Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Tourer 1.6 i-DTEC Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
fijne machine
- 8.000 km
Na de prima ervaringen met mijn Civic 1.8 sport, bouwjaar 2012, nu een Tourer Lifestyle gekocht. Inclusief de iets duurdere navigatie en nog wat zaken. De navigatie en geluidsinstallatie is beter dan die in mijn vorige auto. Ook werkt de iPod er uitstekend op.
Wat is er anders? De diesel rijdt uitstekend, maar ik moet zeggen dat ik qua rijplezier wel eens terug verlang naar de 1.8. Wat me in de diesel opvalt is de grote trekkracht in 2, 3 en 4.
Vanuit stilstand naar 100 is de auto langzamer dan mijn 1.8 benzine, maar eenmaal een beetje op gang krijg je wel een flinke duw.
De Eco-knop gebruik ik niet, lijkt me in een diesel niet zo zinvol. Of je nu 1 op 18 of 20 rijdt, op jaarbasis is dat bij 30.000 kilometer voor mij ongeveer hetzelfde als een bekeuring voor 5 kilometer te hard rijden. Ik las een review van iemand die 1:22 rijdt. Haal ik niet. Eén tank geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, 1: 20,5.De auto schakelt goed, maar iets hakeriger dan mijn eerdere Civic. Dat viel mij ook al op met proefrijden; ik dacht toen dat het exemplarisch was.
De ruimte is de auto is natuurlijk mega. de wegligging uitstekend, maar je merkt de extra overhang achter wel degelijk t.o.v. de hatchback. Net iets minder vlot door de (korte) bocht sturen dus.
Conclusie: prima auto en naar mijn mening sterk ondergewaardeerd (maar dat vinden volgens mij alle Honda-rijders....). Ga eerst eens rijden in een VW met een 1.6 diesel, dan een Toyota bijvoorbeeld en dan Civic diesel. Oordeel zelf.
fijne motor
- 30.000 km
Na 30.000 kilometer kan ik wel stellen dat de dieselmotor erg mooi loopt. Het duurde wel even voordat die goed was ingelopen. Het koppel geeft je altijd erg veel kracht onderweg. De omzetting naar 130 kilometer op veel snelwegen is voor deze auto een zegen; ik rijd meest langere afstanden en hij voelt zich bij hogere snelheden beter thuis lijkt het. Wegligging is prima, ruimteaanbod ook goed. De wat korte zittingen van de voorstoelen zouden ze in een volgende versie moeten verbeteren. Steeds meer gewaardeerde onderdelen: de achteruitrijcamera, stoelverwarming, hdd-navigatie (enorm veel mogelijkheden, goede stereo). Wel aanwezig maar niet nodig: de grootlichtassistent. Zou ik niet meer in investeren.
Ik heb een probleem gehad met een soort ratelende schakelaar. Bleek een relais te zijn. Na een softwareupdate is dat verdwenen. Verder geen problemen gehad. De 20.000 beurt was probleemloos.
Het brandstofverbruik loopt niet in de pas met het gebruik wat het zou moeten zijn aldus de dealer. Ik ben geen langzame rijder, maar hard rijden is anders. Gemiddeld rijd ik 1: 18,5 tot , soms,19,5. De dealer zegt dat boven 20 gebruikelijk is. Haal ik niet. Een (voor mij) extreme zuinigheidsrit leidde tot 1: 21. Hoe dan ook, 1: 19 blijft zuinig.
prima wagen
- 50.000 km
De Civic heeft me verbaasd, ik heb pech gehad. Klein elektrisch probleem maar heb er toch tweemaal voor bij de dealer gebivakkeerd. De importeur is niet makkelijk als het gaat om toestemming voor vervanging van onderdelen. Zo heb ik een gat in mijn vloermat van mijn hak. Normaal zou je zeggen, maar die zit er al bij 25.000 in, ook mijn vorige Honda had dat. Honda gaf niet thuis. Ik heb dat nooit eerder bij een auto gehad. Kleine dingen, maar het geeft aan hoe zo'n importeur erin zit. Het wordt verdiend met dubbeltjes. De auto zelf bevalt me goed. Motor is heerlijk sterk en vlot. De ruimte is ideaal. De nieuwe Civic heeft geen naar boven opklapbare bank meer, de magic seats. Heel erg jammer, gebruik 'm vaak. Ook is het makkelijk de bank eruit te schroeven. Hoe verzin je het als fabrikant die magic seats te verwijderen, was toch echt onderscheidend.
Het verbruik blijft prima. 1:19 of daaromtrent. Gebruik de ECO-knop nooit. Heeft bij een diesel n.m.m. (vrijwel) geen zin. Mijn enige punt van kritiek: de zitting is kort. Ik vind niet altijd de ideale zitpositie. Op langere afstanden minder prettig. De Jazz van mijn vrouw zit op lange afstanden beter.
grote beurt en proefrijden met de nieuwe Civic
- 60.000 km
De auto heeft z'n 60.000 beurt achter de rug. Met motor-software-update. De auto lijkt soepeler te rijden. De schakelindicator van 5 naar 6 gaat later branden, dus je moet iets meer toeren maken. Vreemd.
Het blijft een geweldige auto. De ruimte is groots. Proefgereden met de nieuwe Civic, de 1.5 turbo. Oei, da's andere koek. Motor heeft een sublieme loop en is bijzonder snel voor een familiewagen...., het stuurgedrag is in combinatie met die motor sportwagenachtig. De wegligging is dik in orde en de cvt schakelt bijzonder fijn, ook als je het handmatig overneemt. Tjonge wat was het moeilijk om rustig te rijden. Kortom, ik was erg enthousiast. Maar ja, we rijden nog even door met de huidige en dat is geen straf. Geen bijzonderheden deze periode.
Ik heb de gebruikskosten een ster naar beneden aangepast omdat ik het beloofde verbruik nooit haal. Dat zou ruim boven 1:20 moeten zijn, maar dat is een utopie.
Maar, ik vind 18/19 prima hoor. Alleen, als je niet waarmaakt wat je belooft kost het je een ster.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.