Honda Jazz 1.5 Hybrid Crossstar (2021)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Crossstar (2021)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Crossstar
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 94%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe Honda Jazz

  • 3.600 km

NIET ELEKTRISCH?
Elektrisch rijden of niet, dat is tegenwoordig de belangrijkste vraag. Helaas heb ik geen eigen parkeerplaats bij mijn huis en kan dus niet rechtstreeks vanaf mijn zonnepanelen laden. Er is een groot verschil tussen het tarief per kWh: de zonnepanelen worden nu nog gesaldeerd, maar dat verdwijnt op termijn. Daarna ontvang je misschien 8 cent voor een teruggeleverde kWh, terwijl je aan een laadpaal vaak 59 tot 79 cent betaalt. Vreemd dat dat niet beter geregeld is of kan worden!
Qua verbruik rijdt een elektrische auto 5 tot 7 km op 1 kWh. Dat is 8 tot 12 cent per km als je openbaar laadt. Een benzineauto die ongeveer 4 a 5 l/100km verbruikt, rijdt ook voor dat geld.
Bij elektrische auto's wordt de CO2-productie tijdens het gebruik als 0 geteld. Dat is helaas erg rooskleurig voorgesteld; in Nederland was in 2021 was maar 14% duurzaam opgewekt. Met de huidige gemiddelde Nederlandse elektriciteitsmix 'produceert' een elektrisch auto dus toch nog 70 a 100 gram CO2 per km.
Bovenstaande is uiteraard een momentopname en schuift in de toekomst op. Hopelijk komen er ook lichtere, kleinere elektrische auto's met een goede range. Voor ons (2 personen) is vooralsnog dus een kleinere zuinige benzine-auto ideaal.


ORIENTATIE
Het moet een praktische, comfortabele, stille maar niet te grote auto worden. En op benzine, liefst zo zuinig mogelijk. Dan zeg je eigenlijk: een hybride met Atkinson cycle motor. Je komt dan bij Hyundai, Kia, Toyota of Honda uit. En dan is meteen de betrouwbaarheid geregeld!
Het design van Kia en Hyundai vinden wij wat minder mooi; de buitenkant gaat nog maar van binnen erg druk en minder onze smaak. De Toyota's van de laatste jaren vinden we wel mooi, zowel de Yaris als de Corolla. Maar wat zijn beide klein op de achterbank! Natuurlijk kan je de station-versie nemen van de Corolla, maar die is meteen erg lang en parkeert lastiger in de stad. Nog even gewacht op het verschijnen van de Yaris Cross, maar die vinden we minder mooi en gaf ons niet het kwaliteitsgevoel dat we bij Honda wel hebben.


PROEFRIJDEN
Zowel met een Corolla als een Jazz een uitgebreide proefrit gemaakt. De Corolla is met zijn 1.8 liter motor wat tam en moet aangespoord worden om te presteren. Wel gaat het allemaal schokvrij en stuurt het met veel gevoel (beter dan voorheen bij de Auris of Prius). Op constante snelheid rijd je met een heel laag toerental. De reactietijd tussen 'gas geven' en daadwerkelijk versnellen lijkt vrij lang.
De Jazz rijdt heel anders. Deze heeft een heel krachtige elektromotor als hoofdaandrijving. Je komt erg vlot van je plaats (0-100 ongeveer 9 a 9,5 seconde) en versnelt heel vloeiend. Afhankelijk van de stand van het gaspedaal (en hoe vol de 0,8 kWh accu is) blijft de benzinemotor uit, rustig op de achtergrond of doet qua toerental alsof er versnellingen zijn. Het voelt en klinkt daardoor natuurlijk en vertrouwd.
Op de snelweg gebeurde iets bijzonders: waar de Toyota eerst in toeren gaat klimmen bij een tussenacceleratie, kan de Honda het koppel van de elektromotor (253 Nm) direct fors aanspreken. Dus nauwelijks stijging in toerental, wel een goede acceleratie (uiteraard kortstondig; de accu is niet heel groot).


