zelfs dat ons gezinnetje elke maand ongeveer 50 tot 75 euro per maand gaat besparen. Leuk!
++++++
Wat moet het dan worden?
++++++
In 3,5 jaar tijd 130.000 kilometer gereden in een Hyundai Getz uit 2004. Totaal nu bijna 211.000 kilometer op de teller. Die 1300 is een onverwoestbaar blok en de Getz heeft mij nooit teleurgesteld. Gewoon in het voorjaar en in het najaar een beurtje en verder niks. Logisch dat je dan gaat kijken bij dit merk. Een Corsa of Punto diesel had natuurlijk ook gekund maar die kunnen nooit op tegen de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Hyundai.
+++++++
Lang verhaal kort:
In Breda bij het occasioncenter van Indumij (o.a. Renault dealer) een i20 1,1 Crdi van september 2012 gevonden met 93.423 kilometer op de teller. De auto is op 30 april bekeken nadat we eerst zijn getrakteerd op een lekkere kop koffie. Inruilprijs was prima, kreeg de mogelijkheid om de auto ook nog zelf te verkopen waar dan een korting tegenover staat. Auto bekeken en een paar puntjes gezien die beter moesten.
++++++++
De auto werd voor mij en mijn neef (partner in crime!) naar buiten gereden en we mochten een half uurtje sturen. Omdat de auto vooral op de snelweg gebruikt gaat worden, meteen een stukje snelweg opgezocht. Wat valt op?
1. Alles werkt heel wat mooier en soepeler dan de toch wat rudimentair afgewerkte Hyundai Getz. Het scheelt dan 8,5 jaar in leeftijd maar wat een sprongen heeft Hyundai gemaakt in afwerking.
2. Stuur en stoel laten zich heel fijn verstellen. Het is een i-Vision uitvoering oftewel de op een na meest luxueuze uitvoering. Het stuurwiel is niet alleen in hoogte verstelbaar maar ook axiaal (in diepte). Hierdoor heb ik eindelijk een auto die perfect voor mij zit. Je merkt hierdoor dat je nog meer relaxt achter het stuur zit.
3. Comfort: Echt een Hyundai: niet heel scherp of zo maar het ligt prima op de weg en het veert en dempt behoorlijk soepel. De stoelen geven een prima zijdelingse steun. Het algehele comfort is echt twee klassen beter dan bij de Getz.
4. Motor: Stationair van de buitenkant hoor je de auto bijna niet lopen. Op de parkeerplaats stond ook een oude VW Golf diesel stationair te draaien, het geluid van de i20 viel er bijna bij in het niet. Het is een drie cilinder. Stationair voel je dat iets maar zeker niet hinderlijk. De eerste versnelling is vrij kort, het 3 cilinder geluid is dan wel duidelijk waarneembaar. Wat belangrijk voor mij is dat de motor erg mooi draait op snelwegtempo. De auto is op snelwegtempo behoorlijk stil, 130 kilometer per uur op cruise control zal geen vermoeidheid opleveren. Heeft de auto voldoende kracht? Voor mij wel, verwacht geen wereldprestaties maar het is zeker niet minder dan de Renault Clio 1,5 Dci (70pk, 160Nm) of de Fabia Sdi (64pk, 126Nm) waarmee ik heb gereden al leaser. De i20 heeft 75pk en 180Nm koppel.
Gekocht?
Jazeker. Omdat ik de auto pas eind mei geheel uit eigen middelen kan betalen heb ik de leveringsdatum gezet op zaterdag 28 mei. De auto krijgt hiervoor een 88 punten check, een poetsbeurt, een onderhoudsbeurt en een halve tank brandstof mee.
++++++++
Tot zover deze preview. De uitdaging die ik met deze auto aanga is een gebruik van vijf jaar of indien eerder bereikt: 300.000 kilometer. Natuurlijk zal ik deze review aanpassen en aanvullen als de auto is geleverd en ik meer kan vertellen over bijvoorbeeld het kleine dieselblok. De reden dat ik deze review heb aangemaakt dat dit de enige review van de i20 met dieselmotor op de site is. Wel zijn er een paar reviews te vinden van de Kia Rio met deze downsize diesel.
De beoordelingen die ik geef over het comfort, de prestaties, de betrouwbaarheid en de gebruikskosten zijn een inschatting op basis van de i20 en de ervaringen met de Hyundai Getz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i20 1.2i i-Motion 5-Deurs Afneembare Trekhaak, Airco, Parkeersensoren Achter, Radio/CD Speler
- 2013
- 100.096 km

Hyundai i20 1.2i Business Edition, Airco, Radio CD, 100% onderhouden, Keurige auto, 5 deurs, Isofix, Electrische ramen, 3 maanden garantie
- 2012
- 135.280 km

Hyundai i20 1.2i i-Drive Zo ingeruild zo weg
- 2013
- 192.674 km