Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2008)

autoreview

Honda FR-V 2.2i-CTDi Comfort (2008)

Signalement

UitvoeringFR-V 2.2i-CTDi Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare familieauto.

  • 135.000 km

Waarom een Honda FRV 2.2 CDTI?

Vanwege de komst van een vierde kindje mochten we op zoek naar een andere auto. De vorige auto was een Honda Accord tourer 2.2 CDTI en deze is destijds aangeschaft vanwege de komst van een tweeling. Een ruime stationwagen waar de grote tweelingkinderwagen prima in past, dit was destijds de een van de hoofdredenen om voor deze auto te kiezen. Deze Honda Accord is een erg fijne en betrouwbare auto gebleken die op het moment van verkoop een respectabele 378.000 km op de teller had staan.

Wanneer je met 6/7 personen op pad wilt in een personenauto zijn er eigenlijk maar 2 opties; de 2+3+2 of de 3+3 opstelling.

De 2+3+2 opstelling heeft als nadeel dat de afstand tussen achterste stoel en achterzijde auto zeer klein is, wat een kleine bagageruimte oplevert en nauwelijks een crash zone bij een aanrijding van achteren. Daarnaast is het erg lastig om elkaar te verstaan wanneer rij 1 met rij 3 wil communiceren.

Dit zijn de belangrijkste argumenten geweest om naar de 3+3 opstelling te gaan. Deze 3+3 opstelling is naar mijn weten maar door 2 fabrikanten aangeboden, namelijk Fiat met de Multipla en Honda met de FRV, beide niet meer in productie.

Gezien de positieve ervaringen met Honda en met de 2.2 CDTI motor is er besloten om direct voor de FRV te gaan. Een extra voordeel is dat deze FRV een Japanse auto (betrouwbaar) is die ook nog eens gebouwd is in Japan (Suzuka) waardoor de kwaliteit nog beter is. Japanse auto’s die in Europa gebouwd worden schijnen kwalitatief minder goed te zijn doordat de onderdelen deels uit Europa moeten komen en de medewerkers vaak minder gedisciplineerd zijn dan de Japanners.

Erg veel reviews en testverslagen gelezen en test video’s gezien. Dit versterkte het beeld dat de FRV een praktische en betrouwbare auto is.

Zoals beschreven is de 2.2 CDTI motor geen onbekende. Wanneer deze motor goed onderhouden wordt, is het een zeer betrouwbare en sterke motor. Belangrijk om bij deze motor de motorolie op tijd te vervangen wat onder andere voorkomt dat de distributiekettingspanner niet goed meer functioneert.

De keuze was dus gemaakt om een Honda FRV 2.2 CDTI aan te schaffen. Voorwaarde was dat deze uitgerust zou zijn met een diesel particle filter. Er gaan geruchten dat dieselmotoren zonder dit filter in de toekomst zwaarder fiscaal belast gaan worden en naast dit feit is het voor het milieu ook minder belastend. Een ander voorwaarde was dat deze FRV van na de facelift (2008) zou zijn, omdat er dan een aantal zaken extra opzitten zoals een AUX aansluiting.

Het doel was om een auto te vinden die minimaal 6 jaar mee kan gaan, waarbij er 35.000 km per jaar wordt gereden.

De zoektocht en aanschaf

Via de app van autoscout heb ik het Europese aanbod van deze FRV een aantal maanden gevolgd om zo een goed beeld te krijgen van het aanbod. In Nederland worden er nauwelijks FRV’s aangeboden met een dieselmotor.

De meest FRV’s met dieselmotor worden aangeboden in Italie, Duitsland, België en Frankrijk. Hiermee zijn in Italië de meest luxe uitvoeringen te vinden (Executive). Nadeel is dat het vaak lastig onderhandelen is gezien het feit dat veel aanbieders alleen Italiaans spreken. Daarnaast is de afstand een extra grote hindernis, hebben veel auto’s toch meer zonschade (verkleurde interieurs en verweerde lak) en hebben Italiaanse auto’s het zwaarder te verduren door de slechtere wegen.

De eerste auto die bekeken is, was een FRV Exucutive die te koop stond in de buurt van Brussel bij een handelaar. Prachtige foto’s en een goede omschrijving, daar aangekomen bleek de auto in zeer slechte staat te zijn. De motor sloeg slecht aan, de koppeling greep niet goed aan en het interieur was volop beschadigd en last but not least leek de kilometerstand teruggedraaid te zijn, allemaal redenen om snel bij deze auto weg te lopen.

Poging twee bleek wel succesvol, dit keer betrof het een FRV comfort / lifestyle uit 2008 met 133.000 km die bij een particulier in Diest (België) te koop stond.

Eerst op een avond wezen kijken en geconcludeerd dat deze auto helemaal klopte. De auto was volledig dealer onderhouden, het in –en exterieur was in uitstekende staat. De velgen (origineel Honda) en banden waren recent vervangen en de auto heeft tot mei volgende jaar dealergarantie. Deze FRV is in mei 2015 aangeschaft vanwege de komst van een vierde kindje, maar helaas bleek dit kindje te zijn overleden en gaf de auto teveel verdrietige herinneringen.

