Honda HR-V 1.5 Hybrid Advance (2024)

autoreview

Honda HR-V 1.5 Hybrid Advance (2024)

Signalement

UitvoeringHR-V 1.5 Hybrid Advance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste gebruik

  • 1.000 km

Keuze:
Gezocht naar een compacte SUV als opvolger van mijn Hyundai Ioniq, bij voorkeur weer een hybride en automaat, maar geen PHEV of EV door het lage te verwachten aantal kilometers per jaar. Ook was een automatische kofferklep en fietsendrager gewenst. De volgende merken leken daarbij interessant: VW, Honda, Kia, Hyundai, Toyota en Volvo. Geen Franse merken door ervaringen met een slechte kwaliteit in het verleden. Proefritten gemaakt in de VW T-roc en de Taigo (hoewel geen hybrides), de Honda HR-V, de Kia Niro en de Hyundai Kona, de Toyota CH-R en ook de Volvo EX-30 (een Volvo hybride was boven de begroting dus misschien toch een EV). De T-roc reed uitstekend en zeer stil. De Taigo reed ook goed maar had een 3-cilinder en was meer een kleine hatchback. Zagen er beide van buiten goed uit. De binnenkant van de VW’s was echter nogal gewoon, behalve het electronische dashboard. Ook was er geen automatische kofferklep en het verwachte verbruik van 1:16 vond ik aan de hoge kant, hoewel een lagere MRB dat zou compenseren. De Kona was erg ruim, zag er aan de voorkant leuk uit, reed ook zeer goed, maar had veel piepjes en getrek aan het stuur van de rijhulpsystemen. De grote zwarte plastic zijskirts en de goedkope plastic zilveren automaatpook aan het stuur vond ik minder geslaagd. Wel was er een erg mooi futuristisch dashboard. De Niro gaf geen SUV gevoel, het was ook meer een hatchback, had veel stof/vet/kras gevoelig plastic binnenin, een blazende airco en ook kleinere velgen dan de andere auto’s. Wel was het weer een ruime auto. De CH-R zag er mooi futuristisch uit, reed zeer goed, maar had een hoge brede middenconsole die wat in de weg zat. Ook was de navigatie van de testauto defect. Daarnaast was de verkoper weinig enthousiast, want voor vragen werd ik naar het Internet verwezen en voor een taxatie moest ik nog een keer terugkomen. De inruil bleek daarnaast ook zeer ongunstig en een nieuwe CH-R met wat opties is ondertussen een dure auto geworden. De EX-30 zag er goed uit van de buitenkant en reed fantastisch maar was binnenin wel erg minimalistisch met alleen een tablet als dashboard. Hij voelde achterin als erg klein. Ook de basisaccu had onvoldoende capaciteit waardoor hij relatief duur zou worden met een 69 kWh accu. De restwaarde leek ook een gok. Welke prijs en accucapaciteit zijn over 5 jaar nog de norm? De HR-V had een verrassend goede wegligging, een mooi en ruim interieur en zag er ook van buiten goed uit. De rijhulpsystemen bleven redelijk op de achtergrond. Het verbruik leek gunstig, vooral in de stad. De inruil was ook nog eens aantrekkelijk. Alles afgewogen, zowel testritten, dealerbenadering, inruilprijs en levertijd, is de keuze op de HR-V uitgekomen als volgende auto.

Rijgedrag en comfort:
De HR-V (in Advance uitvoering) rijdt zeer stabiel en is redelijk stil maar wel met bandengeluid afhankelijk van het wegdek. Bij snel optrekken, (invoegen op de snelweg), krijg je een Prius motorgeluid, maar voornamelijk blijft het lekker rustig op constante snelheid. Het stille elektrische rijden en het draaien van de benzinemotor wisselen elkaar voortdurend af bij stadsritten en dit rijdt heel comfortabel. Bij meer benodigde power op de snelweg draait de benzinemotor eigenlijk altijd mee op de achtergrond. De zitpositie is even wennen, met een zachte stoel en een zachte rugsteun, waarbij geen aparte lendensteun aanwezig is. Na het instellen van het stuur in de hoogte en diepte is een goede zit wel te vinden. De zit is hoog. Het veergedrag op de snelweg is stevig, waarbij grote hobbels hoor- en voelbaar zijn; echter niet oncomfortabel worden. Verkeersdrempels worden soms deinerig verwerkt als je er wat sneller overheen rijdt. Het stuurgedrag is vrij direct en wordt niet beïnvloed door kuilen in de weg. Rechtuit zijn er nauwelijks koerscorrecties nodig. De rijhulpsystemen blijven lekker op de achtergrond zoals tijdens de testrit. Geen gepiep over allerlei zaken en het getrek aan het stuur is ook minimaal tijdens baanwisseling zonder richting aan te geven. Hoewel tijdens de ochtendspits op de geopende vluchtstrook dan weer wel veel onnodige stuurcorrecties worden gegeven door alle belijningen die je daar hebt. Er is geen camera op je gezicht gericht voor mogelijke vermoeidheid; dit werkt via detectie van stuurbewegingen en pas na 30 minuten, dus daar geen onnodige waarschuwingen tijdens het rijden. De cruisecontrol doet zijn werk en houdt automatisch de ingestelde afstand tot je voorganger. In de file werkt het ook, behalve als je iets langer stilstaat, want dan gaat de auto niet meer automatisch verder. ‘Resume’ is dan de gewenste knop om verder te rijden (het is nog geen automatisch rijden). De flippers aan het stuur geprobeerd en je kunt daarmee gedoseerd afremmen. Eigenlijk een alternatief rempedaal.

