Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2007)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst173.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De totstandkoming van de keuze voor een Civic 2.2 ctdi Sport en de eerste ervaringen met de auto

De vorige auto
Na 3 en een half jaar en 190000 km te hebben gereden in een Renault Megane 1.9 dti dynamique luxe was het tijd voor orientatie op een nieuwe lease bolide. Normaal gesproken zou ik zeggen, eindelijk.... maar aangezien de Megane mij extreem goed beviel en een zeer gunstige leaseprijs had vroeg ik me af of ik wel weer zoveel auto zou kunnen krijgen vandaag de dag voor ongeveer hetzelfde lease bedrag? Afijn geen uitstel mogelijk, een nieuwe bolide moest en zou er komen omdat de megane simpelweg uit het leasecontract liep. Dus orienteren maar......

De Orientatie
Nu, wat zoek ik in een auto? Achtereenvolgens sportiviteit, veiligheid, vermogen, comfort en luxe alles voor een modaal leasebedrag in diesel. De oude Megane voldeed overigens aan alle eigenschappen. Wat zijn dan de opties op dit moment als je meer vermogen wil dan 120pk van de Megane? De volgende auto’s kwamen uit de orientatie: Audi A3 2.0 TDI, BMW 118d, Fiat Bravo 1.9 Sport 150, Ford Focus 2.0 tdci, Honda Civic 2.2 ctdi, Mini Cooper D, Renault Megane 1.9 dci 130, Seat Leon 2.0 TDI, Toyota Auris 2.2D, Volvo C30 2.0D. Volkswagen en Opel vallen op voorhand af omdat deze me absoluut niet aanspreken. Peugeot 307 valt af omdat ik dit niet fijn en sportief vindt rijden en Alfa 147 omdat de passieve veiligheid te wensen over laat.

De Selectie
In alle auto’s een proefrit maken werd me te gek. Dus maar wat strepen. De megane, de focus en de mini laten afvallen na het bekijken van de auto’s bij de dealer. Reden: Megane, ik weet al hoe die rijdt; Focus te gewoontjes; Mini echt veel te mini (Mountainbike kan niet mee).

De proefritten

De A3:
Wat een fantastische wagen is dit! Alles klopt gewoon, rijdt heerlijk sportief en tevens comfortabel. Maar luxe, daar moet je voor betalen!! Minpunt is de onhandig geplaatste cruise control.

De BMW1:
Zowaar rijdt dit door de achterwiel aandrijving nog beter dan de Audi. Dit is genieten met een hoofdletter G, dicht bij de grond zittend voel je je direct een met de weg. Zo is rijden bedoeld!! Deze auto laat je precies weten wat er gebeurt zonder heel oncomfortabel te worden. Het is een auto die je op de millimeter nauwkeurig over de weg kan manouvreren en die JIJ controleert. Heerlijk!!!! Het comfort is daarintegen net iets minder dan in de Audi.

De Bravo:
Wat een verrassing is dit. Deze auto scoort ver boven mijn verwachtingen. Hij is sportief en comfortabel. Echter de uitstraling en het gevoel van het instrumentarium vind ik op een of andere manier nog een beetje Lada achtig aandoen. Ergonomisch valt het ook wat tegen, vooral de stoelen zitten niet lekker. Maar absoluut niet slecht voor een Fiat, bravo!

De Civic:
Mmmm, vreemde vogel is dit. Vind ik um mooi? Ik weet het niet goed. Ik ga zitten achter het stuur. Wauw wat een lekker klein en fijn stuurtje. En wat een fijne ergonomische stoelen met een heerlijke stof. Mmmm, dat spiegelende 2-delige dashboard, ik weet het niet..... Starten maar dan. Ahhrrgg, onhandig sleutel omdraaien en dan nog de startknop ingedrukt houden, dit is waardeloos als je de Megane met keyless entry bent gewent waarbij een korte druk op de startknop voldoende is. Rijden dan maar.... wauwww dit stuurt direct en gevoelig en wat lekker stug geveerd zonder oncomfortabel te zijn. Optrekken bij het stoplicht, heerlijk wat gaat ie rap en wat een direct gedrag van schakelen, koppelen, sturen, remmen en gasgeven. Zo zie ik het graag. Oftewel de Civic spreekt, in sommige opzichten negatief maar zeker zoveel positief. Oftewel, beetje vreemd maar wel lekker.

