Honda Jazz 1.2 Style Mode (2011)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.2 Style Mode
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto met weinig echte minpunten

  • 44.000 km

Hiervoor had ik een Daewoo Kalos 1.2 uit 2004. Op zich ben ik altijd redelijk tevreden geweest over deze auto, zeker als je kijkt naar betrouwbaarheid en de prijs/kwaliteit verhouding. De grootste nadelen vond ik het verbruik (1:14) wat niet heel slecht was (met het nieuwe rijden) maar echt echt nog wel iets beter kon. En daarnaast het rijgedrag, en dan met name het feit dat ie in bochten altijd rechtdoor wou. Op zich had ik deze auto best op willen rijden (stond maar 125.000 op de teller) echter bleek er een dure reparatie aan te komen van het motorblok wat ik een auto van 11 jaar oud niet meer waard vond.

Dit betekende dus dat ik op zoek moest naar een andere (2e handse) auto. Mijn (belangrijkste) eisen: betrouwbaar, niet te duur om te rijden, zuinig, 5 deuren, veilig en een goede wegligging. Qua formaat zat ik weer te kijken naar een B-klasse auto, alleen iets ruimer dan mijn vorige. Het budget wat ik in mijn hoofd had ca. 8000 euro excl inruil van mijn oude auto.

Franse en Italiaanse auto’s heb ik niks mee, ook gezien hun reputatie qua betrouwbaarheid. VW en consorten worden zwaar overgewaardeerd (en overpriced) en eigenlijk als je naar de statistieken kijkt is de betrouwbaarheid ook niet meer wat het geweest is. Opel zou kunnen maar is niet super betrouwbaar (wel beter dan de Fransen/Italianen) maar sprak mij niet echt aan. Hierdoor kwam ik eigenlijk uit bij (weer) een Koreaan of Japanner. De uiteindelijke shortlist werd: Kia Rio 1.2 (2011-2015), Mitsubishi Colt 1.3 (2008-2014) en Hyundai i20 1.2 (2009-2014).

De Rio hebben wij op vakantie gereden en is echt een hele fijne auto die er leuk uit ziet en op vrijwel alle punten voldoet maar werd hem niet vanwege de (hele) lage instap (ivm. mijn rug en in de toekomst kinderen) en het slechte zicht naar achteren. De proefrit in een Hyundai i20 verliep prima maar de auto straalt verder 0 komma niks uit (als je dat wat boeit uiteraard), het gefacelifte model is dan wel nog iets beter. De Colt is dan alweer stukken leuker om te zien. In vrijwel alle opzichten een fijne auto, op 1 ding na: de kofferruimte, die is echt heel klein. Overigens was dit eerder al een reden om de Suzuki Swift niet op onze shortlist te zetten, deze had een nog kleinere kofferbak.

Tja en toen wist ik het even niet meer. Dan misschien toch maar de i20 nemen? Toen zag ik bij toeval een video vergelijking op autoweek.nl tussen de Honda Jazz (oud model) en een Audi A2. Hmm die Jazz is eigenlijk best een leuke auto. Het oude model ziet er nog wat oubollig uit maar het nieuwere model van 2008-2015 smoelt best goed. Toch eens wat reviews lezen: zuinig, zeer ruim voor z’n klasse, betrouwbaar, hoge zit. Het grootste minpunt: de aanschafprijs. Voor een B-klasse is deze namelijk niet echt goedkoop te noemen. Maar evengoed zou dit wel eens wat kunnen zijn! In de reviews had ik al gelezen dat je het beste voor de 1.2 kon gaan aangezien de 1.4 weinig toevoegd en zelfs nog iets onzuiniger (en uiteraard duurder) is. Tijdens de proefrit viel op dat de auto zeer comfortabel rijdt. Motor is geen strepentrekker maar je komt er prima mee vooruit, zeker als je even terugschakelt bij bv. het inhalen. Motor is op de snelweg ook redelijk stil wat bijdraagt aan ontspannen auto rijden. Ook sturen is prima voor elkaar: direct en met veel gevoel, net als het schakelen wat precies en soepel gaat.

Zelf ben ik 1.81 en ik vind de stoelen prima zitten. Dit is behoorlijk goed te optimaliseren door alle instel mogelijkheden van de (bestuurders) stoel. Aangezien ik de stoel zover mogelijk naar achteren heb staan om goed te kunnen zitten, kan ik mij voorstellen dat je niet heel veel langer dan ik moet zijn (dat is wel een missertje van die Japenners). Daarnaast heb je zeeen van ruimte in de auto: kofferruimte, vlakke laadvloer, beenruimte achterin en natuurlijk de “magic-seats”. Al met al was ik om, ook al ging ik duidelijk over mijn budget heen.

