
Honda S2000 (2001) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 34.000 km |
Blij met iets dat je zelden gebruikt
- 34.000 km
Als u vaker autoreviews leest, bent u mij wellicht tegengekomen bij de Mercedes S en zijn voorganger Jaguar XJ. Over de auto die altijd in de garage staat, heb ik mij niet eerder uitgelaten. Inmiddels is hij 15 jaar geworden, en met een kilometerstand van 34.000 piepjong. Een paar keer per jaar maak ik er een tocht mee. En dat is het dan. Een Honda 2000 dus.
Ook na 15 jaar een bijzonder genoegen.
Wat kan een mens blij zijn met iets dat hij zelden of nooit gebruikt. En iedere keer krijg ik dezelfde opmerking bij de APK keuring: “Mijnheer, of hij zo uit de fabriek komt.” Dat klopt, want de garage is nog verwarmd ook.
Met een ongeblazen 2 liter motor en 240 pk dacht ik dat dit wel een reparatiegevoelige auto zou zijn. Maar ik kende Honda nog niet. Verder dan olie verversen en een keer nieuwe achterbanden is hij nog niet gekomen. En ook na 15 jaar blijft deze auto een bijzonder genoegen. Met 1.93 m pas ik er prima in, waarbij ik de kap wel vrijwel altijd open heb. Want daar gaat het rijden in deze auto om. Bij de aanschaf heb ik ook een hardtop genomen, maar die staat in de garage vooral in de weg. Als de tocht een lange snelwegrit omvat, is hij wel aan te bevelen. Anders kom je aan met het gevoel dat je hebt na een lange schaatstocht. Ook fijn, maar vermoeiend.
Erotische ervaring?
Voor ik hem kocht heb ik een Audi TT geprobeerd; dat vond ik direct helemaal niks, in die zin dat er niets op aan te merken is, maar dan kun je beter een A4 kopen. Over een Porsche Boxster heb ik wel lang geaarzeld. Het wegrijden is bijna een erotische ervaring met dat geluid. Maar na een uurtje file had ik een lam been van de koppeling – een sportwagen met automaat wilde ik niet – en ik vroeg me af of het geluid niet kon worden afgezet. In de file wordt dat hinderlijk. En eerlijk is eerlijk: de Honda was ook toen een aparte auto. Naar verhouding belachelijk duur; meer dan een ton in guldens en korting kon er nauwelijks af. Bij Porsche tot mijn verbazing wel. Maar ik heb er nooit spijt van gehad.
Gebruik hem als een zeilboot
Beschouw de Honda 2000 als een zeilboot: als het mooi weer is, en je hoeft nergens heen, is niks leuker dan hiermee op stap te gaan. Gewoon genieten op landweggetjes, over de dijk langs de IJssel, en stiekem even door een tunnel vol gas en dan gas loslaten. Prachtig geluid. Van mijn vrouw mag het niet, maar ik kan het niet laten. Een paar keer per jaar moet kunnen.
Kortom, het is een auto die je nergens voor nodig hebt, die vooral in de garage staat, maar die ik voor geen prijs kwijt wil. Ook al gebruik ik hem maar een paar keer per jaar; die momenten wil ik niet missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (8)
Reageren

Vriendelijke groet van een andere fan!

Met het gebruik ben ik het zeker eens voor de fun en dat geeft een bijzonder genoegen.
Omdat ikzelf al wat ouder word (65) denk er weleens aan om deze van de hand te doen
en een wat hogere instap te kiezen maar van mijn vrouw mag dat (nog) niet.
Komend jaar weer naar frankrijk (doen wij elk jaar) en genieten!!!!!!!!!

Zelf heb ik als eigenaar ervaring met nostalgische voorgangers van deze Honda gehad, resp. een Triumph Spitfire 1500 en een MGB. Niet vergelijkbaar uiteraard, maar wel open rijden. Ook reed ik regelmatig in Mazda MX-5 toerritten met open dak. Ik heb de S 2000 altijd als een begeerlijke roadster beschouwd, maar ik ben er zelf niet aan toe gekomen. Zo u er prijs op stelt, zend ik u met plezier de originele verkoop brochure van deze Honda toe, die ik heb opgehaald in Scheveningen in 2001 toen ik meende er eentje te kunnen gaan aanschaffen. Hoor ik niets meer van u, wellicht schrijft u nog eens wat uitgebreider over dit fraaie toerenmonster. In ieder geval veel voortgezet rijplezier in deze razendsnelle roadster.

Ik zou me met mooi weer niet kunnen bedwingen hoor, ik rijdt ongeveer 5/6k p/jaar met mijn roadster, het blijft genieten!
Zo'n S2000 is wel een pareltje hoor motorisch , atmosferisch 4 cilinder 2.0 240pk hoogtoerig wat ook nog heel blijft.
Zoiets als dit moet u nooit weer weg doen!

PS ook ik heb indertijd een aantal voor mij betaalbare alternatieven geprobeerd: de Boxster, de MX5, de Z4 (3.0) en de SLK (320). De S2000 stak er met kop en schouders boven uit. De Boxster en de MX5 konden nog volgen. De Z4 en de SLK vielen echt door de mand.

Wel heb ik al sinds 1996 haar zusje (CRX-Del Sol VTi - TARGA) in bezit die tot 8.000 tpm gaat....weet er dus enigszins over mee te praten als we het hebben over het Vtec gevoel.
Nog altijd is de S2000 een auto waar je U tegen mag zeggen ook al is begint ze op leeftijd te raken.
Helaas is er nooit een opvolger van gekomen.....ik geniet dus jaren van mijn 1:18 modellen

Totaal nu zo'n 114.000 km gereden. En het blijft de beste aanschaf ooit.
Bestelt in 2004, en in januari 2005 mocht ik hem ophalen. Verschillende uurtjes op CPZ gestuurt, en onderweg zoveel mogelijk open gereden. In de winter staat hij in de garage als het onder 0 gaat maar dat is het dan ook.
De enige problemen tot nu toe zijn een soft-top die een scheur had op de naad die onder garantie is gerepareerd bij een zeilmaker. En ik heb helaas een camberbout die vast zit zodat hij links achter niet meer optimaal is uit te lijnen.
Ooh, en een remklauw revisie voor waarschijnlijk vanwege circuit gebruik.
Af fabriek remblokken zijn perfect, wat de dealer er daarna op gooit gaat geen 3 ronden mee op Zandvoort, dus remmerij is uitbesteed.
Ik heb er wel altijd 1 auto naast gehad anders had ik er nog meer in gereden.
Overweging bij aanschaf was S2000/Z4 3.0/Porsche Boxster/350Z/RX-8.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.