Gebruiksgemak:
De startknop zit wat onhandig uit het zicht te bereiken achter het stuur. Er is ook een app beschikbaar (MyHonda+) met een ‘digital key’ die werkt via Bluetooth. Hiermee kun je de auto ontgrendelen/vergrendelen via de app en ook starten, waarbij de app dan een code genereert op het bestuurdersdisplay in de auto die je moet invoeren in de app. Daarna kun je op de normale wijze starten met de startknop. Niet echt efficiënt maar misschien even een uitkomst als de sleutelbatterij leeg is. Daarnaast kun je in de app zien waar de auto gelokaliseerd is, of deze vergrendeld is en of de ramen dicht zijn. Ook laat deze zien welke ritten je gemaakt hebt en hoeveel km je nog kunt rijden. Dit werkt met GPS en het mobiele netwerk. De eerste drie jaar zijn deze gadgets inbegrepen. De standaard navigatie is Nederlands met een vaak onverstaanbaar Engels accent, waarbij geen keuze gemaakt kan worden in de gebruikte stem, maar wel in de taal. Alternatieve routes kun je instellen om bij files een gewijzigde route te adviseren, maar dit werkt niet bij actuele files heb ik gemerkt. Er wordt helemaal geen actuele file gemeld op de route (terwijl die er al uren staat) en er wordt ook geen enkele andere route voorgesteld. De Hyundai navigatie deed dit veel beter, (soms te goed als de file alweer voorbij was). Kaartupdates lijken de eerste 7 jaar inbegrepen. Apple Carplay (draadloos) en Android Auto (bedraad) bieden een alternatief wanneer je een andere navigatietool of stem wenst. De auto vergrendeld niet automatisch de deuren bij een snelheid hoger dan 10km/u, wat wel het geval was bij de Hyundai. Bij openen van alleen de achterklep bij een verder gesloten auto en daarna weer sluiten van de klep, geeft dit ook vier geopende portieren. Dus alleen openen van de achterklep zonder de portieren te openen lijkt niet mogelijk. Overigens bij parkeren in P of N, blijkt de automatische achterklep niet open te willen (beveiliging)? Het instellen van de radio voor DAB+ is gegroepeerd per kanaalindeling; dus geen lange zenderlijst, maar groepen met een kanaalcode (vroegere analoge tv-mast gebieden) met een aantal DAB+ zenders. Wat het praktische nut hiervan is, is mij niet duidelijk; de Hyundai had gewoon een lange lijst waaruit je kon kiezen. Gelukkig kun je wel keuzes vastleggen vanuit deze groepen naar een sneltoets. Ook zijn er nog FM zenders. Streamen van muziek gaat daarnaast goed. Als Apple Carplay of Android Auto actief zijn, schijnt streamen van muziek alleen via een tweede mobiel te kunnen. Het geluid is vrij helder met standaard weinig bass. Handsfree telefoneren gaat via een lijst uit de telefoon op het navigatiescherm en vanaf het stuur via het bestuurdersdisplay met een draai/klikwieltje. De telefoonlijst toont alle nummers op voornaam (of achternaam) die kennelijk ergens in het geheugen van de telefoon staan met als gevolg soms dubbele- en oude nummers, terwijl de telefoon zelf wel 1 nummer weergeeft. Ook hier is het vastleggen van voorkeuren de oplossing. Ook kan een telefoonnummer na programmering gebeld worden met een eigen voice commando. Het bedienen van de navigatie vanaf de bijrijder leidt soms tot ongewenst aanzetten van de alarmknipperlichten, omdat deze knop direct eronder ligt. Het aan- en uit zetten van de airco wordt niet getoond met een lampje maar met de tekst ‘aan/uit’. De bandenspanning kun je niet aflezen op het display in de auto (zoals Hyundai) maar er wordt een waarschuwing getoond bij te lage spanning. De buitenspiegels hebben een busjes formaat; flink groter dan gemiddeld. Bij achteruit parkeren draait de rechterspiegel wat naar beneden. Er is geen krik of reserveband aan boord maar wel een bandenreparatieset en een sleepoog. De kofferruimte is wat kleiner dan de concurrentie, echter voor dagelijks gebruik ruim voldoende. Bij mist schakelen de rijhulpsystemen automatisch uit en wordt verzocht de ruitenwisser te gebruiken. Dat hielp echter niet. Elke minuut krijg je dan een waarschuwingspiep.

