Honda HR-V 1.6i 4WD (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | HR-V 1.6i 4WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 257.000 km |
ERVARINGEN
- 244.000 km
Na een aantal jaren civic hebben gereden zag ik de HR-V bij de dealer. Een beetje apart maar vooral een heel mooie auto. Veel beter dan de toenmalige Europese koekblikjes.
De 5 deurs versie nieuw gekocht met een sportpack dwz met spoiler en lichtmetaal end. De 2wd besteld maar die moest nog uit Japan komen daarom een 4wd voor een kleine meerprijs gekregen. Het was de bedoeling om na een paar jaar in te ruilen maar jammer voor de dealer ik vind de auto nog steeds mooi (en goed). Dus tikt het klokje vrolijk naar de 100000, 150000, 200000 kilometer. Misschien dat ik bij 3 ton ga inruilen?
De auto rijdt perfect en kan lekker vlot door de bochten. Echt je kunt net zo snel rijden als met mijn oude civic hatchback uit 1989. Wel even oppassen voor drempels want het is nu eenmaal geen Franse auto.
Sommige klagen over het benzine verbruik maar ik haal gemakkelijk 1:8 – 1:9 op LPG, zeg maar 5-6 eurocent per kilometer.
Direct in het begin heb ik een metallic frontje geplakt over het saaie grijze middenpaneel. Dit is toch tig keer dan de depri zwarte Duitse dashboarden.
De auto is geen pakezel maar voor ons drietjes groot genoeg inclusief kinderwagen etc. De HR-V lijkt nu eenmaal visueel groter dan hij in werkelijk is.
De prestaties zijn voldoende voor Nederland maar mijn gasbak is eenmaal geen sprinter of hardloper, daarvoor heeft Honda andere mooie modellen.
Na 2 ton hoor je wel een rammeltje maar dit is niet storend. Technisch is de auto als nieuw en het stuurt en schakelt nog steeds strak en licht.
PROBLEMEN
- 244.000 km
De gas installatie kon zo nu en dan een geel motor lampje geven zonder dat er werkelijk iets aan de hand was, even resetten en wegwezen. Het systeem is blijkbaar nu ingelopen want ik de laatste jaar geen last van gehad. In het begin moest er bij elke beurt de kleppen gesteld worden, bekend gas nadeel. Na 100000 kilometer is de klep afstand meer constant.
Een gevoelig puntje van de HR-V op gas is de verdelerkap. Als dit niet goed afdicht dan kan de motor inhouden bij de eerste kilometers. Voor 3 tientjes kun je dan zeker weer 50000 km mee rijden.
De H1 lampjes in de koplampen gaan 1 of 2 keer per jaar stuk aan beide kanten dus zorg dat je altijd een bij je hebt.
De originele slijtage onderdelen zijn zeer goed want 150000 kilometer voor 1 setje remblokken is mij nog nooit overkomen.
De achterremmen, remschijven voor,koppeling en accu zijn nog nooit vervangen en ik rij echt niet als een slome tante :)
243000 kilometers en een jaartje verder:
De auto is nu zuiniger geworden??? Vroeger moest ik altijd elke 400 kilometers tanken maar nu haal ik geregeld de 450 kilometers.
Bij de achteras kwam langzamerhand meer geluid vooral bij oneffenheden. Bij inspectie bleek 1 stabilisatie stangetje en een rubber bus van de panhardstang versleten. Gelijk ook andere (niet zo dure) bussen vervangen. Voor 100 euro aan materiaal rijdt de auto weer als nieuw.
De HR-V rijdt nog steeds strak en licht qua sturen, koppelen en schakelen. Voor mij vanzelfsprekend maar als je even in een andere auto gestuurd met gelijke kilometerstand dan weet je het wel beter, wat een verschil!
Afscheid
- 257.000 km
Na bijna 9 jaar en 257000 probleemloze kilometers heb ik de auto ingeruild voor een 2 jaar oude civic diesel. In de kerstvakantie was de radio van 15 jaar stuk gegaan en zocht ik op internet een nieuwe radio. De prijzen van de civic diesel waren zo gedaald (bijna 50% van de nieuwprijs) en ik kon toch nog een heel goede inruilprijs krijgen bij een lease auto handelaar. Dus de auto ingeruild voor een goede caravan trekker met airco.
Tijd voor een balans van de Hr-v. Afschrijving, brandstof, wegenbelasting, onderhoud (Honda dealer), (winter)banden en all-risk verzekering (75% korting) opgeteld en gedeeld door 257000 kom ik op een kilometersprijs van 19 eurocent per kilometer. Vooral door de lage gasprijs en relatief lage wegenbelasting zal ik dit bij de civic diesel niet halen.
Conclusie: unieke auto, goed, goedkoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.