Honda e (2021)

autoreview

Honda e (2021)
Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)Honda e (2021)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst22.500 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De grote omslag

  • 1.000 km

De afgelopen paar jaar heb ik mogen snuffelen aan elektrisch rijden. Zowel het elektrisch karten als het daadwerkelijke personenvervoer bevielen mij uitstekend en mede dankzij de korting op de bijtelling die voor eind 2021 te halen viel maakte dat de keuze om over te stappen naar elektrisch rijden snel gemaakt was. Dan komt de volgende overweging; wat valt er te krijgen binnen het budget? Op het moment is er keuze genoeg met de Peugeot e-208, de Opel Mokka en de Mazda MX-30. Maar die Honda e... Al vanaf de eerste persfoto’s heb ik het idee dat die auto “voor mij gemaakt” is en dat gevoel bleef tijdens de eerste proefrit fier overeind. Na wat (voor interpretatie vatbare) berekeningen over de kosten en de actieradius werd duidelijk dat dit ‘m moet worden en vlak voor de jaarwisseling was de kogel door de kerk; de Honda e ging vroegtijdig mijn Clio vervangen! Inmiddels ben ik 1.000km verder en is het tijd om de eerste indrukken neer te pennen.

Omdat het zo’n lekker cliché is toch maar even beginnen met het uiterlijk. De Honda e lijkt in werkelijk niets wat er op dit moment in het straatbeeld te vinden is en persoonlijk vind ik dat geweldig. Sowieso is het design wat mij betreft enorm geslaagd; super futuristisch met heerlijke verwijzingen naar de historie van Honda. De proporties zijn lastig op foto vast te leggen, maar het is een vrij hoog gebouwde auto, maar wel kort en smal. De uitgeklopte wielkasten voor en achter maken echter dat het toch oogt als een bonkig, sportief autootje. Een lichte kleur is echter wat mij betreft een must, daardoor worden de zwarte panelen en het zwarte dak goed geaccentueerd. Het gladde plaatwerk wordt niet verstoord door enige antennes (deze zitten in de c-stijl verwerkt) of buitenspiegels, ook al zien de camera’s er een beetje uit alsof ze achteraf tegen het koetswerk geplakt zijn. De 17” wielen van deze Advanced-versie hebben een mooi retro design ook al moet ik bekennen dat ik de 16” zwarte velgen van de Base-versie misschien nog wel ietsje mooier vind.

Is het uiterlijk al een feest, het interieur is hét unique-selling-point van de e. Je wordt verwelkomd door een heerlijk Japans-techy geluidje en de 6 schermen ontwaken uit hun slaapstand. Drie daarvan dienen als spiegel, twee voor het centrale infotainment en de één dient als instrumentarium. Om met die laatste te beginnen; dit blikt uit in heldere graphics, een mooi duidelijk lettertype en kan uitgebreid naar eigen smaak gebruikt worden. Zo zie ik persoonlijk graag mijn verbruiksgegevens (was al zo in benzine-auto’s maar bij elektrisch des te relevanter) maar er zijn zat andere opties. De twee grote schermen dienen hetzelfde doel en het mooie is dat je deze gelijktijdig kan gebruiken. Op het ene scherm kan Android auto gebruikt worden, en op het andere bijvoorbeeld de telefoon. Met één druk op de knop kunnen deze apps bovendien van scherm wisselen zodat je bijrijder kan dj-en of de navigatie kan bedienen. Mocht die bijrijder je gezelschap écht zat zijn, dan kun je bovendien voor het rechter scherm kiezen om de HDMI-aansluiting te gebruiken. Het linker scherm kan dit alleen bij stilstand. Ideaal om Mario Kart te spelen tijdens het laden!

Wat betreft de bediening went de e sneller dan je vooraf zou denken. Honda heeft volgens mij goed naar Android- en Apple-systemen gekeken want het infotainment laat zich vergelijkbaar bedienen. Wel is het zeer prettig dat de airco een eigen knoppencluster heeft gekregen en ook met de losse volume- en aan/uit-knop voor de muziek ben ik erg gelukkig. Zeker omdat die laatste niet op het stuur aanwezig is.

