Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ERVARINGEN
Omdat m’n trouwe Ford Focus de 200.000 km begon te naderen werd het tijd voor een andere auto. In 1999 was ik gelijk weg van het aparte uiterlijk van de Focus. Sinds die tijd heb ik in de 90 pk en de 115 pk versie gereden. Omdat ik zeer tevreden was over de super neutrale wegligging van de Focus ben ik met het nieuwe model gaan proefrijden. Het reed wederom geweldig maar dat uiterlijk! Wat een saaie auto is dat geworden. Met de Seat ben ik maar niet eens gaan rijden. Geweldige auto om te zien, maar je wordt depressief als je het dashboard ziet.
Nee dan de Honda. Nadat de Honda ontwerpers de Civic jaar na jaar gewoner en saaier hebben gemaakt zijn ze met dit model weer helemaal terug. Wel even slikken dat ze de beroemde double wishbone wielophanging hebben opgeofferd. Begin dit jaar een proefrit gemaakt met zowel de 1.8 vtec als de 2.2diesel. De 1.8 gaat als een raket, zolang je het op toeren houdt. Een geweldig geluid maakt dat ding. Maar dan ga je in de diesel rijden. Het gemak, de kracht waarmee alles gaat. Voordat je het weet ben je van 80 naar 170 geschoten. Oppassen dus, want die diesel kan van de grootste moraalridder een snelwegaso maken.
Na de proefrit over de snelweg, nog een stukje door de bebouwde kom gereden. Dat was een teleurstellende ervaring. Wanneer ik met een normale snelheid over een (hoge) verkeersdrempel reed, knalde de mooie Civic neus op de grond. De demping van mijn 200.000km oude Focus was aanzienlijk beter. Bij de diesel was dit nog iets erger dan bij de benzine. Op een industrieterrein nog even een korte haakse bocht geprobeerd. Bij het uitkomen van de bocht deinde het mooie neusje ook even op en neer. Dit was duidelijk niet meer een onderstel van een Civic zoals mijn vader in de jaren ’80 en ’90 reed. Maar dan kijk je nog eens naar het design en naar de andere kandidaten en dan is er maar 1 conclusie mogelijk.
Op Goede Vrijdag er dus maar eens voor gaan zitten. De 1.8 nog eens vergeleken met de 2.2. De diesel is zoveel duurder dat op basis van de huidige prijzen en de opgegeven verbruikscijfers het omslag punt pas bij 42000km ligt voor een leaseauto. Maar zolang er geen Type-R is, moet je voor de echte pure snelheid een diesel hebben. Wat moet Soichrio hier wel niet van denken.
Opties kiezen is bij Honda nog steeds niet lastig want veel keuze is er niet. In een vlaag van verstandverbijstering toch ook nog maar een kruisje gezet bij de 18” Storm velgen. Wat staan die goed onder die auto zeg.
Na heeeeeel lang wachten kon ik 10 oktober eindelijk de auto ophalen. Na alle formaliteiten kon ik eindelijk in mijn Civic de weg op. Bij de eerste de beste drempel werd mijn glimlach nog breder. Dit was anders dan bij de Civic’s waarmee ik proefgereden had. De auto lag direct stil, helemaal geen knikje met de neus meer. Toen ik bij een andere dealer kwam ivm een storing(zie storingen) merkte hij op dat dit al een 2007 model was. Even nagevraagd of hij wist of er iets met de dempers gebeurd was. Dit was inderdaad het geval. Die levertijd heeft dus zo z’n positieve kanten.
Positieve punten van de Civic:
• Uiterlijk (Wat een fantastische foute auto is het)
• Performance
• Interieur
• Bediening. (Alles zit om je heen gebouwd)
• Super directe besturing. (Het is even wennen, maar met een polsbeweging zet je de auto om de hoek terwijl je toch voldoende gevoel hebt. Onder de 40 km wordt het wel te licht naar mijn gevoel)
• De motor draait fantastisch en de turbo fluit spoort je aan om nog meer gas te geven.(Of is dit een nadeel?)
Omdat geen enkele auto perfect is ook nog maar even wat negatieve punten
• De standaard radio volgt niet goed. Zenders vallen regelmatig uit. Heeft dit te maken met de raamantenne? Ik moet hiermee nog naar de dealer.
