Honda Jazz 1.4i LS (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 101.300 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Heerlijke auto
- 103.000 km
In 1997 kocht ik een nieuwe Civic en sindsdien ben ik verkocht aan Honda. Vanwege het aantal te rijden kilometers en het samenwonen met mijn vrouw moest de Honda er (helaas) uit en kwam er een 323 Fastbreak diesel. Een heerlijke en probleemloze auto, ook na 260.000 kilometer. Het werd tijd voor iets anders en de Jazz bleef door mijn hoofd spoken. Uiteindelijk ook de vrouw overtuigd en toen op zoek. Het viel me op dat de Jazz in Duitsland een stuk voordeliger is. Ik heb uiteindelijk een 1.4 uit 2005 gekocht bij onze oosterburen en deze ingevoerd. Na de nodige voorbereiding (internet en forums) viel dit reuze mee en levert het nog een leuk centje op.
De Jazz rijdt echt super lekker. Wat een strak karretje. Ziet er klein uit van buiten maar is ruim en praktisch van binnen. Stoelen met zeer goede ondersteuning. Een overzichtelijk dashboard met verbruiksmeter. Climate control op de modellen vanaf oktober 2004. Strak schakelend al vereist de 5 een strakke hand. Het stuur zit voor mij (1.90) iets te ver weg. Mijn vrouw (1.71) zit perfect. Wegligging uitstekend, auto helt niet over en stuurt strak door de bochten. Zicht is goed, weinig op aan te merken. Keurig geintegreerde radio met cd. Helaas achter geen speakers. Laadruimte meer als voldoende, helemaal als de achterbank in 2 delen wordt opgeklapt en vervolgens verdwijnt onder de voorstoelen. Ingenieus noem ik het maar. Verbruik tot nu toe 1 op 18,1 maar daar moet ik bij vertellen dat ik een enorme zuinigheidsfreak ben. Snel schakelen (nieuwe rijden) en niet harder dan 120. Alleen maar pluspunten? Nee.
Enkele minpunten;
- hoogtoerig noem ik het maar. Bij 3500 toeren zit ik nog niet aan de 120. Dat is effe wennen t.o.v. de Madza diesel
- het stuur. Dit zou axiaal verstelbaar moeten zijn. Dit maakt de positie van wat langere mensen wat prettiger.
Update na 8000 kilometer
- 109.254 km
Verbruik is gemiddeld 1 op 18,0 waarbij de verbruiksmeter 0,2 liter per 100 kilometer te weinig aangeeft. Iets te optimstisch dus. Hoogste verbruik: 1 op 13,1 (met caravan) en het laagste is 1 op 21,6.
Inmiddels is er een Brink trekhaak gemonteerd. Het rijden met caravan is trouwens geen aanrader. De Jazz heeft er de grootste moeite mee. Het was ook niet meer dan een test want de trekhaak is aangebracht voor de fietsendrager.
Binnenkort worden alle 4 de banden vervangen door Michelin Energy Savers en wordt er zonwerende folie aangebracht op de zij- en achterruiten. Beide voor wat meer comfort.
Bij het monteren van de trekhaak viel het me op dat er toch ooit een kleine hoeveelheid water is binnengekomen aan de achterzijde (roestsporen), iets wat ik in een andere recensie ook gelezen heb. Schijnt iets te maken te hebben met een kitrand.
Op de sloop heb ik 2 achterspeakers gekocht en deze gemonteerd. Het is me een raadsel waarom deze (simpele) speakertjes niet standaard aanwezig zijn, terwijl de uitsparing en bekabeling dat wel zijn.
Het is nog altijd een heerlijke auto en we zijn er zeer tevreden over!
Update na 15.000 kilometer
- 118.000 km
Nog steeds zeer tevreden over de Jazz.
Paar opvallende zaken:
Benzineverbruik: de kou laat zich goed vertalen naar het verbruik. Gemiddeld in de wintermaanden: 1 op 16,6
Ventilatie: valt me wat tegen. In de vochtige herfstmaanden moet de ventilatie op een hoge stand om het vocht uit de auto te krijgen. Airco moet vaak worden ingeschakeld. Op de site van de Consumentenbond oordeelt het autopanel dat de klimaatbeheersing van de Jazz slechter dan gemiddeld is.
Defect dimlicht: nooit geweten dat het vervangen van een defecte koplamp zo lastig kan zijn. Volgens het handboek moeten er 2 bevestigingspunten worden losgehaald maar daar kom je er niet mee. Heb op internet een soort van werkplaatshandboek gedownload, dan zijn het 16 (!) punten die losmoeten in de wielkast en bumper om het paneel te verwijderen. Daarna kan de lamp vervangen worden. De gehele koplampunit demonteren is ook geen optie want dan moet de complete voorbumper worden gedemonteerd. Mocht je aan worden gehouden vanwege een defecte lamp dan kun je het vervangen langs de weg vergeten.
Verder niets dan lof!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.