Honda HR-V 1.5 Executive (2016)

autoreview

Honda HR-V 1.5 Executive (2016)

Signalement

UitvoeringHR-V 1.5 Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overweging, aanschaf en eerste indruk

  • 16 km

Medio maart 2016 heb ik de Honda HRV besteld. Medio Augustus 2016 is de auto afgeleverd. Dit is meteen het eerste serieuze nadeel van de Honda HRV: lange levertijd.

Plausibele oorzaak welke ik kan verzinnen: De HRV wordt geproduceerd in Mexico en is een groot succes in Amerika, dus de auto's wordt maar relatief minimaal verscheept naar Europa.

De door mij bestelde Honda HRV:
Honda HRV Executive, met 1.5 benzine motor en CVT automatische versnellingsbak.
Daarbij heb ik de volgende zaken besteld:
- Morpho blue metallic lak.
- Flankbeschermers in kleur.
- Dorpelsierlijsten.
- Afneembare trekhaak.

Redenen om een Honda HRV te bestellen:
- Mooi. Ik vind de HRV een mooie auto. Uiteraard is dit persoonlijk.
- Een praktisch ruime auto met een iets hogere zitpositie. Daardoor makkelijk in- en uitstappen en een mooi overzicht op het verkeer.
- Zeer variabel te gebruiken interieur ruimte. Niet te groot en niet te klein.
- Mogelijkheid van een trekhaak.
- Automatische versnellingsbak.
In het huidige Nederlandse verkeer is een automatische versnellingsbak aanzienlijk comfort-verhogend. Hiermee bedoel ik dat je met groot gemak en weinig inspanning de auto héél comfortabel door het verkeer kan bewegen. "Go with the flow". Doordat de CVT het verbruik drukt komt dit gunstig voor het Nederlandse uitstoot gebaseerde belasting systeem. Hierdoor is de meerprijs van de CVT (in 2016) slechts 270 euro.
- Executive uitvoering.
Een nieuwe Honda configureren is eenvoudig. Je hebt keuze uit drie uitvoeringen:
1, Comfort (=gewoon)
2. Elegance (=luxe)
3. Executive (= "alle luxe")

Deze uitvoeringen kun je maar zeer beperkt uitbreiden:
Met een trekhaak en hier en daar mogelijkheid voor verschillende stripjes, flapjes en kapjes.
Gekozen voor de Executive uitvoering vanwege de Led koplampen, achteruitrijcamera en keyless entry.
Het enige wat er niet op zit (wat ik eigenlijk wel zou willen hebben) is de mogelijkheid dat de auto zelf kan rijden. Zoals de Tesla auto. Al was het alleen maar voor op de snelweg.
- Betrouwbaarheid.
Honda heeft een uitstekende reputatie betreffende de betrouwbaarheid. Ik heb de auto zelf gekocht en het voornemen langer met deze auto te rijden. Naast het reguliere onderhoud heb ik geen zin in dure reparaties.
Daarom bewust gekozen voor een auto met relatief conventionele techniek en sterke CVT versnellingsbak.
In mijn kennissenkring en op internet heb ik echt onbehoorlijke verhalen gehoord en gelezen waar ik geen zin in heb.
Dus voor mij géén: downsize-motor met compressor en/of turbo, DSG, uitlubberende distributieketting, hoog olieverbruik, defecte hoge druk verstuivers, olielekkende cilinderschraapveren met bijbehorende lastige garantiekwesties.
- Relatief gunstig brandstofverbruik.
Ondanks dat de Honda een forse auto is, verwacht ik een redelijk gunstig brandstofverbruik. (www.werkelijkverbruik.nl)
- Geen hybride
Ruim 7 jaren naar tevredenheid met een Civic Hybride gereden. Als particulier heb ik een nieuwe hybride overwogen maar niet gekocht omdat de meerprijs van de mooie hybride techniek niet of nauwelijks kan worden terugverdiend met brandstofbesparing en wegenbelasting. Argument voor hybride is dan alleen nog maar idealisme. Dan heb ik toch liever de extra ruimte, minder gewicht en mogelijkheid voor een karretje.


