Hyundai i10 1.25i DynamicVersion (2008)

Hyundai i10
Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10

Uitvoeringi10 1.25i DynamicVersion
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008

Wat een dijk van een wagen! Wij rijden sinds kort de Dynamic Cool uitvoering met 1.25 motor in de frisse en vlotte kleur Alpine blauw. Juist met deze kleur komt de sportieve lijn van de auto uitstekend naar voren.

De wagen is mooi ruim van binnen. Je hebt met 4 volwassenen voldoende ruimte, terwijl kinderen zelfs met z’n drieën achterin kunnen zitten, elk met een eigen rolgordel en hoofdsteun. Daarbij heb je achterin gelukkig geen last van de Isofix-bevestigingen, die nogal nadrukkelijk aanwezig zijn tussen leuning en zitting. Voor de rest is de wagen mooi afgewerkt met krasbestendige materialen. De bediening is vanzelfsprekend met degelijk aanvoelende knoppen en schakelaars.

Wat opvalt bij het rijden is allereerst de goede balans van het onderstel in combinatie met een strakke besturing, ook op hogere snelheden. Alleen de vering is aan de harde kant, maar niet oncomfortabel, zoals bleek tijdens een rit van circa 400 km. Aanvankelijk hadden we twijfels over de standaard gemonteerde Kumho banden, maar gelukkig ten onrechte. Zelfs bij koud en nat weer bieden ze een goede grip. Daarbij zijn ze ook lekker stil, net als de motor trouwens en de rest van de wagen. Ook op slecht wegdek is er geen rammeltje of piepje te horen.

De aandrijflijn mag van ons worden genomineerd als beste product in een standaard seriewagen. Schakelen en koppelen gaat uiterst licht en vanzelfsprekend. De motor zelf is een juweeltje, zowel qua loopeigenschappen als technisch gezien met z’n stille distributieketting en onderhoudsvrije kleppenmechanisme. Hij biedt meer dan voldoende trekkracht en vermogen voor de goed 900 kilo van de i10 en loopt bijzonder mooi rond, pakt prima op in de versnellingen en levert daarbij ook nog eens veel betere prestaties dan de fabrikant opgeeft. Na de eerste 3000 km voor het inrijden even de topsnelheid uitgeprobeerd. Op een legaal stukje autoweg kwam de wagen volgens TomTom op 172 echte km/u i.p.v. de 164 die de fabrikant opgeeft, gemiddeld in twee richtingen wel te verstaan. In Nederland kun je daarbij zomaar je rijbewijs kwijtraken...

Het brandstofverbruik heb je zelf in de hand, of beter gezegd in je rechtervoet. Zo rijden wij met een beetje beheersing 1 op 18 op een tank, maar als je de wagen rijdt voor wat ie waard is gaat het verbruik behoorlijk omhoog, naar 1 op 14 maximaal in ons geval. Een waarde van 1 op 16 is zonder meer goed te doen.

Een aparte vermelding waard is de verwarming. Zelfs met temperaturen rond het vriespunt kun je het interieur glimmend heet stoken. De ventilatie is eveneens uitstekend, eventueel beslagen ruiten zijn zó ontwasemd. Daarbij doet de aanjager aangenaam stil zijn werk. De airco mag zich volgend jaar gaan bewijzen, maar wordt al wel regelmatig gebruikt om de werking tiptop te houden.

De standaard radio heeft met z’n lange antenne een goede ontvangst. De klankkleur kan voor de radio, de cd-speler en de iPod-aansluiting onafhankelijk worden ingesteld met gescheiden regeling van hoge, midden en lage tonen. De radio klinkt standaard wat dof, maar dat kan uitstekend worden opgehaald. De enige opmerking hierbij is dat bij het uitschakelen van het contact alleen de instelling van de radio bewaard blijft, maar niet die van de cd-speler en de iPod-aansluiting. Dat moeten we nog bij de dealer aankaarten. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is trouwens.

Alles bij elkaar is deze auto een prima koop, zeker in relatie tot het aanschafbedrag. De bouwkwaliteit kan zich meten met de beste auto’s die wij in 30 jaar gereden hebben, en daar zaten heel wat goede bij. Voor ons is de kennismaking met een Hyundai product een eye-opener van de eerste orde.

Niet alle instellingen van de radio blijven bewaard als het contact wordt uitgeschakeld.

PRIVATE LEASE Hyundai i10