Honda Jazz 1.3 Comfort (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.3 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 2.600 km |
KM-stand laatst | 23.500 km |
Zuinig, betrouwbaar en verrassend veel ruimte...
- 13.500 km
Na de nodige problemen met onze oude Seat Cordoba werd het tijd voor een nieuwe auto. Omdat we een gezin hebben met twee puberjongens, hadden we ons voorgenomen om allereerst de langste van de twee achterin de kandidaatmodellen te laten zitten, achter de bestuurder. Niet genoeg ruimte betekende rücksichtlos: afgevallen. Overige belangrijke eisen: betrouwbaar, zuinig en een zo groot mogelijke kofferbak in een niet te grote auto. Voor de prijs was ongeveer 20.000 euro ons plafond.
Vooraf een lijstje mogelijke opvolgers van de Cordoba opgesteld. Daarop prijkten de Fiat 500L, vanwege het uiterlijk en de ruimte, de Seat Toledo wegens de superieure bagageruimte, de Renault Captur vanwege het uiterlijk (ondanks de twijfel over de betrouwbaarheid van Franse wagens) en de Mazda 3 wegens de betrouwbaarheid. Voor de oplettende lezer: géén Honda Jazz dus… Domweg omdat we de kwaliteiten van deze auto niet goed kenden.
Een ochtendje langs de plaatselijke dealers hier leverde het volgende op. De Captur is inderdaad een schitterende wagen, maar veel te krap achterin, met name de hoofdruimte. Afgevallen dus. Daarna de Mazda 3: zelfde verhaal, veel te krappe hoofdruimte achterin. Next. Fiat 500L. Prachtige wagen, toonde wel wat groot, zeker toen vrouwlief 'm voor het eerst van dichtbij zag. Serieuze kandidaat derhalve, al leek de Tipo die ons ook werd getoond zeker best aardig. Totdat we een review zagen over het verbruik later.
Enfin, we hadden nog wat tijd over en de Honda-dealer ligt naast de Fiat-dealer. Met in het achterhoofd mijn collega die overtuigd Honda-fan is (betrouwbaar!) toch maar even naar binnen gelopen. Mooie Civic gezien, veel te duur echter. We wilden al bijna naar huis, toen de verkoper ons wees op die in onze ogen te kleine lichtblauwe Jazz die daar stond. "Dat gaat nooit passen", zeiden we meteen tegen hem. Het devies: "Ga het eerst maar even proberen…". Vooruit, we zijn de beroerdste niet, dus plaatsgenomen…
Ongelooflijk, wat een ruimte achterin! Hoofdruimte volop, beenruimte onwaarschijnlijk veel voor zo'n kleine wagen. Sterker: ook voor een grote wagen is het zelfs ruim. Zoonlief meet inmiddels 1,85 m en heeft nog zat ruimte over tussen zijn knieën en de bestuurdersstoel voor hem. Lezen we even mee, meneer Transavia;) ? We lieten ons informeren over de zuinigheid en de betrouwbaarheid. Wat we hoorden beviel ons. Maar: de kofferbak. Als je van een Seat Cordoba komt is alles eigenlijk een achteruitgang op dat vlak. Dat was dus toch even schrikken toen de achterklep open ging. Was dat alles? Magic seats, allemaal leuk, maar als je met vier man op vakantie gaat is dat natuurlijk geen optie. Uiteindelijk liet de verkoper de ruimte zien die je eventueel kon winnen onder de laadvloer. Geen reserveband en een uitneembare bak waarin alleen de bandenplakkit zit. Een slordige 60 liter extra.
Met veel folders thuisgekomen zagen we een goede deal voor een Seat Toledo. Direct naar de dealer voor een proefrit. Viel zeker niet tegen. Een lekker stille wagen, maar toch een relatief groot model. Geen DAB+-radio, die we in onze Cordoba een paar maanden eerder hadden laten inbouwen. Dus niet gelijk gehapt, maar proefritten in de 500L en de Jazz afgesproken.