DE KEUZE
Het wordt een Jazz. De aandrijflijn spreekt aan. Daarnaast zorgen de kwaliteit en het ruimtelijke dashboard en interieur voor een prettig gevoel. Ook is het formaat handzaam. En we hebben sympathie voor het merk, dat in Nederland toch een soort underdog rol speelt.

Dan is er nog de keuze qua uitvoering. Het is een Crosstar geworden, vanwege
- de mooiere voorkant
- de zilverkleurige dakrails en buitenspiegels die goed passen bij de metallic rode lakkleur
- de Crosstar heeft echte lichtmetalen velgen, geen zwarte velgen met een plastic gedeelte
- er is een betere geluidsinstallatie met subwoofer; dit klinkt echt heel goed
- stuurwielverwarming en dode hoek signalering (op de normale Jazz Executive) kunnen we best missen

Als extra's hebben we voor de rode metallic lak gekozen, een trekhaak voor de fietsendrager en voor instaplijsten. In november 2021 is deze geleverd.


DE GARAGE
In Apeldoorn worden we al jaren prima geholpen en ook de inruilprijs voor onze vorige auto (Jazz van het vorige model) was heel goed. Hoewel we in Utrecht wonen, gaan we liever naar Apeldoorn vanwege het fijne persoonlijke contact en de goede service.


AANDRIJFLIJN
Het is een hybride systeem, waarbij tot ongeveer 70 km/uur elektrisch gereden wordt en de benzinemotor als aggregaat draait om de accu te laden of uit staat als de accu vol genoeg is. In de stad staat de benzinemotor 70% van de tijd uit. Boven de 70 km/uur kan er een directe verbinding tot stand worden gebracht (soort overdrive) waarbij de benzinemotor rechtstreeks de wielen aandrijft. Dat wordt alleen op het hoogst mogelijke rendement gedaan (een bepaalde belasting van de motor), zodat vaak ook de accu langzaam wordt opgeladen. Is de accu vol genoeg, dan schakelt de benzinemotor uit en rijd je een stuk elektrisch. Is de accu dan leeg, dan haakt de benzinemotor weer aan en begint dit voor af aan. Bijvoorbeeld: bij 80 km/uur laadt in 1 km de accu op van 40 naar 70% bij een verbruik van circa 6 l/100km. Vervolgens ontlaadt de accu van 70 naar 40% terwijl je 800 meter elektrisch aflegt. Dat levert een gemiddeld verbruik van 3,3 l/100km op. Rijdt je 100, dan duurt het opladen wat langer en gaat het ontladen juist wat sneller, waardoor je dan op een ruime 4 l/100km uitkomt. Bij 120 gaat het naar 5 l/100km. Op winterbanden; op zomerbanden is het wellicht nog wat gunstiger (de tijd zal het leren).

Wat heel comfortabel is, is dat op de snelweg de benzinemotor rechtstreeks de aandrijving verzorgt, maar dat de elektromotor met 80 kW ook nog paraat is indien nodig. Een tussenacceleratie gaat dan heel vlot.

Overigens kun je in het display desgewenst zien of je elektrisch rijdt, op de benzinemotor en of deze al dan niet rechtstreeks de wielen aandrijft. Je voelt het verschil en het schakelen tussen de diverse mogelijkheden niet. Als je goed oplet, kun je de benzinemotor op de achtergrond soms horen.


VERSCHIL MET VORIGE JAZZ
De huidige Jazz is toch behoorlijk verschillend van eerdere modellen. Zo werkt de aandrijflijn heel anders (ook totaal niet vergelijkbaar met die van de Civic en Insight van destijds), is de bouwkwaliteit en materiaalkeuze een stap omhoog gegaan, evenals het infotainment en is het vooral op hogere snelheden veel stiller in de auto. Ook is de auto meer volwassen qua rijgedrag (speels als het moet, maar rijdt stabiel en comfortabel zonder gevoelig te zijn voor zijwind).


