Honda e (2020) #4
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1.400 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Eerste ervaring
- 2.932 km
Retrofuturistische Civic
Daar is ie dan, de Honda E! Toen deze auto uitkwam was ik er meteen verliefd op. Een kleine EV van Honda met een fantastisch retrofuturistisch uiterlijk. De auto doet me denken aan mijn Oma haar Honda Civic mkII met Hondamatic maar ook aan mijn eerste eigen auto, de Peugeot 205. De Honda E roept gevoelens van nostalgie op zonder dat de auto oubollig of achterhaald overkomt, in tegendeel! De auto straalt tijdloosheid uit en kon het nog wel eens zover brengen dat het over een jaar of twintig echt een klassieker is. Ontwerp volgt functie en er zitten daarom weinig onnodige lijnen of franje aan. Dat minimalisme spreekt me ontzettend aan. De vormgeving van deze Honda is echt afwijkend van het modebeeld op de weg en is een recept voor veel omdraaiende nekken en opgestoken duimpjes.
Proefritjes in elektrische auto's
Toen mijn vorige auto, een Lexus CT-200H na ruim 300.000 km op de teller steeds meer dure garagerekeningen vereiste om probleemloos te functioneren besloten mijn vrouw en ik om uit te kijken naar een elektrische auto. We hebben gekeken naar de Peugeot E-208 de VW ID.3 en de Mazda MX-30. Ook heb ik zelf de VW E-Golf geprobeerd en naar de BMW i3 gekeken. Al deze ander auto's scoorde beter qua bagageruimte en range dan de Honda E en zijn in de meeste gevallen ook nog voordeliger maar geen van deze auto's gaven ons het rijplezier dat de kleine Honda E Advance ons meteen gaf.
Overzicht.
Los van alle tech die in deze auto zit is het overzicht wat je in deze auto hebt een verademing. Je zit vrij recht en hoog in deze auto en kan door het grote voorraam de neus van de auot helemaal zien. Door de dunne A, B en C stijlen kun je in de Honda E ook uitstekend zien wat er om je heen gebeurt. Ook kan je door de binnenspiegel heen goed naar achteren kijken omdat het achterraam vrij groot is. Bij auto's zoals de Mazda MX-30 en de Peugeot E-208 is dit echt een stuk lastiger.
Elektronische spiegels
De 'tech' versterkt het overzicht nog verder, de elektronische spiegels wennen snel en zijn een verademing. Het is prettig dat ze dichter bij je zitten zodat je ze makkelijker in een oogopslag kan zien en ze laten bovendien een aanzienlijk breeder beeld zien waardoor er praktisch geen dode hoek is. Wanneer een andere auto langs de auto rijdt gaat er een lampje bij de spiegel branden. Ook de elektronische binnenspiegel maakt het leven iets makkelijker, de kijkhoek is groter dan de conventionele binnenspiegel. Met een simpele klikbeweging kan gekozen worden tussen een elektronische of analoge binnenspiegel. Afhankelijk van de situatie kies ik voor het een of het ander.
Deze geavanceerde techniek voelt niet hightech maar natuurlijk wat rijden in deze auto aangenaam en comfortable maakt.
Wendbare stadsauto
De wegligging en de wendbaarheid zijn echt verslavend. Het is heerlijk om met deze auto door de stad te maneuvreren. Door de extreem korte draaicirkel is straatje keren of inparkeren echt een fluitje van een cent en je vraagt je af waarom niet alle auto's zo makkelijk rijden.
Snelweg
De onafhankelijke wielophanging en de, zeker voor de maat van de auto, redelijk grote wielbasis maken dat de auto echt heerlijk op de weg ligt en ook op lange stukken snelweg rijdt de E heerlijk. De auto geeft je het gevoel dat hij een stuk groter is dan dat die werkelijk is.
Elektrisch rijden
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nog wat huiverig voor elektrische auto's zijn maar mijn ervaring is enkel positief. De auto is stiller, er hoeft niet geschakeld te worden en de motor heeft onderin ontzettend veel kracht zodat deze altijd vlot optrekt. Deze grote mate van souplesse overtreft het niveau van mijn Lexus CT-200H hybride / CVT. Deze auto reed ook heerlijk maar je hoorde de motor altijd wel hoog in de toeren gaan bij vlot optrekken en je voelde toch elke keer een lichte trilling wanneer de verbrandingsmotor aan en uitgeschakeld werd.
