Honda FR-V 1.8i Executive (2008)

autoreview

Honda FR-V 1.8i Executive (2008)

Signalement

UitvoeringFR-V 1.8i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf107.606 km
KM-stand laatst108.100 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op de eerste rang!

  • 108.100 km

Beste Autoweek lezers,

Hierbij alvast een eerste aanzet voor het delen van mijn ervaringen met de Honda FR-V uit maart 2008. Ik ga verschillende aspecten van deze wagen behandelen waarvan hieronder de deelonderwerpen en achtergrondinformatie van mijn situatie:

Waarom een andere auto?
Aan welke eisen moet de andere auto voldoen?
Waarom de Honda FR-V?
Wat wordt er gezegd over de FR-V?
Waarom importeren?
Waarom zelf importeren.
Wat vind ik zelf van de FR-V?
Eerste indruk (Exterieur, interieur, ergonomie, afwerking, bediening van knoppen, rijgedrag,
anderen over de auto)

Waarom een andere auto?
Mijn persoonlijke situatie is dusdanig dat ik regelmatig 6 personen, waarvan vier kleine kinderen, moet vervoeren. De totale reisafstand per jaar bedraagt zo’n 10.000 km. Voorheen lukte het vervoeren prima maar vanwege gezinsuitbreiding van vijf naar 6 personen voldoet de Toyota Yaris Verso niet meer. Helaas moest ik daarom afscheid nemen van mijn trouwe, zuinige, praktische en betrouwbare auto met slechts 180 euro maandlasten (all-inclusive: wegenbelasting, verzekering, banden, benzine) [Afschrijving vind ik voor auto’s van een dergelijke categorie niet interessant en reken ik daarom niet mee].

Aan welke eisen moet de andere auto voldoen?
Gewend aan de lage vaste en variabele kosten wilde ik “voor een dubbeltje op de eerste rang zitten”. Mijn wens was dat ik voor max 300 euro een degelijke familie auto kon rijden, of dat ik een auto kon vinden met als maximale aanschafprijs 10-15.000 euro die al mijn eisen inwilligde.
Helaas bleek al gauw dat na enkele rekensommen voor verschillende auto’s, mijn maandlasten al snel zouden oplopen richting 300-350 of zelfs boven de 400 euro en ver daarboven. Oorzaak voor deze resultaten zijn de beperkte kennis van de auto markt. Ik wist immers nog niet van het bestaan van de FR-V af!

Mijn focus lag daarom allereerst op mastodonten als Lincoln Navigator, Mercedes Benz GL/R-klasse, eerste generatie ML met derde bank, BMW X5 met derde zitrij, VW transporter, Landrover Discovery/Defender, Chevrolet Suburban/chevy-van, Toyota Land Cruiser/Sienna/Sequoia, etc. Deze auto’s bieden namelijk veel veiligheid en tevens pittig wat bagageruimte en de diverse opties voor 6,7,8 of 9 inzittenden. Bovendien, zo redeneerde ik, zouden de maandlasten acceptabel, maar fors zijn bij een 10.000 km per jaar. Als het dan toch geld gaat kosten, dan maar volledig de portemonnee leegkieperen en maar eens extra van genieten van elke km zolang ik het volhoudt….

Alternatieven van voorgenoemde auto’s wimpelde ik met gemak van de hand omdat de alternatieven niet of slechts in beperkte mate voldeden aan mijn eisen die hieronder staan. Als alternatieve auto’s heb ik nagedacht over: Toyota Avensis/Corolla Verso, VW Touran, Mazda CX-7, VW Sharan/Ford Galaxy, Pontiac Transport, Chrysler Voyager, Renault Espace, Mitsubishi Grandis, Volvo XC90, Mercedes E-klasse met bankje, Mercedes E-klasse als begrafenis voertuig, Volvo V70 met bankje. (Ik heb geen vertrouwen in Renault, Citroën en Peugeot dus die vielen bij voorbaat af) Tevens valt Opel met de Zafira af omdat dit echt te krap is of de grotere broer Sintra die ik onderhoudsgevoelig vindt.

Toen kwam het verlossende moment: Ik kreeg lucht van het bestaan van de Honda FR-V!

