Hyundai i10 1.0i Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i10 1.0i Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 73.086 km |
Ophalen
- 16 km
Voor ons werd het tijd voor een tweede auto, waarop ik besloot om te gaan private leasen. Budget was rond de € 250 per maand en 15.000 km per jaar. De enige optie die voor mij belangrijk was, navigatiesysteem. Veel merken vielen al snel af. Bleven over Kia Picanto, Hyundai I10. Gekozen voor de Hyundai, omdat ik het dasboard mooier vond en omdat ik het gevoel heb dat deze wat ruimer is van binnen. Kleur van de auto is Tomato Red
Op 12.11.2019 kon ik de Hyundai ophalen, na administratieve gedeelte kreeg ik uitleg over de auto en kon ik de weg op. Ik kan nog niks over de auto zeggen, behalve dat ik vind dat de stoelen lekker zitten. Ik ga de komende dagen veel km’s maken om de auto beter te leren kennen. Daarna ga ik de auto alleen voor woon/werk verkeer gebruiken
Volgens Autoweek betreft het een Premium. Maar het is een Comfort met Smart Pack.
Eerste ervaring
- 1.016 km
Na de eerste 1000 heb ik een redelijk beeld van de auto gekregen. Auto reageert vrij direct op het stuur, schakelen gaat soepel net zoals het koppelen. Op 14.11.2019 heb ik de eerste keer getankt (34,84 liter). Op 21.11.2019 ging het benzinelampje branden, toen had ik nog voor 124km in de tank. Ik heb toen doorgereden toen er nog voor 114 km in de tank zat. Op dat moment had ik 662,20 km gereden. Wat neer komt op een verbruik van 1 op 19. Dat vind ik netjes.
Auto is ook uitgerust met cruise control en parkeersensoren, aan deze 2 opties was ik snel gewend. Hier had ik nog geen ervaring mee.
Het enige nadeel wat ik op dit moment aan de auto ondervind is dat de veren te stug zijn afgestemd.
Update
- 5.609 km
Vanmorgen even naar de dealer geweest voor het laten bijvullen van de ruitenwisservloeistof. De auto bevalt nog steeds goed. Voor de rest geen bijzonderheden.
Bezoekje naar de dealer
- 9.224 km
Vanmorgen contact gehad met mijn "nieuwe dealer" Van Mossel Leeuwarden (Tolman Hyundai Drachten is door Van Mossel overgenomen) voor het maken van een afspraak ivm een pikje in het voorruit. Dit word woensdag 10 juni verholpen. Voor de rest bevalt de auto nog steeds goed. Ondertussen heb ik er een armsteun in gezet, en dat is een genot.
Bezoekje dealer (uit voorzorg)
- 15.250 km
Vanmorgen begon het bandenspanningssysteem lampje te branden. Uit de handleiding werd ik daar niet veel wijzer van. Contact gehad met de dealer, kon gelijk langskomen. Bandenspanning was goed, bleek met temperatuur van de weg te maken hebben. Ook maar gelijk een afspraak gemaakt voor de wintercheck, die vind volgende week dinsdag plaats.
Wintercheck/Onderhoudsbeurt
- 15.601 km
Vandaag bracht ik de auto voor een wintercheck, toen ik de afgesproken tijd weer terug kwam op de auto op te halen gaven ze aan dat er eigenlijk ook nog een beurt nodig was. Ik bleek 10 dagen te laat te zijn met de onderhoudsbeurt..Vond dit wat vreemd, boordcomputer gaf nog een paar duizend kilometer aan en ik heb de auto pas 12 november een jaar. Besloten om toch de beurt maar te laten uitvoeren. Het interieurfilter, en ruitenwissers zijn vervangen. Ook mijn navigatiesysteem heeft een update gehad. Omdat ik deze auto via private lease rij, zie ik geen nota.
