Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021) #2

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Executive (2021)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf2.595 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Complete auto

  • 6.500 km

EERSTE REVIEW 12 AUGUSTUS 2021.
Geboren in 1945 en ook gezien mijn karakter zocht ik een auto die vooral praktisch moest zijn. Zogezegd een auto die bij mijn leeftijd en aard hoorde. Dus het uiterlijk van de auto was niet het belangrijkste uitgangspunt maar wel of hij voorzien was van veiligheidsvoorzieningen die het voor de ouder wordende, soms minder snel reagerende automobilist een veilig vervoermiddel zou zijn. Ook wilde ik een hybride auto hebben. Omdat ik dat in mijn vorige auto, een Toyota Auris Hybride Executive had gemerkt dat dat erg fijn en zuinig rijdt. Een hybride auto heeft standaard een automaat. Daarvoor had ik een Peugeot 2008 met automaat met 6 versnellingen, maar op een wat gladde ondergrond slipten de voorwielen bij het wegrijden heel snel door. En dat had ik niet met de hybridemotor. Dat koppel is gunstiger.
Ik heb allerlei automerken met hybride modellen bekeken. Maar omdat ik een auto zocht die beschikt over parkeersensoren vóór en achter, een achteruitrijcamera heeft en een verwarmd stuurwiel, kwam ik binnen mijn budget uiteindelijk alleen terecht bij de nieuwe Honda Jazz. Ook van belang was dat er voor de Jazz een afneembare trekhaak beschikbaar is die 70 kg mag dragen. Mijn fietsendrager met 2 elektrische fietsen (exclusief accu's) komt totaal op 65 kg. De Auris mocht maar 55 kg. op de trekhaak dragen. De kleine ruitjes voor de A-stijl zijn zeer prettig omdat het zicht in de bochten daarmee beter is dan in de Auris. Ook de binnenruimte ten opzichte van de buitenafmeting van de Jazz sprak me erg aan.
Bij Wesselink Honda in Apeldoorn kon ik een demo model kopen van januari 2021 met 2595 km op de teller met inruil van mij Toyota Auris. De Jazz is nu 4 maanden in mijn bezit. Ik ben er laatst mee naar de Franse en Italiaanse Alpen geweest en ben er zeer tevreden over. Een verbruik van 4,6 per 100 km. Comfortabel voor de lange ritten. Heel fijn is de adaptieve cruise control. Op de Franse tolwegen heb ik mijn rechtervoet nauwelijks hoeven te gebruiken. Werkelijk ideaal. De Magic Seats kwamen erg van pas met de bagage die we bij ons hadden. De vering van de Jazz is wat stugger dan die van de Auris maar daar tegenover was het bochtenwerk op de Alpenwegen veel strakker.
In de Auris kon ik de navigatie adressen inspreken, dat kan in de Jazz niet. Daar staat tegenover dat ik de adressen en routes thuis op de PC in Google Maps en TomTom kan invoeren en die via Android Auto op mijn navigatiescherm in de auto weer kan oproepen en gebruiken. Omdat bij het gebruik van Android Auto de telefoon met een snoer verbonden moet blijven met de usb aansluiting in de auto, kan ik deze aansluiting niet gebruiken voor de USB-stick waar ik mijn muziek op heb staan. Maar mijn partner heeft een iPhone en die kan de muziek op de iPhone afspelen terwijl mijn Samsung is verbonden via de snoer. Het met de handen los van het stuur automatisch tussen de belijning van de weg blijven rijden heb ik geprobeerd, maar het stuurgedrag van de auto is dan wat zoekerig en dat is niet echt prettig rijden.
Ik lees in andere reviews over de Jazz dat het geluid van de radio niet de gewenste kwaliteit heeft. Het zal waarschijnlijk met mijn leeftijd te maken hebben, opgegroeid met de kwaliteit van cassettebandjes en grammofoonplaatjes, mijn eerste auto's hadden helemaal geen radio, dat ik daar geen last van heb.
Een ander bezwaar van de Jazz lees ik, is dat men de aanschafprijs erg hoog vindt. Het is inderdaad een behoorlijke aanschaf maar ik vermoed en hoop dat de inruilwaarde t.z.t. de aanschafprijs van nu gaat compenseren.
Gezien de vergrijzing van de Nederlandse bevolking zal de vraag naar dit soort auto's, auto's die het vooral van hun praktische nut en kwaliteit en niet zozeer van hun uiterlijk moeten hebben, waarschijnlijk alleen maar toenemen. De tijd zal het leren.

Android Auto draadloos verbinden.

  • 7.000 km

Omdat het Nederlandse Honda Hybride Forum op sterven na dood is, heb ik eens rondgeneusd op het Duitse en het Engelse Forum. Een bron van veel informatie. Daar kwam ik o.a. tegen dat het mogelijk is om de mobiele telefoon draadloos te verbinden met Android Auto. Bij Apple Carplay was dit sowieso al mogelijk. Door een systeemscherm in de auto op te roepen en daarin een instelling aan te passen en met de juiste instellingen op mijn telefoon is het me gelukt om de telefoon nu draadloos met Android Auto te verbinden. Nu maar kijken of het (goed) blijft werken.