Fietsendrager:
Ondertussen de fietsendrager uitgeprobeerd en deze voldoet voor twee e-bikes. De dealer-gemonteerde trekhaak heeft een draagvermogen van 65 kg; alleen voor een fietsendrager geschikt. De opgevouwen fietsendrager past ook in de koffer indien nodig, maar dan is de kofferruimte wel vol. De handsfree kofferklepfunctie (met voetbeweging onder de achterbumper) is bij een trekhaak niet meer functioneel; wel werkt deze automatisch met de greep of met de afstandsbediening of met de knop onder het stuur.

Verbruik:
Het verbruik bij een niet-ingereden auto is na tanken nu gemiddeld 1:23, wat een actieradius geeft van 900km. Dit met een mix van snelweg - en stad kilometers, waarbij niet sneller dan 100km per uur is gereden. Grotendeels snelweg kilometers geeft een gemiddelde van 1:21,5.
Service:
Honda Assistance (pechhulp) staat gratis paraat bij een lekke band, zolang het onderhoud bij de dealer plaatsvindt.

Conclusie:
De auto geeft een prima kwaliteitsgevoel en is in het gebruik erg praktisch. Meer geschikt voor 4 personen dan voor 5, door de minder comfortabele zit in het middenachter en de wat bescheiden kofferruimte. Nodigt uit voor een rustige rijstijl, is zeker ruim voldoende snel en is ook voor lange afstanden zeer geschikt. In de stad is de auto het zuinigst. Is wat groter en ruimer dan zijn directe concurrenten, maar ook iets duurder in aanschaf.

Na 9 maanden

  • 3.500 km

Wat viel op:
De app geeft soms open portieren, terwijl die wel gesloten zijn. Dus deze waarschuwing lijkt niet betrouwbaar.
Filemeldingen worden op de navigatie wel getoond bij het opgeven van een nieuwe route, met een apart symbooltje. Je kunt dan kiezen voor een andere route die je zelf moet bedenken. Tijdens het rijden worden geen actuele filemeldingen gegeven.
De kofferklep opent automatisch, ook in P of N. De hapering die vorige keer leek op te treden is niet meer voorgekomen. Waarschijnlijk te dichtbij gestaan. De kofferruimte is al snel vol met een vakantiebagage voor 2 personen. Eigenlijk te klein. Daarentegen is een IKEA bezoek weer wel makkelijk mee te nemen door de vlakke laadvloer, met een laadlengte van 1.65m en een breedte van 1m, bij een normale zitpositie van de voorstoelen. De laadhoogte is 1.3m bij de 'magic seats'. Goed voor een hoge plant. Echt grote spullen als een eiken eettafel passen er niet in, daarvoor is de hoogte van de kofferruimte net niet hoog genoeg.
Met een volle fietsendrager achteruit rijden geeft al snel een 'noodstop'. Dit lukt alleen heel langzaam, door de sensor die een 'fiets=object' detecteerd.
Het verbruik op een lange rit naar het buitenland geeft gemiddeld 1:23 bij een rustige rijstijl. Het meest zuinig kan de auto in de stad zijn met een verbruik van 1:28.
De bandenspanning was bij aflevering door de garage op 3.1 bar gezet. Dit voor de vakantie teruggezet naar 2.5 bar. Na enige tijd tijdens de rit werd een waarschuwing getoond op het dashboard voor een te lage spanning. Er bleek gelukkig geen band lek. Dus de spanning weer verhoogd naar 3 bar bij een tankstation onderweg. De waarschuwing bleef echter. Pas na her-calibratie op het display verdween de melding. Een spanning van 3 bar is wel veel te hard, bij 2.5 bar rijdt de auto een stuk comfortabeler. Het advies voor de bandenspanning op het portier is 2.1/2.2 bar. Dus dat wordt binnenkort weer teruggezet, ook om onregelmatige bandenslijtage te voorkomen.
Op de lange afstand blijkt de auto wel comfortabel genoeg, hoewel de stoelpositie/ondersteuning beter zou kunnen. Nu lig je meer dan dat je zit.
Al-met-al wel een tevreden gebruiker.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.