Hyundai Coupé 2.7i V6 FX (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.7i V6 FX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 124.948 km |
- 124.948 km
In- & exterieur
Laat ik beginnen te zeggen dat het echt geen 'poor mans coupé' is omdat het een Hyundai is. De afwerking van zowel het in- als exterieur is prima. Ik zelf heb de duurste uitvoering met lederen bekleding, lederen stuurwiel en stoelverwarming maar voor de rest is het interieur bij alle modellen hetzelfde. Weliswaar een hoop plastic in het interieur maar als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld het dashboard van een Toyota Celica/MR2 uit dezelfde tijd ziet het er toch een stuk beter uit. De metertjes voor koppel, verbruik en accuspanning hadden van mij dan weer niet gehoeven, maar ik hoor van anderen dat zij dat juist wel gaaf vinden. Daarnaast zitten de stoelen erg goed. Je hebt genoeg zijdelingse steun en ook op langere stukken kun je het prima uithouden.
Ondanks dat de coupé een achterbank heeft houdt de ruimte achterin niet echt over. Naast de scherp aflopende daklijn is ook de beenruimte een reden waardoor je het voor even prima uithoudt op de achterbank maar voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk is het echt te krap.
Rijeigenschappen
Zoals al eerder genoemd is de Hyundai best wel straf geveerd. Ik vind dit wel passen bij de auto en het komt de wegligging zeker ten goede. Het nadeel is uiteraard dat als je over een weg met klinkers of hobbels gaat de wagen aardig trilt. Aan de andere kant is dit voor mij moeilijk te beoordelen omdat ik hiervoor een Jaguar S-Type heb gehad die uiteraard heel zacht geveerd is.
Doordat de V6 standaard op 17" staat heb ik het idee dat de auto af en toe last krijgt van spoorvorming. Maar wellicht dat een keertje uitlijnen/balanceren één en ander al verhelpt.
Ten slotte de prestaties van de motor. Toen ik de specificaties las voordat ik de auto ging kopen werd ik er niet echt warm van: nog geen 170pk uit een 2,7 liter 6-cilinder! De 3.0 V6 in de Jaguar haalde bijna 240pk uit het blok. Gelukkig is de Hyundai Coupé wel een paar honder kilo lichter dus ik denk dat de verhouding pk/kilo ongeveer gelijk is. Maar goed, specificaties zeggen niet alles. Nu ik zo'n 5dkm met de Hyundai heb gereden kan ik zeggen dat ik boven verwachting tevreden ben over de prestaties. Je hebt echt genoeg vermogen en door zelf op of terug te schakelen kan je dit vermogen ook erg goed inzetten. Weliswaar moet je de Coupé hoog in de toeren houden om het vermogen volledig vrij te laten komen.
Dan nog het geluid. Dat is niet erg hard, had van mij wel iets harder gemogen. Maar als je eenmaal boven de 4000 toeren komt is het wel een ontzettend lekkere sound.
Ten slottte het verbruik. Dat is niet echt om vrolijk van te worden. Gemiddeld 1 op 10 (zelfde als de Jaguar) De belangrijkste reden hiervoor is de automatische versnellingsbak met maar vier versnellingen.
Conclusie
Ik vind het een hele mooie auto om te zien. Je ziet ze gelukkig niet zo vaak. Daarnaast vind ik hem heerlijk rijden alleen moet je hem wel hoog in de toeren houden. Maar dan heb je ook genoeg vermogen om zonder moeite snel in te halen of in te voegen. Ook het interieur is prima verzorgd met prima sportstoelen waar je het lang in kan uithouden.
Nadelen zijn het verbruik, spoorvorming en de ruimte achterin. Maar ja, als je drie kinderen, een vrouw en een hond hebt koop je ook geen coupé.
Al met al ben ik super tevreden over de auto en ik zou hem zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.