Park Pilot / bird view camera
De Honda E is rijk uitgerust. De vele reviews die op deze site te vinden zijn en ook op youtube staan gaan hier veel dieper op in. Zo is de Honda E advance uitgerust met een volledig geautomatiseerd park pilot die de auto volledige automatische op een door jezelf opgegeven plek parkeert. Dat is natuurlijk leuk om te demonstreren op feestjes maar eigenlijk niet iets wat ik dagelijks gebruik. De 360 graden camera / bird view maakt het inparkeren van deze kleine auto al zo makkelijk dat je deze functie nauwelijks nodig zult hebben.
Rij modi.
Echt prettig zijn de verschillende rij modi. Wanneer je de auto start rijdt deze als een normale automaat. In de D stand kruipt deze langzaam vooruit en als je op de rem gaat staan dan staat de auto stil. Iedereen die wel eens in een automaat gereden heeft is wel bekend met deze manier van rijden.
In de stad schakel ik vrijwel altijd over naar one pedal drive. In deze mode rij je vooral met het e-pedal (voorheen gaspedaal). Wanneer je deze intrapt gaat de auto steeds sneller rijden, als je het e-pedal loslaat dan remt deze af op de elektromotor die de gegeneerde energie weer terug in de batterij stopt. De mate waarin de auto regenereert kun je met twee flippers achter het stuur instellen.
Op de snelweg gebruik ik eigenlijk altijd de adaptive cruise control. Je stelt een snelheid in en de auto gaat die snelheid rijden mits er binnen de ingestelde afstand niemand voor je rijdt. Indien dat het geval is houdt de auto de afstand die je hebt ingesteld aan en remt af totdat de snelheid van de Honda E overeenkomt met die van je voorganger. Ideaal. Zeker in combinatie met lane assist is dit erg ontspannen rijden.
Echt interessant is deze rij modi in de file. De Honda E kan namelijk zelfstandig stoppen en ook vanuit stilstand weer gaan rijden. En dat doet de E soepel en veilig.
Uiteraard ben je zelf wel eindverantwoordelijk en moet je je handen aan het stuur houden. Doe je dat niet dan verschijnt er na 15 seconden een grote waarschuwing in het beeldscherm.
Range
Dan de range. Honda geeft op dat de WLTP waarde 220km voor de base versie is (16 inch velgen) en 200km voor de advance op 17 inch velgen. Onze Honda E advance op 17 inch velgen komt in de praktijk bij temperaturen rond de 4 graden zo'n 150km ver op een volle accu. Dit is wat op te rekken door de kachel uit te houden. Dat klinkt stommer dan het lijkt, de auto is namelijk ontzettend goed geïsoleerd en beschikt bovendien over een uitstekende stoel en stuurverwarming die aanzienlijk minder hard aan de accu trekken waardoor er meer range overblijft.
Wanneer het kwik over de 15 graden heen kruipt neemt ook de range toe. We halen nu zo'n 180...190km op een volle batterij wanneer de klimaat regeling uitstaat en we 95km/h rijden. Zetten we de klimaat regeling aan dan leveren we zo'n 10km in op een volle batterij.
Er zijn veel elektrische auto's die een aanzienlijk hoger range halen en ook qua verbruik iets gunstiger zijn. In de praktijk is de range voor onze behoefte voldoende. Vrijwel al onze familie en vrienden zijn op 1 volle batterijlading te bereiken en ter plekke is altijd wel een laadplek waar de auto in de tijd dat we op bezoek zijn opgeladen kan worden. Halen we de terugweg (net) niet of willen we verder dan een batterijlading ons kan brengen dan zijn er voldoende snelladers.
Ook maken we vaak gebruik van de Tesla Superchargers die in combinatie met een abonnement van 12 Euro per maand voor 35 cent per kilowatt de auto erg snel kunnen opladen.
Opladen
Minstens net zo belangrijk als de range van een elektrische auto zijn de oplaad mogelijkheden. De Honda E kan over 1 fase op 32A met wisselspanning geladen worden (ca 6.6kW) Snel laden gaat met maximaal 56kW. In de praktijk laad de auto tot 60% het snelst op aan een snellader en neemt de snelheid boven de 80% dermate af dat je in de meeste gevallen beter kunt doorrijden nadat de auto tot 80% opgeladen is. Tot 80% opladen kost meestal zo'n 30..35 minuten, beetje afhankelijk van de temperatuur en de lader. In die tijd hoef je je niet te vervelen en kun je op de schermen van de auto Youtube of Netfilx kijken!
Prijs
We kochten de auto als 2 jaar oude occasion met slecht 1400km op de teller. Eigenlijk was het een nieuwe auto die als demo auto bij een dealer gebruikt is. Dat gaf een flink voordeel. Waar deze auto in deze uitrusting normaal 40.000 kost (Advance versie, 17 inch velgen, metallic lak, oplichtende dorpels) kregen we hem mee voor 28.990 Euro. Met inruil van de Lexus en de overheidssubsidie was de totale schade slechts 21.000 Euro. Voor dat geld is de Honda E heel veel auto.