CVT
Ik weet dat de meningen betreffende de CVT automatische versnellingsbak nogal wisselen.
Mijn mening:
De CVT is zéér comfortabel, compact, sterk, zuinig en relatief licht in gewicht.
De CVT is alleen niet zo goed geschikt om sportief mee te rijden.
Eigenlijk: Sportief rijden is eventjes leuk, maar is gevaarlijk, vermoeiend en wordt vroeg of laat beloond met bekeuringen, schade en extra slijtage. Zelf schakelen is leuk, voor op het circuit.
Andere typen automatische versnellingsbakken zijn in regel duur in aanschaf en ook veel zwaarder in gewicht zodat de auto in de wegenbelasting een klasse hoger uitkomt, waardoor de bak eigenlijk nóg duurder is.

De kop is er af

  • 4.500 km

Na 4500km begint de auto "wakker" te worden.

Ik ben aardig gewend aan de CVT en de CVT software is al goed ingesteld op mijn rijgedrag.
Afhankelijk van hoe je gas geeft, kun je het toerental tijdens accelereren sturen. Alleen als je werkelijk trapt, gaat ie volle bak naar de 5000 toeren.
Als het accelereren net niet gaat zoals je wil, kun je met een tikje op de min-flipper de auto tijdelijk naar een lagere virtuele versnelling laten gaan zodat deze keurig bij de les is. Verbruik is nu zonder veel moeite: 6,5 liter / 100km.

De HRV heeft lekkere stevige vering maar is ook comfortabel. Echt een prima balans.
Interieur is zéér praktisch. Persoonlijk had ik liever meer opbergruimten gehad. Ik heb geen logische plek voor mijn zonnebril, deze staat daarom rechtop in de bekerhouder.
De dynamische start-stop is perfect. Ik begrijp niet waarom andere auto's dit ook niet hebben.
In vergelijk met de Civic hybride rijdt de HRV directer.

Het is wel even zoeken om de juist zitpositie te vinden. Overigens: de stoelverwarming verwarmd de zitting waar je op zit en óók het onderste deel van de rugleuning.
De radio is erg wennen omdat de instellingen zeer uitgebreid zijn. Om deze te begrijpen moet je echt de handleiding lezen. Daarna is het logisch.

De HRV is een erg lekkere auto. Ik ben blij met mijn aanschaf.

Met de wagen zijn we een week naar Duitsland geweest. De auto heeft ruim voldoende vermogen. Met groot gemak en zonder drama rij je 160 km/uur.
Door het koudere weer is het gemiddelde verbruik nu ongeveer 7 l/100km.

Opmerkelijk:
- Glazen dak.
In de zomer is dit soms te warm, maar de rest van het jaar geeft het een heel mooi ruim gevoel en het maakt de auto zeer prettig licht van binnen.
- Zitpositie.
Ik ben 1,84 lang en ik heb een normaal postuur en normale lichaamsverhoudingen. Ik kan altijd vrij makkelijk een lekkere zitpositie vinden in een auto. In de HRV vind ik het lastiger de perfecte zitpositie te vinden. De pedalen zitten te dicht bij en het stuur zit te ver weg. (ook in de uiterste stand.) Ik heb me laten informeren met een gespecialiseerd bedrijf: het verlengen van de stuurkolom kost gemiddeld zo'n € 2200. Ook niet echt een oplossing.
Begrijp me niet verkeerd: Uiteindelijk zit ik wel redelijk goed, door de stoel rechter op en iets hoger te zetten. Als je overweegt een Honda HRV aan te schaffen zou ik hier zeker op letten.
- Hoogte kofferklep.
De kofferinhoud is werkelijk belachelijk groot in vergelijking tot de afmetingen van de auto. Met de achterbank plat en de passagiersstoel naar voren kun je tot 1,80 meter lange planken vervoeren.

Kleinigheidjes:
Voor mijn lengte kan de achterklep net hoog genoeg open zodat ik er onder kan staan.
Bij een geopende klep staat de hoedenplank slechts onder een hoek van zo'n 45 graden open staan. Hieraan stoot je makkelijk je hoofd.
Door de grote kofferbak gaan de boodschappentassen schuiven en omvallen. Deze zet ik dan ook achter de voorstoel neer met een deel van de achterbank in "magic seat" stand.