MISSERS
Helaas werkt voor Nederland de Honda assistent niet. Je zou dan met spraakcommando's heel eenvoudig de navigatie kunnen bedienen, instellingen van audio en klimaatregeling sturen enzovoort. Hopelijk komt dit ooit nog naar Nederland.
De adaptieve cruise control werkt goed, maar is soms iets te nerveus. Hij accelereert en remt om een gaatje te dichten (ook in de eco stand), terwijl je dat zelf subtieler zou doen. Oplossing is ervoor zorgen dat de werkelijke snelheid en de ingestelde snelheid niet al te veel verschillen van elkaar.
En ik mis een knopje om alleen elektrisch te rijden zonder dat de benzinemotor start. Bijvoorbeeld als je even de auto wil verzetten, gaat dat niet puur elektrisch zoals bij andere merken wel.
Financieel gezien zijn zowel de leaseprijzen van Honda als de Honda autoverzekering erg duur. Schaf je zelf een Honda aan, dan ben je stukker voordeliger uit. Ik denk dat mede hierdoor je nauwelijks Honda's op de weg ziet.


EN, RIJDT DAT NOG LEUK?
Ja. Hoewel de Jazz uitnodigt tot rustig en anticiperend rijden, is de reactie op het gaspedaal instantaan en laat de auto zich heel goed plaatsen. De volwassen en comfortabele snelwegrit kan dus worden afgewisseld met een speels en lichtvoetig ritje over bochtige landweggetjes.


WANNEER MOET JE GEEN JAZZ KOPEN?
Als je vaak met hogere snelheid rijdt (120 a 130 km/uur) dan heeft de aandrijflijn minder voordelen en gooit de wat hogere bouw roet in het eten. Dan is een vergelijkbare auto met normale aandrijving ongeveer even zuinig (en goedkoper in aanschaf). Ook is dan het Toyota systeem met eCVT in het voordeel.


TIPS AND TRICKS
De benzinemotor wordt ook gebruikt om het interieur te verwarmen. Omdat mijn rit begint in de stad met diverse stoplichten, blijft dan de motor ook bij deze stoplichten draaien (althans, nu het winter is). De truc is dan om de climate control op OFF te zetten, dan gaat de motor wel meteen uit. Na 2 km zet je de verwarming dan alsnog aan.
Verder rijdt de Jazz wat zuiniger als je de banden goed op spanning houdt (meestal zet ik ze op 2,8 bar), de airco alleen aanzet als dat nodig is en als je goed anticipeert. De eerste 3500 km op winterbanden lukte met gemiddeld 4,3 l/100km aan de pomp gemeten (WLTP is 4,8, NEDC 3,8 l/100km).


CONCLUSIE
Een mooie, betrouwbare, zuinige auto die je weinig tegenkomt op de Nederlandse wegen. Aandrijflijn superieur, geschikt voor zowel relaxt als wat sportiever rijden. Qua ruimtegebruik (magic seats) ongeëvenaard. Ook in de praktijk zuinig. In de juiste uitvoering en kleur ook een mooie auto (vinden wij).

Hoe werkt een e:HEV?

  • 3.700 km

HOE WERKT e:HEV?
Er bestaat veel onduidelijkheid hoe de e:HEV aandrijving precies werkt; Honda is niet heel scheutig met informatie. Vandaar dat ik, als techneut, hier iets aan probeer bij te dragen. Het onderstaande is gebaseerd op het youtube-kanaal WeberAuto van professor Kelly. Hij haalt de aandrijving van de Honda CR-V volledig uit elkaar en licht de werking exact toe. Erg interessant (vind ik). Ik ga er nu vanuit dat slechts de bandenmaat van de Jazz verschilt t.o.v. de transmissie van de Honda Insight en CR-V, maar daarover kan ik helaas online geen verdere informatie vinden. Ook heeft de Crossstar een andere wielmaat dan de reguliere Jazz; misschien is daardoor ook een andere overbrengingsverhouding aanwezig. Ach, veel maakt het niet uit.

Leeswaarschuwing: onderstaand stukje is vrij technisch...


