Hyundai Atos Multi 1.0i LS (2001)

autoreview

Hyundai Atos Multi
Hyundai Atos MultiHyundai Atos MultiHyundai Atos MultiHyundai Atos MultiHyundai Atos MultiHyundai Atos Multi - interieurHyundai Atos Multi - interieur

Signalement

UitvoeringAtos Multi 1.0i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

13/7/2013/80.000km

  • 80.000 km

Besloten om ook over deze auto een review te schrijven.
Het betreft hier niet mijn eigen auto, maar die van mijn ouders. Nieuw gekocht eind 2001 en nog steeds in bezit. Ik heb de eerste jaren na het behalen van mijn rijbewijs geen eigen auto gehad, dus reed ik hiermee rond. De auto is dus niet van mij, maar dat maakt de ervaring niet anders natuurlijk.

De aanschaf. Mijn ouders vinden het hebben van een duurdere luxe auto niet nodig. Ik geef ze geen ongelijk, mijn vader werkte nog geen 10km van huis en dan is het zonde van het geld om een dure auto te kopen voor deze korte ritjes.
Vroeger kochten ze altijd om de ca. 2 jaar een splinternieuwe Suzuki Alto. Een jaar of 15 terug besloten ze een Hyundai Excel 1.3 te kopen. Een stuk ruimer natuurlijk dan een Alto. Hierna ging men weer op zoek naar iets kleiners. Het werd een Atos. In tegenstelling tot het plaatje dat deze site toevoegt betrof het ook toen een Atos van na de facelift. Eerst kochten mijn ouders er eentje die een beetje leuk was aangekleed met achterspoiler. Deze auto vond zijn einde toen mijn vader vol in de zijkant werd aangereden aan de bestuurderskant. Mijn vader is er goed mee weg gekomen, enkel last van de borst en aangezien hij 12 jaar later nog steeds rondhuppelt kan ik zeggen dat hij er geen blijvend letsel aan heeft overgehouden. De veiligheid bij een zijdelingse aanrijding viel mij dus alles mee. De auto was total loss, de complete zijkant, incl. bodemplaat was naar binnen geduwd.
Hierna hebben mijn ouders besloten weer voor een Atos te gaan. Deze keer kochten ze er 2 in 1x. 2 exacte dezelfde rode, helemaal nieuw, maar nu de meest simpele versie. Geen airco, geen spoiler, geen stuurbekrachting. Aanschaf december 2001.
Het plaatje dat deze site toevoegt klopt niet.

Genoeg over de voorgeschiedenis.
Toen ik in januari 2002 mijn rijbewijs haalde heb ik ook vanaf die tijd in 1 van de 2 Atossen hier gereden.
Opmerkelijk is dat het ondanks dat het 2 dezelfde auto's zijn er wel verschillen in zaten. Zo trok de ene auto beter en verder door de toeren dan de andere.

Betrouwbaarheid van de Atos.
Hier kan ik kort over zijn: prima.
En wat langer. Ik had destijds net mijn rijbewijs en het zal sommigen vast niets verbazen dat ik de auto aan diverse mishandelingen heb onderworpen. Maar alles dat ik er destijds mee heb gedaan heeft er niet voor gezorgd dat de auto is overleden.
Zelfs een hellingproef in de 5, met rokende en stinkende koppeling tot gevolg heeft hem niet stuk gekregen. Enfin, ik kan hier wel allerlei situaties gaan uitleggen, maar iedereen kan bedenken wat losgeslagen jongelui een auto aan kunnen doen. Feit is dat de auto na 12 jaar nog steeds rijdt met de originele motor en versnellingsbak. Er zijn nooit extreem gekke dingen bij het onderhoud naar voren gekomen.

Comfort.
Dit is wat minder bij de Atos. De stoelen zijn redelijk hard en ik zou er niet graag mee naar Spanje ofzo rijden. De auto beschikt ook niet over stuurbekrachtiging. Destijds heb ik dat nooit als gemis gezien. Nu ik zelf een auto met stuurbekrachtiging rijd valt het me pas op hoe je het kunt missen.
Het onderstel is ook niet echt geweldig. Op oneffen wegen stuiter je behoorlijk.
Een voordeel is wel de instap, die is redelijk hoog en voor mijn ouders was dit zeker een punt van aandacht. Dit maakt de instap makkelijk, maar vooral het uitstappen is handiger dan jezelf op moeten hijsen uit een te lage auto. Voor oudere, of minder flexibele mensen dus ideaal.

