Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
inleiding
Het zoeken naar een nieuwe Leaseauto is altijd een hele opgave. Je moet rekening houden met zaken zoals, aanschaf, opties, welke auto vind je mooi en last but not least DE proefrit.
De Honda civic
Na diverse auto’s bekeken en gereden te hebben (zoals Seat Leon, Toledo, VW golf, Opel astra e.d.) werd ik getipt op de nieuwe Honda civic.
Direct naar de site en alles wat er maar te vinden was over deze auto bij mekaar gegoogled in een paar dagen.
Aangekomen Bij Honda Welman in Heerhugowaard meteen de verkoper aangesproken over de nieuwe civic. het gesprek ging alsvolgt:’goedenmiddag meneer de verkoper, de statistieken zijn bekent, prijs is bekend, uitvoering is ook bekend, ik wil er alleen in rijden...kan dat? ’
5 minuten later in de diesel uitvoering gestapt en voor dat ik het industrieterrein afwas wist ik het al dit wordt m.
Interieur
Tijdens de proefrit was de eerste indruk dat je net heb plaats genomen in een japanse ufo met europese logica. Het dashboard is opgebouwd in lagen, logisch gepositioneerde toerenteller en snelheidsmeter en erom heen de extra informatie over verwarming, radio e.d.
Het was wel even wennen kan ik vertellen, de eerste week drukte ik nog wel eens mis, vooral de combi airco, radio e.d. is in het begin even lastig, maar een jaar later zweer ik er bij.
De stoelen zijn comfortabel maar een instelbare lendesteun had wel heel prettig geweest, vooral bij langere ritten is een klein duwtje in de rug erg prettig.
de stand van de armsteun in combinatie met de versnellingspook is zeer goed te noemen, je kan comfortabel zitten en schakelen zonder enige moeite. ga je voor het sportieve dijkje dan zal de honda zijn hand er niet voor omdraaien.
De beenruimte achter is voor de gemiddeld lange rit prima, moet je echt een paar uur sturen met meerdere passagiers dan had het wel iets meer gemogen daarintegen is de hoofdruimte achter en voorin uitstekend.
Wat ook positief is is de (instelbare) laadvloer, doordat de brandstoftanks onder de voorstoelen zit kan je achterin de laadvloer laten zakken, dit is met namen handig voor boodschappen kratten het schuift namelijk niet meer door je hele auto heen.
Doe je de voorstoelen plat dan is de laadvloer helemaal vlak, het enige nadeel vind ik dan weer dat je een vrij hoge kofferklep rand hebt voordat je echt bij de vlakke laadvloer kan....(je moet als nederlander toch wat te zeuren hebben?)
Wat ook zeer positief is de stilte in de auto bij de diverse snelheden, op 120 of 100 is de auto veel stiller als een golf, opel of renault en dat is vooral prettig bij handsfree telefoneren, je kan iemand tenminste verstaan als je wat harder rijdt!
Het uiterlijk
Sja, de buitenkant, om maar even sterke termen te gebruiken die Honda ziet er VET uit! vooral de neus met de brede lampen en de driehoekige mistlichten echt prachtig. Mijn gevoel zegt ondanks dat de achterkant ook futuristisch oogt is er meer aan de voorkant dat de achterkant besteed. De handgrepen van de achterdeuren zijn mooi weggewerkt in de stijlen, voor mensen die nog nooit achter in gezeten bij de honda en willen instappen zoeken zicht dus suf naar de portiefhendel,...eenmaal uitgelegd is dat probleem ook weer uit de wereld.
Design technisch is het derde remlicht verwerkt in de achterklep. praktisch is het allerminst, het kost een paar dagen om er aan te wennen dat je in je achteruitkijkspiegel een balk ziet. Later leer je dit waarderen. Als er savonds auto’s achter je aan rijden schijnen de lampen van je achterligger precies in de zwarte balk en dat resulteert weer dat je niet zosnel hoeft te grijpen naar je avondstand van je binnenspiegel, weer goed doordacht van die japanners...
Rijgedrag
Sja, Honda is al jaren overtroffen wat betreft de wegligging en rijgedrag, hoe ik dat kan weten?
De auto is volgende week 1 jr oud en na het verbruiken van 2 voorremremschijven, 4 remblokken en 3 sets banden (2 sets voor en 1 set achter) en 57.000km kan ik u meedelen dat:
- De wegligging en grip extreem goed is
- De ESP zeer goed werkt icm ABS, TCS
- De Auto ietswat overstuurt is bij het snel insturen van bochten
- De koeling van de remmen beter had gemogen
- De Stabiliteit op hoge snelheid 160+ goed is
- De topsnelheid afhankelijk van de wind tussen de 210 en 220 op de teller is
- De zeer directe sturing enorm fijn is om mee te rijden
- De stuurbekrachting niet te licht is waardoor je veel feedback hebt waar je mee bezig bent
- De gemiddelde actieradius 650km op een tank (van 45 liter) is.
