Honda CRX 1.6 ESi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CRX 1.6 ESi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na in een tweede generatie CRX (1988-1991) te hebben gereden is wel erg snel duidelijk dat de laatste generatie CRX (1992-1998) niets meer met de vorige generatie te maken heeft. Spijkerhard, superdirect en relatief sportief zijn allemaal superlatieven die genoemd worden bij de eerste twee generaties CRX. De kleine coupé werd door sommigen wel een kart voor straatgebruik genoemd en ze zaten er niet eens zo heel erg ver vanaf.
Het beproefde concept is voor de laatste generatie CRX grotendeels hetzelfde gebleven: een sportieve versie van de populaire Civic waarbij de wielbasis werd ingekort en de ophanging wat strakker afgesteld om de sportieve aspiraties ook waar te kunnen maken.
De oude 2+2 opzet werd echter overboord gegooid om plaats te maken voor een pure tweezits indeling. Het bankje in de oude CRX was toch praktisch onbruikbaar als zitplaats.... Met de beste wil van de wereld hield je het geen half uur uit op deze claustrofobische plek achterin de auto.
Het nieuwe ontwerp is in vele opzichten een stuk volwassener dan zijn voorganger. De auto is niet alleen langer maar ook breder en hoger geworden. Het meest in het oog springende detail is het targadak. Het gaat hierbij om een aluminium dakpaneel wat bij de Esi en Vti uitvoeringen handmatig in de kofferbak kan worden geplaatst. Bij de Esi-e en Vti-e uitvoeringen zorgen elektromotoren ervoor dat binnen 45 seconden het dak automatisch wordt opgeborgen. Als dan alle ruiten inclusief de achterruit elektrisch worden neergelaten heb je ineens een open cabriolet. De auto is dus te transformeren van een dichte coupé naar een targa en verder naar een cabriolet. Wel zo handig in ons natte kikkerlandje. Zo is het vanaf ongeveer 10 graden mogelijk om met het dak open te rijden. Je doet er dan wel goed aan de ruiten omhoog te laten om zodoende de windwervelingen tot een minimum te beperken.
Liefhebbers van de oude CRX zullen wel even moeten wennen aan de nieuwste versie. De CRX Del Sol zoals hij inmiddels is genoemd is een hele andere auto geworden. Alle scherpe randjes zijn letterlijk en figuurlijk gladgestreken. De auto is eerder comfortabel dan spijkerhard en met het stijgen van het gewicht van 909 naar 1030 kg zijn de prestaties ook wat afgenomen daar de motoren ongeveer hetzelfde presteren. De 1.6 SOHC VTEC uit de CRX Esi heeft 125pk ten opzichte van de 1.6 DOHC met 124pk uit de Civic CRX. De topmodellen laten een dergelijk beeld zien: De CRX Vti weet 160pk uit zijn 1.6 DOHC VTEC te peuren terwijl de vorige generatie Civic CRX 1.6 VT 150 pk uit de 1.6 DOHC VTEC weet op te brengen. Het blijven natuurlijk mooie cijfers.
Op het gebied van uitrusting is er ook een grote sprong voorwaarts gemaakt. Zo hebben alle CRX-en van de laatste generatie standaard stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare spiegels, elektrische ramen voor en achter, een in hoogte verstelbaar stuur en heerlijk zittende sportstoelen.
Concluderend kunnen we zeggen dat de Honda CRX Esi een opvallende, snelle, comfortabele en vooral multifunctionele auto is geworden. Even wennen maar daarna wel erg lekker.
PROBLEMEN
- Dakrubbers (slecht onderhouden rubbers kunnen voor lekkage zorgen)
- Olieverbruik; De 1.6 SOHC VTEC motoren van de Esi zijn minder sterk dan de 1.6 DOHC VTEC motoren van de VTI en staan erom bekend dat ze bij slecht onderhoud eerder slijten en veel olie gaan gebruiken.
- Roest bij de wielkasten, kentekenplaathouder en onder de rubbers (de auto´s zijn inmiddels al weer 11 jaar oud en krijgen op bepaalde plekken last van roest.)
-Distributieriem (vervanging na 100.000 km of 5 jaar is noodzakelijk)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren