Hyundai i10 1.1i i-Catcher (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.1i i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 169.789 km |
ERVARINGEN
- 10.000 km
De i10 Dynamic Cool (= icatcher zonder kleurtjes bekleding en lichtmealen velgen) is een heerlijk
autootje waar over is nagedacht.
We hebben hem nu 2,5 wk en er is zo’n 800km mee gereden.
Korte ritten (met name stad) 1:13,4
Langere ritten ( 1 dag 300km, stad, binnenwegen en snelweg + file) 1:18,7
De zit is uitstekend (verstelbare bestuurdersstoel in hoogte) en je hebt echt het gevoel in een
grotere auto te rijden.
Na die 300 km. dag kwam ik opmerkelijk fris uit het autootje.
Echt alles zit er op en aan (in deze versie) en de airco en radio zijn geweldig.
1CD’tje met 120 MP3tjes en je hoeft nooit meer te wisselen.
MP3 tjes klinken trouwens beter dan de radio.
Het motortje doet zijn werk maar het autootje is beslist geen snelheids monster al klinkt het soms
wel zo :-) sportief soundje dus.
110-120 op de teller gaat makkelijk en dan rijdt hij het lekkerst.
Van zijwind gevoeligheid heb ik tot op heden geen last gehad ook al komt dat bij andere reviews
wel eens ter sprake.
Enige minpuntje is het afrolgeluid van de gemonteerde bandjes.
Dat is op sommige zoab wegen wat erg rumoerig.
Ook dwars richels voel je lekker maar dat kan ook niet anders.
Voor woon/werk verkeer stad en een beetje toeren is dit een geweldige kar en heel betaalbaar.
De 3 jaar garantie op alles is ook fijn.
Gek genoeg geven ze 5 jaar garantie op alles in Engeland, da’s raar.
Tweedehands Getzjes en andere kleine Hyundai’s blijken behoorlijk waardevast.
Ga je voor status; zoek wat anders..verder is dit een topkar !!
Update 25/08/2008
4650 km.
Olieverbruik nul.
Autootje is wat pittiger geworden.
Verbruik afhankelijk gebruik.
Stad en hele korte ritten 1:14, langere afstanden 1:18,5 of beter.
Inmiddels vanwege problemen met mijn eigen auto (chevy van) veel in deze en in veel grotere
andere (gehuurde) auto's gereden (SIXT Utrecht is een aanrader) en dan ben ik toch weer blij om in
dit gooi en smijt wagentje te rijden.
Met 4 m/v met koffers en handbagage naar Schiphol gereden. (40min)
M 2x 1.93m, V 2x 1,80m .......:-))
En dat ging prima !!
1 grote rolkoffer, 2x middelmaat, 1 kleinere, 3 fototassen en wat losse tassen.
Moet je niet naar Z Frankrijk rijden maar het ging.
Kortom nog steeds een feest !
Update 07/12/2008
10.000 km
Nul niks nada, zie boven
1:16-17
Vanwege het koude weer, hier en daar een kraakje.
Prima kachel en ruitenwissers.
Geen olieverbruik.
Nu al 4x gewassen sinds mei en dan ziet het er als nieuw uit.
De dealer wax beurt heeft toch wat geholpen denk ik.
PROBLEMEN
- 10.000 km
Geen
UPDATE
- 15.931 km
Update 1/5/2009
Vandaag autootje voor eerste beurt weggebracht naar dealer.
Het zou een uurtje duren en de koffie was prima.
Buiten een kraakje in de gordel aansluiting en zuchtend geluid van het ABS in de winter hebben we geen problemen ondervonden.
Het autootje doet precies waar het voor is, rijden zonder opsmuk.
Zelfs met 5 volwassenen is een korte rit te doen.
Het autootje heeft nu 15.931 km gereden en ik heb er bij 12.700 km, 1/3 litertje olie bij gedaan.
Het blijft nog steeds verrassend bij het uitstappen dat je zo lekker in zo'n klein gebakkie rijd.
Het voelt zoveel groter.
Verbruik zal nog steeds ca 1:16-17 zijn, we houden het eigenlijk niet meer zo bij.
Dan de eerste garage nota.
De eerste beurt staat voor ca 150,- eu
Dat werd dus 195,15 ivm vernieuwen interieur filter (eu 17,60 ex btw) en anti-corrosie inspectie (16,38 ex btw).
Dat laatste vind ik gewoon bij de beurt horen en het vervangen van het interieur-filter had gemeld moeten worden.
Zelf heb ik er nul, nada problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken.
Goed, we zijn iig weer klaar voor 1 jaar en minstens 15.000 km rijplezier.
Nog steeds een absolute aanrader ! :-)
UPDATE
- 33.300 km
Update 12 juni 2010
Autootje heeft gisteren 2e (dealer) beurt gehad 33.300 km.
320 euri, geen bijzonderheden.
Autootje doet waar het voor gemaakt is, rijden.
Winter goed doorstaan.
Bij koude kraken de gordels/ophangpunten wat maar dat is het dan.
Enige minpuntje is de lichtopbrengst uit de koplampen.
Dat is echt matig.
