Honda Jazz 1.4 Elegance (2011)

autoreview

Honda Jazz 1.4 Elegance (2011)

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Elegance
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Jazz Elegance Hybride: daar zit muziek in

  • 4.500 km

Voorpret
De wensen waren duidelijk: een veilige, betrouwbare, zuinige, comfortabele en ruime auto. Met die wensenlijst zijn we een jaar lang op pad geweest. Het zoeken is minstens zo leuk als de uiteindelijke aanschaf.
We hebben de Honda Jazz, Citroen c3 Picasso, Nissan Note en de Hyundaij x20 van binnen en buiten bekeken, gereden en via internet en de autobladen binnenstebuiten gekeerd. En de Honda Jazz bleef over! Zuiniger dan de Citroen, veelzijdiger dan de al wat verouderende Nissan en eleganter dan de Hyunday.

Natuurlijk speelde de tevredenheidonderzoeken van Autoweek mee. Maar de riante stouwmogelijkheden, eindelijk kunnen alle kampeerspullen mee, de volledige uitrusting, de zuinigheid en de stilte van de auto waren doorslaggevend.
Het zal wel uitmaken of je kleiner of groter gaat rijden. Van een Nissan Micra tekna naar de Honda Elegance is een grote stap vooruit.

Km 0-300
Om met de deur in huis te vallen: koop een hybride. Na een proefrit met de handgeschakelde 1.4 versie nodigde de dealer ons uit om ook eens deze variant te rijden. De auto is nog een stuk stiller en met de vtc echt comfortabel. En we waren verkocht, redelijk aanbod van de dealer, actiepakket met lm-velgen, spoilertje (nou vooruit) en zonder die witte strepen over de hele auto (Honda Jazz Elegance hybride)

Wij zijn geen extreem scheurende rijders en daar is de auto ook op toegerust. Totnogtoe zit een deel van het plezier in het zuinige en tegelijkertijd vlotte rijden door goed op het van kleur verschietende instrumentarium te kijken. Met de eco-stand ingedrukt is het verbruik de eerste paar honderd kilometer rond de de 5.2/100km. De eerste grote rit naar Limburg kan de Honda zich laten zien. Met 120 op de snelweg, 2200 toeren(!) en de cruisecontrol aan is het ontspannen rijden. Geluid bepaalt voor een groot deel het comfort en dat is over langere afstanden goed merkbaar: rustig, stil.

km 300-4500
Ook na de aanloop doet de auto wat je mag verwachten: fijn, comfortabel rijden. En ja, bij plankgas maakt de motor een wat gierend geluid. Bij normaal, wel vlot optrekken hoor je meer een brommend geluid waar we ons niet aan storen.

Opvallend dat de verkleuring van blauw naar groen op de snelheidsmeter toch verleidt om zuinig te rijden. De econ-knop staat dan ook vrijwel altijd aan. Dat gaat wel iets ten koste van de alertheid van de motor, hij pakt iets langzamer de versnelling op.

Je koopt de Honda niet vanwege financieel voordeel, de wagen is ronduit aan de prijs. Maar je krijgt er wel wat voor: geen rammeltjes, wel een regensensor, automatische lichtinschakeling, cruise control etc.. De rest lees je in de centimetersdikke handleiding.
Ook prima, het glazen dak waardoor het interieur lichter wordt. Met flinke vorst ´de hemel` wel weer dichtdoen, er komt dan behoorlijk wat kou binnen. Die is ook van invloed op de prestaties van de batterij. Hij draagt minder bij aan de motorassistentie wat zorgt voor meer gebruik dan gedacht. De dealer verwacht dat het verbruik bij gewone temperatuur en na zo´n 6000 km inrijtijd duidelijk gunstiger zal zijn.
De eerste 4500 km gemiddeld 1:17.8 gereden tijdens een combinatie van acht langere ritten, tot 300km en woon-werkverkeer, 25 km. Het beeldscherm gaf gemiddeld 1:18.5 aan.

De verwarming doet wat hij moet doen, ontwasemt en ontijst vlot. Na 4000 km was er, bij het nemen van een verkeersdrempel wat gekraak in de vering te horen. Dat heeft de dealer met wat vet opgelost.
Voor de aansluiting van een ipod heb je naast de bijgeleverde usb-kabel nog een aansluitkabel nodig. Kijk op Amazone.com waar ze heel goedkoop worden aangeboden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.