Verder geen gekkigheid, nog steeds erg blij met mijn Honda HRV.

Bijna een jaar verder

  • 19.000 km

Inmiddels rij ik alweer bijna een jaar in de HRV.
De auto voldoet prima. Ik ben bang dat dit een oer-saaie review gaat worden.

De Honda HRV is een super praktische auto.
Het verbruik tot nu toe is gemiddeld 7,15 l / 100km (bijna 1 l op 14km)

Door de manier van gasgeven kun je de CVT versnellingsbak bijna telepatisch in het gewenste overbrenging zetten. In de ECO stand reageert de auto lomer. Afhankelijk van mijn humeur zet ik de auto op ECO of normaal. Qua bandstofverbruik maakt het weinig uit.

Verder geen bijzonderheden. De HRV is een fijne auto.

2 jaar in een Honda HRV

  • 35.000 km

Inmiddels rij ik alweer twee jaar in de HRV. Er staan nu circa 35.000 km op de teller. De auto voldoet prima.

5 redenen om een Honda HRV te kopen:
1. De HRV is een super ruime en praktische auto. Op alle vlakken een dikke "goed", maar op praktische gebruik een dikke "uitstekend".
4 volwassenen worden ruimtelijk en comfortabel vervoerd.
De Mazda CX3, Fiat 500X, Nissan Juke, Toyota CHR, Audi Q2, Mini Countryman etc hebben een vergelijkbare buitenafmetingen, maar worden door de HRV werkelijk vernederd qua binnenruimte.
2. Verwachte betrouwbaarheid.
De in het verleden behaalde resultaten lijken er op te wijzen dat ook deze HRV betrouwbaar zal zijn....
3. Zeer fijne CVT welke je bijna "telepathisch" met het gaspedaal kan sturen.
4. Redelijk zuinig: 7,2 l / 100km (bijna 1 l op 14km)
5. De HRV komt niet zoveel voor in het Nederlandse verkeer. Je rijdt in een auto die niet zoveel voorkomt.

5 redenen om géén Honda HRV te kopen:
1. Misschien een beetje anonieme/saaie vormgeving.
2. Zitpositie achter het stuur is goed, maar niet uitstekend.
3. 130pk is ruim voldoende, maar geen brutaal geweld.
Invoegen, inhalen, vlot ergens tussendoor kan prima. Je kan er prima een mooie bekeuring mee halen. Wil je alle ponnies laten aantreden moet je het VTEC blok even flink toeren laten maken.
4. Als je echt bijzonder kritisch kijkt, dan kun je zien dat de HRV net niet helemaal secuur in elkaar is gezet. Vooral in het interieur zijn de naden en randen net niet 100% strak.
Hoe het dashboard aansluit op de bekleding van de raamstijlen is links en rechts niet gelijk en de rand om het open dak is nét niet strak.
5. De HRV is niet goedkoop, maar daartegen wel uitgebreid uitgerust.
Als je een andere vergelijkbare wagen gelijkwaardig configureert, kom je duurder uit.

De HRV is een erg makkelijke fijne en zeer praktische auto.

Honda dealer stopt er mee

  • 45.000 km

Met de auto is niets mis.
De kilometers worden lekker soepel en comfortabel weggetikt.
De auto is absoluut kraak en rammelvrij.

Het is mij niet duidelijk wat de Honda importeur van plan is:
- Dealer Auto Vervoort in Dordrecht is opgeheven.
- Autobedrijf Los in Rijsoort mag zich per 2019 geen Honda dealer meer noemen.
Ik heb niet de indruk dat dit vrijwillig is gegaan.
Dan maar een vakgarage om de hoek zoeken voor het onderhoud.

Te koop

  • 55.000 km

Begin deze maand bij een nieuwe werkgever begonnen. De functie is inclusief leaseauto.
De Honda HR-V staat daarom te koop....
Dus met gemengde gevoelens, staat de auto op marktplaats.

De Honda is een fijne auto, ik weet zeker dat de nieuwe toekomstige eigenaar er veel plezier van zal hebben.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.