De Auris:
Vanwege de 170 pk met een relatief gunstige prijs wilde ik hier absoluut in rijden. De auto voelde helaas niet zo sportief aan, hierdoor kwam de 170pk ook niet zozeer tot uiting. De newton meter getallen kunnen op papier indrukwekkend zijn, maar dit is niet het gevoel wat de auto je geeft. Door de hoge zit en de wat comfortabel afgestemde vering komt de auto op mij niet sportief over. Verder een prima auto hoor, maar een auto in deze klasse met 170pk moet mijn inziens ook sportief zijn.

De Leon:
Na jaren Toledo te hebben gereden had ik hoge verwachtingen van de Leon (sport-up versie). Helaas....deze auto viel tegen, maar niet omdat hij niet sportief was, integendeel. Wat tegenviel: Het koppelen en schakelen ging niet soepel, het motorgeluid was te hard, de kwaliteit van het audiosysteem was slecht en het middenconsole is achterhaald. De algemene ’handling’ en het gevoel was gewoon niet goed op elkaar afgestemt, een soort mengeling van sportief, stug en week. Positief was de wegligging. Ook de zitposititie en comfort hiervan viel op, dit was absoluut het beste van alle gereden auto’s.

De C30:
De dealer in Zaltbommel was zo vriendelijk om mij deze auto een hele dag mee te geven zodat ik hem uitgebreid kon uittesten in het dagelijks woon werk verkeer. Dit is gewoon een heel goede auto! Eigenlijk te goed, waardoor hij weer wat saai wordt. Er is eigenlijk niets mis mee, maar dat is dan gelijk ook het minpunt, hij heeft geen uitgesproken karakter. Gewoon goed, gewoon Volvo, gewoon gewoon. Enkele punten die mij opvielen: het grote stuur, de cruise control reageert laat, er is weinig bagage ruimte, het radio display zit (te) laag, er zit een rare verhoging vlak voor de stoel en er is weinig trekkracht in de 6e versnelling.

De Keuze
Ja en nu.....wat gaat het worden. Alleen een keuze op uiterlijk zou makkelijk zijn, toch? Maar ja ik moet er ook nog 50000 km per jaar in rijden dus dat is niet verstandig. Auris en Leon vallen af vanwege bovengenoemde nadelen. Houden we over Bravo, C30, Civic, A3 en BMW1. De Bravo is bijzonder, maar is op geen enkel onderdeel de beste, dus toen waren er nog 4. De BMW is de beste en rijdt fantastisch, er zijn mijn inziens alleen maar positieve punten (tenzij je veel bagage ruimte zoekt), dus vooralsnog de nummer 1. De A3 en Civic eindigen gelijk met de Volvo op een haarlengte daarachter.

Lease prijzen opvragen dan maar. Woow, A3 en BMW1 zijn erg duur en dan hebben we nog nauwelijks extra opties, de C30 zit er tussenin en de Civic is het goedkoopst. Ok de keuze is nu simpel, de BMW mag dan wel de betere auto zijn, maar het prijsverschil van pak um beet 100 euro per maand compenseert het verschil tussen de Civic en de BMW met gemak. The CIVIC it will be!!

De Ervaring
13 oktober 2007 was het dan zover, ik kon mij pearl blauwe Civic 2.2 ctdi sport ophalen bij de dealer. Mijn oude megane 1.9 dci die op dat moment 190000km had gelopen liet ik toch wel met enige weemoed achter. Wat een fijne auto is dat geweest de afgelopen jaren. Nu 4 maanden later, ruim 18000 km ver en 212 kilometer hard te hebben gereden met de Civic is het goede moment voor een eerste ervarings review van de Civic.

Voor verbetering vatbaar vind ik:
- De sleutel en de startknop, wat een onzin en dubbel werk voor de gebruiker. En wat is het wennen na de luxe van 3 jaar keyless entry in de Megane. Erg onhandig als je komt aanlopen met al je boodschappen om toch weer die sleutel te pakken uit je zak. Ik kan er niet aan wennen. Als je een startknop maakt doe het dan goed, jammer minpunten dus.
- Dat er standaard geen automatisch dimmende binnenspiegel in de Civic zit. Na dit gewend te zijn een aantal jaren merk je hoe zeer je zoiets kan missen. Deze optie zou gewoon standaard moeten zijn op een auto van 30000 euro.
- De lampen automaat. Helaas gaan de lampen mijn inziens te snel uit (bij mist/regen) en is dit niet instelbaar. Hierdoor zet ik ze maar op de aan stand, echter dan gaan de lampen niet uit als je de motor afzet. Jammer, weer een extra onnodige handeling voor de gebruiker.
- Het openen van de tankdop, waarom in godsnaam nog een aparte knop binnenin de auto en ook nog een aparte tankdop, alweer 2 extra handelingen voor de gebruiker.
- De grote spoiler in de achterruit in combinatie met het ontbreken van de achterwisser. Het neemt een deel zicht weg en lijkt het licht van de koplampen van de achterligger te versterken in het donker.
- Het slechte zicht naar achter, het is moeilijk in te schatten hoever je nog naar achter kan.
- De actie radius van maar ongeveer 650 km (dit in tegenstelling tot de ongeveer 1150 km van de Megane)

Gemiddeld vind ik:
- Het gemiddelde verbruik van ongeveer 6.4 l/100km (Tussen 6.0 en 6.7 l/100km, bij voornamelijk snelweg gebruik)
- De kwaliteit van de radio.
- De NCAP score van 30.
- Het windgeruis op hogere snelheden (>140km/u)
- De hoofdsteun kan niet heel hoog.

Positief vind ik:
- Het 2-delig dashboard met de digitale teller. Nooit gedacht dat ik een digitale teller zo fijn zou vinden. Ik vind het nog steeds niet erg mooi, maar in 1 oogopslag zie je hoe hard je rijdt en weegt zeker op tegen de uiterlijke bezwaren. Wel jammer dat het onderste gedeelte teveel spiegelt.
- De stevige wegligging met een goede feedback, wat kun je deze auto hard door de bocht laten gaan.
- Het directe stuurgedrag van het kleine sportstuur met een fijne cruise control en radio bediening.
- Het directe en korte schakelen, waarbij de pook relatief hoog is geplaatst. Ook pakt de motor heerlijk een hoor toerental op bij terugschakelen.
- De enorme trekkracht van de motor die al vanaf zo’n 1500 toeren beschikbaar is.
- de heerlijke stoelen, sportief en comfortabel ook op lange ritten.
- De 1x touch is 3x aan richtingaanwijzer.
- De werking van de regensensor.
- De praktische mogelijkheden van bagage ruimte, o.a. de mountainbike gaat erin zonder dat de wielen eruit moeten.
- De radio met mp3

Het Onderhoud
Tot nu toe geen onderhoud of mankementen, dus hier is nog niets over te zeggen, behalve dan ’niet slecht’.

De voorlopige conclusie (na 18000 km)
De Civic 2.2 ctdi sport bevalt uitstekend. Het is een zeer sportieve, snelle en redelijk luxe auto. Het comfort is voldoende, maar niet meer dan dat. De uitstekende wegligging, stuurgedrag en ’handling’ van de auto maakt het een geweldige en verrassende auto. Ik blijf me erover verbazen hoe weinig je deze auto ziet op de weg in Nederland. Het is mijn inziens een auto die je wel eens zeer positief kan verrassen, maar waarschijnlijk niet altijd zijn kans krijgt omdat zijn voorkomen je op het eerste gezicht afschrikt. Ben je op zoek naar een sportieve, maar zeker ook praktische middenklasse voor een meer dan uitstekende prijs en niet gevoelig voor status van BMW of Audi dan is dit jouw auto.

PROBLEMEN

Geen

Diverse problemen

  • 133.333 km

Inmiddels heb ik 133333km gereden met de Civic en de nodige problemen ondervonden.

