Honda Stream 2.0 ES (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stream 2.0 ES |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 214.500 km |
Rijden maar....
- 214.500 km
Mijn fantastische leasewagen (Honda Accord 2.0) ingeleverd en een oude liefde teruggekocht. Een Toyota Camry Customwagon. Deze oude liefde bleek na een klein jaar toch anders te zijn dan gedacht. Oude liefde roest niet, maar in dit geval wel. Ook de gigantische ruimte in de Camry woog niet op tegen het gemis aan rijgenot. Wat nu? Ik wilde weer een Honda met de 2.0 liter motor, maar ook de ruimte voor een batterij kleinere kinderen. Geen full size MPV. Het budget was beperkt en de Camry moest worden ingeruild. Voorwaar geen gemakkelijke opgave. Mijn keuze viel op een Honda Stream 2.0. Een zevenzitter obv een verlengd Civic onderstel met de heerlijke 2.0 liter motor met 156pk.
Uiteindelijk een Stream gevonden in Brabant bij een lokale garage. De Stream stond al jaren te koop en eigenlijk klopte er weing van. Al 2 jaar geen nieuwe APK, NAP klopte van geen kanten. Wel slechts 1 vorige eigenaar en een volledige onderhoudshistorie. Het verhaal van de garagehouder klonk plausibel. Hij bood aan de Stream een volledige grote beurt te geven en alles te vervangen wat nodig was. Incl. 4 A-merk banden en een ijskoude airco. Mijn Camry kon ik tegen aanschafprijs inruilen. Vertrouwend op de kwaliteiten van Honda en de eerlijkheid van de garagist sloot ik deal. Met een beperkte bijbetaling was ik de nieuwe eigenaar van de Stream.
2 weken later haalde ik de Stream op en eerlijk gezegd herkende ik de auto amper. Volledig schoon en gewassen en alle achterstallige onderhoud uitgevoerd. Een uur later was ik op weg en kon mijn hart ophalen aan deze auto.
Een Honda Stream is in Nederland/Europa nooit een succes geweest. De prijzen lagen daarvoor te hoog tov de Europese concurrentie. Zeker de uitvoering met de 2.0 motor was prijzig. Daarom ook dat veel kopers de 1.7 uitvoering kozen. En dat rijdt nu net niet lekker met 4000 toeren bij 120 km/u.
Ik rijd de Stream nu een jaar en het is een volkomen probleemloos jaar geweest. De auto is volkomen betrouwbaar gebleken. Wel bleek dat na 20.000 km de voorste schijven en blokken aan vervanging toe als ook de multiriem en spanrollen. Verder is aan de auto na 175.000 km nog alles origineel en bij de recentelijke APK in goede staat gebleken.
Het interieur kan tegen een stootje en is redelijk flexibel. Het derde bankje is helaas niet in delen om te klappen. De middelste stoelen zijn individueel te verplaatsen. De voorste stoelen zitten OK. De schakelpook die uit het dashboard komt, is perfect. De auto is afhankelijk van het asfalt (zeer) stil tot rumoerig. Wegligging is prima en snellere bochten zijn geen probleem.
Het achterste bankje is te gebruiken voor kinderen tot een jaar 8, 9. Daarna past het niet meer. Tegen die tijd stroef ik het bankje eruit en krijg ik er een extra grote bagageruimte voor terug. Jammer voor de vriendjes.
De auto is nu 11 jaar oud en vertoont geen sporen van vermoeidheid. De motor lijkt onverwoestbaar en bereikt nog altijd moeiteloos het maximale toerental. Het geluid verandert vanaf 5000 toeren in een interessant gehuil door de verstelling van de nokkenas. Leuk, maar het verbruikt als een tempelier. Bij normaal stad/snelweg gebruik loopt de auto 1 op 12. Olieverbruik is verwaarloosbaar.