Onderhoudsbeurt
- 27.668 km
Auto vandaag voor een beurt geweest. Kaartje gaf aan bij 35000 km of voor 1 november 2021. Ik heb een lease contract voor 15.000 km per jaar, heb dus voor 1 november gekozen. Volgende beurt is bij 47.000 of voor oktober 2022. Naast het vervangen van de welbekende filters en het bijvullen van de vloeistoffen, waren er geen bijzonderheden.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik wat over de auto geschreven heb. Auto bevalt nog steeds goed, het doet wat het moet doen, mij comfortabel van a naar b brengen. En met een gemiddeld verbruik van 1 op 19,5 ben ik ook tevreden.
Niet zoveel te melden
- 30.000 km
Vandaag de 30.000 km aangetikt. Auto bevalt mij nog steeds goed, doet wat het moet doen, comfortabel van a naar b brengen. En is lekker zuinig. Gemiddeld verbruik 1 op 19,5. November 2023 moet ik de auto weer inleveren. Zo nu en dan kijk ik wel eens om mij heen wat de volgende moet gaan worden. Prive rijden wij een Kia Picanto uit 2021, eerlijk gezegd vind ik de Hyundai beter rijden. Heb tot nu toe 2 minpunten voor de Kia: motor vind ik lawaaierig en de koppeling grijpt te snel aan.
Onderhoudsbeurt
- 39.270 km
Vandaag de auto naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt.
Naast de filters en de sappen zijn er 2 banden vervangen. En het navigatiesysteem heeft een update gehad. Voor de rest geen bijzonderheden.
Bezoekje dealer
- 45.528 km
Vandaag een bezoekje aan de dealer gebracht omdat bij de bestuurdersstoel rechtsvoor een bout los zat.. Deze is weer vast gezet.
Voor de rest geen bijzonderheden.
Even naar de dealer
- 45.877 km
Lampje van de bandenspanning brandde. Dit even laten verhelpen.
Wat ik vreemd vind is dat ik de laatste tijd meer kms op een tank benzine kan rijden. Ik heb het nu 2x gehad dat ik over de 800 km zit.
Even naar de garage
- 51.256 km
Eind juli had ik via Hyundai Nederland een afspraak gemaakt voor bij mijn dealer ivm het branden van het management lampje. Volgens de medewerkster kon ik hier tot zolang mee rondrijden. Wat schetst mijn verbazing een week later gaat het lampje uit en ik ondervond voor de rest ook geen problemen. Besloot afspraak voor vandaag wel te laten staan. Van de week begon het bandenspanningslampje te branden. Vandaag naar de garage geweest. Was geen storing te zien en de banden zijn weer opgepompt.
Ik heb besloten om mijn private lease contract (257 pm en 15000 pj) met 2 jaar te verlengen. Ik kreeg onlangs een aanbod om dat te doen, omdat mijn contract in november afloopt. Op dit moment zie ik geen leuke aanbiedingen voor private lease. Nu de auto in november 4 jaar oud is zal ik hem dan laten keuren.
Ben zeer tevreden over "mijn" I10
Apk + grote beurt
- 52.695 km
Auto vandaag naar dealer gebracht voor apk en grote beurt. Volgens medewerker receptie waren er geen bijzonderheden.
Even naar de dealer
- 61.563 km
Lampje van de bandenspanning brandde. Dit even laten verhelpen. Voor mijn gevoel waren de banden hard genoeg. Dit werd ook door de dealer bevestigd. Vreemd dat het lampje wel brandde. Ik krijg de rillingen van het feit dat er een lampje brand, dan ga ik gelijk naar de dealer.
Auto bevalt nog steeds goed.
Wederom naar de dealer
- 63.837 km
Vandaag wederom naar de garage ivm bandenspanningslampje. Uit voorzorg heeft de dealer nu de bandenspanning verhoogd. En het systeem gereset. Hopelijk blijft het nu goed gaan.