Prestaties.
Voor in de stad een prima auto natuurlijk. Echter als ik de souplesse van de motor vergelijk met bv een Yp uit dezelfde tijd, dan vind ik de Yp een stuk soepeler door de toeren klimmen.
Het vebruik was ook prima, met weinig moeite kwam je aan 1 op 15. Ik reed er ook weleens aardig mee door op de snelweg. Kan ik je niet aanraden, want de motor maakt een pokkeherrie. Maar zelfs dan kwam je nog tot 1 op 13.
Vlot is de auto verder totaal niet. Op de snelweg inhalen kan je het beste in de 4 doen. In de 3 wil ie wel aardig, tot zo'n 120 op de teller, maar dat is redelijk gebruikelijk voor dergelijke autootjes.
Verder geldt natuurlijk dat je een dergelijke auto niet koopt om mee te racen en voor zijn doel (stadsauto) voldoet het eigenlijk prima. Iets meer pit kan met invoegen soms handig zijn.
Overigens als ik deze auto rijd ipv mijn Delta met bijna 4x zoveel vermogen, dan heb ik nooit het idee dat ik vermogen mis. Klinkt raar? Het is de verwachting. Je weet dat het geen pit heeft en daar stel je je op in. Op een of andere manier rijd je dan toch behoudender.

De wegligging.
Die is niet van wereldklasse, maar wat verwacht je van een dergelijke auto.
Het stuur is zwaar en totaal afstandelijk. Niets direct en scherp een bocht insturen. Ook de weke vering helpt hierbij niet. De auto is ook erg onderstuurt, te vlot een bocht in zorgt met weinig moeite al voor doorglijden over de voorwielen. Zal ook iets te maken hebben met de kleine bandjes.
Plezier in het autorijden zal je met deze auto niet snel hebben.
Een voordeel is wel dat het een lichte auto is. In combinatie met de handrem levert dat leuke dingen op. Zo heb ik eens met een 180 graden bocht de auto strak in een vak geparkeerd. Levert leuke gezichten op van mensen die toevallig langs de weg stonden.
Ondanks dat de achterkant leuk rond kan gaan met de handrem, heb ik nooit het idee gehad dat ie van achter te lichtvoetig was. Met een Yp heb ik die ervaring weer wel. De Yp ging rond bij het vlot nemen van een rotonde en slechts licht bijremmen. De Atos heeft hier een stuk minder last van.
Verder is de auto erg gevoelig voor wind. Heb je wind tegen dan trekt ie merkbaar langzamer op. Op een brug merk je ook goed dat de auto makkelijk van links naar rechts zwabbert.

De remmerij.
Hier wil ik ook nog wat over vertellen. Het is geen scheurijzer natuurlijk en standaard zonder abs remt de auto prima. Als je eenmaal weet hoe je moet remmen, kan je behoorlijk hard remmen met deze auto. Een rondje polder racen kan je echter compleet vergeten. De remmen raken overhit, gaan stinken en roken en je verliest erg snel in remkracht (fading).
Ik heb het ontbreken van abs werkelijk nooit als gemis ervaren op deze auto. Ik wist en voelde altijd exact op welk punt de wielen zouden gaan blokkeren en slippen.

Het zicht.
Het zicht in de auto is prima. Vooral het zicht naar achteren is enorm goed te noemen door de grote relatief hoge ramen. De bijna rechte achterkant zorgt ook voor een prima zicht door de achterruit.

Ruimte.
Voorin zit je op het vlak van ruimte prima. Op de achterbank is het op korte ritten wel uit te houden, maar beenruimte is verre van royaal. Aan bagage kan je prima de boodschappen meenemen, maar dat is het dan ook.
Gooi je de achterbank echter plat, dan kan er behoorlijk wat in zo'n Atos! Vooral ook omdat de ruimte redelijk recht toe, recht aan is.

Overige.
De top die ik ooit met een Atos heb gehaald is tegen de 170 op de teller, heuvel af in de 4. Het kost moeite om dit te halen. Maar goed zo'n auto is ook niet bedoeld om plankgas over de autobaan te cruisen.
De Atos schakelt verder prima. Lekker lichte koppeling ook.
De standaard geluidsinstallie is van niet te beste kwaliteit.
De deuren voelen dun en blikkerig aan.

Problemen.
Er hebben zich in de afgelopen 12 jaar geen problemen voor gedaan waardoor de auto compleet onbruikbaar is geworden.
De auto wordt overigens vrijwel nooit gewassen en zit onder de zwarte spikkels. Ondanks dat is de auto niet doorgeroest, enkel de uitlaat.
Er is nog 1 probleem dat eigenlijk moet worden opgelost. Een ratelend geluid tijdens het rijden. Ik vermoed zelf iets met de koppeling, want als je deze intrapt is het geluid weg.
Ik vermoed verder dat de auto zelfs met minimaal onderhoud nog wel even meekan.

Een van de Atossen is een paar jaar later ingeruild op het nieuwere model, de 1.1. De 1.1 is vervolgens weer ingeruild op een i10.
En ik moet zeggen dat die i10 een stuk volwassenere is dan de oude Atos! Met name het onderstel is er enorm op vooruit gegaan.

Weg!

Eind 2013 heeft mijn vader besloten deze Atos van de hand te doen. Het idee was om deze te verkopen aan een familielid, maar er bleek toch nog aardig wat aan gedaan te moeten worden om hem door de apk te krijgen.
Zodoende is besloten dat het mooi is geweest en is de Atos naar zijn laatste rustplek gebracht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.