Honda HR-V 1.5 Hybrid Advance (2022)

autoreview

Honda HR-V 1.5 Hybrid Advance (2022)

Signalement

UitvoeringHR-V 1.5 Hybrid Advance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van black pearl naar white pearl

  • 15 km

Begin februari als een van de eersten in de regio Rotterdam de nieuwe HR-V op mogen halen bij Honda Verhagen Rotterdam.

De HR-V als de opvolger van mijn jawel Civic 1.5 Sport+!
Die gaan we dus lekker niet vergelijken met elkaar want neem van mij aan: dat zijn twee heel aparte werelden!

Maar wat ben ik content met de HR-V. Let wel die Civic was misschien wel mijn leukste auto in een lange reeks van 6 Accords en een Civic Shuttle en ook een wonder dat met de Sport+ nooit een snelheidsbon mee opgelopen heb want te snel was meestal de standaard. Maar ja… het verlangen naar een hogere instap werd groter en groter en nadat ik in september 2021 kennis had kunnen maken met de HR-V meteen een besteld. En 8 februari was het zover, de eerste die Verhagen Rotterdam afleverde, en die ging naar mij. Kon de verleiding niet weerstaan het zwart-witte setje die dag nog even naast elkaar te zetten😊

Review is voorlopig een starters review en vooral eerste indrukken. Ik had dus een Platinum White Pearl HR-V Advance besteld. De Style zou ik alleen voor de subwoofer gekozen hebben maar de meerprijs en de kleursetting zowel binnen als buiten kon mij bij de Style echt niet bekoren. Dus een Advance waar ik wel privacy glass (staat erg goed bij het wit) en een illumination pakker aan heb laten brengen. Die subwoofer kan altijd nog als het nodig is en dan gewoon een passieve erbij zou ik denken. Auto heeft, vooral aan de voorzijde, een robuust voorkomen terwijl het meteen geen vierkante lompe tank wordt zoals een niet nader te noemen Zweeds merk.

Wat een feest om in te stappen als je uit een lage auto komt zoals de Civic Sport+ was. Daar ben ik heel snel aan gewend. Prima zit! Lekker hoog voor m’n gevoel, goed zicht rondom. De stoelen vind ik vooral met de zijdelingse steun weer veel beter als wat ik in de Civic had. Lijkt weer een beetje op de laatste Accords die ik had, die geweldige stoelen hadden. Kan ook prima mijn benen kwijt, met mijn lente van 1,88 en de ondersteuning van de dijbenen door de stoel ook erg goed. Ook fijn dat de stoelverwarming in de laatste stand onthouden wordt. Ik rij zo goed als standaard met stoelverwarming altijd op de laagste stand dus lekker makkelijk.
Wat ook een feest is, de elektrische achterklep die als je met 2 volle boodschappentassen in je handen letterlijk openschopt onder de auto. Goed geregeld.

Met een druk op de knop komt alles tot leven. Voor alles goede info al moest ik nog even wennen dat ik geen toerenteller meer had. De rijervaring is alsof je bijna geheel elektrisch rijdt vind ik. Echt dat typische full electric gevoel. Heel in de verte hoor ik de ICE wel regelmatig bijspringen maar daar merk je zo goed als niets van. Het is wel een auto waar je heel anders mee rijdt, mischien wel moet, als de Civic Sport+ maar daar had ik me goed op ingesteld. Bewuste keuze dus geen enkel probleem.

Rijervaring is goed. Ligt door hoogte natuurlijk heel anders op de weg dan de Civic en je hebt het gevoel dat ie ook veel zwaarder als de Civic is maar in werkelijkheid is dat maar 16 kg… wel jammer dat ie daardoor precies in een hogere wegenbelasting klasse komt in ons "belasting-graai" land.