Na wat gezoek een blauwe Honda Jazz 1.2 Stylemode uit 2011 met ca. 42000km op de teller gevonden. Blauw komt namelijk niet zoveel voor (zal wel met de doelgroep van de auto te maken hebben: vooral senioren?). Na inruil van mijn oude auto heb ik uiteindelijk 10.000eu bijbetaald. In dat bedrag zit overigens ook de montage van een nieuwe trekhaak. Niet goedkoop maar je krijgt voor dit bedrag wel veel waar voor je geld zoals ESP, een berg airbags (8, dacht ik), betrouwbaarheid (dus goedkoop in onderhoud) en op mijn uitvoering dan nog 4 speakers, verwarmde en meegespoten spiegels en 15” LM velgen.

Inmiddels heb ik de auto alweer een maand of 4 en dus het moment om een goed overwogen review te kunnen schrijven. De positieve punten van de proefrit blijven overeind, daarnaast maakt hij het zuinige verbruik voor het grootste deel waar. Gemiddeld rij ik iets van 1:18, dit is met gecombineerd snelwegen en bebouwde kom. De boordcomputer wijkt op dit vlak wel negatief af: dit gemiddelde is altijd ca. 10% optimistischer. Dat lijkt overigens een standaard probleem aangezien ik dit in vrijwel elke review lees, dus ik vermoed dat hier wat opzet in het spel is van Honda. Wat ik overigens ook niet onbelangrijk vind is dat het standaard audio-systeem best een goed geluid geeft (en ik ben best kritisch op dat vlak). Wat dan wel weer jammer is, is dat er standaard geen USB op zit en als je dat er achteraf in wil laten bouwen je dit een paar honderd euro kost, wat ik echt absurd vind. Gelukkig ben ik zelf redelijk handig en heb op internet voor weinig een 2e hands audio-systeem uit een Jazz Exclusieve (die wel USB heeft) weten te scoren en deze ingebouwd.

Tot nu toe heb ik maar 1 probleem gehad. De airco stonk nogal muf en het was telkens nogal vochtig in de auto. Dit bleek te komen doordat er een afvoer van de airco verstopt zat. Dit is netjes door de dealer is opgelost.

Zijn er dan verder helemaal geen min punten te noemen? Oh jawel hoor, ook al vind ik het kleinigheden waar prima mee te leven valt. Om te beginnen de A-stijl, die is bij rotondes best tricky. Je moet er goed omheen kijken anders kan je zomaar een fietser missen. Remmen kan de Jazz prima, zelfs iets te goed, waardoor doseren wat oefening vereist. Dit schijnt een standaard Jazz probleem te zijn, net als het piepen van de remmen, heb ik gelezen. Daarnaast is in de zomer de weerspiegeling van het dashboard op de vooruit erg irritant. Hetzelfde geldt voor de verlichting van het display van de radio, die niet aan te passen is, wat in het donker wel afleidend kan zijn. Een andere onhebbelijkheid is, dat zodra je de ventilatie op de ontwasemingsstand zet, automatisch de airco aan gaat. Er zullen mensen zijn die dit handig vinden maar ik vind het maar onhandig, aangezien ik voor verse lucht in mijn auto, de ventilatie meestal op de ontwasemingsstand zet. Wat ook jammer is, is dat de lak vrij snel krast. Gelukkig heb ik stootstrips op mijn portieren zitten, wat iets scheelt maar evengoed zie je her en der wel wat krassen zitten. En tenslotte de benzinetank. Volgens Honda past er 38 liter in, maar ergens tussen de 25 en 30 liter gaat de benzine indicatie al aan en bij ca. 30 liter zegt ie al dat je nog maar 0 km kan rijden. Wat ik zo her en der lees past er echt 38 liter in de tank, maar op goed geluk leeg rijden durf ik niet aan, wederom een missertje van Honda.

Tenslotte een opsomming van de plus- en min-punten:

Pluspunten:
- Rijgedrag
- Fijne soepele motor
- Fijne bediening (schakelen/sturen)
- Ruimte
- Betrouwbaarheid
- Verbruik (ook al wijkt de board computer ca. 10% af)
- Stil op de snelweg
- Magic seats / vlakke laadvloer
- Goed standaard audio systeem
- Veel beenruimte achterin

Minpunten:
- Duur in aanschaf
- Slecht zicht door A-stijl
- Weerspiegeling dashboard in de voorruit
- Verlichting auto radio niet instelbaar
- Standaard geen USB, en later inbouwen is duur
- Stoel had iets verder naar achter mogen kunnen
- Benzine indicatie erg negatief
- Airco gaat automatisch aan op de ontwasemings stand
- Krasgevoelige lak
- Agressieve remmen (die af en toe ook piepen)
- Standaard geen reserve wiel

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.