Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.0 T-GDI 100 Premium |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 45 km |
KM-stand laatst | 19.307 km |
Kleine pret bak maar lust een slokje
- 19.307 km
Zo, daar is mijn review over de Hyundai i20 dan. Na vele reviews gelezen te hebben op autoweek dacht ik "toch maar eens tijd om er zelf eentje te schrijven".
Ik woonde eerst in Hongarije, en daar bezat ik een honda civic 1.4i sport uit 2004 die me prima beviel. Nooit wat mis mee, alles werkte dus ik wilde hem niet kwijt. Toen kreeg ik een baan aangeboden in Denermarken en ik heb daar geen moment over getwijfeld. Op naar Denemarken dus!
Even kijken hoe dat werkt met het importeren van de Honda. Nou.... Denemarken heeft een apart soort belasting op autos die je ook op import moet betalen. Zelfs als de auto al 16 jaar oud is! Dat werd dus 60% van de markt waarde van de auto in Denemarken. Na wat onderzoek bleek; de import kosten meer zouden zijn dan wat ik voor de auto in Hongarije had neergelegd. Ik ben gek op die auto, maar niet ZO gek. Dus we hebben de Honda verkocht en zijn met de hele familie verhuisd naar ons nieuwe land. Daar eenmaal aangekomen blijkt het toch dat het geen Nederland is; je hebt dus ECHT een auto nodig om ergens te komen.
Onze zoektocht naar een auto begon.... In Denemarken is het bezit van een auto nogal een prijzige aangelegenheid. Dus na wat wikken en wegen en rekenen hebben we gekozen voor een privé lease auto.
We kwamen uit bij leaseplan in Denemarken en die hadden een aanbieding op de Hyundai i20 met de 1.0 tgdi , lederen stuurwiel, stuur verwarming, stoel verwarming, cruise control multimedia scherm met apple carplay en android auto en airconditioning. Niets speciaals natuurlijk, maar van een honda civic die 16 jaar oud was was het een hele stap vooruit qua gemakken.
De auto besteld, en een maandje later opgehaald bij de dealer.
De eerste KM's:
Ik was vooral verbaasd hoe stil de motor was, het fijne stuur gevoel en de erg fijne remmen. Alles werkte naar behoren en de eerste 3000 kms waren dan ook erg fijn.
De wegligging kan als comfortabel maar ook sportief omscreven worden. Vooral als je hem handmatig schakelt (sport stand) is hij lekker vlot en pittig. Het voelt bijna aan als een dieseltje als je het koppel voelt. Het beste rijd je dan ook als je rond de 3/4.000 toeren schakelt.
In D is hij zeker wat langzamer en beschaafder, maar kan nog hardstikke goed mee. Alleen 1 ding, de kickdown is verschrikkelijk sloom en dan jankt ie de motor heel hoog in de toeren. Ja dat is goed als je een NA motor hebt( zonder turbo) maar het voelt aan alsof de automaat niet afgesteld is op de vermogensband van de motor. De auto is namelijk vreselijk langzaam als je de kickdown gebruikt. Daarom mijn advies als je even moet inhalen: Zet hem in de sport stand en schakel hem zelf omlaag. Dan heb je meer controle over het toerental en is de auto ook een stuk sneller.
Zit positie:
Erg fijne stuur beleving en de stoelen zitten heerlijk. Veel steun in de bochten en voor langere afstanden geen pijntje te bekennen.
Geluid:
0-50 km/pu - De auto is erg comfortabel , stil en rustgevend. De motor hoor je niet , banden ook niet.
50-90 km/pu -
Nog steeds is de motor niet te horen, klein beetje windruis en afrolgeluiden komen nu beter door.
90-130 km/pu-
Motor nog steeds stil, maar de windruis begint nu wel erg overstemmend te worden, afrol geluid is aanwezig maar nog niet storend, maar het word steeds luider.
