Honda S2000 (2005) #3

autoreview

Honda S2000 (2005)

Signalement

UitvoeringS2000
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst54.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een Audi TT Roadster gevolgd door een 206CC was het tijd voor een écht snelle cabrio, altijd al een droom geweest maar de rede had altijd de bovenhand. Voor de aankoop eerst gaan testrijden met enkele kandidaten. En zo zijn de BMW Z4 3.0i, de Honda S2000, de Mercedes SLK 230K, de Opel Speedster Turbo en de Porsche Boxster S de revue gepasseerd. Allemaal schitterende automobielen met hun eigen pluspunten en ook hun mindere kantjes. Eén iets heeft echter hét verschil gemaakt. Tijdens een rit met de S2000, waarvan ik enkele lovende testverslagen gelezen had, viel het me op dat de auto niet echt zoveel meer power had tot 6000 toeren dan bvb de 2.0 16v die ik op dat moment reed. Ik vroeg me dan ook af waarom iedereen zo enthousiast was over deze motor. Alle rest zoals de wegligging en afwerking bvb waren natuurlijk wel schitterend. Toen de motor warm was en ik op het einde van een afrit aankwam besloot ik de motor eens in het VTEC gebied te brengen, iets wat in het begin erg verwarrend is gezien je oren zeggen dat je allang had moeten opschakelen. Tot 6000 toeren ging het heel vlot, maar op dat moment veranderde het geluid in een soort F1 gehuil, er kwam plots héél veel vermogen bij en de kick was overweldigend! De smile die toen op mijn gezicht kwam is er lang gebleven, en op dat moment wist ik dat dàt mijn nieuwe auto zou worden. Een Boxster S is bijvoorbeeld even of zelfs iets sneller, het was vooral de manier waarop VTEC zijn werk doet die het verschil maakte, net als een dikke turbo die plots een zetje komt geven! En na 3 jaar ben ik nog steeds een glimlachende bezitter telkens ik in VTEC kom... Verbruik? Gemiddeld tussen de 8,5 en 10L per 100km. Wél opletten bij nat weer met 240PK op de achterwielen tijdens gas geven in een bocht bvb, als het droog is kleeft ie echter aan de weg als een gekko.

Comfort krijgt een 4 omdat de auto wat mij betreft gezien zijn harde ophanging en super wegligging toch nog relatief comfortabel is, zelfs na 1200km richting Zuid Frankrijk (al dan niet over de route Napoleon) in 1 dag.

Prestaties krijgt ook een 4 omdat het natuurlijk altijd nog sneller kan. Eens je met een échte sportwagen gereden heb geef je niet snel een 5 meer, laten we eerlijk zijn!

Betrouwbaarheid krijgt een 5 omdat de auto er altijd is en geen enkel mechanisch gebrek of defect kent tot nu toe. En dat wordt ook absoluut niet verwacht van een Honda.

Gebruikskosten krijgt een 4 omdat de banden toch wel heel wat geld kosten en om de 30000 a 40000km vervangen moeten worden achteraan. De garagekosten bij onderhoud zijn redelijk normaal.

PROBLEMEN

Enkele rammeltjes in de softtop die nog steeds niet helemaal opgelost zijn.

De achtervelgen die zwarte vlekjes kregen en onder gerantie vernieuwd zijn.

Still going great

  • 50.000 km

2008 Loopt op z'n eind en de S2000 haalt net nu z'n 50.000km. En dat op 3,5 jaar tijd! Enkele weken geleden netjes een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, oliewissel voor motor en diff, remblokjes waren nog perfect, nieuwe luchtfilter en pollenfilter en hij is weer klaar voor de volgende 15.000km! Verbruik nog steeds tussen de 9 a 10L per 100km, voorbanden die nu bijna op de slijtagelimiet zitten en dus best vervangen worden voor de sneeuw z'n intrede doet... Verder probleemloos en nog steeds elke dag een brede lach op m'n gezicht als VTEC in actie komt en de auto het uithuilt van plezier! Zou ik er niet eentje in reserve bestellen moest Honda de productie plots stopzetten? Zoals ze stoppen met de F1 en ook de stekker uit de nieuwe NSX hebben gehaald? Om maar te zeggen dat ik supertevreden ben met de auto en er geen haar op m'n hoofd is die 'm wil inruilen. Al klinkt de motor van bvb een R32 wel heel erg lekker! Maar boven de 6000 toeren ben ik dat heel snel vergeten met het dakje open ;-P

