Honda Jazz 1.2i S (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.2i S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 71.843 km |
ERVARINGEN
- 71.266 km
In maart 2007 heb ik deze Jazz nieuw gekocht. De goede resultaten in de reviews op deze site waren een van de redenen om deze wagen te kiezen. Ondertussen is mijn Jazz meer dan 3 jaar oud en heb ik deze review een beetje geüpdatet.
Tot nog toe ben ik zeer tevreden over mijn Jazz. Het is in zijn klasse zeker een aanrader. Ik begrijp niet waarom je zo weinig van deze wagens ziet rondrijden.
Aankoop:
De zoektocht naar een degelijke 5-deurs met benzinemotor voor een ‘interessante’ prijs, leidde uiteindelijk tot volgend verlanglijstje: Toyota Corolla en Auris (heb altijd al met Toyota gereden), Kia Cee’d, Skoda Octavia en Honda Jazz. Na lang wikken en wegen werd het de Jazz.
Omwille van het grote prijsverschil met de andere uitvoeringen, heb ik de 1.2 S gekozen. De 1.2 Cool was meer dan 2000 EUR duurder en de 1.4 LS kostte nog eens bijna 1000 EUR extra. Achteraf gezien is het spijtig dat de centrale vergrendeling en de airco ontbreken, maar op het moment zelf vond ik de meerprijs te hoog. De opties zijn: metaalkleur, city-pack (tapijten + beschermstrip rondom) en het bagage-afdekscherm (rollo).
Verbruik:
Over het algemeen rijd ik tamelijk rustig. Met deze wagen ga ik vaak op reis: Tsjechië en vooral Hongarije. Dat betekent wel veel snelwegen en meestal goed beladen. Voor het woon-werk verkeer gebruik ik meestal mijn fiets. De meeste kilometers zijn afgelegd met winterbanden. Alle getankte liters en kilometerstanden zijn steeds genoteerd. Het gemiddeld verbruik na 71266 kilometer bedraagt volgens mijn metingen: 5,84 liter per 100 km (of 1 op 17).
Er is een (kleine) afwijking tussen het getal op de teller en het getal dat ik zelf bereken. Verbruiksmeter in de auto is over het algemeen te optimistisch.
Nog enkele verbruikscijfers:
Hoogste verbruik volgens meter dashboard: 7,9 liter/100 km
Laagste verbruik volgens meter dashboard: 4,5 liter/100 km
Hoogste verbruik volgens metingen: 7,58 liter/100 km
Laagste verbruik volgens metingen: 4,44 liter/100 km
Gemeten verbruik tijdens zomerreis naar Hongarije: 5322 kilometer afgelegd en geprobeerd om zuinig te rijden: 5,18 liter/100 km
Gemeten verbruik tijdens winterreis naar Tsjechië: 2436 kilometer afgelegd zonder enige rekening te houden met verbruikscijfers: 7,06 liter/100 km
De uiterst lage cijfers die sommige Jazz rijders halen, blijven voor mij onbereikbaar. Met een aangepaste rijstijl haal ik een minimum van zo’n 5 liter per 100km.
Tijdens mijn metingen heb ik vastgesteld dat bij het voltanken sommige benzinepompen sneller afslaan dan andere en dat het getankte volume dan varieert. Misschien heeft dat te maken met de lange buis van benzinetank onder de voorzetels tot de vulopening achteraan. Zo werd er eens 43,21 liter getankt terwijl maximale tankinhoud 42 liter is volgens instructieboekje. Was er een probleem was met de precisie van deze benzinepomp of kan er werkelijk zo veel in de tank?
Wegligging/comfort:
Voor een wagen in deze prijsklasse zijn de voorzetels heel goed. De ophanging is tamelijk hard maar ik heb niet de indruk dat het oncomfortabel wordt. De wegligging is erg goed. Zo bleef de Jazz perfect op spoor toen ik veel te snel (verstrooid) een haarspeldbocht nam. De remmen zijn krachtiger in vergelijking met mijn vorige wagen.