Waarom de Honda FR-V?
De Honda FR-V heb ik eens goed bekeken. De technische specificaties, gesprekken gehad met de chef werkplaats van de Honda dealer, opties uitgezocht, bots proeven bekeken, rijtesten doorgelezen, forums met mogelijke problemen en verwachtte onderhoudsissues bestudeerd, schatting gemaakt voor verwachtte gebruikskosten.
Wat bleek: de FR-V bleek op nagenoeg alle punten uitmuntend te scoren.

In mijn beleving en volgens bovengenoemde bronnen biedt de Honda FR-V:
+een veilige plek tijdens ongelukken, met 6 airbags en een botsproefresultaat van **** 4 sterren!
+goed rijgedrag
+gezellige plek voor 6 personen
+laag brandstof verbruik (dankzij de aflopende achterruit) wat veroorzaakt wort door de CW waarde van slechts 0,3!!
+lage onderhoudskosten (hoewel een set schijven en blokken ruim 500-tot 600 euro kost)
+de uitlaat zodanig is ontworpen dat deze jaren meegaat.
+12 jaar garantie op doorroesten van carrosserie.
+degelijke techniek en vrijwel geen calamiteiten met 1.8 blok.

Mogelijke risico’s die deze indrukken teniet doen:
-Steun bestuurdersstoel beperkt
-Windgeruis linkerzijde voorruit
-Niet volledig in de bodem platklappende stoelen en iets minder totale bagageruimte in vergelijking met de Yaris Verso.
-Hoger verbruik ivm gewicht en in verhouding met motorvermogen.
-Hogere wegenbelasting

Waarom importeren?
Nu de kans op een succesvolle rij-ervaring hoog lijkt bij de FR-V ben ik actief gaan zoeken. Nu bleek dat kwaliteit zijn prijs heeft en dat er onderscheid is tussen twee varianten, voor en na de facelift. Vanwege de goede eigenschappen van het 1.8 blok ben ik gaan zoeken naar de executive uitvoering met handbak en 1.8 blok. Dan begint het aanbod ineens te slinken naar 0 auto’s. Pardon? Ja idd geen enkele auto met 1.8 betrof de uitvoering met executive pakket. Weinig auto’s waren volledig dealer onderhouden. Gelukkig bleek in Duitsland wel een dergelijke uitvoering te bestaan, schade vrij en van de eerste eigenaar en slechts 107.606 km!
Ja maar dan moet je importeren en dat is veel werk en kost veel geld en … en … en …. Laat maar dus.

Oh wacht eens, na een avond inlezen over het import proces en de correcte beeldvorming over de totale kosten blijkt dat dit hee interessant kan zijn! Vlug, bel de verkoper op!!!

Wat vind ik zelf van de FR-V?
Eerste indruk (Exterieur, interieur, ergonomie, afwerking, bediening van knoppen, rijgedrag,
anderen over de auto)
Tijdens de eerste visuele inspectie en proefrit waren mijn indrukken:
*Wat een degelijke ware solide deur.
*Wat een heerlijke dikke stoelen
*Wat een prettige opties bevat het executive pakket (Xenon!!)
*Wat een enorme ruimte bevat de kofferbak
*Wat een ruimte achterin
*Wat een ontzettend indrukwekkend voorkomen en stoere lijnen heeft het front, de zijkant, en achterkant. Deze auto klopt gewoon!
*Wat zijn er veel opbergmogelijkheden in het interieur.
*Wat een hoop zicht
*Wat een dikke a-stijl, maar goed dat hier een extra raampje bij is geplaatst.
*Het monteren van een Tom tom aan de voorruit vergt een gestrekte arm, wat zit dat ver weg wat een heerlijk ruimtelijk gevoel.
*Wat een prachtig afwerkingsniveau.
*Tjonge dat is mooi, vier schijfremmen !
*Wat een rustige indeling van de knoppen.
*Wat fijn om een analoog dashboard te zien.
*Wat fijn om het stuur in diepte en hoogte te kunnen verstellen.
*Het handvat aan de binnenzijde van het portier kun je niet goed omsluiten aangezien het een uitsparing in de deur-armleuning is ipv een ‘stang’.
*De handrem had beter links in het dashboard weggemoffeld kunnen worden of als klein voetpedaal tegen het kopschot zoals je wel eens ziet in amerikaanse MPV’s dat had wat meer rust gegeven en bewegingsvrijheid voor de middelste passagier.
*De versnellingspook steekt nu nog iets te ver uit richting het passagierscompartiment en mag dieper in het dashboard zitten. Nadeel is dan dat je elke keer een langere slag met je arm moet reiken om te schakelen, hier is dus sprake van een compromis van Honda.
*De knoppen voor de stoelverwarming wordt gemakkelijk per ongeluk geraakt, de plaatsing had hoger op in het dashboard gemogen, nu had ik schijnbaar de stoelverwarming geactiveerd terwijl het reeds 33 graden was….
*De versnellingspook is niet trefzeker, je moet duidelijk aangeven waar je naar toe wilt, er zit geen speling in de positie van de versnellingen, maar het is onduidelijk voor de pook waar hij de juiste versnelling kan vinden, vergelijk dit maar eens met een versnellingsbak van een BMW!
*Ik ben 188cm lang en merk dat ik iets meer steun in de onderrug had gewild, niet bezwaarlijk of hinderlijk, maar met als referentiekader een vol lederen sportstoel van BMW is dit toch minder ;-) .