TECHNIEK
De elektromotor levert maximaal 80 kW en een koppel van 253 Nm. Deze is via een vaste overbrenging gekoppeld aan de voorwielen en draait dus altijd mee wanneer de auto rijdt. De maximale draaisnelheid van de elektromotor is circa 13.000 rpm; bij 100 km/u draait deze ongeveer 7.000 rpm.
De benzinemotor levert maximaal 70 kW (van 5.500 tot 6.500 rpm) en een koppel van 131 Nm bij 4.500 rpm. Aan de benzinemotor is een generator gekoppeld, die op bijna het dubbele toerental draait van de benzinemotor. Deze generator is tevens startmotor en 'rev matcher'.
Tussen benzinemotor en voorwielen is ook een vaste overbrenging, maar deze heeft een koppeling die automatisch kan worden in- of uitgeschakeld. De overbrenging is als van een overdrive; 100 km/u is circa 2.300 rpm.
Er is (naast uiteraard een 12V accu) een grote lithium-ion accu aanwezig van ongeveer 0,73 kWh.


EFFICIENT
De Atkinson cycle benzinemotor draait het meest efficient wanneer deze tussen circa 1.500 en 3.500 rpm gehouden wordt op een belasting van circa 75 tot 85%. Dat zijn dan ook de condities waarop de motor vrijwel altijd wordt belast; dat regelt de software automatisch. Dan kan deze een rendement van 41% behalen (41% van de in de benzine aanwezige energie wordt omgezet in beweging en/of elektriciteit). Dat is voor een automotor zeer goed.


MODI
Er zijn 3 rijmodi, waaruit de e:HEV zelf een keuze maakt afhankelijk van de omstandigheden:
- EV-drive
- Motor-drive
- Hybrid-drive

In EV-drive staat de benzinemotor uit en dus ook de generator. De elektromotor drijft de auto aan en haalt de energie uit het accupakket. Bij een afdaling of bij uitrollen / afremmen stopt de elektromotor energie terug de accu in.
Nog vermeldenswaardig is dat de accu niet de volledige 80 kW van de elektromotor kan ophoesten. Bij een hoog gevraagd vermogen, zelfs bij volle accu, ga je uit EV-drive.

In Motor-drive is de koppeling ingeschakeld en drijft de benzinemotor rechtstreeks de wielen aan. Omdat de benzinemotor draait, draait dus ook de generator. Deze generator wordt gebruikt om de belasting op de benzinemotor hoog te houden, zodat deze zijn maximale rendement haalt. Dat wil zeggen dat dus ook de accu wordt opgeladen terwijl de auto wordt aangedreven. Rijd je wat berg-op of met veel tegenwind, dan wordt de accu niet of nauwelijks opgeladen. Rijd je met lagere snelheid en onder gunstige omstandigheden, dan wordt de accu vrij snel opgeladen.
Motor-drive werkt tussen circa 65 km/u en 120 km/u, waarbij de motor tussen 1.600 en 2.800 rpm draait.

In Hybrid-drive draait de benzinemotor, maar de koppeling is niet ingeschakeld. De benzinemotor drijft dus slechts de generator aan. De opgewekte elektriciteit kan daarbij rechtstreeks naar de elektromotor worden geleid die de auto aandrijft. Ook kan de accu worden opgeladen. Het toerental van de benzinemotor wordt aangepast aan de gevraagde energie van zowel accu als elektromotor.
Deze modus treedt vooral op bij lage snelheden of forse acceleratie (dan is de lange vaste overbrenging van Motor-drive niet geschikt).


RIJOMSTANDIGHEDEN
Er zijn diverse rijomstandigheden:
- stadsverkeer
- provinciale weg
- snelweg
- snelweg bij hoge snelheid
- rustige acceleratie
- snelle acceleratie

In stadsverkeer rijd je circa 86% (onduidelijk of door Honda tijd of afstand bedoeld wordt) in EV-drive. De resterende tijd rijd je in Hybrid-drive, waarbij de benzinemotor op circa 1.500 rpm draait en even de elektromotor van stroom voorziet en de accu bijlaadt. Meestal schakelt de benzinemotor bij wanneer de accu onder 30% komt (tijdens acceleratie bijvoorbeeld) en blijft op snelheid nog even draaien. Is de accu circa halfvol of laat je het gas los, dan ga je naar EV-drive.