Klein puntje van kritiek dan toch… het infoscherm staat centraal en mooi recht. Dat is leuk voor iedereen in de auto maar persoonlijk had ik het scherm iets met een lichte hoek naar de bestuurder gericht willen zien. De bestuurder zit er het meest in en zou daar ook meest van profiteren. Bijgeleverde navigatiekaart/software is gelukkig een goede verbetering ten opzicht wat ik had al moet ik wel zeggen dat ik mijn TomTom er gewoon weer ingezet heb in de ruimte die er is voor voor de versnellingshandle want de TomTom traffic info vind ik veel beter. Dan zie je overigens ook feilloos hoe ondoorgrondelijk de navigatie software af fabriek soms is…
Ander irritant dingetje is die automatische grootlicht schakeling, gebeurt nog wel eens en ik vind dat vaak niet nodig of zelfs vervelend. Zou je gewoon definitief uit moeten kunnen zetten maar dat is mijn mening.
Waar ik nog even over moet nadenken is of ik het wel prettig blijf vinden dat er te pas en te onpas een melding over de rijbaan gegeven wordt en dat je witte lijnen overschrijd of dreigt te overschrijden inclusief kleine trilling in je stuur. Kun je natuurlijk wel uitzetten maar beetje irritant dat ie de volgende keer na starten gewoon weer standaard aan staat net zoals dat je altijd na het starten wederom een veiligheidsmelding op het infoscherm moet accepteren.

Verbruik kan ik na twee weken nog niet veel over zeggen anders dan dat je met redelijk gemak op de 5L/100 km kan blijven hangen op de boardcomputer. Nog maar even zien hoe dat over iets langere termijn gaat uitpakken al is rijden in de stad altijd leuk want je ziet het verbruik per 100 km zakken waar het met al m’n vorige auto’s dan juist omhoog ging. Is ook wel grappig dat ik mezelf er ook al op betrap het af en toe een sport te vinden om dat EV lampje zoveel mogelijk op zien te lichten.

Ledverlichting voor geeft een lekkere puist licht en de rode led over de gehele breedte achter staat hem erg goed. Wat ik daarnaast dan werkelijk weer niet snap is dat er nog steeds richtingaanwijzers achter zitten met ouderwetse lampjes in plaats van led’s toch de norm van deze tijd. Gemiste kans vind ik.

Conclusie voor nu, paar kleine puntjes van gezonde kritiek die me zeker niet in de weg zitten om dus heel veel plezier van deze HR-V te hebben!

Een jaar op een week na en 12,000 km verder

  • 12.000 km

Het was in 2022 op 8 februari dat de sleutel van mijn Honda HR-V door Honda Verhagen in Rotterdam aan mij overhandigd werd.
Hierbij een update van mijn ervaring met “die witte” in het afgelopen jaar.

Op een week na een jaar verder: 30 januari 2023 kreeg de HR-V zijn eerste onderhoudsbeurt. Ruim 12.000 km op de teller. Voor mijn doen een bescheiden kilometrage. Pre corona zette ik vaak makkelijk meer als 25.000 km per jaar op de teller. De beurt, A (olie verversen) + B (onderhoudsinspectie) leverde overigens niets bijzonders op. Beetje nieuwe olie en dat was het dan ook wel. Had eigenlijk ook niets anders verwacht.

Dan de praktijk van een jaar HR-V rijden.
Wat ik het meest heb leren waarderen is de hogere instap. Komende uit de 2018 Civic 1.5 sport+ die ik hiervoor had ging het letterlijk van laag naar hoog. Heerlijke instap nu. Vooral ook voor mijn vrouw die de Civic wel leuk vond maar een ramp om in- en uit te stappen voor haar. Met de HR-V was dit probleem helemaal opgelost.
Heb natuurlijk wel even moeten wennen want het zijn wel aparte werelden, de Civic en deze HR-V. Maar waar de Civic me nogal eens verleidde tot (te vaak) te snel rijden heb ik daar met de HR-V echt opvallend veel minder last van. Het rijden met de HR-V is in de praktijk gewoon een prima ervaring. Vooral als je in de EV modus zit dan is eigenlijk net zweven, zo geruisloos en stil vooral in de stad. Tijdens het rijden hoor je ver weg ergens af en of de ICE even bijspringen om weer wat prik te genereren. Vooral in stadsverkeer doe je best nog veel zo in EV modus. Ik moet daarbij zeggen dat ik in de stad altijd in de “B stand” rij en de regeneratie ook op de zwaarste stand heb. Als je daar beetje mee leert omgaan, en het gedrag leert inschatten dan scheelt het best nog veel remmen. Mijn kilometers maak ik 50/50 stad en snelweg. En ook op de snelweg komt de HR-V lekker mee. Als je wat rapper wilt zijn bv om te accelereren, gewoon even van modus switchen. Ik rij normaal altijd in de eco-modus. En dat leverde het afgelopen jaar een gemiddeld verbruik van net iets boven de 1:20 op met deze auto, wat mij betreft voor zo’n auto een prima resultaat.