Daar hebben we in het midden van het land weinig last van maar in een buitengebied zou ik dat erg vervelend vinden.
Voor vervolg onderhoud gaat de i10 naar een universele buurtgarage.
We hopen er nog lang plezier van te hebben want het is een heerlijk multifunctioneel autootje.
UPDATE
- 67.000 km
We zitten nu op 67000km en voor de laatste beurt (nov 2011) is de auto naar de buurtgarage gegaan.
Achterruitwisser en verwarming deden het niet meer.
Bleek kabelbreuk bij de kabel in de achterklep te zijn.
Beurtje gedaan, kosten overzichtelijk en klaar dus.
Begin mei kreeg ik bericht dat de auto apk gekeurd moest worden.
Ja hé, dat doe je toch bij een beurt ?
Helaas had de buurtgarage dat niet gedaan.
APK alsnog bij deze buurtgarage gedaan, krijg ik telefoon dat de voorbanden brak zijn.
Vervanging leek op F1 prijzen en ik werd ineens erg minder blij met mijn buurtgarage.
Uiteindelijk in de waan van de dag toch besloten de boel af te laten maken, maar dan met andere (goedkopere) banden.
Dat was in mei.
Bij de eerste warme dag in juli bleek de airco niet meer te werken..grrrr.
Inmiddels had ik post gehad van Joendaai voor een zomer check.
Dat hebben we maar gedaan.
De airco was gewoon leeg.
115,- later zat die weer vol en doet het dus weer.
De Merkdealer is zo gek nog niet.
Buiten dit ongemak en extra kosten hebben we nog erg veel plezier van de grijze waas en kostentechnisch gaan we er ook niet aan dood.
Uitstraling nul, maar het rijdt prima met een bovengemiddelde binnenruimte.
In en uitstap blijven verbazen.
Karren met dat hok ;-)
Update (85.000 km)
- 85.000 km
Update (85.000 km)
2 weken geleden een beurt laten doen bij de dealer in Nieuwegein.
Afgesproken was een uitgebreidere beurt (4e dacht ik) met vervangen van snaartjes (geen distributie) en meer.
De kabelboom naar de achterklep was volgens dealer klungelig "gerepareerd".
I.v.m. het te bestellen rubber is daar een vervolg afspraak over gemaakt en dat is een week later keurig hersteld.
Ik had geconstateerd dat er ruim een centimeter te veel olie in zat na de beurt.
Kennelijk laten ze het carter niet goed uitlekken want dit was de 2e keer.
De eerste keer was bij de buurtgarage.
Ook dat is nu verholpen.
We constateren wel dat een snaar van de stuurbekrachtiging met kouder weer uitbundig kan gillen.
Moet ik nog even voor terug.
Kosten beurt 445,- euro en reparatie elektra 80,- euro
De auto had 30.000 km geen onderhoud gehad buiten olie bijvullen.
En dat was ook maar een beetje.
(werd veel meer gebruikt dan gedacht)
Bij 80.000 km zijn de achterbandjes vervangen bij de locale bandenboer.
Kosten vallen mee.
De auto rijdt nog steeds helemaal naar wens en we gaan voor de volgende 85.000km ;-)
Radio dood
- 91.000 km
Jan 2014 begon de radio uit te vallen met een luide "tak"
Op een gegeven moment werd het echt hinderlijk.
Via Marktplaats iemand gevonden met een goede unit en die heeft hem er ook ingezet.
De nieuwe unit doet alles het TOP incl. alle tekortkomingen van de 1e. maar we wilden een originele radio.
Bij in en uitbouwen, let op; de achterkant van de unit kan krassen geven op de dash; de draden zijn kort.
Auto rijdt verder....als vanouds :-)
Grote beurt, distributie, schijven en blokken verv
- 112.719 km
Ongemerkt veel meer mee gereden dan gedacht.
Helaas was de 6 jaars beurt een dure.
We waren wat aan de late kant (1/2 jr+) voor de distributieriem maar dat is gelukkig goed gegaan.
Bij controle bleek dat ook de schijven en blokken voor aan vervanging toe waren en dat de airco weer moest worden bijgevuld.
Na 1073,05 EU aftikken (slik) konden we de i10 geheel gewassen en gezogen weer ophalen bij Hyundai Dealer Cluistra te Nieuwegein.
Het autootje bevalt nog steeds heel goed en we gaan hem waarschijnlijk helemaal oprijden.
Dat kan best nog even duren want wegens omstandigheden gaan we er minder mee rijden.
Ik heb alle nota's er even bij gepakt en over de 6,5 jaar dat we er nu in rijden hebben we 2804,54 EU aan onderhoud gehad.
Neem ik alles mee dan rijdt deze grijze muis voor ca 22,4 ct/km.
Niet slecht vinden we zelf.
Verkocht
- 169.789 km
Na 13 jaar met de auto gereden te hebben is de auto verkocht.
Er zijn na de vorige update geen tegenvallers geweest w.b. onderhoud.
De laatste 1,5 jaar is er vanwege thuiswerken amper mee gereden.
Bij verkoop deed alles het behalve de airco pomp, die had het begeven.
Fijn karretje geweest en we hebben er goedkoop mee kunnen rijden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