Op de provinciale weg rijd je deels in EV-drive (rotondes, rustig accelereren, of op constante snelheid). Bij wat sneller accelereren wordt de Hybrid-drive gebruikt. Komt de snelheid boven 70 km/u en is de gevraagde acceleratie minimaal, dan wordt de Motor-drive ingeschakeld. Hierbij wordt de accu bijgeladen tot circa 70 %, waarna je in EV-drive gaat totdat de accu ontladen is tot circa 30 %.

Op de snelweg (onder circa 120 km/u, afhankelijk van de condities) wordt de Motor-drive modus gebruikt, afgewisseld met de EV-drive. De schakelmomenten tussen beide modi (niet voelbaar overigens) worden bepaald door de acculading. Deze gaat op en neer tussen 30% en 70%.

Boven circa 120 km/u is het niet mogelijk om in Motor-drive te rijden. Daarvoor is het toerental van de benzinemotor (met slechts 1 vaste overbrenging!) te laag. De benzinemotor wordt daardoor ontkoppeld van de voorwielen en drijft met een wat verhoogd toerental de generator aan. De elektromotor drijft de auto aan en de accu dient als buffer voor kortstondige wisselingen in benodigd vermogen. De topsnelheid is overigens begrensd net boven 170 km/u.

Afhankelijk van hoe vol de accu is, accelereer je rustig in EV-modus of Hybrid-modus (met een laag toerental van de benzinemotor). Bij tussenacceleraties boven 80 km/u kan je in Motor-drive blijven, omdat de elektromotor ook meedraait en vanuit de accu kan assisteren.

Accelereer je (bijna of helemaal) voluit, dan schakelt de Hybrid-modus in. De elektromotor gaat vol aan de bak en ondertussen gaat de benzinemotor de generator maximaal aandrijven. Hierbij imiteert de benzinemotor alsof er versnellingen zijn (er is geen toerenteller, maar gezien de specificaties lijkt het me dat de motor naar 6.500 rpm gaat en dat daarna het toerental terugvalt naar 5.500 rpm).


HET IS GEEN CVT
Het principiële verschil met een CVT is dat de CVT steeds het motortoerental aanpast al naar gelang het benodigde vermogen. De e:HEV doet dat niet. Er is in Hybrid-drive weliswaar geen koppeling tussen benzinemotor en voorwielen (en dus snelheid), waardoor het lijkt alsof het een CVT is. In motor-drive is er juist een vaste versnelling.
Waar een CVT op elk moment het meest gunstigste scenario kiest (een heel laag toerental, ook al zakt het rendement dan fors in), lost de e:HEV dat op door de factor tijd erbij te betrekken: de accu is een buffer en kan slim worden geladen of ontladen.

Waarin de e:HEV op een CVT lijkt, is het toerental dat fors stijgt als je het maximale vermogen vraagt. Al doet het nadoen van versnellingen toch best natuurlijk aan. Het grote verschil met een CVT zit in de reactietijd: de e:HEV is veel soepeler en er is altijd direct trekkracht voorhanden.
Ook reageert de e:HEV altijd hetzelfde op het gaspedaal, terwijl een CVT met koude motor (en daardoor wat hoger stationair toerental) soms ongecontroleerd hard de eerste honderden meters aflegt.


TENSLOTTE
Je hebt het technische stukje nu gehad; knap dat je nog aan het lezen bent. Hopelijk was het interessant en leerzaam; zo is het bedoeld.
Een Honda e:HEV rijdt dus eigenlijk precies als een volledig elektrische auto en lijkt niet op een hybride zoals Honda voorheen had (en zoals enkele andere merken nog steeds leveren).

Een half jaar verder

  • 8.300 km

OP VAKANTIE
De Jazz Crosstar is dit voorjaar gebruikt voor een vakantie in eigen land. Trekhaak vastgemaakt (merk Brink), fietsendrager erop, 2 fietsen en gaan. Dat ging prima; de trekhaak en fietsendrager zitten erg stabiel. Ten opzichte van de vorige auto en trekhaak valt het op dat deze speciale fietsendragerhaak (is dat een woord?) meer stabiliteit geeft. Dat komt waarschijnlijk omdat deze een paar nokjes heeft, zodat er geen draaiing kan plaatsvinden. Voor mij ideaal. Ook kon de kofferbak nog open wanneer de fietsen verwijderd waren, wat met de vorige Jazz net niet kon.
Onze bagage voor 1 week kon overigens precies in de kofferbak.


VERBRUIK
Inmiddels staat het gemiddelde tot nu toe op 4,2 l/100km ofwel 23,8 km/liter. De zuinigste hele tank leverde 3,6 l/100km op, liefst 28 km/liter. Erg netjes. Bij wind tegen en meer belading blijf ik steken op circa 4,8 l/100km.
De boordcomputer wijkt meestal slechts 0,1 l/100km af wanneer ik E5 tank. Bij E10 is de afwijking 0,4 l/100km en verbruikt de auto merkbaar meer brandstof.
Nu het wat warmer wordt, is het verbruik ook lager. Bovendien rijd je op de snelweg langer met de benzinemotor helemaal uit.


KLEIN ONGEMAK
Het afdekkapje van het sleepoog aan de voorzijde (specifiek voor de Crosstar is dat anders vormgegeven) is bij één van de voorjaarsstormen eruit gewaaid; deze hangt dan aan een soort plastic touwtje. Sindsdien gaat deze vaker los, zowel op de snelweg bij forse wind tegen als in de wasstraat. Beetje knullig; eens aan de dealer vragen of ze het beter vast kunnen krijgen (lijm of ducttape zal niet de bedoeling zijn).
Eveneens kwam ik er bij het eerste gebruik van de trekhaak achter dat de plastic afdekking er niet meer in zat (nog wel bij de aflevering, maar ergens in de eerste 5 maanden is deze kwijtgeraakt). Wellicht dezelfde storm of wasstraat?


CONCLUSIE
Nog steeds een heel fijne auto! Op enkele minieme details na vrijwel perfect.

De zomer door

  • 14.000 km

Inmiddels heeft de Jazz Crosstar ruim 14.000 km afgelegd tot volle tevredenheid. Aan de ervaringen kunnen nu ook autobahn en bergwegen worden toegevoegd.

AUTOBAHN
De Crosstar ligt stabiel op de weg, ook bij hogere snelheden. Motor en bandengeluid vallen mee en een snelheid van 130 a 140 km/uur is prima vol te houden. Het is opvallend hoeveel pit de aandrijflijn heeft, ook op langere hellingen. Even inhalen is zo gepiept.
Wat een beetje tegenvalt is de sprint van vrijwel stilstand naar hogere snelheden. Bij circa 140 km/uur is dan de accu leeg en neemt de acceleratie af; als je langere tijd al 140 gaat en de accu weer bijgevuld is, dan zit er nog wel een sprintje in.
Boven 160 km/uur rijdt het niet zo fijn meer; er is dan weinig vermogen over. De begrenzer komt in bij circa 170. En over het verbruik moet je het dan niet hebben (circa 9 l/100km). Tussen 130 en 140 rijdt veel beter en dat schiet ook goed op.

Bij 130 a 140 als kruissnelheid, of langzamer wanneer er wegwerkzaamheden, files of lagere maximale snelheden waren, kon een verbruik van circa 5 l/100km gerealiseerd worden (gemiddelde snelheid 95 a 100). De vorige Jazz (1.5 Dynamic) had onder vergelijkbare omstandigheden 5,5 l/100km nodig.