De wegligging. Zoals gezegd is dat natuurlijk iets heel anders als een Civic 1.5 Sport+ maar mij hoor je door de bank genomen niet klagen. Zoals gezegd, de zijwind gevoeligheid vond ik met de Accords ook al een puntje. Ja met een harde zijwind op bv een snelweg merk je dat iets meer dan maar ik heb er mee leren leven zeg maar. Over drempels en verkeersheuvels rijden laat een beetje een soort van Amerikaans gedrag zien heb ik wel eens het idee. Met name de voorzijde vind ik dan wel eens iets teveel duiken. Bochtenwerk is voor deze auto gewoon prima. Stuurt lekker direct, stuur ligt lekker in de hand.

Comfort, vering. Prima! Comfortabele wegligging, stabiel en goede demping van slecht wegdek. Niks op aan te merken behalve dus dat “Amerikaanse” gedrag als je een verkeersdrempel iets te snel neemt. Al met al heb ik de wegligging en de directheid van het stuur zeer leren waarderen.

Motor. In EV modus is het allemaal soms net alsof het een full BEV is. Stil dat is ie dan zeker. Voor mij het accupakketje wellicht net iets groter gemogen maar in dit vlakke land pakt ie met grote regelmaat de EV modus op. Wel wat bandengeruis, ook bij hogere snelheden. De Michelins die er standaard onder zitten vind ik verder prima.

Remmen. Omdat het een E-HEV betreft die ook instelbaar is voor wat betreft het regenereren van energie moest ik er even mee leren omgaan. Maar dat kostte geen moeite en duurde niet lang. Ik rij in de stad veelal in de B om zo ook in de hoogste generatiestand weer zoveel mogelijk terug te genereren. Door de B gebruik je vooral in stadverkeer en file veel minder de remmen. Remmen die overigens verder prima tegen hun taak opgewassen zijn. Als ik meer de ruimte heb dan is het D.

Verlichting. Ledverlichting voor geeft een prima bak met licht, compliment. Het over de gehele breedte doorlopende achterlicht is LED en dat staat hem goed. Alleen jammer dat de richtingaanwijzers achter dan weer geen LED blijken te zijn. Geen idee wat hier de gedachte achter is maar LED had hier ook wel de norm moeten zijn vind ik.

Navigatie. Naast de standaard navi heb ik ook mijn trouwe TomTom er gewoon weer ingezet. Voor de versnellingshendel. Ik leg m’n telefoon daar toch nooit neer. Tommie heeft het voordeel van de live traffic info en dat is in de randstad bijna onmisbaar tegenwoordig. En ook de routes zoals door Tommie berekend zijn soms net wat strakker als de standaard Garmin… dan zie je ook feilloos hoe ondoorgrondelijk de navigatie software af fabriek soms kan zijn…
Die navi zou overigens mogelijk een rol gespeeld kunnen hebben bij het al 2 keer niet willen starten vanwege een lege startaccu maar zie daarvoor verderop in deze review.

Het verbruik. Daar werd ik wel blij van. Over dit eerste jaar met ruim 12000 km een gemiddeld verbruik van 1:20,3 ( stad/snelweg 50/50). Voor een auto als deze lijkt me dat een prima resultaat. Al met al voldoet de auto volledig aan mijn verwachtingen voor wat betreft het verbruik. Ben er nog niet goed achter wat ie doet als je een poosje in Duitsland over ’s-heren wegen raast maar dat komt vast nog wel eens.

De Adaptieve Cruise Control (ACC). Als het maar even kan staat bij mij de ACC aan. De ACC blijft een zegen maar, en dat heb ik al eens eerder geroepen, er zou gewoon een functie bij moeten zitten om het adaptieve deel uit te kunnen zetten als je dat wilt. Het is nog wel eens zeer irritant die eigengereide adapitiviteit. Ook in de kortste afstand blijft er fors veel ruimte tussen jezelf en je voorganger met als gevolg dat verkeer er zich tussen invoegt, of verkeer dat zich er vaak gewoon voorpleurt. Dat dan vlak voor je met als gevolg dat de ACC reageert door te remmen. Adapitiviteit zou je wat mij betreft uit moeten kunnen zetten dus.