De ruimte voorin valt ook op. De e heeft (zoals het hoort bij een elektrische auto) een compleet vlakke vloer en Honda heeft het dashboard en de middenconsole zo ontworpen dat deze niet verbonden zijn. Hierdoor heb je een zee aan beenruimte en lijkt de auto binnen veel breder dan deze in werkelijkheid is. Omdat de e standaard is voorzien van een glazen dak komt er heerlijk veel licht in het interieur en de lichte houtkleur van het dashboard en de prachtige lichtgrijze bekleding helpen aan de geweldige open sfeer in het interieur. Met mijn 1.94m zit ik voorin erg goed en kom ik met mijn benen niet eens in de buurt van het dashboard of de middenconsole. Hoewel de stoelen in eerste instantie wat vlak lijken houden ze je wel goed vast in bochten en zitten ze zowel zacht als stevig (vraag me niet hoe).

Op de achterbank is de ruimte, hoewel beperkt, meer dan je zou verwachten. Ik kan niet echt “achter mezelf” zitten maar veel scheelt het niet. De instap is echter wel wat lastig en je voeten staan wat hoog in vergelijking met de zitting waardoor je snel het idee hebt met je knieën in je nek te zitten. Hoofdruimte echter te over en de bank zit op zich prima, maar lange ritten zijn af te raden. Die kun je op basis van de bagageruimte sowieso niet ondernemen overigens, want die is vrij miezerig. Voor de wekelijkse boodschappen kun je er prima mee uit te voeten, maar meer moet je er niet van verwachten. Zeker niet omdat je ook altijd een laadkabel bij je zal willen hebben. Opgeborgen in het Honda-tasje kun je deze nog enigszins uit de weg houden door middel van de haakjes aan de zijkant, maar het blijft een sta-in-de-weg. Uiteindelijk kun je c.a. twee boodschappenkratten of enkele grote tassen kwijt en dan houd het wel op. De achterbank neerklappen bied uitkomst, maar dit kan alleen in zijn geheel.

De reden voor het gebrek aan bagageruimte moge bekend zijn; de Honda e heeft de motor achterin en drijft de achterwielen aan. Dit in combinatie met het instant-koppel van de elektromotor maakt de e een echte zakraket. Hij voelt veel sneller aan dan de cijfers aangeven en in de bochten is communiceert de besturing onwijs helder en accuraat. Hoewel een beetje licht stuurt de e lekker precies en heb je altijd het vertrouwen dat de auto de kant op gaat die je in gedachten had. De hilarisch kleine draaicirkel, mogelijk doordat de motor dus achterin zit, maakt dat je de e in ieder hoekje en gaatje kan wurmen. Ideaal voor een stadsauto. Hoewel ik de vering achter iets te hard vind op korte drempels, merk je verder weinig van de 1.500kg waarmee je onderweg bent. Als je echt te hard gaat, dan schuift de auto licht over de voorwielen weg, maar hierbij moet ik de kanttekening maken dat mijn e op all-weather banden staan. Ik ga er vanuit dat de standaard Michelin banden op deze Advanced-versie meer grip geven.

De meeste vragen krijg ik tot nu toe over het gebrek aan buitenspiegels en hoe dit in de praktijk werkt. Het korte antwoord is; geweldig! De schermen zijn heerlijk helder en geven ook in het donker en in de regen een kristalhelder beeld op het verkeer achter je. De beeldfrequentie zorgt er soms nog wel eens voor dat LED-verlichting van auto’s achter je knipperend in beeld komen, maar afleiden doet dat niet. Je kunt de spiegels naar eigen inzicht instellen en je kunt hulplijnen in beeld zetten als je extra diepte in het scherm wilt krijgen. Deze strepen komen overigens sowieso in beeld wanneer het knipperlicht is ingeschakeld. Wat minder snel went de digitale binnenspiegel. Hoewel ik me niet herken in de “klacht” dat je ogen even moeten focussen op het beeld, vind ik het wel bijzonder irritant dat de camera snel vervuild. Omdat deze achter de achterruit zit wil het zicht nog wel eens ontnomen worden. Daarnaast; omdat je naar een camera zit te kijken zit het nog niet in mijn systeem dat ik “gewoon” de achterruitwisser kan gebruiken om het beeld te verbeteren... Ook wil ik nog wel eens mijn hoofd verdraaien t.o.v. het scherm om een ander perspectief/dieptebeeld te krijgen. Dat werkt dus even niet...

Het knappe aan de e is echter het gevoel wat de auto je geeft tijdens het rijden. Ondanks de technologische snufjes en de guitigheden krijgt de auto het voor elkaar je een heel relaxt gevoel te geven. Juist door die cleane vormgeving, het gebrek aan omgevingsgeluid en het heerlijke rijgedrag heeft de auto een soort sereniteit in zich die ik moeilijk kan omschrijven. Om toch een poging te doen; bij mijn eerdere Renault Mégane RS voelde het heel de tijd alsof de auto je aan het uitdagen was omdat alles hem zo ongelofelijk makkelijk af ging. De Honda e gaat ook alles makkelijk af, maar bereikt daarmee precies het tegenovergestelde. Relax, rustig aan en geniet van je rit.

Het enige wat dit gevoel in de weg staat (je raad het niet) is de actieradius. De Honda e heeft een bruikbaar pakket van 28,5kWh. Hiermee kom ik op het moment van schrijven makkelijk 160km ver, maar belangrijke kanttekening is wel dat ik alleen polder- en b-wegen rijd als woon-werkverkeer. Kom je op de snelweg dan daalt de actieradius met de huidige temperaturen (c.a. 6 graden) met c.a. 10%. Voor mij is de actieradius tot dusver geen enkel probleem, ik kan op het werk de hele dag laden en heb een Fastned-laadpunt c.a. 5 minuten van mijn huis. Snelwegritten moeten echter wel goed ingepland/uitgedacht worden en om de auto nu iedere keer aan een snellaadstation te hangen... Dat gaat met de huidige tarieven nog best in de papieren lopen.

Daarnaast dekt de term “snelladen” nou niet echt de lading (sorry voor deze slechte woordgrap). Leuk dat de folder aangeeft dat de e met 50kWh kan snelladen maar in de praktijk krijg ik dit er bij Fastned nog niet uit. De eerste 20% (ja, hij was écht bijna leeg) werden met gemiddeld 36kWh geladen en daarna kalft de snelheid al snel af. Voor een volle accu sta je dan ook snel een uur aan de snellader (overigens niet aan te raden maar het zegt wel wat). Die gemiddeld 100km extra actieradius in een halfuur genoemd op de Fastned-site klopt in mijn ervaring dan ook aardig, maar valt me wel iets tegen. De laadsnelheid aan een normale “staatpaal” is maximaal 6.6kWh. Op zich prima, het zorgt ervoor dat de accu in maximaal 5 uur weer helemaal vol zit, maar tegenwoordig mag je hogere snelheden wel verwachten.

Let er overigens wel op dat er standaard geen Type-2 laadkabel bij geleverd wordt! Alleen de 240V-kabel is present, maar om in ieder geval aan iedere "straatpaal" te kunnen laden is de Type-2 kabel een must.

Het zal moeten blijken de komende vijf jaar of de range echt een praktisch probleem is of dat er mee te leven valt. Maar voorlopig heeft deze Honda e mijn hart gestolen en kan ik iedere ochtend en middag niet wachten om weer in te stappen.

Zaligheid

  • 8.725 km

Na bijna 9.000km wordt het tijd voor de eerste update. Na meer dan 167 uur in de auto te hebben doorgebracht (wat een statistiek om bij te houden) kan je immers wat meer over het dagelijks leven met een auto vertellen dan in de wittebroodsweken.

Wie had gedacht dat het eerste wat leeg is niet de accu, maar een band zou zijn… Mijn dagelijkse woon-werkroute is een combinatie van N-wegen en dijkwegen. Op die laatste wegen is het fijn sturen maar de wegen zijn ook smal en helaas zijn de zijkanten van de asfalt laag vrij ruw afgesleten door passerende auto’s en trekkers. Een bochtje iets te strak insturen, de band net over de rand van het asfalt en leeg was ‘ie.