De proefrit:
De motor slaat degelijk en vertrouwensvol aan en laat met zijdezacht gezoen nauwelijks van zich horen. De handrem zit logischerwijs niet in de vloer en op een andere plek. Heerlijk die elektrische spiegels! Handig ook drie zonnekleppen!
Met vertrouwen schakel ik door de versnellingen heen. De motor reageert heel direct op mijn gasbewegingen. De motor pakt heel goed op ondanks de normale/geringe hoogte van het toerental na elke schakelbeweging. Zelfs zonder bokken door in de zesde versnelling bij 70 om daarna te cruisen is geen probleem. Daarna op vlakke weg, langzaam versnellen is geen enkel probleem, wat een soepel en veerkrachtig blok!
De wegligging is solide en standvastig. Hierbij moeten we de invloed van de banden van 205/65/16 niet vergeten. De breedte van de wagen kan je op het verkeerde been zetten met een Hummer van 2.20 meter op pad te zijn. Echter de plaatsing op de weg gaat zeer precies met het prettig in de hand liggende lederen stuurwiel. De cruisecontrol werkt prettig en ook de regensensor doet zijn werk naar behoren. Zijn er dan geen minpunten? Misschien dat er iets met de remmen loos is, hop even pittig aanremmen! De FR-V blijft keurig rechtdoor sporen en geeft geen enkele krimp bij de gewichtsverplaatsing van het voertuiggewicht naar de vooras. De dempers bieden comfort maar zijn zodanig afgesteld dat de FR-V niet overmatig in de bochten hangt en het plaatsen van de koets heel nauwkeurig kan worden uitgevoerd.
Als er in een lagere versnelling wordt gereden moet ik mijzelf betrappen op het bekende Freud eam fahren gevoel bij BMW. Deze wagen gaat er echt wel pittig vandoor en zeult dan lekker door over de toeren richting niet-toegestane snelheden. HEERLIJK hoe makkelijk dit blok deze ongeveer 1400 kg moeiteloos voortrekt over het glooiende Duitse landschap.

Kwa importproces komt het nu aan op de volgende acties:
Betaling bij garagebedrijf verrichten.
Bezoek bij Autokentekenplaat werkplaats voor het afsluiten van een verzekering. € 100,-
Met dit verzekeringsbewijs naar het strassenverkehrsamt voor tenaamstelling en administreren van wegenbelasting en uitgifte van kentekenpapieren. € 32,-
Met deze kentekenpapieren wederom naar de autokentenplaat werkplaats voor het persen van de kentekenplaten. € 16,50
Met de geperste kentekenplaat naar Strassenverkehrsamt toe voor de plaatsing van het zegel/gemeentestempel.
Naar de NL grens toe rijden. (brandstofkosten)
Monteren eendagskenteken en afspreken met verzekering dat dit voertuig met dit kenteken WA verzekert moet worden. € 0,-
Naar RDW voor tenaamstelling. € 107
BPM aangifte doen € 20 via autotelex.
Wachten op uitsluitsel voor vaststellen BPM aangifte: administratieve of fysieke controle?
Wachten op BPM aanslag en deze betalen.
Wachten op post van RDW met kentekencard.
Wachten op tenaamstellingscode.
Bezoek naar lokale kentekenplaat drukkerij voor persen kentekens (3x ivm trekhaak) € 40,-
Wegenbelasting betalen
Autoverzekering activeren en verzekering betalen.
Rijden!!!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.