• De bediening van het slot is niet erg doordacht. Bij Ford(en veel andere merken) kan je de bestuurderskant en de kofferklep van de auto apart openen. Hierdoor kan niet een of ander crimineel in de auto springen terwijl jij met je hoofd in de kofferbak staat. Ook het van binnen op slot doen werkt gewoon dom. Bij het openen van de deur moet je eerst hem weer van slot afhalen voordat je met de deurklink de deur kan openen. Bij de meeste merken gaat dit automatisch.
• Het alarm gaat alleen af als er ook daadwerkelijk een deur wordt geopend. Ruitje intikken en dashboard kastje leegroven kan dus eenvoudig zonder dat het alarm afgaat. Nu maar hopen dat een dief even netjes de deur opent.
Over een maand volgt een update, dan moet er ongeveer 4000km opstaan.
Wat de sterren betreft:
Comfort is goed maar hij zoeft niet over het wegdek natuurlijk. Het is een stugge auto en de laag profiel banden maken dat nog wat duidelijker. Iemand die gewiegt wil worden zal deze auto niet zo snel kopen.
Prestaties zijn super. Ik ben hem nog aan het inrijden maar tot 2500 toeren gaat ie als een speer.
Betrouwbaarheid moet natuurlijk nog blijken. Maar het vocht in de achterlichten en het storingslampje zit me toch niet lekker. De Civic moet z’n betrouwbaarheidssterretje dus even terug gaan verdienen.
Gebruikskosten heb ik als leaserijder wat minder zicht op. Wat me tot nu toe wel tegenvalt is het verbruik. Ik rijd nu echt rustig en toch kom ik maar tot 6.5 liter de 100 km. Misschien omdat die nog nieuw is. De Focus haalde met redelijk doorrijden toch nog 6.2 en volgens specs moet de Honda zuiniger zijn.
PROBLEMEN
• In beide achterknipperlichten zit vocht. Dit moet ik nog melden bij de dealer.
• De achterschokdempers kraken, ook dit moet ik nog melden.
• Na 4 dagen ging het PGM-FI lampje aan. Het boekje beschrijft dat je dan 3x met tussenpozen van een minuut moet starten. Als dat niet helpt moet je naar de dealer. Aangezien het niet hielp moest ik naar de dealer. De computer gaf een storing in het startrelais aan. Omdat alles prima werkte is alles gereset. Toen ik opmerkte dat ik hier een ’Windows’ gevoel van kreeg was het antwoord ’dat zit er ook in’. Nu maar hopen dat m’n grenzeloze vertrouwen in Japanners niet wordt beschaamd, want mijn vertrouwen in Windows is een stuk minder.
Update 140.000 km
- 140.500 km
De beloofde update bij 40k is iets vertraagd en komt nu dus bij 140k. Inmiddels is wel duidelijk dat de Honda niet zo probleemloos de 200.000 km gaat halen als mijn Fordjes dat hebben gedaan. Na drie jaar heeft de accu het begeven en stoppen de ruitenwissers niet meer waar ze dat behoren te doen. De koppeling slipt inmiddels ook af en toe door maar als ik de berichten op civinfo.co.uk mag geloven kom ik er dan nog genadig vanaf. De demping van de Civic is totaal niet geschikt voor 4 personen aangezien hij dan continu op de stootrubbers slaat. In sommige reviews wordt dat 'stug' genoemd maar eigenlijk is het gewoon te slap. De remblokken slijten ook aanzienlijk harder dan bij de Ford en dat heeft zeker geen positieve invloed op de onderhoudskosten. De prijzen van de beurten vallen mij dan ook behoorlijk tegen.
140.340 de ruitenwissermotor vervangen 388
140.240 de accu vervangen 185
134.969 de Algemene Periodieke Keuring uitvoeren 147
125.828 de 120.000 kilometer beurt uitvoeren 1.077
118.437 het wisselen van de winterbanden uitvoeren 83
104.784 de 100.000 kilometer beurt uitvoeren 871
100.829 2 nieuwe voorbanden(winter) + wisselen 665
83.092 de 80.000 kilometer beurt uitvoeren 633
77.049 2 nieuwe voorbanden + wisselen winterbanden 570
62.736 de 60.000 kilometer beurt uitvoeren 415
59.086 het wisselen van de winterbanden uitvoeren 59
42.191 de 40.000 kilometer beurt uitvoeren 469
28.207 het wisselen van de winterbanden uitvoeren 59
20.618 de 20.000 kilometer beurt uitvoeren 295
6.500 winterbanden 1.250
update bij 140k
• PGM-FI probleem is gelukkig niet meer opgetreden.