Dat strak insturen is iets waar ik relatief lang aan heb moeten wennen. Zeker op lagere snelheden is de besturing heel direct en door de korte draaicirkel heb ik in het begin nog wel eens stoepje geraakt tijdens het wegrijden. Niks aan te zien op de velgen gelukkig, maar het zal de banden geen goed gedaan hebben. Gelukkig went alles en ook dit, want het in één draai weg kunnen rijden uit zowat ieder parkeervak (laat staan garages) is een zaligheid.

Als e-eigenaar word je vrij vaak aangesproken en eigenlijk komt het gros van de gesprekken op twee vragen neer “waar zitten de spiegels?” en “hoe ver komt ‘ie?” Het mag inmiddels bekend zijn dat de camera’s als zijspiegels op de nodige kritiek kan rekenen (met de hoofdontwerper van Mercedes-Benz als recent voorbeeld) maar ik zou oprecht niet meer terug willen. De plaatsing van de schermen is dusdanig logisch dat ze perfect in het zichtveld liggen en zelfs in de regen en is het beeld kraakhelder gebleven. Toegegeven; na een pittige bui blijft er wel eens een regendruppel voor de camera hangen wat verstoring oplevert, maar het beeld ook dan nog steeds goed zichtbaar. Het grootste voordeel voor mij persoonlijk is echter dat je geen last meer hebt van hinderlijke verlichting van achterliggers. Ik ben gevoelig voor lichtflitsen en zeker met de huidige LED-verlichting is het super om via de schermen de lampen gedimd te krijgen in plaats van dimmend spiegelglas. Dat geeft de flitsen nog altijd veel feller door dan deze camera’s. Met betrekking tot de binnenspiegel is dat laatste dan ook weer het enige wat ik als pluspunt kan verzinnen. Het beeld in die camera voelt wel beperkter dan een normale spiegel en de verdere meerwaarde zie ik daar dan ook niet van.

Dan het verbruik. Om het in perspectief te zien is het belangrijk om te onthouden dat de e bedoeld is voor de stad; een locatie waar ik me zelden begeef… Daarnaast staat “mijn” e op all-weather banden en is het de Advance-versie met 17” velgen en iets hoger vermogen. Zoals genoemd bestaat de hoofdmoot van mijn ritten uit N- en polderwegen, met daarnaast enkele langere snelwegritten. Over de afgelopen 8725km heb ik een verbruik gereden van 17.2kwh/km waarbij een gemiddelde snelheid van 52km/h is gereden. Nu het warmer begint te worden neemt het verbruik per rit echter wel stevig af. Zo gaat mijn forensenrit op het moment gemiddeld met 13.5kwh/km en een lange snelwegtrip van 500km met gemiddeld 16.2kwh/km. In de winter waren deze waardes respectievelijk 18.5kwh/km en 22kwh/km. Om de prangende vraag te beantwoorden; hij komt secundair tot c.a. 200km en op de snelweg tot c.a. 160km.

Het opladen heb ik tot nu toe met een combinatie van snelladers (bij snelwegritten) en een EV-box oplaadpunt op kantoor gedaan. Tot nu toe is dit altijd probleemloos verlopen. Zowel bij Fastned als Shell Recharge is de e gewillig met laden en zeker bij die laatste werkt het aansluiten/instellen van het laden als een zonnetje. Plus je leert nog eens waar je langs de weg een goede appelflap kan halen; alleen maar pluspunten.

In de afgelopen 8725km heb ik simpelweg nog niets kunnen ontdekken wat de Honda e fout doet. Sterker nog; ik ben misschien nog wel meer verzot op de auto als toen ik de sleutels overhandigd kreeg. Ik draai me nog steeds om na het uitstappen en sla geregeld een blik naar buiten om ‘m even te bewonderen. Het is een parel van een auto die in mijn optiek alleen maar feller gaat schijnen.

