AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda S2000 (2001) #2

autoreview

Honda S2000 (2001)

Signalement

UitvoeringS2000
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blij met iets dat je zelden gebruikt

  • 34.000 km

Als u vaker autoreviews leest, bent u mij wellicht tegengekomen bij de Mercedes S en zijn voorganger Jaguar XJ. Over de auto die altijd in de garage staat, heb ik mij niet eerder uitgelaten. Inmiddels is hij 15 jaar geworden, en met een kilometerstand van 34.000 piepjong. Een paar keer per jaar maak ik er een tocht mee. En dat is het dan. Een Honda 2000 dus.

Ook na 15 jaar een bijzonder genoegen.
Wat kan een mens blij zijn met iets dat hij zelden of nooit gebruikt. En iedere keer krijg ik dezelfde opmerking bij de APK keuring: “Mijnheer, of hij zo uit de fabriek komt.” Dat klopt, want de garage is nog verwarmd ook.

Met een ongeblazen 2 liter motor en 240 pk dacht ik dat dit wel een reparatiegevoelige auto zou zijn. Maar ik kende Honda nog niet. Verder dan olie verversen en een keer nieuwe achterbanden is hij nog niet gekomen. En ook na 15 jaar blijft deze auto een bijzonder genoegen. Met 1.93 m pas ik er prima in, waarbij ik de kap wel vrijwel altijd open heb. Want daar gaat het rijden in deze auto om. Bij de aanschaf heb ik ook een hardtop genomen, maar die staat in de garage vooral in de weg. Als de tocht een lange snelwegrit omvat, is hij wel aan te bevelen. Anders kom je aan met het gevoel dat je hebt na een lange schaatstocht. Ook fijn, maar vermoeiend.

Erotische ervaring?
Voor ik hem kocht heb ik een Audi TT geprobeerd; dat vond ik direct helemaal niks, in die zin dat er niets op aan te merken is, maar dan kun je beter een A4 kopen. Over een Porsche Boxster heb ik wel lang geaarzeld. Het wegrijden is bijna een erotische ervaring met dat geluid. Maar na een uurtje file had ik een lam been van de koppeling – een sportwagen met automaat wilde ik niet – en ik vroeg me af of het geluid niet kon worden afgezet. In de file wordt dat hinderlijk. En eerlijk is eerlijk: de Honda was ook toen een aparte auto. Naar verhouding belachelijk duur; meer dan een ton in guldens en korting kon er nauwelijks af. Bij Porsche tot mijn verbazing wel. Maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Gebruik hem als een zeilboot
Beschouw de Honda 2000 als een zeilboot: als het mooi weer is, en je hoeft nergens heen, is niks leuker dan hiermee op stap te gaan. Gewoon genieten op landweggetjes, over de dijk langs de IJssel, en stiekem even door een tunnel vol gas en dan gas loslaten. Prachtig geluid. Van mijn vrouw mag het niet, maar ik kan het niet laten. Een paar keer per jaar moet kunnen.

Kortom, het is een auto die je nergens voor nodig hebt, die vooral in de garage staat, maar die ik voor geen prijs kwijt wil. Ook al gebruik ik hem maar een paar keer per jaar; die momenten wil ik niet missen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Daciast
Daciast
  • 0
Met enige jaloezie lees ik de review, want wat een geweldige auto is dit. Maar 34.000 km in 15 jaar is toch wel weinig...Persoonlijk vind ik het zonde dat de auto zo weinig gebruikt wordt. er zijn genoeg mensen (waaronder ikzelf) die er wat voor over zouden hebben om een dergelijke auto aan een wat hogere km-stand te helpen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke review over een bijzonder fraai stukje engineering met dito rijgenot. Inderdaad open rijden met de Honda S2000 is een genot pur sang. Nooit wegdoen en nog vele mooie kilometers gewenst met deze net ingereden S2000!