Kosten
Doordat de auto lang had stilgestaan was de 12V accu in capaciteit erg achteruit gegaan. Toen we bij de Tesla supercharger stonden gaf de Honda E een foutmelding en wou niet meer snelladen. De ANWB kon de Honda E niet uitlezen en adviseerde naar de dealer te rijden. Gelukkig hadden we daar nog genoeg lading voor over. De Honda dealer stelde vast dat de 12V batterij vervangen moest worden. Daarna was het snellaad probleem meteen verholpen.
Aanrader?
Voor ons is dit de leukste auto die we ooit gehad hebben. Dat heb ik van de Lexus CT-200H ook altijd gezegd maar deze rijervaring wordt door de Honda E op vrijwel alle vlakken overtroffen. Toch zal ik deze auto zeker niet aan iedereen willen aanraden. De achterbank is niet in delen neerklapbaar en de bagageruimte is erg klein wat deze auto ongeschikt maakt voor mensen met kinderen / babies. Het is beslist geen familie auto maar meer een hippe auto voor mensen zonder kinderen.
De range zoals hierboven beschreven is echt alleen te behalen als je een rustige rijstijl hanteert. Door het rijden in de Lexus hybride zijn we al gewend rustig op te trekken, de auto altijd zo lang mogelijk uit te laten rollen en net iets langzamer te rijden zodat het verbruik gunstig uitpakt. Met de Lexus haalde we altijd wel 1:20...1:22 en hartje zomer op lange stukken zelfs 1:25. Het lukt ons daarom ook om het uiterste uit de range van de Honda E te halen als dat nodig is. Hypermilen heet dat met een deftig woord. Daar moet je aardigheid in hebben, zeker als je de maximale range van de Honda E echt nodig hebt om je dagelijkse ritten te maken.
Is de actieradius van de Honda E voldoende voor je dagelijkse ritten en kun je langere ritten goed plannen, dan is de Honda E wellicht een mooie optie. De rijbeleving is ongekend goed, de uitrustig zeer compleet en de vormgeving (ik geeft toe, dat is een kwestie van smaak) onovertroffen. Voor 40.000 Euro is de Honda E wel een erg kostbaar speeltje en ik weet ook niet of ik dat bedrag er voor over gehad zou hebben, maar als je iets in te ruilen hebt, je de subsidie van 2000 Euro mee rekent dan is er op de tweedehands markt zeker een mooie deal te vinden waardoor je wellicht, net als ik, in een unieke Honda E rijdt voor de prijs van een tweedehands Yaris hybride.
45000km verder
- 45.000 km
De E wordt ingezet als werkpaard, ook al is het eigenlijk een sierpaard, werken kan die als de beste. Zo kunnen er 14 bananendozen met spullen in dit kleintje, en dat doe ik dan ook regelmatig. Voor mijn bedrijf vintageaudiorepair.nl rij ik regelmatig naar collega's, klanten of doe ik inkopen waarbij de E zich van zijn praktische kant laat zien.
Binnenspiegel
Wanneer de achterbank plat ligt en de ruimte achter de voorstoelen volgetetrist is, blijkt de digitale binnenspiegel met camera van groot nut. Je kan hiermee namelijk 'door de auto heenkijken' , ongeacht hoe vol die is. De beeldhoek van dit scherm is daarnaast veel breder dan van de conventionele spiegel, wat resulteert in veel beter zicht van wat er achter je gebeurt.
Het scherm tover je met een simpele beweging om in een conventionele spiegel, mocht je dat willen.
Ergonomie
Na er eentijdje mee gereden te hebben valt ook op dat de ergonomie van de auto erg goed is. Alle knoppen zijn goed benaderbaar zonder de ogen van de weg af te houden. Enige uitzondering is de 'one pedal drive' knop. Die had wat mij betreft dicht bij de adaptive cruise control knop mogen zitten, omdat ik in de praktijk in een van beide modi rij.
Drempels
Mijn vorige auto, een Lexus CT-200H was behoorlijk gestroomlijnd vormgegeven, wat resulteerde in een sportieve vormgeving en uitzonderlijke verbruikscijfers waar menig moderne auto nog een puntje aan kan zuigen. De lage bumper schraapte helaas wel menigmaal langs een drempel of een stoep. Bij de hogere Honda E is hier geen sprake van gelukkig.