• Achterlichten zit nog steeds vocht in want dit vind Honda normaal.
• Schokdempers te slap, slaan met 4 pers. op stootrubbers.
• Radiosignaal (Skyradio) valt nog steeds regelmatig weg maar daar kan niets aangedaan worden. Volgens Honda krijgen ze hier geen klachten over.
• accu na 3 jaar en 2 maanden stuk
• automatische ruitenwissers gaan niet meer uit. Komt een nieuwe ruitenwissermotor voor.
• Koppeling begint in 6e versnelling te slippen.
• Regelmatig staat er water in de deuren omdat de gaten onderin verstopt raken
Het einde nadert
- 172.800 km
Met de 180.000 km in zicht wordt er al weer hard nagedacht over een opvolger van de Civic. Een Honda gaat het niet meer worden. Hoewel ik het merk een warm hart blijf toedragen komt dat met name voort uit het verleden. De Civic heeft letterlijk meer remschijven en remblokken versleten dan banden. Ook deze beurt gaan er achter weer nieuwe remblokken nodig zijn. Al met al is dit de eerste auto waar ik tussentijds zo vaak bij de dealer ben geweest. Jammer dat Honda zijn naam zo verkwanseld want de Civic heeft eigenlijk alles in huis op een topper te zijn. Een spraakmakend design, verrassend veel ruimte (480L kofferbak), zeer praktisch (neerklapbaar en omhoogklapbare achterbank) en zeer aansprekende prestaties.
De opvolger is nog niet bekend maar de nieuwe Focus is een grote kanshebber. Het design is niet zo spraakmakend en ook de flexibiliteit van de achterbank zal ik missen maar dat zal snel vergeten zijn als ik weer gewoon van beurt naar beurt kan rijden met een lekkere 1.6 turbo op benzine. Nu nog afwachten wat Ford wil hebben voor dat lekkers.
Van de Honda volgt binnenkort een laatste update van wat het onderhoud heeft gekost.
81-tj-nn is op zoek naar een nieuw baasje
- 180.000 km
De laatste beurt heeft ook weer een dikke 800 euro gekost. De remschijven achter waren deze keer aan de beurt met natuurlijk de blokjes en de hele poespas. Door de geweldig goede planning van de dealer was de auto ook niet na 1 dag klaar waardoor ik een gloednieuwe Civic 1.4 als vervangende auto mee kreeg. Zonder de zware 2.2l diesel zijn de dempers voor wat beter op hun taak berekend maar eigenlijk zijn er de afgelopen 5 jaar geen problemen opgelost. De radio ontvangst is nog steeds zeer bedroevend. Van R'dam naar Gorinchem wist de radio 2 fm zenders te vinden op de hele fm-band.
Enfin, de auto heeft een aantal zeer sterke punten en een aantal behoorlijk zwakke. Ik vind het, met zijn 18" Storm velgen, nog steeds een plaatje om te zien en ga hem ondanks alles erg missen. Een definitieve opvolger is nog niet bekend dus krijg ik een tijdelijke auto en dat is toevallig ook weer een Civic. Ondanks wat de naam doet vermoeden kan het contrast met 'mijn' Civic bijna niet groter zijn, want het betreft de Civic Hybrid.
In het vooruitzicht liggen heel wat dagen 'drive of shame'
Voor de volledigheid nog een overzicht van de kosten volgend op het eerdere overzicht:
173247 160.000 km beurt remblokken en schijven achter vervangen 825.95
166828 de Algemene Periodieke Keuring uitvoeren + wissel van zomer naar winter 123.8
152219 het wisselen van de winterbanden uitvoeren 69.4
153786 de 140.000 km beurt uitvoeren en remblokken voorziijde vervangen 402.69
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.