Ik verlies het vertrouwen uit de auto
- 64.700 km
Zoals de titel het aangeeft, verlies ik het vertrouwen uit de auto. Van de week begon het motermanagmentlampje te branden. Hierover heb ik contact gehad met een medewerker. Zij heeft voor mij een afspraak bij de dealer gemaakt. Volgens haar kon het ook te maken hebben dat het een waarschuwing was dat de auto bijna voor een beurt moet. In onze vorige auto (Renault Clio begon er een sleutel te branden) maar vanmorgen begonook het bandenspanningslampje te branden. De aantal sterren van betrouwbaarheid heb ik nu aangepast.
Naar de dealer geweest
- 65.032 km
Vanmiddag naar de dealer geweest, 2 weken geleden had ik hiervoor een afspraak gemaakt.
Het motormanagmentlampje brandde omdat de leiding naar de EGR klep kapot is, en het bandenspanningslampje brandde omdat in een van de banden een spijker zat.
Tevens heb ik een afspraak gemaakt voor de apk keuring. Deze zal plaatsvinden op 17 oktober
Hopelijk kan ik nu een tijdje zonder brandende lampjes in de auto rijden. Wel werd ik gewaarschuwd dat het motormanagmentlampje weer kon gaan branden, maar dat kon geen kwaad.
Apk + grote beurt
- 67.075 km
Vandaag moest de auto voor grote beurt en apk. Vind het vreemd dat hij nu weer apk gekeurd is. Auto is nu 5 jaar. Dacht dat het pas volgend jaar weer hoefde.
Naast de nodige sappen en filters zijn de remschijven en blokken vervangen. Ook is het onderdeel van de ecr klep vervangen en de batterij van de sleutel.
Nieuwe banden zitten er aan te komen (ongeveer nog 5000 km) maar volgens de garage geeft de leasemaatschappij hier (nog) geen toestemming voor. Heb ze vandaag gelijk een mail gestuurd van hoe dat zit.
Bezoekje aan de dealer
- 69.916 km
Vanmorgen even naar de dealer geweest om de bandenspanning te laten controleren, dit omdat het bandenspanningslampje brandde.
Van de week zat ik te denken wat ik in november ga doen, ga ik de auto inleveren bij de lease maatschappij of kies ik er voor om de auto nog (en dan voor de laatste keer) voor 2 jaar te leasen onder dezelfde voorwaarden (257 per maand/15000 km per jaar) als ik dat doe heb ik de auto 8 jaar gehad en staat er rond en nabij 100.000 op de teller.
Auto bevalt mij tot op heden goed, hij doet waar hij voor gemaakt is, mij droog en comfortabel van a naar b brengen. Hij is zuinig, zit een 34 liter tank in waarbij ik tussen de 600 en 800 km kan rijden.
Toen ik de auto in november 2019 bestelde zat de dealer bij mij in het dorp. Sinds december 2019 moet ik 20 km rijden om bij mijn garage te komen. Met mijn werk moet ik daar rekening mee houden. In september hak ik de knoop door wat ik ga doen, of ik verleng het lease contract nog met 2 jaar en ik moet dus verder reizen naar mijn dealer of ik zoek een garage in het dorp uit en ik betaal straks meer als 300 per maand. Merk en type auto maakt mij niks uit, ik kijk wat ik per maand kwijt ben
Ik blijf rijden
- 73.086 km
Laatst heb ik mijn lease maatschappij (nav een brief die ik van hun kreeg) laten weten dat ik mijn contract ging beeeindigen vanwege de afstand van mijn huidige dealer. Al snel kreeg ik een telefoontje van hun dat dat niet hoefde. Ik mag mijn auto in onderhoud brengen waar ik hem in 2019 besteld had (had toen een Hyundai dealer schap, is nu volledig Toyota). Ik heb de medewerker gelijk gevraagd of zij mijn contract (voor de laatste keer) met 2 jaar wou verlengen. Over 2 jaar heb ik de auto 8 jaar gehad en dan moet ik de auto inleveren. Veel valt er niet te vertellen. In februari 2025 heb ik er voor gezorgd dat het lampje van de bandenspanning niet meer om de 2 maanden gaat branden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i10
