Hyundai i10 1.1i ActiveVersion (2008)

autoreview

Hyundai i10
Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10Hyundai i10

Signalement

Uitvoeringi10 1.1i ActiveVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst78.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

I10 goedkoop, of duurkoop

  • 78.000 km

Voor wie niet veel wil lezen: Ziet er aardig uit, maar is technisch bar slecht
Omdat de onderhoudskosten voor mij vorige auto uit de hand liepen ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe auto. Na een aantal verschillende auto’s te hebben vergeleken is dit een fabrieksnieuwe Hyundai I10 geworden.

Als eerst even het uiterlijk. De I10 is de opvolger van de Atos. Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat er aandacht aan het ontwerp geschonken is het ziet er dan ook aanmerkelijk moderner uit dan zijn voorganger. Door zijn korte maar hoge ontwerp blijft de I10 echter toch een model wat op de wat oudere medemens is gericht.

Het Interieur is netjes afgewerkt, weinig poes pas, maar voelt degelijk aan. De stoelen, vooral op de achterbank zijn erg recht en aan de hardere kant, maar het is indrukwekkend om te zien hoeveel ruimte Hyundai in dit kleine autootje heeft weten te creëren.

Het verbruik van mijn model werd gesteld op 1 op 20. Ik zou wat rustiger kunnen rijden, maar zelf zit ik zo rond de 1 op 14. Van andere gebruikers hoor ik soort gelijke cijfers. Een resultaat van 1 op 16 zou haalbaar moeten zijn met voorzichtig rij gedrag, maar meer hoeft niet verwacht te worden. Dit is natuurlijk niet uniek voor Hyundai, eigenlijk alle merken vermelden verbruikcijfers die niet te halen zijn.

Maar nu, mijn reden waarom ik nooit iemand een I10 zal kunnen aanbevelen: De technische betrouwbaarheid. In twee worden; diep bedroevend.

Waarom kom ik tot deze conclusie: Mijn problemen op een rij:

4 dagen na aflevering van de auto liet ik hem vol trots zien aan een vriendin. Maar helaas, de auto startte niet. Reden: een lege accu. NU hoort bij deze auto het licht uit te gaan zodra de sleutel verwijderd wordt daarbij stond de schakelaar uit. Echter na herhaaldelijk met een lege accu gestaan te hebben en een half dozijn bezoeken aan de dealer kwam het probleem aan het licht. De lichtschakelaar was defect en maakte bij koud weer zelf contact, resultaat midden in een koude nacht gaan spontaan de lampen branden. Afijn dat probleem opgelost. En het gaat een tijdje goed.

Tussendoor wat kleine probleempjes zoals een bijna nooit gebruikte sluiting van een gordel op de achterbank die het ineens niet meer doet. Daarnaast gaat het ABS systeem constant in storing, maar dat lijkt aan een slechte stekker te liggen.

Na drie jaar werd het tijd om de banden te vervangen, ze waren namelijk helemaal scheef afgesleten. De reden blijkt dat de auto niet spoort. Twee verschillende bandenspecialisten krijgen hem onmogelijk uitgelijnd. Ik krijg de vraag of er ooit een zwaar ongeluk mee geweest is. Nee dus.

Nu is het tijd voor de eerste APK: Afkeur op twee punten. De uitlaat blijkt volledig verrot, en er is alleen een veel te duur merk onderdeel beschikbaar ter vervanging. Normaal ben ik erg van de merkonderdelen, maar als een uitlaat zo erg kan wegrotten in 4 jaar hoef je dat voor de kwaliteit niet te doen. Daarnaast een rem verschil van 56%, 20% is afkeur en word in de regel alleen gehaald door oude rammelbakken. Daarbij is een dergelijk groot remverschil ronduit gevaarlijk.

Na de dure APK vrolijk verder rijden maar helaas, even ruim een half jaar verder krijgt de stuurbekrachtiging kuren. Doet het de ene keer wel en dan weer niet en dat kan wisselen tijdens het rijden. Wederom niet echt een veilige situatie en een reparatie van 500 euro.

Ik besef mij dat ik waarschijnlijk pech heb met mijn auto en dat er waarschijnlijk ook prima exemplaren rond rijden. Maar voor wie een I10 overweegt: Je bent gewaarschuwd!

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Hyundai i10

Lease'm
Hyundai i10 1.0i Comfort
€ 329
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.