Eerste keuring achter de rug

  • 52.000 km

Hier zijn we nog eens. De auto is inmiddels 4 jaar en een maand 'oud'. Dus voor België heeft ie ook z'n eerste keuring gehad... AFGEKEURD!!! Reden? De nieuwe achterbanden die door de Honda dealer opgelegd waren rond de 40.000km stonden in de verkeerde looprichting! Dus velgen gewisseld en goedgekeurd bij herkeuring. Idiots. Kan zelfs gevaarlijk zijn, want in plaats van de regen af te voeren...

De voorbanden zijn enkele weken geleden voor de eerste maal vervangen (op 51.500km ongeveer). Verder is vorige week het dak vervangen nadat er een scheur in gekomen was door wellicht een mes. Kostelijke onderneming die een hele dag in beslag nam maar gelukkig gedekt door de omnium verzekering.

Voor de rest geen enkel probleem te melden. Auto doet het altijd, verbruik tussen de 9 à 10 liter, olieverbruik nog steeds 0,0 en eens in VTEC blijft het toch wel erg leuk!

Spijtig dat Honda gestopt is met de F1, dat de NSX opvolger er niet komt, dat de S2000 opvolger er niet komt en dat de productie van de S2000 dit jaar gestopt wordt. Als dat zo blijft zullen we in de toekomst gedwongen zijn van merk te veranderen om een opvolger te vinden.

Winter 2009

  • 54.000 km

De S2000 is nog steeds trouw op post maar wordt niet meer gebruikt voor woon/werkverkeer omdat ik nu op wandelafstand van m'n werk woon. Daarom ook dat de kilometerstand maar zo'n 5.000km verhoogd is op 1 jaar tijd. Enige nieuwigheid die ik al meldde is dat er een nieuw dak op gekomen is nadat iemand wellicht met een mes door het dak had gestoken. Dit is via de verzekering geregeld maar heeft mij toch 500€ vrijstelling gekost. Ze hebben de hele auto bijna uiteen mogen halen om het dak gewisseld te krijgen. Het heeft ze ook bijna een hele dag werk gekost. Totale prijs was dacht ik rond de 2.000€! Het heeft er wel voor gezorgd dat de eerder vernoemde rammeltjes die af en toe aan de achterruit hoorbaar waren helemaal verdwenen zijn! Verder zoals gewend geen enkel gebrek of probleem gehad sinds de vorige update, olieverbruik is nog steeds 0,0 liter. Maar de auto wordt dan ook met respect gereden, dus eerst olie op temperatuur en er ook voor zorgen dat versnellingsbak- en differentieelolie op temperatuur zijn alsvorens in VTEC te gaan. Je kan trouwens met koude motor niet in VTEC, dan zit er een begrenzer op tegen de 6000 toeren. En als je eens goed doorgereden hebt (waar het kan en er geen voetgangers, fietsers, tegenliggers en dergelijke in de buurt zijn) eerst even terug rustig rijden zodat alles kan afkoelen met de rijwind.

Ik sta nu op het punt om er een nieuwe Focus RS bij te kopen, dit vanwege ruimtebenodigdheden (4 personen en grotere koffer waar ook de mountainbike, snowboard of de vakantieuitrusting voor meerdere personen voor twee weken in kunnen) en toch 'leuke' prestaties te hebben.

Gezien de S2000 niet meer geproduceerd wordt, er voorlopig geen opvolger meer op het menu staat en het nog altijd een sublieme, tijdloze en snelle cabrio is, blijft deze in bezit.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.