Hyundai (2015)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Eerste jaar
- 40.000 km
EERSTE REVIEW
NONE
Na iets meer dan een jaar en 40000 km in mijn Hyundai een eerste review. Ik heb deze wagen in november 2015 kunnen kopen tijdens 1 van de zogenaamde bigdealdagen.
Hyundai verkoopt dan stockwagens aan uitzonderlijke prijzen. Hierdoor kreeg ik een serieuze korting in vergelijking met de normale voorwaarden (ong. 5500 euro korting). Nadeel is dat je moet kiezen wat er in voorraad is. Ik koos voor een platinum zilveren i30 blackline 5-deurs 1.6 CRDI (110 pk) met o.a. lichtmetalen velgen, automatische airco, ledachterlichten, parkeersensoren achteraan en een automatische DCT-versnellingsbak met 7 versnellingen. Omdat ik in tests had gelezen dat deze versnellingsbak een echte aanrader was, heb ik hiervoor gekozen...
Mijn Focus had ondertussen 125000 km op de teller en was omwille van de hoge kosten aan onderhoud aan vervanging toe.
Eerste ervaringen:
+ goede afwerking
+ meer ruimte op de achterbank in vgl met de focus
+ soepele versnellingsbak
+ goed zitcomfort (beide zetels in hoogte verstelbaar)
+ goed rijcomfort op vlakke wegen
+ mooie lijn
+ goede garage met persoonlijke service (Buttiens in Tienen)
+ prijs/uitrusting is prima
+ verbruik 6 - 6,5l/100 km
+ onderhoud om de 30000 km
- rijcomfort op betonwegen (veel bandenlawaai)
- versnellingsbak bij achteruitrijden bergaf
- tikkend geluid motor/aandrijving bij koude motor
Zoals je ziet meer positieve dan negatieve punten. Over het algemeen is dit een prima, comfortabele wagen die goed is afgewerkt.
Het bandengeluid is sterk afhankelijk van de ondergrond, meestal valt dit goed mee, het is echter sterker aanwezig dan bij de focus.
De versnellingsbak valt goed mee, enkele weken geleden (einde november) heeft deze een update gekregen, nu doet ie zijn werk nog beter en soepeler, ook bij het hernemen reageert hij meer lineair dan voorheen. Ook het 'tegenwringen' bij het achteruit rijden bergaf (doe ik wekelijks bij mijn ouders) doet hij niet meer.
De service van garage Buttiens in Tienen is echt top. Dit is een kleine dealer (5-tal werknemers) die nog een echte persoonlijke service biedt.
Het binnenpaneel van de bestuurdersdeur werd onder garantie vervangen omdat de eerste slijtageplekken zichtbaar waren (van mijn elleboogje!).
Het probleem van het tikkend geluid bij koude motor is nog niet opgelost, Hyundai zoekt naar een oplossing. Dit zou ook met de versnellingsbak te maken kunnen hebben. Dit is echter geen groot probleem, de motor doet zijn werk prima in alle stilte.
Dus tot nu toe zeker tevreden over de aankoop, betrouwbaarheid is top, comfort is goed, kortom, het blijft een plezier om hier dagelijks in te mogen rijden.
Op naar de 100000
- 88.000 km
Ondertussen ongeveer 90000 km afgelegd met mijn Hyundai, nog steeds tot zo goed als volle tevredenheid. Onderhoud is in principe nodig om de 30000 km. In overleg met de garage heb ik echter beslist om de olie om de 15000 km te laten vervangen.
Daarnaast zijn bij 56000 km de remblokken voor en achter vervangen.
Voor het vervangen van de olie van de versnellingsbak raadde de garage me aan dit rond de 80000 km te doen. Aangezien de auto binnen moest voor de vervanging van de motorolie op 75000 km heb ik toen ook de olie van de versnellingsbak laten vervangen. Aangezien dit geen speciale olie is, viel de kostprijs hiervan nog mee.
De kosten van het onderhoud zijn vergelijkbaar met mijn Ford Focus. Een onderhoud kost gemiddeld rond de 250 euro met inbegrip van bovenstaande speciale zaken.
Verbruik:
Mijn verbruik zit nu rond de 6,5 liter, dit bij een vrij sportieve rijstijl.
Recent zijn we naar de Elzas gereden, op de Franse wegen waar de snelheid beperkt is tot 80 of 110 km/uur (en ik dus rustiger gereden heb), hier lag het verbruik rond de 5,2 liter.
Te verwachten kosten:
Het onderhoud van 90 000 km zit eraan te komen, dit is voorzien midden september.