IN DE BERGEN
Waar de vorige versies van de Jazz (met normale CVT) de neiging hadden om met een bloedgang helling af te willen rijden (en je heel veel moest remmen of flipperen), gaat dat met de e:HEV juist erg gecontroleerd. De elektromotor houdt het tempo goed vast door de accu bij te laden zodra de weg omlaag gaat. Ook op circa 15 tot 20 % dalingspercentage gaat dat goed. Als de accu helemaal vol is, wordt een trucje gebruikt om toch de energie kwijt te raken: de vaste elektromotor blijft de auto afremmen en stroom opwekken, terwijl de generator juist als motor gaat werken om de opgewekte energie weg te werken. Dat gebeurt door de benzinemotor rondjes te laten draaien zonder dat brandstof wordt gebruikt (interne wrijving). Hiermee wordt een remmende werking bereikt; het toerental hangt af van de gereden snelheid en de steilheid. Op snelwegen zijn de hellingen niet zo steil en hoor je de benzinemotor niet. In dorpen en steden ligt de snelheid vrij laag en blijft ook het toerental nog laag. Buiten de bebouwde kom kunnen de afdalingen wel steil zijn en ligt de snelheid wat hoger; daardoor hoor je de benzinemotor dan goed.

Rijdend van dorp naar dorp in Zwitsers Anniviers (steil hoor!) bleef het verbruik op circa 4,5 l/100km steken, terwijl de vorige Jazz (1.5 Dynamic) daar 6,0 voor nodig had. Bovendien rijdt de e:HEV pittiger hellingen op dan dat de Dynamic (met 130 pk) dat deed vanwege het veel grotere koppel.

CONCLUSIE
AL met al erg tevreden en verbaasd door de zuinigheid en de sportiviteit. De e:HEV is echt een hybride die rijdt als een elektrische auto en niet als een benzineauto met hulpmotor. De nieuwe Civic, ook een e:HEV maar dan met 2 liter motor, moet helemaal sportief zijn.

1 jaar in bezit

  • 18.000 km

De Jazz Crosstar is nu precies 1 jaar oud en heeft net zijn jaarbeurt (of na 20.000km) gehad. Het sleepoogkapje is beter vastgezet en er is een software-update uitgevoerd (duurde 2,5 uur; schijnt vooral de actieve veiligheidssystemen te betreffen). Helaas is de spraakbesturing voor Nederland niet beschikbaar; ook het instellen op Engels schijnt in Nederland niet goed te werken. Dus dan maar niet, helaas.

VERBRUIK
Het verbruik is over 18.000 km gemiddeld 4,1 l/100km ofwel 24,3 km/l. Slechtste tank was 5,1 (Autobahn en bergen), beste tank 3,4 (veel rustige lange afstanden). Alles gereden op E5 van Shell of BP. Overigens is er nog steeds een dalende trend te zien; ik weet niet of dat aan het gunstige klimaat ligt of dat het inrijden effect heeft.

KOSTEN NA 1 JAAR
Verzekering: . . . . . . . 41,09 €/maand . . . 2,7 ct/km
Wegenbelasting: . . 49,33 €/maand . . . 3,3 ct/km
Brandstof: . . . . . . . .136,94 €/maand . . . 9,2 ct/km
Onderhoud: . . . . . . . 25,08 €/maand . . . 1,7 ct/km
Totaal: . . . . . . . . . . . 252,44 €/maand . . .16,9 ct/km (zonder afschrijving)

AFSCHRIJVING?
De afschrijving is moeilijk te bepalen. Eenzelfde nieuwe Crosstar kopen is nu circa € 1.500,- duurder dan vorig jaar. Eentje van 1 jaar oud kost maar ietsje minder dan toen nieuw. Dus de afschrijving zal dan meevallen; waarschijnlijk komt deze op een 250 €/maand uit, dus op 16,6 ct/km.

CONCLUSIE
De Jazz Crosstar bevalt uitstekend! We gaan vol goede moed het volgende jaar in; de effecten van de software-update houd ik in de gaten.

Na de zomer

  • 34.000 km

De Jazz heeft de afgelopen driekwart jaar perfect gefunctioneerd. Eigenlijk hebben zich totaal geen bijzonderheden voorgedaan; het is en blijft een heerlijke auto. Geen rammeltjes, geen kraakjes, gewoon top.