- De trekkracht van de diesel echt verslavend is
- De vering en demping niet te stug is maar ook niet ’te’ slap (lees: dijnerig)
Als aanvulling op bovenstaand:
De standaard bandenspanning van 2.1 is mijn inziens te laag voor de 17’ 225/45/17 banden, je hebt tijdens het nemen van een sportief bochtje hier en daar last van veel rol van de wang van de band, door de voorbanden op 2.6 en achter op 2.4 te zetten lever je een heel klein beetje grip in maar verhoog je de bochtenstabiliteit met flinke stappen.
De ESP icm de tractioncontrol is erg goed, de auto remt bij het uitbreken van de achterkant goed en stevig bij en zorg met een goede correctie dat de auto weer in het spoor terecht komt. Bij het stevig uitaccelereren uit bochten met nat asfalt werkt de tractioncontrol voorbeeldig, niet lomp het vermogen er af gooien zodat je hele auto onbalans krijgt, nee het vermogen wordt gereduceerd in een zeer korte tijd zodat de je wel blijft acceleren op de rand van de grip en dat zorgt weer voor een goede stabiliteit en dus ook veiligheid.
Doordat het gewicht van de auto erg centraal (bij de voorstoelen ligt) kan het zijn dat bij het zeer sportief insturen van een bocht de auto voorzichtig (en zeer controleerbaar) wil glijden over de achterkant. Het ESP grijpt wel direct in maar ik vind het wel belangrijk te melden.
Wat wel iritant is dat de bij het vol intrappen van het gas het even een halve seconde duurt voordat de auto reageert, de gas reactie is daarom te laat te noemen en dat is wennen, dit is wat mij betreft wel een minpunt. Daarin tegen maakt de acceleratie van de diesel dit weer goed.
De auto is zeer schakellui te rijden, onder de 1500 toeren gebeurt er niet zoveel maar daar boven is er in elke versnelling voldoende acceleratie, 50 in zijn 4 of 5 is dan ook geen probleem. De zeer zachte versnellingsbak is echt geweldig, Een duidelijk schakelmoment en veel gevoel uit het koppelingspedaal maakt het bedienen van de versnellingen een genot.
De cruisecontrol e.d. werkt prima, als enige punt van aandacht is dat hij wat laat reageert bij het inschakelen ervan, de oplossing is even je gas vast houden tijdens het inschakelen en 1 of 2 sec later langzaam je voet van het gas halen, dit zorgt voor een vlekkeloze overgang naar de cruise.
De 140pk en 340nm koppel is meer dan voldoende voor de nederlandse wegen het is jammer dat ze m geen 170pk hebben gegeven zoals de toyota clean power diesels, het rijwielgedeelte kan dat namelijk makkelijk hebben. Als je dit wilt oplossen is een chipje van een paar honderd euro de oplossing en brengt je vermogen naar 170 pk met een koppel van 410nm. Voor mij niet nodig...dit is al meer dan voldoende voor de nederlandse wegen.
Wat wel belangerijk is dat je je diesel altijd netjes warm rijdt, de eerste 10km kom ik niet boven de 2200 toeren uit, hier voorkom je mee dat het een olieboot wordt en dat je op den duur problemen met de turbo of andere zaken krijgt. (dit geldt voor elke dieselmotor) Als je blok goed warm is een diesel onverslaanbaar. om een voorbeeld te geven, na onze trip van 6500km in twee weken (ned-spanje, heen-terug en daar veel reizen) heeft de Honda geen krimp gegeven.
Wat betreft het verbruik heel simpel, ga je flink ’trappen’ met de diesel geeft ie je performance en zal je merken dat ie best een slokje diesel lust vooral toen we in spanje reden (hele stukken boven de 180 op de cruise). Je gaat al gauw richting 1 op 10. rij je extreem rustig haal je ook net zo makkelijk 1 op 20, het is maar net hoe zwaar je rechter voet weegt.
Conclusie:
De betrouwbaarheid en rijplezier van deze auto staat ver boven verkooptoppers zoals VW, Opel of Renault. Het is jammer dat zo weinig mensen zijn die bekent zijn met Honda, ze weten niet wat ze missen, de nieuwe civic is na 57.000km en een jaar flink sturen de allerbeste auto in zijn klasse. De auto geeft geen krimp, geen slag of stoot, geen electronica problemen, geen motorische problemen, geen gezeik of gemier, en dat is wat je van een auto wil, gewoon goed met de hoofdletter G!
Kortom ga is een proefrit maken en beoordeel het zelf,...De Civic is een briljante betrouwbare auto met zeer goeie rij eigenschappen, comfort, sportiviteit en plezier en dat is toch wat je van een auto wil?
Met vriendelijke groet,
Leon
PROBLEMEN
Geen.
De beurt historie
- 2 regeliere beurten gehad (om de 20.000km) geen bijzonderheden
(in totaal 4 voorbanden, 2 achterbanden, 2 remschijven, 4 sets remblokken (2x voor, 2x achter)
- 2 rechter mistlichten vervangen door steenslag
- 2 linkerruiterwisserbladen vervangen
- VDO navigatie inbouw en nokia carkit
- bij 48.000km nieuwe blackberry carkit (nokia carkit eruit)
bij 60.000km beurt het volgende:
- rechterraam piept een beetje bij open/dicht gaan
- rechter portiel hendel werkt wat moeizaam (beetje weinig vet denk ik)
- rateltje in linkerdeur (bij 1500/1600 toeren) (iets los ofzo)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.