In april 2019 zal ik mijn zomerbanden moeten vervangen. Deze zullen dan iets meer dan 50000 km gereden hebben. In november 2019 zullen de winterbanden ook aan vervanging toe zijn.
Versnellingsbak:
Tot nu toe over het algemeen nog steeds tevreden over de versnellingsbak, schakelen gaat over het algemeen vrij soepel. Toch enkele kleine opmerkingen:
- soms (als je vertrekt op de koppeling zonder gas te geven) schokt de auto. Hyundai erkent dit probleem, er is echter nog geen oplossing voor. De versnellingsbak is reeds opnieuw geprogrammeerd en heeft al eens een update gekregen maar zonder soelaas.
- met de cruisecontrol op in de Elzas op sterk stijgende autostrades raakte de versnellingsbak precies het noorden kwijt. Cruise control uitgeschakeld en het probleem was opgelost. Dit ga ik melden bij het volgende onderhoud. Aangezien ik op mijn trajecten weinig bergachtige wegen heb en de cruisecontrol zo goed als niet gebruik, is dit ook geen probleem.
Afwerking:
Over het algemeen zit de auto degelijk in elkaar. De laatste maanden is er af en toe een kraakje te horen vanuit de middenarmsteun bij het nemen van een scherpe bocht (en als mijn bijna 100 kg erop rust...).
Af en toe is er een fluittoon te horen bij het rijden (> 90 km/uur). Ik vermoed dat dit komt van de ruitenwissers of van slecht afgestelde carrosseriedelen. De motorkap is bij het laatste onderhoud ook bijgeregeld, het gefluit blijft echter soms terugkomen. Ook dit laat ik nakijken bij het volgende onderhoud.
Voorruit:
De voorruit is in mei vervangen omwille van steenslag. Gelukkig was ik hiervoor verzekerd. Carglass rekende hiervoor 1300 euro!
Nadat ik de kaap van 100000 km gerond heb, zal ik mijn review nog eens aanvullen. Ik hoop verder op verdere zorgeloze kilometers...
Vroegtijdig afscheid
- 95.000 km
Volgend op de versnellingsbakproblemen, deed mijn dealer, In september 2018, bij het onderhoud van 90000 km, het voorstel om bepaalde onderdelen in de versnellingsbak te vervangen, uiteraard onder garantie. Normale kostprijs van deze tussenkomst was 4000 euro...
Na deze reparatie en het installeren van de laatste versie software voor de versnellingsbak schakelde deze veel zachter, ook het trillen/schokken bij het wegrijden was volledig weg.
Omdat de dieselprijs en de benzineprijs in België ondertussen dicht bij elkaar lagen, benzine is ondertussen zelfs serieus goedkoper, was ik reeds aan het uitkijken naar een i30 benzine. Begin november zag ik dan bij mij in de buurt een bijna nieuwe i3O Fastback Shine staan met amper 13000 km voor een zeer aantrekkelijke prijs. Ik heb onmiddellijk getelefoneerd voor een proefrit en was meteen verkocht, een heerlijke wagen... (zie ook review binnenkort).
Mijn i30 was ook op enkele dagen verkocht, ondanks dat het een diesel is. Mijn dealer was bereid de wagen over te nemen maar hun prijs was veel te laag. Uiteindelijk scheelde het me 3000 euro door de wagen zelf te verkopen.
Samengevat:
- de I30 hatchback CRDI automaat met 110 pk was een zeer aangename wagen, de zuinigheid kon beter.
- de afwerking was zeer goed, het comfort was ook goed behalve het bandenlawaai en soms, het gefluit (dit werd niet opgelost)
- de service van de dealer (Buttiens in Tienen) was buitengewoon, vandaar dat ik met mijn i30 Fastback nog steeds in Tienen op onderhoud ga.
- al bij al zeer tevreden over mijn 1ste Hyundai, ook de doorverkoop ging vlot, o.a. omwille van nog 2 jaar fabrieksgarantie, ondanks de kilometerstand van 95000 km.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i30
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai en Kia versnellen opladen elektrische auto met robot

Nieuwe Hyundai Accent is extravagante sedan

Hyundai houdt 'voor de veiligheid' vast aan fysieke knoppen

Nieuwe Hyundai Kona: eerste specificaties en prijzen

Hyundai: ‘Nieuwe Kona veel vaker elektrisch’

Lezersreacties (0)
Reageren