NOORWEGEN
Inmiddels is de Jazz naar Noorwegen op en neer geweest en zijn er circa 3200 km gereden in 2 weken tijd. De stoelen zitten ook op lange ritten prima. Vanwege wat bagage hadden we de magic seats omhoog geklapt en de nodige spullen op de bodem opgeborgen. Het zicht naar achteren is dan iets minder, omdat de zitting omhooggeklapt hoger is dan de leuning van de achterbank.
Qua verbruik viel het ook weer erg mee; op de Duitse Autobahn kostte het 4,4 tot 4,8 l/100km (iets rustiger aan gedaan dan vorige zomer, meestal tussen 100 en 120) en ondanks stortbuien een veilige en voorspoedige reis gehad.
In Noorwegen zelf is de Jazz in zijn element. Met de power van de elektromotor kom je ook op hellingen van 25 % prima boven; zelfs als het een zandweg betreft. Het bedieningsgemak en de controle heuvel op en heuvel af zijn groot. Door de lagere snelheden daar (meestal 70 of 80, een enkele keer 90 of harder) reden we daar slechts 3,5 l/100km.

SOFTWARE-UPDATE
Vorig jaar heeft de Jazz de uitgebreide veilgiheidsupdate gehad. Hierbij was er nieuwe software voor de camera en de daaraan gekoppelde veiligheidssystemen. Dat heeft effect gehad: eigenlijk merk je niet dat de Jazz deze veiligheidssystemen heeft als je normaal rijdt en je je knipperlichten gebruikt. Was het systeem eerst heel nerveus, nu is het meer laidback en ben je zelf normaal gesproken al eerder met corrigeren.

CONCLUSIE
Niet eerder heb ik een auto gehad die zo makkelijk en vlot rijdt en die zoveel plezier geeft. Zowel bij het rijden zelf als aan de pomp.

2 jaar in bezit

  • 37.000 km

De Jazz Crosstar is ruim 2 jaar oud en heeft net zijn grote beurt (2 jaar of 40.000km) gehad. Er is een software-update uitgevoerd. Er waren geen bijzonderheden; ook is er het afgelopen jaar niks noemenswaardigs gebeurd. Zelfs het sleepoogkapje is netjes blijven zitten; gelukkig maar.

VERBRUIK
Het verbruik is over 37.000 km gemiddeld 4,08 l/100km ofwel 24,5 km/l. Het afgelopen jaar was de slechtste tank 4,9 (Autobahn in slecht weer), beste tank 3,5 (door Noorwegen met maximaal 80 km/uur). Alles gereden op E5 van Shell of BP.

KOSTEN IN JAAR 2
Verzekering: . . . . . . . 45,17 €/maand . . . 2,9 ct/km
Wegenbelasting: . . 51,67 €/maand . . . 3,4 ct/km
Brandstof: . . . . . . . .135,12 €/maand . . . 8,8 ct/km
Onderhoud: . . . . . . . 32,85 €/maand . . . 2,1 ct/km
Totaal: . . . . . . . . . . . 264,82 €/maand . . .17,3 ct/km (zonder afschrijving)

AFSCHRIJVING?
De afschrijving is moeilijk te bepalen. Eenzelfde nieuwe Crosstar kopen is nu circa € 3.500,- duurder dan toen ik hem 2 jaar geleden kocht. Eentje van nu 2 jaar oud kost nu circa 3 a 4.000 minder dan toen nieuw. Dus de afschrijving zal dan meevallen; waarschijnlijk komt deze op een 200 €/maand uit, dus op 13,6 ct/km. Maar om nu een nieuwe exact dezelfde terug te kopen, moet je toch eerder denken aan een afschrijving van bijna het dubbele...

CONCLUSIE
De Jazz Crosstar bevalt uitstekend!

Ingeruild

  • 40.000 km

Op 2 maart is de Jazz Crosstar ingeruild. In verband met lange levertijden was ik al op tijd begonnen met rondkijken naar een opvolger. Deze kwam echter veel sneller in beeld dan verwacht en samen met een mooie aanbieding was de knoop snel doorgehakt.

De Crosstar is een ontzettend fijne auto gebleken: praktisch, zuinig, betrouwbaar en heel plezierig in de omgang. Ik denk dat de volgende eigenaar er een goede auto aan heeft; binnen enkele weken was de Jazz alweer verkocht!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.