Honda Jazz 1.3 Comfort (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.3 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 51.245 km |
KM-stand laatst | 51.245 km |
Een nieuwe tweedehands Honda
- 51.245 km
12-7-2019 Honda verkocht
De afgelopen 5 jaar heb ik meer dan 100.000 km met volle tevredenheid in een Honda jazz 1.4 comfort gereden, daarvoor een Toyota starlet die ook onverwoestbaar was. Ik ben een relatief jonge (38 jaar) Honda jazz rijder. Vrienden lachen mij welleens uit dat ik volgens hun in zo’n bejaarden bak rondrij. Wanneer zij dan weer eens 1000.- af moesten tikken voor een nieuwe airco of ander onderhoud, hield ik mij maar wijselijk stil. De Honda 1.4 uit 2009, ik was de derde eigenaar, heeft behalve een kapotte egr klep die onder garantie vervangen, is alleen maar regulier onderhoud gehad. Maar ondanks dat wilden we toch een nieuwe Honda jazz. Enerzijds omdat we er netjes voor gespaard hadden en anderzijds omdat de nieuwe jazz ons ook meer aanspreekt. En de jazz is gewoon ontzettend slim en functioneel . Echt een ruimte wonder. Het uiterlijk is wat moderner en sportiever en met alle vooral nieuwe veiligheidsopties ook gewoon echt een stap vooruit. Ik heb de auto net een dag en ben van plan deze review steeds uit te breiden
De eerste indruk in vergelijking met de jazz uit 2009
De buitenkant ziet er tov van de vorige jazz uit 2009 een stuk sportiever uit. De spiegels zijn een stuk kleiner. Fijn dat deze auto een haaienvin heeft. Ach het is smaak, maar toch wij vinden hem echt mooier. In de auto zelf valt vooral het vernieuwde dashboard op. Deze is veel rustiger dan de vorige jazz, die naar mijn mening functioneel maar niet mooi was. De stoelen zitten beter, oké het kan nog beter maar het is voor ons ruim voldoende. Het extra kastje aan de passagierszijde is verdwenen, jammer maar daar is dan wel een midden armsteun met opbergruimte voor teruggekomen, met daarin USB (altijd handig). Het voorraam is wat kleiner, mede door de camera’s die verwerkt zijn voor oa verkeersbord herkenning. Het stuurwiel zelf is vrijwel hetzelfde gebleven, prima. De jazz stuurt wat directer en lichter dan zijn voorganger ook een verbetering. Daar waar onze vorige comfort climate controle heeft, heeft Honda er in deze comfort voor gekozen om dit weg te laten, stiekem vinden we dat wel jammer, maar is even wennen denken we. De auto radio zelf is nu een mooi touchscreen, onze auto heeft navigatie, dit is niet standaard. Navigatie is ok, maar ga toch TomTom weer gebruiken. De geluidskwaliteit van de boxen is toch wel een stukje minder dan de vorige jazz, maar de koppeling met iPhone (spotify) werkt erg goed, evenals handsfree bellen. Toen we de auto parkeerden werd de locatie van de auto automatisch opgeslagen op de iPhone. Tja als we het hebben over de opties dan is deze jazz toch echt wel een stuk beter. Automatische ruitenwissers, auto lampen, cruise controle, verkeersbord herkenning, en ga zo maar door.
Het rijden zelf.
De wegligging is echt verbetert. Fijn dat er een 6e versnelling is, alhoewel ik denk dat de 5e versnelling best kan komen te vervallen, voegt weinig toe. Ik trek de auto redelijk in de toeren en schakel dan van zijn 4 naar de 6.
De motor lijkt wat meer geluid te maken dan de vorige generatie, die was ook niet moedersstilste. Ook daar stoor ik mij niet aan. De auto is niet super snel, of sportief maar kan goed meekomen. Kortom de eerste indruk is positief. Nu eerst wat kilometertjes maken en dan kom ik bij jullie terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.