Honda Civic 2.2i-CTDi Comfort (2006)

autoreview

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic - interieurHonda Civic - interieur

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanaf mei 2006 rijd ik deze auto. En ik er geen moment spijt van.
In verband met het beperkte lease-budget zat er geen Sport-versie in. Maar met de Comfort mis je nauwelijks iets.
De grootste verschillen: lichtmetalen velgen en cruise control.

Dat gebrek aan lichtmetalen velgen is jammer, maar daar leer je wel mee leven. Het blijft vervelend dat de wieldoppen er ook zo als wieldoppen uitzien. Dat doen andere automerken toch aanzienlijk beter

De cruise control vond ik wel een groot probleem, mede gezien het vermogen van de motor. De dealer (Verhagen in Rotterdam) kwam mij tegenmoet en monteerde (voor een zacht prijsje) een universele cruise control. Dat ding werk niet hele vlekkeloos: hij schokt en gaat eerst een aantal kilometers harder rijden en gaat dan terug naar de vastgestelde snelheid. Volgens de dealer het gevolg van het drive-by-wire-systeem, dat moeilijk van buitenaf te beinvloeden is. Maar goed: het ding doet wat het moet doen: hij houdt de snelheid contstant. En daar ben ik om meerdere redenen we blij om, zoals je kunt bedenken.

Want wat is die motor lekker krachtig. En wat wen je daar snel aan. Je rijdt voor je het weet veel te hard. En niks wijst er op dat je zo hard rijdt. De wegligging en de besturing blijven voorbeeldig. Het motorgeluid blijft op de achtergrond. Alleen de km-teller recht voor je neus drukt je regelmatig op de feite.

Met de motor heb je wel het grootste pluspunt te pakken. Op korte afstand gevolgd door de ruimte. Je ziet het er niet aan af, maar hij is gewoon ontzettend ruim. Met vier volwassenen op vakantie kan gerust. Ook qua bagage. De achterbank (opklapbare zittingen) is een vondst, die al diverse keren uitkomst heeft geboden.

Daarna komt het uiterlijk. Met name de voorkant vind ik zeer geslaagd. Zeker in het rood. Van de zijkant valt de heuplijn bij mij flink in de smaak. De achterkant is verweg het minst van het ontwerp, maar in ieder geval wel gedurft.

Van het interieur staat iedereen te kijken. Maar het went snel. Het blijft erg leuk. Het enige dat ik mis is een afvalbakje of zo.

Al met al een auto waar je trots op kunt zijn en waarmee je een boel bekijks hebt. Maar gelukkig is het niet alleen de vorm. Met de inhoud is weinig mis. Het is een heerlijke sportieve auto, waarmee je heel eenvoudig lange afstanden aflegt. Maar ook een auto waarmee een beetje avontuurlijk autorijden heel goed mogelijk is.

PROBLEMEN

Het grootste probleem ligt gezien het uiterlijk wel voor de hand: het zicht. De spoiler die het achterruit in tweeen deel is in de praktijk niet het probleem. Meer de C-stijl achter en de vlakke A-stijl voor. Dat laatste zeker voor kleinere mensen. Gelukkig zijn de buitenspiegels lekker groot.

Daarnaast is het interieur niet volledig kraakvrij. Er ratelt en kraakt behoorlijk veel. Valt me niet mee. Met de 40.000 km beurt die er aan staat te komen, zal ik daarna laten kijken. Daarnaast gaat de achterklep niet altijd helemaal open. Een bekend probleem, als ik de reactie op het internet lees.

Ook heel erg vervelend is het rijden over drempels. Dat is duidelijk niet zijn ding. Je moet er heel langzaam overheen, anders krijg je het direct te horen. Ook hier wil ik naar laten kijken.

Drie keer gebeurde iets raars bij het starten van de motor: ik kreeg een system-check, vervolgens geen melding van een of andere storing. Niks bijzonders zou je denken. Maar toen ik daarna begon te rijden, kreeg ik iedere keer als ik de koppelingspedaal intrapte een piep (net zoals bij geopende deuren etc.)te horen. Na het uitschakelen en het opnieuw starten van de motor verdween de piep weer. Heel raar.

Dan nog wat irritante kleinere dingen:
- de berekeningen van de boordcomputer vetrouw ik voor geen meter. Zeker de afstand tot de tank leeg is, slaat nergens op. Hoe zuinig je ook rijdt, hij telt tot 800 km. En als dat ding op 0 staat, kun je maar 45 liter tanken en zitten er dus nog 5 liter in.
- de radio zoekt maar heel moeilijk de sterkste frequentie. Soms is er handmatig wat hulp nodig.
- het ontbreken van een aansluiting voor een MP3-speler.
- het bandengeluid op de achterbank. Zeker op grof asfalt niet conform de verwachting.
- airco blaast eerst hele warme lucht en maakt het flink warm. En gaat vervolgens koude lucht blazen. Daarnaast maakt dat ding ook flink wat geluid.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.