Water in de deuren (Rond 70000km):
Terwijl ik de deuren van mijn auto dichtsloeg hoorde ik opeens een enorm geklots, vreemd. Bij nadere inspectie bleek dit ook het geval bij het andere voorportier en 1 achterportier. Naar de garage en wat bleek, de portieren stonden vol met water! Een enorme hoosbui heeft de regen in de deuren geslachten en het water kon er niet meer uit. Het weghalen van een dopje onder in de deur lost het probleem op.

Roetfilter (rond 90000km):
Rond 90000km begon de auto opeens wel heel vaak het roetfilter te degeneren. Aanvankelijk om de 1000km maar nu gebeurde het nagenoeg iedere rit. Totdat een paar duizend km verder er een storings melding kwam, de auto in save mode ging (geen vermogen meer) en ik direct naar de garage moest. Het roetfilter bleek kapot te zijn.

Ruitenwissers(100000km):
Deze vertoonden op een geven moment zeer vreemd gedrag. Gingen spontaan aan terwijl dit niet nodig was. Bleven midden op de ruit stilstaan. En waren niet in de nul stand stil te zetten (ook niet op de uit-stand). Na een bezoek aan de garage zei men het euvel te hebben gerepareerd echter 1 dag later hetzelfde probleem terug. Uiteindelijk bleek de motor elektronica de problemen te veroorzaken.

Gecupte banden (130000km):
Hoe dit is gekomen is niet duidelijk, wel geeft het enorm veel afrolgeluiden. Mogelijk zijn de zomerbanden verkeerd opgeslagen.

Terugroepacties:
Veertje van de tankdop vervangen en een onderdeel van de handrem vervangen.

Lampjes:
Diverse malen de voorlampjes moeten vervangen en ook de remlampen, wat overigens nauwelijks zelf gedaan kan worden omdat er de nodige onderdelen (o.a. accu) gedemonteerd moeten worden.


Al met al veel problemen die ik met mijn vorige auto (Renault megane) niet heb ondervonden.
De Civic blijft echter wel fantastisch rijden, maar hoogstwaarschijnlijk wordt door de bovenstaande problemen de volgende auto toch geen Honda Civic meer.

Update

  • 150.000 km

Begin januari bij stand van 148000km remblokken achter laten vervangen. Helaas waren deze niet vervangen tijdens regulier onderhoud waardoor extra ritje naar de garage nodig was.

Halverwege januari helaas opnieuw melding regeneratie roetfilter en verlies van vermogen. volgende dag naar Honda dealer om de regeneratie handmatig te laten uitvoeren. Omdat het systeem zelf hiertoe niet in staat was.

Begin februari vreemd geluid in rechter voorophanging bij oneffenheden. Soort van woekoe, woekoe, lijkt op een eendengeluid (nee die heb ik niet aangereden). Echter dit geluid is vanzelf weer verdwenen.

Afscheid

  • 173.000 km

Inmiddels staat de teller op 173000 en ga ik binnen enkele dagen afscheid nemen van de Civic omdat de leasemaatschappij de kosten voor reparaties niet meer wil maken, maar wel met een dubbel gevoel.

Aan de ene kant zie ik hem graag gaan omdat:
- Er momenteel problemen zijn met de koppelingsplaat
- Er een schurend geluid is te horen tijdens het sturen van en naar rechts.
- Er het afgelopen half jaar nog 3x een probleem is geweest met het roetfilter waarbij deze door de garage gedegenereerd moest worden.
- Vanwege alle eerder genoemde issues

Aan de andere kant niet graag omdat:
- Dit een echte rijders auto is en ik nog nooit met zoveel plezier in een auto heb gereden.
- De handling van deze auto heerlijk is en er maar weinig auto's in deze klasse zijn die zoveel rijgenot geven. Sturen, remmen, schakelen alles klopt gewoon en is lekker direct en geeft veel feedback.

Afijn op naar de volgende lease auto. Dit gaat een Lexus CT worden, kwa handling zal dit in de buurt komen van de Civic, Comfort is stukken beter, echter de enorme trekkracht van de Civic zal ik wel gaan missen. En mocht deze auto ook weer zoveel problemen geven dan is er in ieder geval de 'red carpet service' en zal de auto voor de deur worden opgehaald :-)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.