Vriendelijke groet van een andere fan!
BMW150
BMW150
  • 0
Ik heb zelf ook een HONDA S2000 van 2008 met 63000km op de teller.
Met het gebruik ben ik het zeker eens voor de fun en dat geeft een bijzonder genoegen.
Omdat ikzelf al wat ouder word (65) denk er weleens aan om deze van de hand te doen
en een wat hogere instap te kiezen maar van mijn vrouw mag dat (nog) niet.
Komend jaar weer naar frankrijk (doen wij elk jaar) en genieten!!!!!!!!!
Jaguar Enthusiast
Jaguar Enthusiast
  • 0
Wat een aardige review, een beetje erg kort beschreven die 15 jaar enthousiast sturen met uw Honda S 2000.
Zelf heb ik als eigenaar ervaring met nostalgische voorgangers van deze Honda gehad, resp. een Triumph Spitfire 1500 en een MGB. Niet vergelijkbaar uiteraard, maar wel open rijden. Ook reed ik regelmatig in Mazda MX-5 toerritten met open dak. Ik heb de S 2000 altijd als een begeerlijke roadster beschouwd, maar ik ben er zelf niet aan toe gekomen. Zo u er prijs op stelt, zend ik u met plezier de originele verkoop brochure van deze Honda toe, die ik heb opgehaald in Scheveningen in 2001 toen ik meende er eentje te kunnen gaan aanschaffen. Hoor ik niets meer van u, wellicht schrijft u nog eens wat uitgebreider over dit fraaie toerenmonster. In ieder geval veel voortgezet rijplezier in deze razendsnelle roadster.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Zo hey zeer uniek een S2000 met zo'n lage kmstand en dan ook nog van de 1e eigenaar, u moet een rasechte liefhebber zijn.
Ik zou me met mooi weer niet kunnen bedwingen hoor, ik rijdt ongeveer 5/6k p/jaar met mijn roadster, het blijft genieten!

Zo'n S2000 is wel een pareltje hoor motorisch , atmosferisch 4 cilinder 2.0 240pk hoogtoerig wat ook nog heel blijft.
Zoiets als dit moet u nooit weer weg doen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Honda S2000 blijft emoties losmaken bij ondergetekende. Wat een fijne auto, de S2000, een cabrio waar ik ongeveer drie jaar en 50.000 km in heb mogen rijden. Veel plezier met deze unieke cult Honda!
PS ook ik heb indertijd een aantal voor mij betaalbare alternatieven geprobeerd: de Boxster, de MX5, de Z4 (3.0) en de SLK (320). De S2000 stak er met kop en schouders boven uit. De Boxster en de MX5 konden nog volgen. De Z4 en de SLK vielen echt door de mand.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Helaas heb ik zelf nooit de S2000 in bezit gehad....ben enorm jaloers en vooral als ik zie naar de kilometers, WOW.
Wel heb ik al sinds 1996 haar zusje (CRX-Del Sol VTi - TARGA) in bezit die tot 8.000 tpm gaat....weet er dus enigszins over mee te praten als we het hebben over het Vtec gevoel.
Nog altijd is de S2000 een auto waar je U tegen mag zeggen ook al is begint ze op leeftijd te raken.
Helaas is er nooit een opvolger van gekomen.....ik geniet dus jaren van mijn 1:18 modellen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb inmiddels 12 jaar mijn S2000 en gebruik hem graag.
Totaal nu zo'n 114.000 km gereden. En het blijft de beste aanschaf ooit.

Bestelt in 2004, en in januari 2005 mocht ik hem ophalen. Verschillende uurtjes op CPZ gestuurt, en onderweg zoveel mogelijk open gereden. In de winter staat hij in de garage als het onder 0 gaat maar dat is het dan ook.

De enige problemen tot nu toe zijn een soft-top die een scheur had op de naad die onder garantie is gerepareerd bij een zeilmaker. En ik heb helaas een camberbout die vast zit zodat hij links achter niet meer optimaal is uit te lijnen.
Ooh, en een remklauw revisie voor waarschijnlijk vanwege circuit gebruik.

Af fabriek remblokken zijn perfect, wat de dealer er daarna op gooit gaat geen 3 ronden mee op Zandvoort, dus remmerij is uitbesteed.

Ik heb er wel altijd 1 auto naast gehad anders had ik er nog meer in gereden.

Overweging bij aanschaf was S2000/Z4 3.0/Porsche Boxster/350Z/RX-8.