Een jaar voorbij.

  • 20.000 km

Nu ik de Jazz een jaar in gebruik heb en er inmiddels 20000 km mee is gereden wil ik weer wat toevoegen aan mijn review.
De kleine beurt kostte 296,00.
Ik heb er vooral lange vakantieritten mee gemaakt. Het gemiddelde verbruik in een vakantie naar Zuid Portugal na 5757 km was 5,2/100 km. Het was net in een periode dat we op de heen- én op de terugweg steeds een stormachtige wind tegen hadden. Dus dat vertekent het cijfer een beetje. Op de lange afstanden is het comfort van de voorstoelen geweldig. Uiteraard ook op de korte afstanden.
Het enige probleem dat ik in het afgelopen jaar heb gehad is dat ik 2x de pechhulp moest inschakelen omdat de accu leeg was. Na controle bleek dat de 12 volts accu ontlaadde omdat na het contact uitzetten de GPS-module bleef werken, wat resulteerde in een ontlaadsnelheid van 100 mA. Door een up-date van het audio- en navigatiesysteem is het probleem opgelost. Ook is de 12 volts accu vervangen. De Jazz voldoet uitstekend, rijdt fantastisch, comfortabel en de aanwezige rijhulpsystemen zijn erg welkom. Het RDSM systeem zet ik wel uit voordat ik ga rijden. Jammer is dat ik niet een adres kan inspreken in het navigatiesysteem van de auto zoals ik dat wel bij de Toyota Auris hybrid kon doen. Maar door de goede verbinding met AndroidAuto kan ik dat wel in Google Maps, TomTom Go(met abonnement), Waze en Mappy.cz

Het gaat hard

  • 37.117 km

4 mei weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten doen bij een km-stand van 34000. De kosten waren 306,87. Geen extra kosten.
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar en ben er zeer tevreden mee. Op aandringen van de aardige verkoper van Wesselink heb ik een offerte laten maken voor de nieuwste Jazz. Het nieuwe model met o.a. een grotere grille en meer vermogen. Vergelijkbaar met wat ik nu heb zou een nieuwe, inclusief trekhaak en afleverkosten op 35.190 uitkomen. De inruilwaarde werd vastgesteld op 24.500. Bij te betalen dus 10.690 en dat is over een periode van 2 jaar een heel hoog bedrag. In april 2021 heb ik de Jazz aangeschaft voor 27.900 als demomodel met 2595 km op de teller. De inruilwaarde van mijn Jazz is dus momenteel erg hoog, blijkbaar is er veel vraag naar tweedehandse hybrideauto's. Nieuwe auto's en met name deze nieuwe Jazz zijn erg duur geworden.
Maar mijn Jazz bevalt me prima dus heb ik de offerte beleefd in ontvangst en ter kennis genomen.
Ik persoonlijk heb schik met het eigenwijze front van de Jazz en meer motorvermogen hoef ik niet. Ik ben laatst naar Italië en Oostenrijk geweest en kon heel goed meekomen op de Duitse Autobahnen. De accelaratie is geweldig en ik merkte dat bij hoge snelheden de auto koersvast, makkelijk en soepel te besturen was. Hij kwam vertrouwenwekkend over tussen het geweld van de Audis en Mercedessen en de vele, vele vrachtwagens. Het verbruik over de 2833 km vakantiekilometers kwam uit op 4,1/100 km. Ook heerlijk dat door het koppel en de elektromotor ik de vele haarspeldbochten zonder enig probleem en moeiteloos kon nemen. Grotere auto's achter me vielen na de bocht vaak even terug omdat ze moesten schakelen en weer op gang komen.

Toch een nieuwere Jazz aangeschaft

  • 51.000 km

Op 23 april weer voor de jaarlijkse beurt naar Wesselink in Apeldoorn geweest. In de tussentijd geen kosten en problemen gehad.
De achterremmen zijn schoongemaakt naast de normale beurtactiviteiten.
Ook nu weer een offerte gekregen voor de aanschaf van een nieuwe Jazz. Nu was de inruilprijs 22.500, dus 2.000 lager dan vorig jaar. In 2021 heb ik 27.900 betaald (inclusief trekhaak) dus een afschrijving van 5.400 in 3 jaar tijd. Door 2.000 bij deze afschrijving te leggen kon ik voor 7.400 bijbetalen een Jazz Advance aanschaffen. Deze Advance was een demo-model met 13000 km op de teller en 9 maanden oud. Ik ben zeer tevreden met de Honda Jazz, hij voldoet aan mijn behoefte en heb daarom de keus gemaakt om in te gaan op deze aanbieding van Wesselink. Ik hoop met deze rode Jazz Advance evenveel plezier te hebben als ik met de grijze Jazz Executive had.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.