Stoelen
De stoelen van de Honda E zitten voortreffelijk en ook achterin is het prima zitten dankzij het relatief hoge dak.
Verbruik
Het punt waar de meeste lezers van deze review waarschijnlijk in geïnteresseerd zijn, is het verbruik over langere tijd. Wat opvalt is de impact van temperatuur op de range. Ik kom op het volgende uit:
Onder 4 graden daalt de range naar zo'n 140km op een volle accu. Daarbij staat de kachel op de voorruit gericht en rij ik 95...100km/h, combinatie stad + grote weg (vaak stad uit, grote weg op, naar andere stad daar naar bestemming rijden).
Tussen 4 en 8 graden is 160km op een volle accu goed haalbaar. De kachel hoeft hierbij minder vaak aan te staan om de voorruit te ontwasemen en de accu is beduidend efficiënter.
Boven de 8 graden is 180km op een volle accu goed haalbaar.
Wanneer het kwik stijgt naar waardes boven de 16 graden is de range met 190 graden weer een beetje hoger.
De opgegeven 220km heb ik wel eens gehaald met 24 graden temperatuur maar zul je in de praktijk niet veel halen.
Laadpalen infrastructuur
Hier ben ik niet pessimistisch over. Er wordt flink geïnvesteerd in palen en ook zijn er sinds kort steeds meer fast chargers in steden te vinden, wat elektrische rijden een stuk gemakkelijker maakt. Ik denk dat ik 1 of hooguit 2x een kwartiertje op een plekje heb moeten wachten bij een snellader en eigenlijk altijd in de buurt van mijn bestemming een conventionele laadpaal tot mijn beschikking heb.
Komt het uit?
In de praktijk is de range van de Honda E niet groot genoeg om op- en neer te rijden naar verre familie en vrienden in Nederland maar wel genoeg om er in 1x heen te rijden. Omdat ik nooit meer dan 100km rij om ergens een kopje thee te drinken en dan weer terugga kan ik bij de visite de batterij in de praktijk altijd wel weer ver genoeg opladen om weer terug naar huis te komen. Het is een mindset en even wennen maar dan rij je goedkoper en luxer en ontspannener.
Onderhoud
Waar ik de Lexus om de 15000 km een beurt moest geven, valt op dat de kosten voor onderhoud van een elektrische auto echt beduidend lager zijn. Zo'n beurt bij de Lexus / Toyota dealer koste me al snel 500,- Euro. De E heeft 1x een kleine beurt voor 150 Euro gehad bij de Honda dealer (pollenfilter, algehele check, ruitenwissers). Ook hier is de Honda E een verademing, maar dit geldt wellicht voor alle elektrische auto's, er zitten simpelweg minder bewegende delen in dit gesmeerd of vervangen moeten worden.
Concurrentie
Alhoewel ik dik tevreden ben over de E kijk ik natuurlijk wel eens naar andere auto's. Met name de range is aan de magere kant. Voor de rest zijn er weinig auto's die zo rijk uitgerust zijn, zo leuk vormgegeven zijn, zo lekker rijden en zo ergonomische goed ontworpen zijn als de Honda E.
Als ik hem verruilen zou voor een ID.3 dan zou ik er qua range een stuk op voorruit gaan maar moet ik echt alle vinkjes aanvinken om een net zo'n complete auto te hebben als de E advance en dan zal ik alsnog die handige digitale binnenspiegel moeten missen en lever ik in op ergonomie en vormgeving.
Toekomst
Honda heeft de handdoek in de ring gegooid en is gestopt met de productie van de E. Prijs en prestaties (lees, range) kunnen niet op tegen de concurrentie. Omdat de auto qua features en vormgeving wel helemaal bij de tijd is zou ik wensen dat er nog een update op de markt komt met een grotere accu, 3 fase lader + snellere DC lader. Daarmee zou de E een killer zijn. Tip voor Honda, laat ook andere (Japanse) fabrikanten meeliften op het platform, zoals Stellantis en de Volkswagen AG group doen, daarmee kan je de kosten spreiden over meerdere modellen en ook spare parts goedkopere aanbieden.
Aanrader?
Niet voor iedereen. Als je vaak korte ritten maakt, geen (groot) gezin hebt en, net als ik, verliefd bent op de look and feel van deze unieke auto dan zou ik een demo / occasion of showroom exemplaar zien te scoren. Wil je een auto die net iets praktischer is dan zijn er steeds meer alternatieven die je qua range verder brengen en sneller laden. Qua features zijn er weinig auto's zo compleet als de E. En over deze features is goed nagedacht waardoor rijden gemakkelijker en veiliger wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.