Terugloop

  • 15.500 km

De herfst is aangebroken! Ieder jaar kijk ik oprecht uit naar de grijze dagen, vallende blaadjes en windvlagen. De Honda e is daar behoorlijk minder op gesteld. Om te beginnen is de luxe van 200km actieradius weggeëbd. Met een beetje geluk is 180km nog wel te halen maar 140km doet ook mee als de snelweg gebruikt wordt. Zoals eerder opgemerkt heeft de e beduidend meer last van harde (tegen)wind dan koude temperaturen; de accu lijkt dan sneller leeg te lopen. Let wel; de klimaatregeling staat slechts sporadisch aan, de stoelverwarming zorgt voor de warme kont. Af en toe gaat de voorruitblower aan om een beslagen voorruit tegen te gaan, maar verder probeer ik de klimaatregeling nog te ontzien. Overigens is het opvallend dat de voorruitverwarming alleen in combinatie met de blower ingeschakeld kan worden. Zeker bij druilerig en koud weer zou het me een uitkomst lijken de verwarming los in te kunnen schakelen. Er zal vast een goede reden voor zijn.

De laatste weken is er ook geregeld mist in de (vroege) ochtend en hiermee is het eerste minpunt van de achteruitkijkcamera's naar voren gekomen; ze worden niet helder in de mist. De waterdamp die op de lenzen komt is uiteraard snel weg te vegen, echter dan blijft vaak een vage waas achter wat het beeld niet veel beter maakt. Persoonlijk laat ik de damp liever door de rijwind wegblazen, maar een gewone spiegel heeft daar beduidend minder last van. Ook wil er nog wel eens een druppel aan de behuizing blijven hangen waardoor er een "lichtster" in het beeld te zien blijft. Niet heel storend verder, maar wel een klein smetje op de verder (in mijn optiek) subliem werkende camera's.

Als laatste valt op dat de e bij nat weer snel weg wil glijden over de voorwielen. Nu staat de auto op Michelin all-weather-banden wat de rij-eigenschappen zeker beïnvloed, maar exact deze banden zaten ook onder mijn vorige auto gemonteerd en daar was het verschil tussen droog en nat toch beduidend minder groot. Het lijkt erop dat de auto wat meer gebukt gaat onder het hoge gewicht. Uiteindelijk is het echt niet zo dramatisch als hoe het nu overkomt, maar tijdens de eerste ritten tijdens echt nat weer werd ik toch verrast door het onderstuur. Zeker omdat ik niet bepaald op hoge snelheid de bocht door ging.

Ook is de e niet vrij gebleven van storingen de laatste weken. Om te beginnen is er een update voor de Honda-app uitgerold waardoor de app constant foutmeldingen geeft in de ochtend. Als ik snel ben kan ik de voorverwarming nog steeds aanzetten voordat de foutmelding komt, maar het hoort natuurlijk niet. Een andere eigenaardigheid is dat de voorste zijruit niet meer dicht wilde. De e heeft frameloze portieren, de ruiten gaat dus een klein beetje naar beneden bij het openen van de deur, en sluiten zich weer als het portier gesloten wordt. Soms dan, want in de afgelopen weken moet het raam toch echt een paar minuten nadenken wat ook alweer de bedoeling was. Handmatig of met de knoppen is er met geen mogelijkheid beweging in te krijgen, het is altijd afwachten of 'ie er zin in heeft. Deze week gedraagt het raam zich overigens weer uitstekend.....

Alleen maar gezeur dan in deze update? Zeker niet! De e heeft zich namelijk van zijn beste kant laten zien tijdens een (korte) vakantie. Tot mijn grote verbazing past mijn mountainbike gewoon in de kofferbak, zonder dat de bestuurdersstoel verschoven hoefde te worden. Ik ben 1.94m lang, zit dus redelijk ver naar achter en heb een mtb met groot frame. Het bleek geen probleem. Tijdens de langere ritten van en naar de vakantiebestemming blijkt de e ook een zalige metgezel. Super comfortabel op de snelweg zoem je naar de bestemming. Het helpt dat de laadpaalinfrastructuur in NL prima op orde is. Ik keek best een beetje op tegen het plannen van de ritten, maar dat valt 100% mee. Alleen Tesla-punten moeten vermeden worden, aangezien de e daar niet mee om kan gaan.