Nog contact gehad met de dealer waar de auto gekocht was en deze kon de onderhoudshistorie zo geven, wat exact overeen kwam met het serviceboekje. Tot en met 2016 zit er nog garantie op de auto.

Deze auto gekocht, ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet, de Belgische APK kon worden overgenomen wat betekende dat de auto niet nog eens hoefde te worden gekeurd.

Ondanks dat de auto uit 2008 is, denken veel mensen dat deze nieuw is. Dit komt doordat het een onbekende auto is die anno 2015 nog prima mee kan qua styling en het feit dat de auto in erg goede staat is.


Eerste ervaringen

De FRV nu een aantal weken in bezit en hieronder opgesomd de eerste ervaringen:

-rijgedrag. De FRV rijdt dankzij de 6 bak (in Accord nog en 5 bak) erg prettig en soepel. De eerste 3 versnelling zijn vrij ‘kort’ waardoor er al snel in de derde versnelling door langzame bochten gereden kan worden. Verder is de 6e versnelling erg prettig op de snelweg, hierdoor draait de motor een lager toerental wat positief is voor het verbruikt en het geluidsniveau. Wel is de FRV minder comfortabel wanneer er over drempels heen gereden wordt, de achterkant van de auto is harder geveerd waardoor deze harder ‘terugkomt’.

-zitpositie. Doordat de auto 3 stoel voor heeft, staan de 2 buitenste stoelen meer naar de zijkant van de auto dan bij ‘normale auto’s. Dit went vrij snel, wel is het zicht naar linksvoor soms wat lastiger door je de raamstijl eerder in het zicht hebt.

-3 stoelen voor: wanneer ik alleen rijd, is de middelste stoel omlaag geklapt om zo een armsteun te hebben en een opbergvlak voor de telefoon. Met meerdere mensen in de auto is de middelste stoel erg populair. Kinderen vinden het prachtig om dicht bij mama of papa voorin te zitten. Deze middelste stoel kan een heel stuk naar achteren geschoven worden, hierdoor is er voor de bestuurder en passagier voldoende schouderruimte en zit de persoon op deze middelste stoel op een veilige positie in het voertuig.

-Breedte: de FRV is 50 mm breder dan de Accord. Dit is in begin even wennen, de ‘oude’ breedte is dusdanig ingeprogrammeerd dat een stoeprand snel geraak wordt. Ook in parkeergarages is het hierdoor extra oppassen. Wel is het een groot voordeel dat de auto aan 1 kant verlaten kan worden, dit door het ontbreken van een middenconsole.

-Verbruik: bij een zeer rustige rijstijl verbruikt de auto 6 liter per 100 km. Hierbij wordt er maximaal 110 km op de snelweg gereden en anticiperend gereden.

-Interieur: het interieur zit vol met slimme opbergplekken en handige opties. Volop plekken om bekers te zetten en flessen op te bergen. Onder de middelste stoel een opberglade. De middelste stoel is verschuifbaar waarbij de afdekhoes over de bagageruimte meerolt. Ook de AUX aansluiting op het dashboard is handig, vooral met DVD’s afspelen op de losse DVD spelers lijkt het alsof je in een bioscoop zit. Er is merkwaardig genoeg geen opbergruimte voor een zonnebril aanwezig. Ook opmerkelijk is de positie van de achterste speakers achter de achterbank, geluidstechnisch niet erg optimaal.

Dit zijn voorlopig de belangrijkste ervaringen, wellicht volgen er binnenkort meer.

Ik zal in deze review bij gaan houden hoe de auto zich de komende jaren gaat houden.



-

Update na 1 jaar FRV ervaring

  • 165.000 km

Update na 30.000 km
Na de Honda FRV 12 maanden in gebruik te hebben, is het hoog tijd voor een update.

Gebruikservaring:
De auto heeft zich volledig waargemaakt als praktische familie-auto. Het in 2 rijen kunnen zitten met 6 mensen en hierbij ook nog een ruime bagageruimte te hebben, is erg plezierig. De kinderen zitten erg graag voorin en dan natuurlijk het liefst in het midden. Tot nu toe hebben we onze jongste in de Maxi Cosi middenachter gehad, dit past precies wanneer de middelste voorstoel maximaal naar voren staat. Hierbij kan de stoel middenachter gewoon in de voorste stand blijven staan en is de kofferruimte maximaal. Wel heeft de maxi cosi hierbij voor krassen op de bekerhouders van de middelste voorstoel gezorgd. Mijn vrouw zit meestal rechtsachter en doordat de achterstoelen hoger staan dan de voorstoelen, kijk je over de voorstoelen heen en heb je een perfect zicht op de voorste rij en de weg. Ook handig wanneer er voorin aan de zonneklep een DVD speler hangt die overigens perfect via de speakers te beluisteren is via de AUX aansluiting.
Doordat deze achterstoelen hoger staan, is er bagageruimte onder de achterstoelen en dit is erg praktisch tijdens vakanties wanneer er veel spullen mee gaan. We zijn met deze auto naar Oostenrijk geweest, alle bagage van het gezin (incl. de kinderwagen) paste in de auto en de fiets ging mee op een fietsendrager.
Het rijden in de FRV is even wennen, ten opzichte van een normale auto (2 stoelen voor), zit je relatief naar links als bestuurder. Hierdoor zit je ook vrij dicht tegen de relatief lange voorstel raamstijl en dit geeft een redelijk grote blinde hoek. Verder wordt het zicht naar achteren en naar rechts ingeperkt door de hoofdsteun op de middelste voorstoel. Doordat er op deze middelste stoel eigenlijk altijd jonge kinderen zitten, is de hoofdsteun niet aanwezig en is het zicht naar achteren goed. Wanneer ik alleen rijd, is de stoelleuning altijd omlaag geklapt (middenarmsteun-stand). Deze middenarmsteun mis je trouwens wel wanneer de middelste stoel wel gebruikt wordt en vooral op lange ritten.
Verder viel in het begin op dat het achteropkomend verkeer erg vertekend door de bolle vorm van de achterruit. Dit was even wennen, maar na een aantal weken valt dit niet meer op. Verder was de autobreedte de eerste weken wennen, deze breedte is 5cm breder ten opzicht van mijn vorige auto (Honda Accord) en zeker wanneer je strak langs een stoep wilt parkeren merk je dat je snel tegen de stoeprand aanzit. Hierdoor een beschadigde velg opgelopen.
De auto rijd comfortabel en is zelfs erg stabiel in bochten, helt nauwelijks over. Wel zijn de stoelen zeer ongeschikt voor dit bochtengedrag. De voorstoelen hebben nauwelijks een kuipvorm en dit weerhoud je er dan ook van om snel door bochten te gaan.

Technisch
Het eerste jaar zijn er, afgezien van het reguliere onderhoud, de volgende zaken vervangen/gereageerd:

Massaverbinding airco compressor naar het chassis. Deze verbinding bleek niet meer intact en hierdoor functioneerde de compressor niet meer, de compressor werd niet ingeschakeld. Ik was even bang voor een dure compressorwissel, maar dit bleek gelukkig alleen maar een draadbreuk te zijn. Dit kun je vanaf boven niet zien, je hebt hiervoor een endoscoop camera nodig. Voor het vervangen van dit draad moet het subframe gedemonteerd worden. Dit te korte draad is duidelijk een ontwerpfout. In mijn Accord met dezelfde dieselmotor en aircocompressor, is de compressor bijna 4 ton probleemloos meegegaan en deed het nog perfect toen de auto verkocht werk. Laat je dus niet zomaar een nieuwe compressor aanpraten wanneer deze het niet meer doet.

Roetfilter, deze bleek bij 150.000 km bijna volledig verstopt te zijn en moest leeg gemaakt worden. Het waarschuwingslampje ging branden en het motorvermogen werd gereduceerd. Dit leegmaken kon allen in een externe oven, demonteren was dus nodig. Er is ook een optie om roet te verwijderen wanneer het filter nog op de auto gemonteerd is, maar dit bleek een te hoog risico te zijn vanwege de hoge mate van verstopping. Volgens de garage en diverse fora blijkt een roetfilter na 150.000 km vaker verstopt te zijn en is een externe schoonmaakactie vaak nodig. De auto vaker zwaar belasten is hierbij gunstig en voorkomt dat het filter eerder verstopt raakt. Om het roetfilter na terugplaatsing juist te kunnen kalibreren is trouwens de Honda dealer nodig. Mijn universele garage kreeg dit met diverse moderne garagecomputers niet voor elkaar.

Accu, na 155.0000 km en bijna 9 jaar bleek de eerste accu aan vervanging toe te zijn.

Wat verder opvalt aan deze auto is dat er veel delen onder de motorkap en aan het onderstel verroest te zijn, de roestpreventie is erg matig. Zelfs op de achterdeur, onder een rubber, en op de achterklep (achter de greep) zijn tekenen van roest. Dit vind ik niet kunnen voor een moderne auto. De Honda heeft 7.5 jaar rondom Antwerpen gereden, niet een ideaal klimaat voor een auto.

Het verbruik bij rustige rijstijl en 80% snelwegkilometers ligt op 6.4 liter / 100 km. Hierbij zitten wel 2 1000 km ritten door Duitsland en hierbij wordt en hard gereden. In Nederland zit ik meestal op 6.1 liter. Een grotere brandstoftank zou fijn zijn, 58 liter voor dit type auto is aan de krappe kant.

Conclusie:
Erg praktische auto voor 6 personen en ik ben dan ook van plan deze auto naar de 5 ton te rijden. Technisch waren de massaverbinding en de roest een tegenvaller. Het schoonmaken van het roetfilter schaar is dan maar onder ‘te verwachten onderhoud’. Jammer dat Honda niet een opvolger van deze FRV heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.