130-180 km/pu-
Bij 150 km per uur begint de windruis dusdanig overheersend te worden dat je echt de radio wel heel hard moet zetten om het nog beetje goed te kunnen horen. Nu is het niet erg storend als je van een koekblik komt maar als je een beetje stilte vereist dan kan je maar beter geen haast hebben in Duitsland. Er is ook een windruis te horen wat bijna een honkend/fluitend geluid geeft. Alsof er iemand een gans in de a stijl heeft verstopt. Dit hoor je wel alleen maar als je of heel hard rijdt of flinke zijwind hebt op de snelweg. In Denemarken waait het nogal vaak hard dus daar heb ik vaker last van.
Conclusie : JA het is een fijne, redelijk stille auto maar verwacht geen S klasse geluids niveau. Dit kan natuurlijk ook niet verwacht worden van deze auto in deze prijsklasse. En daarom geef ik hem een dikke duim omhoog.
9.000 KM :
Gingen naar de parkeerplaats van een burger tent hier in de buurt, ik draai de auto en hoor ineens een rare kreun van de stuur inrichting, dat je ook hoort als je het stuur naar snel heen en weer wiebelt. Dealer gebeld, zeiden dat het vaker voorkwam, dat ik het moest aankijken en als het aanbleef dat ik maar even langs moest komen. Dit was in de zomer dus het kon best aan de temperatuur liggen. Het is na een km of 1000 vanzelf weg gegaan. Het was ook niet storend of zo, enkel als je heel snel het stuur heen en weer bewoog of als je een hele korte bocht moest maken ( maximaal sturen) hoorde je een beetje een kreuntje. Maar goed vraag me niet hoe het is weg gegaan of wat het ook was, maar het is opgehouden en nu al 10.000 km niet gehoord.
12.000 km:
Door de temperatuur is geloof ik de hoedeplank gekrompen of zoiets ? Hij valt in de zomer nog wel eens uit zijn bevestigings punten bij de achterbank. Heel vreemd verschijnsel want het lijkt wel of ze de hoedeplank gewoon niet breed genoeg gemaakt hebben. Bij normale montage zit hij namelijk maar 1 cm in de bevestigings punten aan beide kanten. Dus als je dan een beetje scherpe snelle bocht maakt kan hij er zo uit floepen. Heel apart maar ook dat is na een tijdje opgehouden met voorkomen... Volgens mij heb ik een poltergeist in de auto wonen :D
14.820:
Eerste service : Mooi voordeel van de prive lease, gewoon langsbrengen bij de dealer en zij regelen de kosten met de lease maatschappij. Er waren geen issues en de auto kreeg een kleine beurt. Geen gebreken gevonden maar dat was ook wel te verwachten.
De km stand staat nu op 19.307km en we rijden lekker door.
Minpunten:
Nu wonen we in een beetje heuvelachtige omgeving van Denemarken, maar een gemiddeld verbruik van 6.9 L / 100km wat omrekent tot : 1 op 14.5 op de computer is wat mij betreft een beetje veel. Ik rij erg economisch en altijd iets van 10 km langzamer op de snelweg dan toegestaan is ( 130 is de max). Ik vind dat toch echt aan de hele hoge kant. 90% is snelweg en 10% binnendoor met wat heuvel weggetjes. Maar als ik de meter reset tijdens het rijden op de snelweg is het verbruik ook gewoon abnormaal hoog.
Nu met aanpassing van mijn rijstijl haal ik gemiddeld 5.9/6.1L / 100km per tank( 1 op 16,1) . Maar daar zeg ik bij dat ik dan echt extreem langzaam moet optrekken, veel uitrollen, vaak ook van de heuvel af in zijn neutraal zetten, airco uit, gewoon alles wat je kan doen om zuinig te rijden. Ik ben serieus nog nooit onder de 5.3 L/100km geweest en dat is dan als ik op de snelweg rij met max 100 km voor een paar uur.
Al met al is het een hele fijne auto maar hij drinkt graag een aantal liter benzine (pils). Dus als je een erg economische auto zoekt laat deze dan staan. Daar tegenover brengt hij wel ontzettend veel rijplezier, comfort en is van vele gemakken voorzien.
De auto gaat over een maand of 2 de deur uit daar er familie uitbreiding aan komt en sinds we al 2 honden hebben gaan we voor een KIA Proceed. Ik zal mijn eind oordeel updaten als we de auto hebben ingeleverd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