Hoewel het niet zo een lange trip was als de Noorwegen-trip van een mede reviewer op deze site, heeft deze trip voor mij wel bewezen dat de Honda e een zeer veelzijdige auto is ondanks zijn formaat. Een heel volwassen, uitontwikkelde auto.

Ontdooid

  • 22.500 km

De dagen worden langer en de temperaturen lopen op. Het zwaarste seizoen voor een elektrische auto is daarmee voorbij en dus is het een mooie tijd voor een tussentijdse update.

Afgelopen winter was behoorlijk zacht. Hier in het westen is er (helaas) geen noemenswaardige sneeuwval geweest en zijn de echt koude temperaturen weggebleven. Om dan ook te zeggen dat de e een echt zware winter heeft gehad zou onzin zijn. Toch hebben de omstandigheden zeker effect op de auto.

Allereerst het voordehand liggende punt; de actieradius. Tijdens zijn eerste onderhoudsbeurt zijn er wat software updates geïnstalleerd waardoor het verbruik is verbeterd. Dit zorgde ervoor dat ik ook tijdens de koudste dagen makkelijk een verbruik van 16.5 kWh haalde op mijn dagelijkse route (combinatie 60- en 80 km/h wegen), waarmee een actieradius van c.a. 180km prima te halen is. Toch een verschil van 20km ten opzichte van vorig jaar. Met de huidige omstandigheden (weinig wind, droog, 14 graden) haal ik op dezelfde route weer 13.5 kWh en een actieradius van net geen 200km; dezelfde waardes als Juni vorig jaar. Gemiddeld staat de e nu na dit een jaar en 22.500km op een verbruik van 16.4kWh bij gemiddeld 52km/h.

Tijdens de kou zijn er overigens wel weer wat eigenaardigheden van de e opgekomen. Om te beginnen de achterruitverwarming. Deze e is een Advanced-versie waarbij de achteruitrijcamera is inbegrepen. Hoewel het een stuk langer duurde dan bij de buitenspiegels om hieraan te wennen, moet ik bekennen dat ook hiervan de voordelen in ben gaan zien. Net zoals bij de camera’s links en rechts zou ik niet meer terug willen naar conventionele spiegels; het beeld is veel rustiger en je wordt niet meer verblind door verlichting van andere weggebruikers. Daarvoor moet je echter wel beeld hebben en dat is waar de achterruitverwarming in beeld komt. Het duurt namelijk oerend lang voordat je zicht hebt uit de achteruitrijcamera als de achterruit ontdooid moet worden. Het lijkt erop dat de verwarming pas als laatste het gebied rond de camera ontdooit, want als het hele ruit goed ontdooid is dan nog heb je door de camera beroerd en troebel zicht. Het duurt (inclusief voorverwarmen) c.a. 20 minuten voordat je een beetje zicht krijgt. Dat is echt te lang.

Een ander opmerkelijke eigenschap is het ontdooien van de auto zelf. Via de Honda app kun je (als de app zin heeft that-is) de auto voorverwarmen. De auto is dan helemaal ontdooid op het moment dat je je reis gaat beginnen; scheelt toch weer krabben en een koud stuur. Nadeel is echter dat dit niet opgaat voor de zijruiten en de deurgrepen. En aangezien de deurgrepen verzonken zijn in de deur zitten die lekker vastgevroren als je aan komt lopen. Daarnaast zijn de zijruiten frameloos en moeten die dus uit de rubbers schuiven voordat de deur open kan, maar die zitten ook vastgevroren… Zo is de auto vanbinnen heerlijk warm, maar kan je eerst met een sleutel voorzichtig in de naden de vorstlaag breken totdat je überhaupt binnenkomt. Ik ben toch benieuwd hoe ze dat doen in landen met lagere temperaturen dan hier…

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.