AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010) #2

autoreview

Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010)

Signalement

UitvoeringCR-V 2.4 i-VTEC Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst206.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugblik op 3 jaar en 4 maanden CR-V rijden

  • 206.500 km

Deze review schrijf ik nu ik sinds kort geen eigenaar meer ben. Vandaar de terugblik als titel.

In 2021 kwam ik met mijn CR-V uit 2005 (gen 2,5 = facelift versie) vanwege een terugroepactie m.b.t. airbags bij een Honda dealer in buurt terecht. Ik ging daarvoor altijd naar een voormalige Honda dealer bij mij om de hoek die nog altijd Honda service aanbood. Maar terugroepacties lopen alleen via de officiële dealers dus vandaar. Tja, en toen stond daar deze CR-V (gen 3) te koop. Nieuw geleverd door deze dealer. Altijd in onderhoud geweest bij deze dealer en van eerste eigenaar. Op het kentekenrapport ook geen melding van schadeherstel. Daarbij een heel aantrekkelijke prijs. Ik was dus eigenlijk helemaal niet op zoek naar een andere CR-V maar deze was erg mooi. Te mooi om te laten staan. Daarbij kreeg ik een prima prijs terug voor mijn oude CR-V.

Deze CR-V had de 2.4 motor en dus wat meer vermogen dan de 2.0. Verder is deze CR-V al voorzien van wat gebruikersvriendelijke opties zoals climate control, regen- en lichtsensor, lederen bekleding en cruise control. Zaken die ik allemaal niet had op de vorige (model LS dus erg kaal). Beide CR-V's zijn automaten en dat is wel lekker maar het beroofd die heerlijke Honda K-blokken wel van hun levendigheid. Ik heb ook een gen 2 CR-V met handbak gehad en dan is rijden een totaal andere ervaring. Maar goed, veel file rijden is fijner met een automaat.

Qua ruimte is de CR-V in zijn klasse toch bijna niet te overtreffen. Voorin is misschien nog wel het krapste plekje in de auto. Achterin zit je vorstelijk met die vlakke vloer. En bagageruimte is er ook meer dan voldoende. Vakantie? Laad maar in! Zo goed als alles kan mee!

Qua rijden had ik al genoemd dat de automaat vooral tot rustig rijden maant. Verder is het geen auto om de bochten mee aan te vallen. Maar daar is het ook het type auto niet voor. Comfort is prima te noemen al merkte ik wel dat de CR-V niet meer de jongste is.

Het verbruik is wel stevig. In en rond Rotterdam reed ik met gemak 11 liter / 100km. Op zich geen verrassing voor een 2.4 met automaat en iets van 1600kg gewicht. Dat weet je nu eenmaal als je zo'n auto koopt. Overdag op de snelweg met 100km/u is 7,5 / 8 liter per 100km wel haalbaar trouwens.

Ik heb de CR-V trouw elk jaar zijn beurt gegeven bij de dealer van herkomst. Dat zijn dus 3 beurten geweest waarvan de kleine beurt ergens in de 300 euro heeft gekost en de grote beurt iets meer dan het dubbele kost. Dat is dan wel met het gedeeltelijk vervangen van de versnellingbakolie en vervangen van de olie van het differentieel achter.

Als banden heb ik er na aanschaf vrij snel een paar Cross Climates op laten zetten. Maar de CR-V reed er niet lekker mee. Rond de 100km/u wat lichte trillingen. Opnieuw balanceren en ook wisselen van wielen voor en achter hebben dit nooit op kunnen lossen. Gek wel. Op mijn CR-V daarvoor had ik ook Cross Climates naar volle tevredenheid.

Qua kwaliteit van het interieur is nog wel iets te wensen. Goedkoop plastic zit er voldoende in en hier en daar was daar ook al de lak vanaf. Het lederen interieur was ook niet van al te beste kwaliteit. Met wat onderhoud zag het er in ieder geval wel aardig uit.

Betrouwbaarheid....dat was eigenlijk tot voor kort geen punt van aandacht. Totdat begin van dit jaar de startmotor slecht draaide. Soms even helemaal niet om vervolgens wel te starten. Contact met de dealer gehad over wat het euvel kon zijn. De startmotor gaat eigenlijk toch nooit kapot.... maar aangezien de motor niet in noodloop ging was er iets niet goed dat buiten de visie van de ECU lag. Een nieuwe accu bracht ook geen verlichting helaas. De startmotor was het dus toch. Uiteindelijk heeft de werkelijkheid mij achterhaald en stond ik op een gegeven moment onderweg met een kapotte startmotor. Weggesleept en toch de startmotor laten vervangen. Daar kwam uiteindelijk uit de de koelwaterbuis boven de startmotor zodanig was gecorrodeerd dat deze op de startmotor lekte. Die dus meteen ook vervangen. Nu bleek na onderzoek op het WWW dat dit een bekend euvel is van deze motoren. Jammer dat mij dat niet is verteld toen de auto in maart voor groot onderhoud bij de garage was. Uiteindelijk dus een nieuwe startmotor die na 1 week weer de geest gaf. Dus weer weggesleept.... Dat is gewoon botte pech hebben natuurlijk. Onder garantie wederom een nieuwe startmotor gemonteerd die vervolgens keurig zijn werk heeft gedaan.

Verder heb ik een keer een kapotte stuurkogelhoes gehad als ik het mij goed kan herinneren. En een kapotte handremkabel waardoor de achterrem aan een zijde een beetje aan bleef lopen en warm liep. Nu is een handremkabel vervangen na bijna 15 jaar geen schande vind ik. Het repareren daarvan was wel een ander verhaal. Uiteindelijk ben ik door die kabel en het verhaal met de startmotor(en) mijn auto bijna 3 weken kwijt geweest. Kosten startmotor: €850 en handremkabel: €260.

In de tussentijd heb ik wel tijdelijk kostenloos in een nieuwe CR-V hybride gereden (fijne service van de dealer!) en dat heeft het balletje wel aan het rollen gebracht om eens om mij heen te kijken. Die prijzen van de nieuwe CR-V (gen 5 uit mijn hoofd) zijn echter (Honda-like) wel redelijk stevig. Dus ik ben bij een ander merk uitgekomen.

Ondertussen heb ik alle kosten eens op een rijtje gezet. Ik heb ongeveer 55.000km met de CR-V gereden en alle kosten opgeteld inclusief afschrijving en dan kom ik ongeveer op €24.500 uit. Dus zeg maar 45ct/km. De ANWB zet de kosten op 50ct/km als ik daar een schatting opvraag. Dus al met al heb ik het niet slecht gedaan maar het is geen goedkope auto om te rijden.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren