Honda FR-V 1.8i Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | FR-V 1.8i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Sinds eind 2012 in bezit van een Honda FR-V uit 2009. Het betreft een belgische import, maar aangeschaft via een Suzuki/Subaru dealer hier in Nederland.
De keuze voor deze auto was heel gemakkelijk. Ons gezin bestaat uit twee volwassenen en één dochtertje van 6. En na de super ruime Mitsubishi Pajero werd het tijd om eens te gaan downsizen. Kleiner, compacter en soepeler dan de grote terreinwagen. Maar wel bijna net zo praktisch als deze voorganger.
Ik was al bij de introductie van de Honda FR-V erg gecharmeerd van deze 6 zitter. Maar na een proefrit destijds, toch voor een andere auto gekozen (toen, de Renault Avantime. De auto vóór de Pajero)
Nu de kleine meid wat groter is geworden en het erg gezellig wordt in de auto wilde ik dit nog gezelliger maken door haar nu ook voorin te laten zitten tussen ons in. En ik kan dit echt iedereen aanraden. Zeker als je met z'n drieen bent. Je kan je kind nu veel gemakkelijker betrekken bij de conversaties voorin. En daarnaast heeft ze nu een prachtig uitzicht zonder hinderlijke rugleuningen meer voor haar neus.
De Honda zelf is tot nu toe, echt een fijne auto. Rijdt ontzettend soepel en rustig. Zeker met de vrij zeldzame automaat uitvoering. Onze FR-V is een Executive versie. Dus zeer compleet uitgerust. Alleen navigatie ontbreekt, maar is met een eenvoudige TomTom opgelost. Automaat, goede stereoset en dito boxen, airco, schuif-kanteldak, Xenon koplampen, etc, etc.
Ditmaal heb ik gekozen voor een benzinemotor. En wel de 1.8i V-Tec, welke redelijk zuinig is (gemiddeld 1 op 11 a 12, met veel stadsverkeer en zeer regelmatig grote afstanden) De motor is redelijk stil en begint pas wat hoorbaar te worden bij hogere toerentallen. Ik verwacht geen sportieve prestaties van de auto en dus voldoet deze 1.8 geheel aan mijn wensen.
Parkeren is een makkie door de compacte buitenmaten van de auto en door de standaard (Executive) parkeersensoren.
Esthetisch is de auto van buitenaf een mooie auto. Kort, breed en een beetje gedrongen postuur. Best stoer voor een gezinsauto. Ik vind de auto met name schuin van achteren het mooist om te zien. Een brede, licht afgeronde achterzijde met mooie grote lichtunits. Er zijn mooiere, grotere MPV's, SUV's of stationcars, maar er is er geen één zo praktisch als deze Honda. Misschien alleen de Fiat Multpla, maar die oogt ontzettend speelgoedachtig en heeft geen mooi design. Daarnaast staat Honda bekend om de grote betrouwbaarheid en goede afwerking.
Maar wat mij nog het meest bekoort, is de veelzijdigheid van het interieur. Zes individuele stoelen. De middelste twee kunnen onafhankelijk van de "buur"stoelen worden verschoven. Ook erg fijn als je met z'n drieen naast elkaar zit. Dit geeft net even wat meer schouderruimte voor ieder. Zeker met zes volwassenen.
Beenruimte is prima. Ook voor wat langere mensen. De auto heeft een opvallend lage instap en daarmee ook een lage vloer. Stuur is veelvuldig en goed in te stellen voor een prettige zithouding. De hendel van de automaat zit op een wat aparte plaats in het dashboard, maar logisch omdat er geen middentunnel/console is.