Kortom. Een Honda Stream is zelfs na 11 jaar en veel kilometers nog altijd een prima gezinsauto. Niet populair op de tweedehands markt, dus sla je slag. Ga wel voor de 2.0 liter uitvoering.
mei 2013 - 198.500 km
Met de Stream is afgelopen jaar weinig gereden vanwege de aankoop van een Accord op lpg voor de lange afstanden. Zie andere review. Tijdens de zomervakantie van 2012 naar Zuid Frankrijk heeft de auto weer goede diensten bewezen. Door het verwijderen van het achterste bankje (4 bodemschroeven) neemt de bagageruimte fors toe en scheelt het gewicht. Volgepakt en met een dakkoffer heeft de Stream zonder klagen 3500 km volgemaakt. In het najaar van 2012 begon op een dag het toerental stationair te zwalken en bleek dat het gasklephuis niet goed meer functioneerde. Schoonmaken hielp even. De Honda garage kwam er niet uit en uiteindelijke is er een gasklephuis van een occasion CR-V ingekomen. Dit bleek een goede oplossing. Wel prijzig (€340). Bij de APK in april jl. bleek dat het rubber van de voorste motorsteun was doorgesleten en moest er dus een nieuwe steun in (€150). Verder bleek de auto in een prima staat. Goed nieuws dus.
De vele korte afstanden waren wel funest voor het verbruik. Ook de motor begon wat minder rustig te lopen. Na het rijden van wat langere afstanden (met hoger toerental) was het effect duidelijk merkbaar. Stationair bijna niet hoorbaar en bij een lange rit met gemiddeld 100 op de teller kwam het verbruik uit op 1 liter per 14 km. Dat zit dus nog wel goed.
Het interieur en mechaniek van de stoelen en bankje blijken onverwoestbaar. Alles functioneert zoals het moest. Ook de rest van de auto (uitlaat, schokbrekers, koppeling) is op nieuwe remschijven en blokken nog origineel. Kortom, echte Honda.
(212.000 km, okt 2014)
De Stream heeft niet veel gereden het afgelopen jaar. Voornamelijk gefungeerd als 2e wagen voor het vervoeren van veel kinderen. Naast een kleine onderhoudsbeurt heeft de auto geen aandacht nodig gehad. Wel steekt er een irritant issue de kop op (af en toe). Er is sprake van een jankend geluid bij het toenemen van het toerental. Eerst dacht ik aan een storing op de luidsprekers, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het geluid verdwijnt na een langere snelwegrit, maar is de volgende ochtend weer terug. Bosch garage kan het niet thuisbrengen. Alle riemen etc. draaien goed en de motor loopt prima. Wie heeft er een idee wat dit kan zijn?
Afgezien van dit issue, blijkt de Stream een probleemloze auto. We rijden nog even door.
juni 2015 - 214500 km
Het mysterie is opgelost! Nadat mijn garage geen idee had waar het geluid vandaan kwam, bleek na veel gezoek door ondergetekende zelf, dat er een gaatje zat in het reservoir van de stuurbekrachtigingsolie. Hierdoor lekte er vloeistof weg en ontstond er ook een opening in het gesloten systeem. Het geluid kwam hier dan ook vandaan. De zoektocht na een vervangend reservoir was een avontuur op zich, maar is geslaagd. Het plaatsen was een eenvoudige klus. Na het bijvullen met de juiste olie was het geluid verdwenen. Gelukkig. De Stream loopt weer als vanouds, maar heeft sinds de vorige update erg weinig gelopen. De andere auto (Volvo V70) rijdt op LPG en die wordt gebruikt voor het overgrote deel van de km's. Ik heb dan ook de auto te koop gezet op Autoscout. Wie op zoek is naar een zeer betrouwbare en goedkope gezinsauto (7 zitplaatsen!) heeft aan deze Honda Stream een goede koop. Check 79-HP-BD.
De Honda Stream is verkocht aan een iemand met een echt Honda hart. Veel plezier ermee, Peter!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.