Ruimte:
Een van de criteria bij aankoop was dat er een fiets in de wagen paste. Bij de Jazz kan een racefiets erin zonder de wielen eruit te halen. Zelfs 3 volwassenen en 1 kind plus hun reisbagage en 45 liter Tsjechisch bier passen in deze auto. Medereizigers zijn vaak verbaasd over de ruimte die deze wagen biedt. Sedert de geboorte van onze baby hebben we veel (reis)bagage maar alles past nog steeds in de Jazz. Er staan slechts 2 hoofdsteunen op de achterbank en die is inderdaad te smal voor 3 personen. Hoofdruimte is er wel ruimschoots voldoende.
Prestaties:
Vooral de stilte en de souplesse van de motor viel me meteen op. Eender welk toerental, de wagen reageert steeds gezwind bij het gasgeven. Tijdens een rit over de Duitse snelwegen heeft de GPS een hoogste topsnelheid genoteerd van 189 km/u! Tegen die snelheid is er wel veel windgeruis (spiegels) en maakt de motor kabaal, maar ja, voor die snelheden gebruik je een ander soort wagen. Maar 140-150 aanhouden op de Autobahn is helemaal geen probleem. Hoogste gemeten gemiddelde snelheid was volgens GPS 114 km/u (tijdens rit van 870 km naar Tsjechië naar België met vlot verkeer en weinig secundaire weg).
Onderhoud:
Voorlopig vallen onderhoudskosten niet te hoog uit.
Ziehier een overzicht:
15000 km = 80,00 EUR
30000 km = 267,77 EUR.
45000 km = 99,45 EUR
60000 km = 301,40 EUR (inclusief vervangen bladen ruitenwissers vooraan)
Originele stalen velgen voor winterbanden waren wel erg duur bij de dealer: 150 EUR per stuk. Bij de bandencentrale heeft men voor 112,50 EUR per stuk winterbanden én nieuwe velgen gemonteerd.
PROBLEMEN
- 62.558 km
* Bij aflevering waren er roestplekken aan de onderzijde van de auto: op de knalpot en de onderste veerpoten. Had de auto misschien ergens lang in stock gestaan? Op veel onderdelen stond een productiedatum ergens in november 2006 terwijl de wagen 4 maanden later geleverd werd.
* Het op- en afschakelen naar de 2de versnelling gaat stroef bij koud weer. Ook voel je meer trillingen in de pook als die in 2de staat. Dit vermindert als de auto op temperatuur komt, maar verdwijnt niet volledig en persoonlijk vind ik dit nogal vervelend.
* Dit type heeft standaard geen radio en daarom werd bij de bestelling afgesproken dat de dealer mijn eigen toestel zou inbouwen. Tijdens de eerste rit bleek dat de luidspreker rechts niet (of verkeerd) aangesloten was. Na contact met de dealer, werd dit meteen verholpen. Deze ingreep is niet echt professioneel gebeurd. Zo viel er een schroefje uit het dashboard na enkele kilometers rijden. Het binnenwerk van het handschoenkastje was ook niet goed vastgezet (later 3 clips teruggevonden onder tapijten). Verder zaten er enkele krassen onderaan het bedieningspaneel van de verwarming. Ik had ook de indruk dat de blazer in stand 2 niet constant blies. (bij hogere toeren meer lucht?). En de draaiknop voor warm-koud had wat speling. (na de laatste klik bij koud kan je nog iets verder draaien)
* Aan de onderzijde van de radiator zijn al heel wat kleine beschadigingen (steenslag) want daar is geen beschermingsplaat. Radiator is zichtbaar door onderzijde van voorbumper.
* De ster in de voorruit (ook steenslag) is door Carglass hersteld, maar nog duidelijk zichtbaar.
* De ruitensproeiervloeistof die, af fabriek, in de wagen zit kan niet tegen vriestemperaturen van –10° C. Tijdens de wintervakantie waren sproeiers bevroren. Dat was zeer vervelend omdat bij sproeien ook telkens de wissers worden geactiveerd zodat de voorruit nog vuiler werd. Sproeien zonder wissen gaat bij de voorruit niet.
* Opgepast met de handrem: die dient erg stevig aangetrokken te worden op een helling.
* Tijdens de wintermaanden of als de Jazz lang heeft stilgestaan, ‘plakken’ de remmen. Bij het vertrekken, komen ze los en hoor je een ‘klak’. Vaak is er ook een schurend geluid bij het remmen, vooral achteraan. Na enkele keren krachtig remmen, verdwijnt dit.
* Wat betreft het stuurgedrag van de Jazz, nog even opmerken dat dit ook een kwestie van gewenning is. Enkel tijdens corrigeren bij sterke zijwind of hoge snelheden, valt het wat aparte stuurgedrag me nog op. Dan is het soms moeilijk om de wagen meteen terug op het juiste spoor te krijgen.
* PECH: Enkele weken voor de auto 3 jaar was, ging het controlelampje van het emissiesysteem plots branden. Dit gebeurde op een zaterdag en daarom met de dealer afgesproken dat ik de auto maandagmorgen zou binnenbrengen. Maar ik ben daar niet geraakt! Onderweg begon de wagen op lage toeren te haperen (te ‘stotteren’). Aan een verkeerslicht moest ik stoppen, de Jazz viel stil en wilde niet meer starten. Dus wagen aan de kant moeten duwen en te voet verder naar de garage. Het was gelukkig niet ver meer, maar het was wel de eerste keer na 24 jaar rijden met Japanse wagens, dat dit gebeurde. Diagnose: EGR klep zat vast. Bij de dealer werd deze losgemaakt. Uit voorzorg, om nieuwe problemen te voorkomen, werd een nieuwe besteld. Die is enkele weken later onder garantie vervangen.
* Vandalen hadden een zeer diepe kras getrokken op de portieren aan de linkerzijde en deze zijn daarom opnieuw geschilderd. Als vervangauto kreeg ik een Civic en uiteindelijk heb ik een half jaar later zo'n Civic gekocht.
* De rugleuning van zetel aan de bestuurderszijde kraakte, maar dit is verholpen door de dealer.
* In maart 2011 was er een terugroepactie in verband met een elektrische schakelaar van de verlichting. De Jazz moest een halve dag naar de dealer om dit te controleren. Zelf heb ik nooit een probleem gehad hiermee.
afscheid van mijn Jazz
- 70.150 km
Binnen enkele dagen wordt de Jazz ingeruild voor een nieuwe Civic 1,4 Sport met GT pack. De dealer gaf een mooie inruilprijs voor de Jazz, een grote korting op een Civic (volgend jaar verschijnt de volgende generatie van de Civic) en dan nog een extra korting op een model dat in de showroom stond.
Binnenkort volgt nog een laatste update over de Jazz.
nieuwe Honda Civc
- 71.843 km
Na meer dan 4 jaar trouwe dienst is de Jazz onlangs vervangen door een nieuwe Civic 1.4 GT.
Ik was zeer tevreden over mijn Jazz. Er zijn 2 redenen waarom ik een andere wagen gekocht heb. Dit type 1.2S had geen airco. Toen ik de wagen kocht, was het een bewuste keuze om een auto zonder airco te kopen. Ondertussen is de gezinssituatie gewijzigd. Mijn vriendin is Hongaarse en daarom rijden wij enkele keren per jaar grote afstanden. Met de Jazz ben ik trouwens ook steeds (9 keer) probleemloos naar Hongarije gereden. Maar voor onze baby is het interessanter om deze lange tochten te doen met een auto met airco.
Toen ik bij de Honda dealer ging informeren naar een nieuwe Civic, bood die mij een zeer interessante overnameprijs. Dat is de 2de reden waarom de Jazz werd vervangen.
Nog enkele opmerkingen:
* Binnenruimte is een van de sterkste punten, in de Civic is er minder hoofdruimte op de achterbank en ook het instappen achter verliep vlotter in de Jazz.
* Goede inruilwaarde
* Een echte hoedenplank is gebruiksvriendelijker bij in- en uitladen dan de oprolbare 'rollo' in de Jazz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.