Opvallend is de ruimte die de auto heeft achter de voorstoelen, wanneer de achterstoelen zijn opgeklapt. De bijna vlakke laadvloer is zelfs langer dan de veel grotere Pajero die ik hiervoor heb gehad. Dit komt doordat bij de FR-V alleen de rugleuning hoeft worden platgelegd. Bij de Pajero moest eerst de zitting naar voren worden opgeklapt en dan pas de leuning. Hierdoor was de zitting een hoge opstaande rand die de lengte van de laadvloer flink inkortte. De hoogte van laadruimte in de FV-R is ook prima voor grotere baggage. En natuurlijk is deze ruimte optimaal is je alleen met z'n drieen rijd. Dan heb je een permanente grote kofferruimte achter je. Zeker in vergelijking met een normale stoelindeling, waarbij alleen twee stoelen voorin zitten en je kind op de achterbank moet plaatsnemen. Dan heb je namelijk alleen de kofferruimte achter de achterbank nog over.
Ik heb nu met de FR-V sinds de aankoop bijna 10000 km gereden, en deze zijn tot nu toe probleemloos geweest. Hopelijk gaat dit nog lang door. Deze zomer staat ook een grote rit naar Spanje in het verschiet. Eens kijken hoe de Honda dit zal vergaan.
Ik zal proberen deze review nog regelmatig te updaten.
Update #1: sinds dit weekend precies 10000 km met de FR-V gereden. Tot nu toe nog geen enkele storing. Gemiddeld benzineverbruik 8.9 l/100 km. Binnenkort gaan de 16" velgen (de originele lichtmetalen) met de 205/50/16 winterbanden eraf en komen er 18" velgen onder met 225/40/18 zomerbanden. Eens kijken of dat invloed heeft op het verbruik.
Update #2 met nieuwe foto's met de huidige 18 inch Honda wielen:
Er staan nu bijna 85000 kms op de teller, waarvan de laatste 4000 tijdens onze vakantie naar Spanje zijn bijgekomen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik de auto goed ken en zijn eigenlijk alle plus,- en minpunten nu wel bekend.
Nog steeds is de auto probleemloos. Geen enkel mankement is gedurende mijn bezit tevoorschijn gekomen. Eigenlijk niet eens een verrassing voor mij omdat Honda toch wel algemeen bekent staat als zeer betrouwbaar. Bij de laatste grote onderhoudsbeurt, net vóór de grote vakantie, zijn alleen de voorste remmen vervangen. Verder geen afwijkende zaken.
Het benzineverbruik tijdens onze laatste vakantie naar Spanje is 8,1 liter geweest. Niet slecht maar ook niet spectaculair zuinig. De motor gebruikt geen druppel olie en de automatische versnellingsbak heeft ook geen krimp gegeven.
Ook tijdens de lange autorit naar het zuiden van Europa, is de veelzijdigheid van het interieur goed naar voren gekomen. Heerlijk met z'n drietjes voorin en achter ons een zee van ruimte voor alle baggage. Een beetje het idee van een bestelauto/busje. Over het comfort hebben we niets te klagen gehad. We zijn niet gebroken na een lange etappe uit de auto gestapt. Mede dank aan de prima stoelen en goed werkende airco.
Leuk ook om te zien dat veel ouders én kinderen verbaasd waren dat we zo gezellig met z'n drietjes naast elkaar zaten. Die "jaloerse" blik van menig kindje was best grappig, vond mijn dochtertje.
Natuurlijk heb ik ook een paar minpuntjes, maar die zijn niet ergerlijk. Ik zou eigenlijk best een wat grotere benzinetank in de auto willen hebben. Je moet eigenlijk net even te vaak weer naar de benzinepomp. En de bediening van de boordcomputer (die tijdens zo'n lange autorit best regelmatig wordt gebruikt voor oa. benzineverbruik, tripmeter en resterende kms of range) die op een wat toegankelijker plek zou moeten zitten, bv aan het stuur, i.p.v. zo diep weggestopt in het dashbord.
De auto staat sinds de lente op originele Honda 18 inch wielen in een mooie donkerchrome look. Oogt veel beter vind ik dan de (te) kleine 17 inch wielen die er standaard op zitten. (deze worden nu voor de winterbanden gebruikt)
Ik zal t.z.t. wel weer een update plaatsen als er weer wat meer kilometers op de klok zijn gezet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.