De Fiat 500L vond ik nogal wennen om in te rijden. Hij trok best lekker voor zo'n forse bak, maar in de bochten met wat hogere snelheid had ik soms het idee dat we zouden gaan kantelen. Daarbij twijfelden we toch aan de betrouwbaarheid van zo'n klein motortje in zo'n joekel van een wagen.
Daarna een proefrit met de Jazz. Een 1.3 Comfort met navigatie en DAB+, een handbak. Ten opzichte van de twee andere proefritten was deze veruit de 'normaalste' auto om in weg te rijden. Het voelde direct vertrouwd. Wel was het de minst stille van de drie bij het optrekken, maar eenmaal onderweg is er niet veel verschil. Fijne proefrit gereden, waarbij ik alleen maar enthousiaster werd. Alleen de twijfel bleef over de bagageruimte. Zou dat voldoende zijn voor een kampeervakantie in Frankrijk met z'n vieren?
Het toeval wil dat sinds kort daarvoor exact hetzelfde model Jazz in onze straat stond. Via de buurtapp achterhaald van wie deze was en bij de eigenaar aangebeld met het vreemde verzoek of ik wat koffers in zijn auto mocht uitproberen. Geen probleem, dus daar ging ik met een typische vakantie-uitrusting naar buiten. Grote koffer, inflexibel krat voor levensmiddelen en nog een hele zwik met reistassen. Tot onze verbazing paste alles er zonder meer in, na het verwijderen van de bandenkitbak, dat wel.
Om een lang verhaal kort te maken: het werd de Jazz. De auto van de proefrit was een demo-auto met 2.600 km op de teller, die we met 4.000 euro korting konden krijgen. Voor de Cordoba werd 2.200 euro geboden, zodat we voor rond de 16.000 euro eigenaar werden.
Inmiddels zijn we 9 maanden verder en nog altijd buitengewoon tevreden. De Jazz rijdt enorm zuinig als je je een beetje aan de schakeladviezen houdt. Zonder veel moeite rijd je 1 op 18, met iets meer toewijding hebben we ook 1 op 19,4 weten te realiseren. Let wel: met daarin vrij veel stadsverkeer en korte ritjes, waarbij we zelden de startstop gebruiken!
Je leest overal dat het een trage wagen zou zijn, maar in mijn ervaring heb je dat helemaal zelf in de hand: een tussensprintje in de stad? Zet 'm in zijn 2, trap het gas goed in en je spurt alles en iedereen voorbij. Lekker veel toeren, dan laat de VTEC zien wat hij kan. Op de snelweg is het iets minder qua prestaties: echte tussensprints zitten er niet in (tenzij je echt terug gaat naar 3 of 4), maar je komt makkelijk mee met het verkeer. Inmiddels zijn we ermee naar Engeland en Zuid-Frankrijk geweest, dus in de heuvels en de bergen. Op de snelweg moet je bij echt forse heuvels terug naar zijn 4 en in een heel extreem geval naar zijn 3. Maar dan heb ik het wel over een auto met 4 man en volgepakt met vakantiebagage.
Over de betrouwbaarheid kunnen we niet veel meer zeggen dat dat hij het prima doet en voor de rest spreken de statistieken voor zich.
De navigatie is goed, maar loopt wat achter. Dan blijkt dat er in Nederland relatief veel aan wegen wordt veranderd: in Engeland en Frankrijk was alles nog helemaal up-to-date. De DAB+-radio is heerlijk, de ontvangst is stabieler dan in onze Cordoba. Het enige probleem dat we hebben ondervonden is met het proberen af te spelen van muziek via USB. Het is ons nog niet gelukt en het heeft er bij een poging zelfs toe geleid dat we het hele systeem moesten resetten. Maar goed, nog maar een keer naar kijken met wat andere sticks. Bovendien werkt bluetooth prima, dus over muziekkeuze hebben we niets te klagen.
Al met al is dit gewoon een heerlijke auto, waar we nog een flink aantal jaren gebruik van hopen te maken: betrouwbaar, zuinig, zeer ruim van binnen en geschikt voor de vakanties!
Een Jaar Verder
- 23.500 km
Inmiddels zijn we een jaar verder. De teller staat rond de 23500 kilometer nu. De Jazz voldoet nog steeds volledig aan de verwachtingen. We hebben een onderhoudsbeurt gehad met een prijs die we bij onze vorige auto niet voor mogelijk hielden, ik geloof iets rond de 65 euro of zo, waar we voorheen vaker wel dan niet rond de 600 euro kwijt waren!
Ook hebben we net een flinke vakantierit achter de rug, naar Duitsland en Oostenrijk. Behoorlijk veel files, dus het idee van lekker doorrijden op de Autobahn ging niet helemaal op, maar op de weinige en korte stukken zonder maximumsnelheid kom je gewoon lekker mee met de Jazz. 150km/u is in de praktijk geen enkel probleem en je hebt absoluut niet het idee dat je de wagen tot het uiterste drijft.
Snelwegen in bergachtig terrein blijft wel een uitdaging, met 4 personen en volop bepakt voor de vakantie. Het is een kwestie van doen wat de schakelindicator aangeeft en van tevoren aanvoelen dat het lastig gaat worden, zodat je ervoor zorgt genoeg rechts te zitten als de situatie erom vraagt. Een of twee keer hebben we moeten terugschakelen naar de derde versnelling, vaker was van zes naar vijf al goed en soms was de vierde de juiste keus. Geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden dus. Gewoon alles in zijn zes blijven rijden brengt je uiteindelijk in de problemen, al was het maar omdat je snelheid te veel terugzakt in deze omstandigheden.
Een kleine tekortkoming hebben we wel kunnen constateren en dat is de navigatie. Deze hadden we een maand of twee geleden laten bijwerken, dus de kaart en navigatie zelf waren dik in orde, maar de manier waarop de verkeersinformatie wordt doorgegeven haalt het niet bij wat Google Maps bijvoorbeeld kan. We hebben meerdere keren meldingen van opstoppingen gehad die er domweg niet bleken te zijn, of dieren/voorwerpen op de weg die ik nergens heb zien lopen/liggen. Dat komt natuurlijk omdat de verkeersinformatie via de radio - met bijbehorende vertraging - doorkomt. Ook leek de navi in zulke gevallen een paar keer de door hemzelf voorgestelde alternatieve route niet over te nemen. In de praktijk van de superdrukte in Zuid-Duitsland zijn we daarom overgestapt naar Google Maps op de telefoon, waarbij de USB-poorten dan natuurlijk wel weer handig uitkomen (hoewel de stroomsterkte niet heel hoog is volgens mij; het loont denk ik om een aparte adapter met een hogere stroomsterkte te kopen voor de 12V-poort). Op deze manier hebben we weliswaar heel wat kilometers aan B-wegen gezien (waar je nog altijd gewoon 100 km/u mag rijden), maar ook erg weinig files.
Rijden in de Alpen zonder bagage en weg van de snelweg, maar wel met 4 inzittenden, is geen enkel probleem. De wagen kon elke heuvel aan die we tegenkwamen.
Al met al zijn we nog steeds dik tevreden met de Jazz. Je voelt je gewoon heel zeker in deze wagen. Voor de lol houd ik al bijna een jaar een lijstje bij van automerken die ik langs de snelweg zie staan met pech. Pas deze vakantie kwam daar een Honda op te staan (een zeer oud model bovendien, zag ik in het voorbijrijden), naast de vele Volkswagens, Fords en Citroens...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance Navi - Camera - Cruise - Clima
- 2018
- 61.062 km

Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance | Cruise | Trekhaak | 27.837 km Dealeronderhouden
- 2017
- 27.837 km

Honda Jazz 1.3 Comfort | Dealer onderhouden | All Season Banden | Navigatie | NL Auto | IJskoude Airco | PDC voor en achter
- 2017
- 59.202 km