Lane Keep Assistence (LKA)… ook alweer zo’n handig maar wel vaak IRRITANT veiligheidsdingetje. Mij te gevoelig zeker als je een streep op de weg pakt of van rijstrook wisselt zonder richting aan te geven. Dus in 9 van de 10 ritten schakel ik de LKAS tegenwoordig maar handmatig uit. Dat doe ik al zo vaak dat het in een vloeiende beweging gaat zonder bij na te denken. Jammer alleen dat je dat dus elke rit weer opnieuw moet doen want de instelling ‘OFF” wordt door Honda niet opgeslagen…, helaas.

Ik heb er een Honda dashcam in laten hangen. Eenvoudig, simpel en doeltreffend ding. Dit systeem maakt tevens gebruik van de achteruitrij camera die hier dan wordt gebruikt om naar achteren ook beelden vast te leggen. Al is die achtercamera wel wat beperkter in de pixels en dus in beeldkwaliteit. Dus voor en achter legt de dashcam beeld vast.

De magic seats. Moest recent iemand met een rolstoel vervoeren. Dan zijn die magic seats wel een uitkomst hoor. Opgevouwen rolstoel ging met alle gemakt zo tussen voor en achter-stoelen.

Dan toch een paar minpunten… of noem het ergernissen…:
Grootste ergernis? De startaccu leeg en dat is me nu al 2 keer overkomen! De eerste keer na iets van 7 of 8 dagen voor de deur geparkeerd gestaan te hebben en de 2e keer na 3 dagen al. Na de tweede keer is er onder garantie door Honda een nieuwe startaccu ingezet en blijft het vooralsnog gelukkig uit, want niet starten komt altijd ongelegen. Maar zo’n auto moet natuurlijk gewoon een week of drie geparkeerd kunnen staan zonder dat je meteen Honda Assistance moet bellen. Honda heeft sinds begin 2023 hier gelukkig een software-update voor en die fix is met deze 1e onderhoudsbeurt gelijk geïnstalleerd. Ben benieuwd of het helpt, de tijd zal het leren.

Audio. Toen ik deze auto kocht twijfelde ik eigenlijk tussen de Advance en de Style. Het werd de Advance omdat ik de Style niet geweldig vindt ogen als een bi-colour en al zeker niet met die half witte stoelen. Alleen bij de Advance was het mogelijk om de auto in 1 kleur te houden. Andere twijfel zat in het feit dat de Style een woofer heeft af fabriek en de Advance niet. Tja… ik vond het toen de meerprijs van 2500 euro niet waard maar blijf daar toch altijd nog een beetje spijt van hebben. Want de audio in de HR-V Advance is niet geweldig in mijn oren. En Honda kan de woofer helaas niet als optie leveren op de Advance. Dus neig ernaar dan toch maar een after-market woofer in te laten zetten. Honda had hier niet op moeten bezuinigen want in deze klasse ken ik wel auto’s waar het veel beter klinkt! De DAB kwaliteit maakt gelukkig nog wel iets goed maar ik ben er al met al niet kapot van zo mag wel duidelijk zijn.

De voorstoelen, die vallen mij vooral tegen nu ik wat langer de HR-V in bezit hebt. Ik weet dat Honda wel degelijk hele goede stoelen kan maken maar die staan helaas niet in de HR-V. Dat er geen verstelbare lende-steun in zit is denk ik het grootste gemis al kan de zijwaartse steun ook beter hoor. Is het allemaal net niet maar dat merk je eigenlijk pas als je er wat langer in rijdt. En natuurlijk de korte zitting waardoor je bovenbenen in ieder geval bij mij net niet voldoende steun hebben.

Tot slot dan dat tankklepje… moet je van binnenuit openmaken waar m’n 2018 Civic gewoon eenvoudig op buiten klepje te duwen was. Dat handeltje wat er voor de H-RV op zit, zit op een super onhandige plaats vlak bij de motorkap ontgrendeling… je raadt het al… Gelukkig merk je wel meteen dat je de verkeerde klep opentrekt, dat dan weer wel. Onhandige plaats dus.

Al met al, ondanks de minpunten steken zijn de pluspunten toch sterker dus heb ik er een fijne auto aan.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda HR-V

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens