Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2023)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2023)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

All That Jazz

  • 2.000 km

Het is flink wennen om na een Ford Focus met 182pk, 3cilinder turbo en 6-bak om te schakelen naar een hybride Honda Jazz met 109pk, 4 cilinder Atkinson en automaat. Een rationele keuze:
- auto moet betrouwbaar zijn en lang mee kunnen
- auto moet makkelijk 4 volwassenen kunnen vervoeren.
- auto moet qua milieu eisen mee kunnen
- auto moet zuinig en betaalbaar zijn
- auto moet alle moderne comfort kunnen bieden

De Jazz voldoet volgens mij perfect aan al deze criteria. Auto zonder kapsones. Helemaal Zen. Veel ruimte voor een B-segment en alle opties beschikbaar. Ruimer, goedkoper en mooier interieur dan een Yaris Cross.

Rijplezier is iets anders. Hoewel het lekker stil is aan boord, met een comfortabel onderstel, moet je vooral binnen de bandbreedte blijven van wat het hybride systeem prettig vindt. Dus je moet je sportieve aspiraties laten varen. Als het moet kan je nog wel profiteren van snellere (tussen)acceleraties, maar dat is nooit van lange duur. Je wordt ook niet uitgedaagd met meer dan 120km/u op de snelweg te rijden. Het kan wel, maar je doet het niet zoveel. In de bebouwde kom is de auto meest in z'n element. Kleine buitenmaten, korte draaicirkel en SUPERzuinig.

Tegenvaller is het bejaardenimago. Je merkt aan alles dat je niet serieus wordt genomen door andere verkeersdeelnemers. Bij voorkeur steken andere weggebruikers nog net even vóórlangs. Da's wennen. En dat terwijl de auto nu juist zo geschikt is voor het Nederlandse verkeer met veel smalle wegen, drukte en lage snelheden.

Eén jaar verder

  • 22.000 km

ERVARING NA EEN JAAR
De Jazz bewijst zich regelmatig met zijn functionaliteit. Helpen met een verhuizing was geen probleem, de magic seats doen hun werk fantastisch. Ik geniet van de korte draaicirkel, de compacte maten van de auto en de achteruitrijcamera in de parkeergarage. En ik heb met de quasi one-pedal-drive nog nooit op zondagmiddag zo relaxed langs de Amsterdamse grachten gereden. Nifty little car. Waar mijn Lancia Delta HPE van 25 jaar geleden de looks had, moet ik het nu vooral hebben van praktisch nut. Ik ben er tevreden mee. Iedere passagier vind het interieur verrassend ruim en de lichtgrijze bekleding ziet er nog spic en span uit.

Jammer dat lange ritten op de snelweg wat minder indrukwekkend zijn. Het kan allemaal wél, maar daar mis ik de pk's en word ik maar heel beperkt gecompenseerd door een laag verbruik. Het lukt me niet met de huidige afstanden om het verbruik verder omlaag te krijgen. Respect voor de mensen die dat wel lukt. Wegligging vind ik verder bovengemiddeld goed.

ONDERHOUD
Natuurlijk was ik gewaarschuwd voor het dure onderhoud van de Honda merkdealer. Inderdaad, €400 voor de eerste kleine beurt zonder bijzonderheden bij 18.000km vond ik veel geld voor inspectie, olie verversen en luchtfilter vervangen. Oefh!

VERBRUIK
Dank aan Jazzman7 voor het geboden template. Het verbruik is over 22.000 km gemiddeld 4,4 l/100km ofwel 22,5 km/l. Slechtste tank was 5,2 (veel snelweg), beste tank 3,7 (veel in de buurt). Alles gereden op E10. Ik zie geen trend door de tijd. Opvallend is dat het gebruik op de snelweg aanzienlijker hoger wordt bij snelheden boven 100 kmh (luchtweerstand, geen profijt van e-drive). En bij buitentemperaturen boven de 20C hebben de batterijtjes het aanmerkelijk beter naar hun zin en daalt het verbruik.

KOSTEN NA 1 JAAR
Verzekering: . . . . . . . 51,41 €/maand . . . 2,8 ct/km
Wegenbelasting: . . 52,00 €/maand . . . 2,8 ct/km
Brandstof: . . . . . . . .142,36 €/maand . . . 7,6 ct/km
Onderhoud: . . . . . . . 33,33 €/maand . . . 1,8 ct/km
Totaal: . . . . . . . . . . . 279,10 €/maand . . .15,2 ct/km (zonder afschrijving)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.